[TI] PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:49

DeMolenhoek schreef:
Caily: Ik fok ook niet met een paard met ZE, erfelijke artrose etc. Van zodra er een defect is fok ik er niet mee. Waarom ik nu juist PSSM naar voor draag? Omdat dit topic er hier over gaat. Maar van zodra er een erfelijk defect is fok ik niet, wat het ook moge zijn.

En dát moet de insteek zijn, enkel fokken met gezonde paarden +:)+

Dankjewel Jessica.
Fokken met PSSM1 moet ook zeker niet bevorderd worden, het is erg rot als je paard zo ziek is, welke ziekte het dan ook mag zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:16

Jessica waar kan ik die persoon vinden?

Edit wel ben ik blij dat we niet hebben gekozen voor de optie hem laten keuren als dekhengst destijds. Was wel door wat kenners geopperd alleen wilden we hem geen isolatie of geen weidegang aandoen en hebben hem toen gekastreerd. Ik zou me er zelf niet prettig bij voelen te fokken met een dier waarvan je weet dat het iets potentieel naars kan doorgeven. :n .

Even ter aanvulling, ik ben ergens "blij" dat dit eruit komt, verklaard misschien Connors verzameling van rare klachten en aandoeningen. Ik heb soms het idee dat hij bij alles wat uitgedeeld kon worden heel enthausiast zijn hand heeft opgestoken doe dat ook maar, klinkt wel leuk. :j (net als de baas zo ongeveer :o ).

Alleen is het niet iets waarvan ik uitga dat is DE oorzaak. :n weet voldoende van medische ellende ook bij mezelf om niks uit te sluiten en je alleen je fixeren op een uitslag. Er kunnen meerdere dingen naast elkaar spelen die klachten veroorzaken. Het enige dat zeker is we gaan onder alle omstandigheden voor kwaliteit van leven maar niet ten koste van alles of veel "zinloos" medisch belastende onderzoeken.

Het leven moet een feestje blijven, is dat het niet meer vanwege lichamelijk of geestelijk onoplosbaar lijden is het genoeg geweest. Ongeacht wat de oorzaak ervan ook is, of het nu diagnose A of afwijking B of aantasting C is. We gaan in alles daarin af in eerste instantie op ons gevoel en instinct, in combinatie met observeren wat een verandering doet in overleg met een dierenarts.

En bv net als bij Karuna je helemaal in de zenuwen te gooien ojee paard heeft ernstige cushing en gaat snel dood. Bij haar hebben we niets aan haar leef/beweeg en voerpatroon veranderd omdat ze het daar goed op deed. Alleen de aangepaste ijzers voor haar bevangenheid en dat was het. Ze kreeg al strookbegrazing en nagenoeg geen krachtvoer. Wel wat extra vitamines en zeewier die ze al kreeg. En verder we zien wel waar het schip strandt.

Ook bij Connor gaan we nu alleen door op de voerweg die we een tijdje geleden hebben ingeslagen, dat wil zeggen, meer gras, rijker hooi en luzerne. Daar gaat bijkomen lijnzaadolie en zeewier voor op de luzerne omdat hij dat mag hebben. Alleen het meer langer gras betekend een verandering in weidebeleid omdat het stuk dat ik normaal heb niet toereikend is bij weinig groeizaam weer. Hierdoor moet stalhouder af en toe nadenken welk stuk hij nu mag gaan opeten. Gelukkig is er weiland genoeg alleen niet alles heeft schuilmogelijkheid en dus niet bruikbaar bij hitte of erg nat weer.

Mensen die Connor inmiddels wat langer kennen weten dat we aardig wat afgedokterd hebben met hem en in de loop van de jaren al heel wat hebben aangepast aan voeding, van stal veranderd regelmatig omdat die niet meer geschikt voor hem was ivm klachten die hij ondervond. Feit is we hebben hem vanaf jong en redelijk vers vanuit Engeland gekregen. Weten zijn vader en middels dna onderzoek weten we een klein beetje familieverband. Toen hij bij ons kwam heeft hij het eerste zomerseizoen een erge vorm van fotosensibiliteit gehad door onbekende oorzaak.

