[TI] Welke hengst voor dekking 2008?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: Welke hengst voor dekking 2008?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:19

Foto's heb ik er nog bijgevoegd... Knipoog

Fokdoel ?? Het vormen van een 4-span Tinkers Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:21

Tsja.. je hebt 3 totaal verschillende merries Clown

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:24

snowdon schreef:
Tsja.. je hebt 3 totaal verschillende merries Clown

Daarom fok ik ook nog een keer met Sissi, maar die hengstenkeuze is al bekend Knipoog

Tegen de tijd dat ik ooit een familie 4-span compleet heb, kan Nikita met pensioen geloof ik en ik ook Haha! Haha! Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:25

vertel...? Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:25

Ik ga in 2008 voor Namelus R op een Marlon merrie Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:26

Suelza schreef:

Tinkers? Tong uitsteken *LOL*

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:28

snowdon schreef:
Suelza schreef:

Tinkers? Tong uitsteken *LOL*

Whahahaaaaa, sorry!!! Ben alweer weg Clown

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:10

hihihi verkeerde topic Tong uitsteken Suelza Knipoog

@annelot daarom zei ik ook over Sarah, die lijkt ook zo'n lange rug te hebben maar als je erop zit dan valt dat dus reuze mee. Misschien dat de kleur bij Sarah het ook erg vertekend.

Ik vind Drum ook niet bij bij Sarah passen, waarom vraag me niet. Ik denk dat ik hem iets te zwaar gebouwd vind (lijken) voor haar. Noa is al aardig uitgezwaard en ik denk dat het Sarah nu pas gaat gebeuren (ze is pas 6 bijna 7) Daarom vind ik het ook zo moeilijk om een goede keuze te maken voor haar, ze is nog niet helemaal "af" naar mijn idee, maar dat is misschien ook wel omdat Noa zo zwaar overkomt bij haar.
Verder vind ik Chakotay ook erg mooi, ook qua karakter. Ik vind alleen dat hij zijn sok niet echt mooi doorgeeft, Sarah heeft wel veel sok maar meer mag altijd Tong uitsteken (wat een zeikerd ben ik toch he)
en het is alweer januari dus ik wil toch wel wat gaan beslissen. Ik wil haar ik april of mei laten dekken denk ik, als ik kan zien wanneer ze hengstig wordt Knipoog

@Nikita hetzelfde verhaal als bij Sarah, Romy vind ik ook nog niet af, stomme benaming misschien maar je snapt wel wat ik bedoel Lachen Misschien dat je voor Romy dezelfde hengst kan gebruiken als die je bij Sissi gaat gebruiken, is wle leuk om half broertjes/zusjes te hebben lijkt mij(of het moet niet kunnen vanwege familiebanden uiteraard). Verder zou ik voor Romy in ieder geval een hengst kiezen die veel sok doorgeeft, ik vind dat deze erg weinig aanwezig zijn bij Romy. Verder een mooie compacte hengst, zoals Meadows Selwyn, Silas, Djenges (waarom worden deze 2 altijd samen genoemd Tong uitsteken ), Taffy, Ryan van de Gorterstraat en Collin.

Wat vinden jullie trouwens van Tyse van de Prins Karelpolder? Deze vond ik ook wel erg mooi. Hebben jullie op of aanmerkingen over Lachen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 09:09

Uiteraard moet je de hengst kiezen waarvan jij denkt dat deze het best bij je merrie past, er is iig genoeg keus.

Ik vind het soms wel jammer dat er soms niet verder naar de nakomelingen word gekeken, wat betreft Ryon, ik heb zelf een dochter van hem en die heeft een super mooie rug, eigenlijk zie je dat bij al zijn nakomelingen wel.
Wat betreft Chuck, tja, hij heeft wat nakomelingen die niet zo heel veel sok hebben, maar als je dan naar de merrie kijkt heeft deze heel weinig sok, kijk je op zijn site bij de fotoos van de veulens waar ik fotoos van heb als ze al wat ouder zijn zie je dat ze behoorlijk wat sok hebben, heeft ff tijd nodig Haha!
Ook Sabey mijn kruisingsveulen heeft een behoorlijk pak haar aan haar pootjes.

