[TI] Welke hengst voor dekking 2007?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Re: Welke hengst voor dekking 2007?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:27

He, jammer Frenia! Begrijp dat je teleurgesteld bent. Maar gelukkig heb je nog een kans. "t is zo wel een gedoe he!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:49

Echt balen Frenia....
Afgelopen maandag was Binti 30 dagen oud. Daarom "schouw" ik Mira al de hele week bij de Lippizanerruin bij ons op stal, hij is de enige waar ze 't vorig jaar (ehhhh behalve bij Drum dan, maar die staat 3 uur reizen weg) aan liet zien. Nou gaat ze pas eind van de maand, maar 't zou wel fijn zijn als ik weet waar ze precies in d'r cyclus zit. Ik ga maar op zoek naar een veearts die op stal kan komen scannen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:53

Jammer frenia!!!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:57

Aaach, balen Frenia, en je was er zo zéker van .... nou, gelukkig heb je nog tijd, al is het wel balen dat Tinkerbell en Emaris dan weer weg moeten ... en de veulens volgend jaar niet dicht bij elkaar zitten ... kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent Ach gut . Volgende keer is het vast raak !!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:01

Fernia onthou wel dat Whis ook niet drachtig was he en dat de DA zei tussen nu en drie dagen word ze wel hengstig.
Maar toch zat er wel een vruchtje een ook Whis deed lief tegen Chuck.

Dus je weet maar nooit.
En anders is het verschil tussen de twee veullies toch niet zo heel groot als ze iets later drachtig zou worden??/

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:21

Tosca mag dit jaar een bezoekje brengen aan Djenges!
Dat zal eind van deze maand worden, ik moet ze binnenkort laten scannen.
Superspannend, al vind ik de bevalling straks wel erg eng. Ik zit nou al steeds te bedenken dat als er iets is, Tosca voorgaat qua overleven Nagelbijten / Gniffelen
Naja, laat ik haar eerst maar drachtig krijgen, dan komen die gedachtes daarna wel Bloos

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:26

mijn paard gaat deze week nog weg klaar voor BMC Kigali Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:29

Tussen Emaris en Dilhara zit 1 maand en 1 week verschil...ben eigenlijk stom geweest, maar door de regen had ik camera niet mee naar buiten Clown was vandaag laatste kans om foto's van ze samen te nemen...
Dilhara is dubbel zo groot en dubbel zo zwaar als Emaris Bloos
Nu is het echt een geluk dat mevrouwtje ferm van zich afbijt, anders was ze elk moment geplet Clown Nagelbijten / Gniffelen

Dat zwarte vlekje zit me nog steeds zo ontzettend dwars Scheve mond
kan ook nog steeds het gevoel niet van me afzetten dat ze drachtig is Verward
belachelijk natuurlijk...wat niet is, is niet...
Nouja, morgen zullen we wel zien he...
Ze wordt dan sowiezo weer gescand op dag 16 als ze herdekt wordt en als het vruchtje dan abnormaal groot is...heeft het misschien toch de eerdere dekking gepakt Verward
*zucht even en spreekt zichzelf streng toe: aanvaard het nu gewoon!*

't is natuurlijk helemaal geen ramp als ze pas nu drachtig wordt Knipoog
maar toch...ik blijf het jammer vinden Tong uitsteken

KMD: is idd wel handig als je weet hoe en wat met Mira, dan kan je ze brengen zodat ze niet al te lang bij je weg moet zijn!

Keeva: alvast gefeliciteerd met de eerste dekking! wowie! plotseling valt me op hoe snel de tijd toch gaat dat Kyara al aan haar eerst veulen toe is Bloos! Wow!
ben benieuwd hoe ze het straks als mama gaat doen Haha!

Marloes: een effentje dus voor jou! benieuwd wat het worden zal Ja zwart, bruin, vos,...?! Haha! OK dan!
Als ik alles lees dit jaar van de tinkertjes (Mariska Ach gut Mazzelmeid Ach gut Marlijn Ach gut en nog anderen) dan krijg ik echt een heeeeel erg naar gevoel in m'n buik Scheve mond
maar uiteindelijk mag je daar allemaal niet aan denken...er kan zoveel misgaan...maar het gaatook zo vaak gewoon helemaal goed! En zo'n dracht en veulentje daarna zijn gewoonweg het éinde! Lovers

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:18

Idd Frenia, ik ga voor een effen veulen! Bont trekt me gewoon niet zo, ik zit helemaal in het bruine Haha!

Jammer zeg dat je merrie toch niet drachtig was..
Hoe lang heeft ze bij de hengst gestaan?
Ik breng Tosca naar Djenges vlak voor ze hengstig wordt, dan een week dekken tot ze afslaat en dan mag ze naar huis. Maar dan kun je niet scannen toch? Dus stel dat het dan niet goed is, moet ik weer dik 2 uur met haar terugrijden...Alle leuke hengsten staan ver weg helaas..