Eigenlijk ging het daarna goed tot een stalhoudster hem letterlijk naar de kl ote heeft gevoerd in zijn vierde levensjaar. Dat heeft iets in zijn lichaam volledig ontregeld en zijn een aantal sluimerende dingen geactiveerd en bekend geworden. Waar onder zijn slechte lever, allergieen (oa voor granen dus), gevoeligheid voor suikers, IR, zijn heftige spierbevangenheid die hij toen heeft gehad heeft ook spiertechnisch het eea vernield blijvend. Was het zonder deze grote fout ook naar boven gekomen of zou het wel latent aanwezig zijn geweest zonder ooit een probleem te geven. Niemand zal het ooit weten. :n het is iets waar we in de loop van de jaren mee hebben leren leven en aan gewend zijn. Zou dit alles getriggerd zijn vanwege het gendefect, ook dat zal denk ik nooit bekend worden.

Roept vaak bij anderen vragen of domweg afkeur op of belachelijk maken vanwege mijn bijna paranoide handelingen wat betreft zijn voer en manier van houden. Alleen het is de enige manier om hem goed aan de praat te houden hoe belachelijk het soms ook lijkt. We zijn door schade en schande wel wijzer geworden in wat wel en wat niet werkt bij hem. Hij heeft inmiddels al heel wat keren in reserve tijd gelopen, zeker 4 keer is hij bezig geweest met zijn laatste dagen maar tot nu toe weten we dat om te draaien door iets te veranderen in zijn manier van houden of voeding waardoor hij weer de grootst mogelijke lol heeft en zich weer stuiterend door de wei kan bewegen. Het zal een keer niet meer lukken maar tot die tijd houden we vol.

En als Connor gebruikt moet worden voor extra onderzoek vooral ook omdat we inmiddels heel wat hebben onderzocht al staan we er open voor, mits haalbaar voor ons en voor hem niet te belastend en teveel verstorend is voor zijn eet en leefpatroon.

Edit even voor mezelf een samenvatting om te kijken of ik het goed begrijp hoe het zit. Met 100% kans klachten bedoel ik niet worden altijd ziek maar hebben 100% kans op klachten.

P1/p1
100% doorgifte bij fok
100% kans op klachten

N/p1
50% doorgifte bij fok
100% kans op klachten

N/n
0% doorgifte bij fok
0% kans op klachten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:25

karuna schreef:
Eigenlijk ging het daarna goed tot een stalhoudster hem letterlijk naar de kl ote heeft gevoerd in zijn vierde levensjaar. Dat heeft iets in zijn lichaam volledig ontregeld en zijn een aantal sluimerende dingen geactiveerd en bekend geworden. Waar onder zijn slechte lever, allergieen, IR, zijn heftige spierbevangenheid die hij toen heeft gehad heeft ook spiertechnisch het eea vernield blijvend. Was het zonder deze grote fout ook naar boven gekomen of zou het wel latent aanwezig zijn geweest zonder ooit een probleem te geven. Niemand zal het ooit weten. :n het is iets waar we in de loop van de jaren mee hebben leren leven en aan gewend zijn. Zou dit alles getriggerd zijn vanwege het gendefect, ook dat zal denk ik nooit bekend worden.

Ik denk ook niet dat je alles onder de noemer PSSM kunt gooien, maar wat je hier beschrijft is wel heel typisch voor PSSMers. Als ze eenmaal symptomatisch zijn, zijn ze heel moeilijk weer in balans te krijgen.

PSSM is geen strohalmpje, maar een aandoening die een enorme impact kan hebben op het welzijn van een paard. Heel terecht dus dat je hier heel serieus mee om gaat.

Ik ken niet de hele geschiedenis van je paard, maar hebben jullie al eens geprobeerd hem op een paddock te houden met alleen hooi? Dus zonder gras? Dat zou nog wel een groot verschil kunnen maken als zijn symptomen daadwerkelijk veroorzaakt worden door PSSM

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:32

Mac dat hebben we geprobeert (meerdere keren zelfs) en is een heel slecht idee, naast dat hij een erge zandvreter is hebben we binnen een paar weken een ongelukkig graatmager hoopje ellende dat zware diarree heeft en een vacht om van te huilen. Zonder gras functioneert hij domweg niet :n , dan kunnen we er meer dan 30 kilo hooi induwen en dan nog valt hij zo in dat om die reden al eens de dierenbescherming bij een stal op de stoep heeft gestaan. Omdat hij er zo ellendig en slecht uitzag en ze zelfs bij de Waiboerhoeve en de dierenartsen wanhopig werden hoe hem nog op gewicht te krijgen.