Verder wens ik je heel veel succes met het zoeken naar een geschikte hengst.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:23

Als ik moest kiezen voor Sarah dan zou ik gaan voor Silas. Heb zelf gezien wat voor bovenlijnen die doorgeeft en ik was daar behoorlijk over te spreken. Ik denk dat hij echt verbeterd op Sarah. Zelf heeft Sarah voldoende grof beenwerk voor deze combinatie (Silas zal de hoeveelheid sok niet vergroten bij een veulen als de merrie zelf weinig sok heeft, denk ik dan he) Dus ja, daar zou ik echt voor gaan!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:26

Romy is voor mijn een klassiek voorbeeld van een wat rankere tinker. Haar beenwerk is niet erg grof.
Zet hier een zware cob op en het resultaat zal net geen cob en net geen grai zijn (waar we het over hadden in het andere topic over de types en kruisingen e.d.)
Mijn keuze voor Romy zou dus zijn: Baggio! Ik denk dat je daar een prachtig fokproduct uithaald die ook nog eens voldoet aan jouw persoonlijke smaak.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:29

Biancaa schreef:
Silas, Djenges (waarom worden deze 2 altijd samen genoemd Tong uitsteken )

Dat vraag ik me dus ook af. Bewijst wel weer dat mensen " op kleur" kijken want beide hengsten fokken HEEL anders door.
Bewijs was afgelopen zomer in mijn weiland te zien. 2 merries uit dezelfde lijn en met veel van elkaar weg. De een met een Djenges veulen en de ander een Silas veulen. Nog nooit waren 2 veulens zo anders denk ik Haha! Het goede nieuws: toch allebei een 1e premie dus als je het over kwaliteit hebt kun je Djenges en Silas wel in 1 zin noemen denk ik Haha!

Zo en nu hou ik op met posten anders heb ik straks een dialoog met mezelf Knipoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:09

daar ben ik het met Nuage eens, ik vind Silas en Djenges 2 totaal verschillende hengsten, wel twee hele goede maar idd niet te vergelijken, alleen dan dat ze beide 1 kleur zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:02

Agree Ja
Viel mij ook al een tijdje op dat deze twee hengsten vergeleken werden Verward Maar kwamen dan ook tegelijk ten tonele zullen we maar zeggen en vallen beiden in de smaak.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:30

ik denk idd dat dat (inclusief kleur) zoals nuage zegt de reden is, snowdon Ja
ik vind ze zelf ook echt helemaal anders!

poeh...voor romy zou ik het niet zo meteen weten, hangt er toch sterk vanaf welke richting je uit wilt met je veulen in de zin van hoe zwaar etc. Als je graag in hetzelfde type blijft zou ik voor een hengst ala Baggio gaan. Of een andere mooie grai met veel uitstraling.
Ikzelf zou echter zwaarder willen fokken en dus aan de hand daarvan een zwaardere hengst uitkiezen...

Ryon blijf ikzelf ontzettend leuk vinden. Wat ik bizar vind is dat hij zijn nek/hals helemaal anders toont naargelang met zadel of zonder.
Ik geef Tinkermuts wel gelijk dat je naar de nakomelingen moet kijken en dat ik dat typerende Ryon-trekje (evenals rug) niet terugvind bij hen klopt (althans bij deze die ik ken)
al vind ik niet dat dat genoeg zegt, het kan namelijk best zijn dat zijn nakomelingen het juist wél weer doorgeven, daarvoor heb je meerdere generaties vergelijkingsmateriaal nodig en dus zal de tijd dat moeten uitwijzen.
Het is iig zo dat datgene wat een paard toont ook kan doorgegeven worden.
(waarmee ik zeker niet denigrerend wil spreken over fokken met Ryon he Knipoog ik wilde alleen even de nuance maken Knipoog)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:32

Vinden jullie Baggio dan niet te groot voor zo'n merrie als Romy?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:40

ik heb geen idee hoe groot Romy is Clown dus daar heb ik nu geen rekening mee gehouden Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:42

Hoe groot is Romy? Zolang ze groter is dan 1.45m vind ik het kunnen. Dacht juist dat ze best groot was?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:07

Dat vraag ik me dus ook af. Bewijst wel weer dat mensen " op kleur" kijken want beide hengsten fokken HEEL anders door.
Bewijs was afgelopen zomer in mijn weiland te zien. 2 merries uit dezelfde lijn en met veel van elkaar weg. De een met een Djenges veulen en de ander een Silas veulen. Nog nooit waren 2 veulens zo anders denk ik Haha! Het goede nieuws: toch allebei een 1e premie dus als je het over kwaliteit hebt kun je Djenges en Silas wel in 1 zin noemen denk ik Haha!