Mazzel-meid, wat vreselijk dat je merrie is overleden! Bah, heel eng om te lezen..Dat is ook mijn grootste angst van het dekken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:56

Jammer frenia! Ach gut Idd balen dat de veulens dan niet vlak achter elkaar geboren worden.
Hopelijk pakt het volgende keer wel, of is dat zwarte vlekje misschien toch.....

Marloes_r: spannend, Tosca naar Djenges. Vind Djenges echt een machtig mooie hengst, heb in Oud-Gastel ook eventjes flink staan kwijlen Haha!
het is ook nog steeds zo vreemd dat Shak er niet meer is, en het had zo mooi kunnen zijn. Kenyi en Kyennah (overleden veulen) hadden ook maar 6 dagen in leeftijd verschild. Maar helaas het heeft niet zo mogen zijn. Ik heb er de hele dracht al een vreemd gevoel bij gehad. Heb nooit kunnen geloven dat ik straks écht écht 2 veulens had lopen, en dat is ook niet zo, helaas.

Voorlopig wil ik ook gewoon niet meer fokken. Ik denk ook dat als ik Darlah weer laat dekken (op z'n vroegst volgend jaar) dat ik niet meer zo van de dracht kan genieten als ik dit jaar gedaan heb. Maar je weet van te voren dat het mis kan gaan. Maar gelukkig gaat het meestal goed. Mijn veearts zei een tijd terug dat zo'n 95% tot 98% (oid, iig een enorm percentage) van de merrie's het helemaal alleen doet.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:25

Ik heb even niet alles doorgelezen, maar weet je waarom het fout is gegaan? Ik zag iets van een niet afgekomen placenta?
Ik kan me goed voorstellen dat je even niet wil fokken...Dit heeft toch tijd nodig voordat je deze klap te boven bent.

Welke veulenverzekering hebben jullie?
Ik zag dat Interpolis ermee gestopt is. Maar ik wil wel graag een verzekering afsluiten om de koste rondom de bevalling op te kunnen vangen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:31

Marloes_R schreef:
Ik heb even niet alles doorgelezen, maar weet je waarom het fout is gegaan? Ik zag iets van een niet afgekomen placenta?
Ik kan me goed voorstellen dat je even niet wil fokken...Dit heeft toch tijd nodig voordat je deze klap te boven bent.

viewtopic.php?f=59&t=757946

zie topic.
we waren niet bij de bevalling, en het was een erg groot veulen, ze heeft het niet kunnen brengen.
Veulentje was al gestikt in het vlies toen we erbij kwamen en m'n merrie was kruisverlamd. Was gewoon niks meer aan te doen. Ze heeft alleen de schoudertjes eruit kunnen krijgen.
We hebben een halve dag aangekeken maar toen ze echt ging liggen vechten heb ik de knoop doorgehakt. Vond het zo oneerlijk tegenover haar dat ze zoveel pijn had en de vooruitzichten waren gewoon heel erg slecht, er was niks meer aan te doen Huilen

Als mijn andere merrie ooit nog eens gedekt wordt, gaat er én een camera bovenop en een birth alarm omheen. Hoewel heel veel merrie's het zelf kunnen, zijn er dus helaas ook merrie's die het niet zelf kunnen..
Ik heb mezelf al wel 10.000x voor m'n kop geslagen, wat als we er wel bij geweest waren, was het dan goedgekomen? Vragen waar ik helaas geen antwoord op zal krijgen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:41

Jemig zeg...Vreselijk..
Tja, ik heb mijn kind ook niet zelf op de wereld kunnen zetten (heb uiteindelijk een keizersnede gehad). Heb me ook vaak afgevraagd waarom ik niet en andere vrouwen wel...Daar krijg je inderdaad nooit een antwoord op.
Camera erop ben ik ook van plan te doen. Maar dan nog, dat is ook geen garantie. Het blijft toch een risico. Sterkte hoor..

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:51

Wij laten Coco dit jaar dekken door Falcon.
Ben heel benieuwd wat deze cominatie opleverd.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:19

@Frenia he wat balen nou! Ik hoop dat het de volgende keer dan wel raak is! Ik ga voor je duimen hoor!

@KMD ik weet wel een DA die op stal komt scannen?

Oh nog een edit... ik heb besloten om een maandje te wachten met Noa om te dekken. Er is op stal nog iemand die wil gaan dekken en zij gaan deze maand. Als zij dan eerst gaan, dan heb ik volgend jaar die grote stal neit meer. Als ik dan een maandje later ga, dan kunnen zij er eerst in en dan ik. Anders meot Noa bevallen in een stal van 3x3 en dat vind ik niet zo fijn.... (dus Ariebren, ben wat later Tong uitsteken )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:39

Doet iedereen (met een veulen van dit jaar) meteen weer dekken?

Altijd of ook wat jaartjes leeg tussendoor?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:42

Ik sla dit jaar over met Keeva, Chev. Twee jaar op een rij vind ik al veel eigenlijk, hierna krijgt ze dus lekker een jaartje rust Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:05

Ik voelde me ook al een beetje schuldig dat ik haar na Koko weer heb laten dekken. Ben blij achteraf dat ze leeg gescand is. Het is toch even rust voor het lijffie en in haar koppie. Voelt voor mezelf zo als een 'aanslag' op de merrie. De een net geboren en dan hele trailerverhaal (goed voor ze om te wennen maar het is best intensief), andere plek (moeder moet het veulen dan goed beschermen instinctief). Niet gepakt...weer terug (weer alles opnieuw beleven). Als je voor het eerst een veulen hebt (zoals wij) is het nog maar afwachten hoeveel dat van je allerliefste mamamerrie vergt. Straks blijkt dat ze enorm inlevert oid en dan zit de volgende er al weer in. Dit jaartje leeg bevalt me goed en hoe geweldig het ook is zo'n kleine dartel het is een hele opgaaf voor de merrie en haar lichaam.

Dit is overigens mijn gevoel en lees graag mee met hoe anderen daar mee omgaan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:06

Ik heb Shak na Kaylen een jaar leeg gelaten, omdat Kaylen behoorlijk wat van haar gevraagd had.

We wilden Darlah in eerste instantie wel weer laten dekken dit jaar, maar daar heb ik dus vanaf gezien. Een jaartje rust doet het ook alleen maar goed Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:11

Voor jullie eigen hoofdje ook even in dit geval denk ik MM, maar jij hebt die ervaring dus ook met het vele vragen van de merrie.

Bij Show is de nageboorte niet zelf afgekomen (DA heeft gespoten) en dan heb ik het gevoel dat ze toch meer rust nodig heeft van binnen en niet weer een nieuwe dekking dat jaar. Dat idee speelt ook wel mee bij mijn toekomstige beslissingen. Het is zo prachtig allemaal maar mijn merrie is mij toch het meeste waard..ik kan niet alles aanhouden en dan zou ik alleen maar voor die eerste 6 maanden haar uitputten jaar op jaar op jaar(ze vindt het overigens heerlijk hoor een veulen aan de voet) en het veulen gaat straks naar een ander.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:13

Zoals jij het beschrijft, voel ik het ook Chev, het is toch een hele belasting voor zo'n merrie. Ze zijn alleen nog maar bezig met zorgen voor het ene veulen, terwijl hun lichaam al weer druk bezig is met de verzorging van het volgende ... Voor mijn gevoel is Keeva alleen nog maar OF moeder, OF drachtig, en ik wil haar ook wel weer 'ns gewoon paard laten zijn ... is misschien maf hoor, in de natuur gaat het natuurlijk ook aan de lopende band, maar gevoelsmatig vond ik het niet fijn.
Ik zal niet zeggen dat ik het nooit meer zal doen, 2 jaar achter elkaar drachtig, dat ligt ook helemaal aan de situatie, maar achteraf had ik ook een beetje spijt ... al ben ik nu wel weer heel blij dat er een veulentje komt, hoor ! Knipoog

Elke, kan me voorstellen dat jij even overslaat .. Ach gut

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:55

Tuurlijk, het is ook zo genieten van een veulen! en het is ook zo mooi om die combi te zien, zo'n eenheid. Maar idd ik ben nu meer met Show zelf bezig, ze is nu mijn lieve Showtje en niet mijn lieve mama Showie (of to be). In de pure natuur zitten we hier allang niet meer, we proberen het te benaderen maar daar worden ze o.a. ook niet hengstig gespoten om maar een aparte zijweg te noemen.

Mocht ze volgende bevalling wel netjes zelf met de nageboorte komen dan zou ik haar eerder dat jaar laten dekken dan wanneer het niet zelf afkomt. Het is zo naar om je merrie zo'n pijn te zien lijden van de nageboorte op de grond terwijl het veulen maar om haar heen dartelt op zoek naar die ene befaamde instinctieve x-gradenhoek waar de melk achter zit.

Hoop wel dat ze dit jaar wel weer drachtig mag worden van moeder natuur.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:58

Cheveyo schreef:
Voor jullie eigen hoofdje ook even in dit geval denk ik MM.

Daarom ook inderdaad. Op het moment staat m'n hoofd niet zo naar fokken.
Bij Darlah is de nageboorte er ook niet vanzelf afgekomen (moest ook aan het infuus, en gespoeld worden), dus daarom is het ook goed om haar sowieso een jaar leeg te laten, daarna zien we het wel.
En m'n merrie is inderdaad gewoon het belangrijkste. Hoeft voor mij niet jaar na jaar een veulen in. Ze is nu ook pas 5 jaar, en zoals Keeva ook zegt, ze mag ook gewoon even lekker paard zijn Knipoog

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:04

Cheveyo schreef:
In de pure natuur zitten we hier allang niet meer, we proberen het te benaderen maar daar worden ze o.a. ook niet hengstig gespoten om maar een aparte zijweg te noemen.

Daarom zou ik daar persoonlijk ook nooit voor kiezen, hengstig spuiten Knipoog

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:25

Mira bewijst mij dat ze dit perfect aan kan, en helemaal in haar element is. Dit jaar wordt ze weer gedekt; voor lijf en tijdstip pas als Binti bijna 2 maanden oud is.