Zo en nu hou ik op met posten anders heb ik straks een dialoog met mezelf Knipoog[/quote]

Hihihi is toch ook leuk zo met jezelf praten Tong uitsteken

Daarom schreef ik het er ook bij over Djenges en Silas. Ik vind ze beiden erg mooi, maar toch verschillend (ik bedoelde dus ook dat met mijn zin) Ik vond ze wel beiden passen bij romy. Ik hou nou eenmaal van grovere paarden, en ik denk dat bij Romy juist een wat compactere tinkerhengst mooi zou staan. Tenzij ze juist luxe wilt uiteraard, ik kijk alleen naar mijn visie Haha!

Silas vind ik ook erg mooi inderdaad, ik ga daar ook maar eens kijken *LOL* ik heb hem wel tijdens de hengstenshow gezien, maar in eigen omgeving is toch anders vind ik....

*edit* ik dacht dat Romy al over de 1,50 was?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:48

Bewijs was afgelopen zomer in mijn weiland te zien. 2 merries uit dezelfde lijn en met veel van elkaar weg. De een met een Djenges veulen en de ander een Silas veulen. Nog nooit waren 2 veulens zo anders denk ik Het goede nieuws: toch allebei een 1e premie dus als je het over kwaliteit hebt kun je Djenges en Silas wel in 1 zin noemen denk ik

Dan vind ik dat Ryon er ook bij mag met z'n 1e premie kampioens veulen Haha!

xanake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:13

Ik weet niet of deze vraag hier wel past?

Ik ben op zoek achter een tinkerhengst om mijn merrie mee te laten dekken. Wat voor ras mijn merrie is, ik heb er geen idee van, ik weet dat de vader een tinker was ,maar de moeder kan een fries, haflinger of tinker zijn.

Vinden jullie deze combinatie gepast of zouden jullie een andere tinker kiezen.
Ik zou graag een veulen hebben met wat meer sok, klein en redelijk zwaar gebouwd.

Mijn paardje
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VH6T4OTS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QHFEC3SM.jpg

De tinker die mij wel aansprak ( maar nog totaal niet vastligt).

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-86A8CFSD.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 04-01-08 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: maximaal 2 foto's

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:29

Ga je het veulen voor jezelf fokken of niet?
Ik zou namelijk afraden om een kruisingsveulen voor de verkoop te fokken. In mijn ogen bereiken we daar niks mee.
Zelf ben ik helemaal geen fan van kruisingen, maar goed, even naar jouw vraag toe.
Even gekeken naar de bouw van beide paarden en daarbij valt mij meteen de croupe op.
Jouw merrie heeft in mijn ogen niet de meest mooie croupe. Hierdoor lijkt ze een beetje overbouwd.
Verder vind ik je merrie vrij netjes gebouwd. De voorkant staat er mooi op en als ik goed kijk is ze niet onderstandig. Altijd moeilijk vanaf een foto.
Beenstanden kan ik niet goed zien op de foto's.

Dan naar de hengst. Leuke tinker, maar het eerste wat me bij dit paard opvalt is weer de croupe en ook de rug.
De rug lijkt me erg week en zijn croupe zal zeker de croupe van jouw merrie niet verbeteren.
Ook vind ik zijn achterbenen enigszins vreemd geplaatst op de foto's.
Ik herken deze hengst niet, is hij goedgekeurd bij een stamboek?

Ondanks dat je zelf geen papieren bij het veulen krijgt weet je bij een goedgekeurde hengst iig zeker dat hij goed in elkaar zit en ook veterinair en rontgenologisch is goedgekeurd.

Het lijkt wel alsof ik er geld voor krijg ( Knipoog )maar ook hier zeg ik: kijk eens naar de hengst Silas

xanake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:18

@Nuage: Het veulen blijft bij mij, en zal gewoon als recreatiepaard gaan dienen.

Deze hengt is goedgekeurd, en heeft een zeer goed karakter. Veel ken ik er niet van dus ben heel blij met alle commentaar die ik maar krijgen kan. Zo leer ik heel wat bij.

Ik zou graag vlekjes hebben en ik denk dat Silas dan misschien een verkeerde keuze zou zijn, of toch niet?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:22

Ja klopt, in combinatie met jouw merrie krijg je zeker geen vlekken als je Silas gebruikt.

Hoe heet deze hengst?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:23

vlekjes, die kans is niet zo heel groot met een effen paard, tuurlijk met silas is de kans heeeeeeel klein of nihiel, maar zo wie zo is de kans niet heel groot. als je vlekjes wil moet je een hengst als drum kiezen, die geeft gegarandeerd vlekjes.