We hebben afgelopen jaren de mogelijkheid hem s winters op het gras te laten staan en daar is hij erg van opgeknapt. Andere jaren graasde ik iedere dag met hem aan de hand zodat hij in ieder geval iets aan gras binnenkreeg waardoor de schade wat beperkt werd.

Mac

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:35

Agos, da's sneu. Kan idd goed zijn dat hij meerdere aandoeningen heeft die elkaar wat voedingsbehoefte betreft in de weg zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:41

Gras is in dit geval trouwens geen moddervette wei zwaar bemeste met sappig gras maar zo lang mogelijk gras en het liefst waar koeien al eens overheen gegeten hebben. Daarvan kan hij redelijk veel hebben. Tot voor kort kreeg hij dat in strookbegrazing en dat is dus gewijzigd. Nog wel met strook maar zo dat het de dag erop net wel net niet op is. Wel de vitamientjes en mineralen onbeperkt maar niet de idiote hoeveelheid suikers en eiwit. S winters staat hij nu op stukken waar de koeien al gelopen hebben en ipv maaien is Connor dan de maaimachine om het gelijk te krijgen weer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:28

Nog niet alles bijgelezen, even alvast reageren op Mister01, nee dat heb ik niet zwart op wit. Maar die info gaat rond en maakt het dus IMO verwarrend hoe alles in elkaar steekt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:31

DeMolenhoek schreef:
Caily: Ik fok ook niet met een paard met ZE, erfelijke artrose etc. Van zodra er een defect is fok ik er niet mee. Waarom ik nu juist PSSM naar voor draag? Omdat dit topic er hier over gaat. Maar van zodra er een erfelijk defect is fok ik niet, wat het ook moge zijn.

Heb jij alles op de röntgen dan? Hengsten die je gebruikt en de merries?
Gedachte is goed hoor, stem alleen maar voor. Maar de realiteit in de praktijk blijft vaak uit.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:12

ik denk dat je een heldere kijk erop hebt kuruma!
niet alles eraan ophangen, maar proberen vooral zijn dieet dusdanig aan te passen dat de pssm 1 symptomen zo min mogelijk zullen zijn (theoretisch gezien)

ik weet er helaas alles van dat wanneer je aan het dokteren slaat je maar door moet blijven gaan omdat er steeds iets anders de kop opsteekt.

wat ik wel heel apart vind is dat je nu een aantal dingen opnoemt die de tinker van mijn beste maatje (fanci_mike op bokt) ook allemaal heeft gehad, en die nu niet echt alledaags zijn en vaak voorkomen.
haar paard kwam ook direct uit Engeland, althans zijn moeder kwam drachtig uit Engeland.

hij heeft ook enorme last gehad van fotosensibiliteit een zomer seizoen. was ook een paard wat een aantal keren een leverontsteking heeft gehad en daardoor blijvende klachten. hij had ook last van allergieen, hij bleek hooikoorst te hebben. en ook het vermoeden van IR was aanwezig.

beetje eng hoeveel dingen overeen komen.
hij bleek alleen geen pssm 1 te hebben.

je samenvattingslijstje van de genen klopt zo ja.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:32

Ik ken het verhaal van Mike idd, heb het steeds gevolgd omdat zijn klachten zo overeen kwamen met die van ons. Alleen hebben zij het gevecht sneller moeten opgeven helaas en daar uiteindelijk zonder de oorzaak te vinden. Bij Connor zijn we met hardnekkig doorzoeken een heel eind gekomen gelukkig.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:55

karuna, tja ik heb de strijd meegestreden voor Mike, en op een gegeven moment sta je voor een keuze waarbij inslapen de beste keuze wordt voor je paard. hoe moeilijk en pijnlijk voor jezelf ook.

ik hoop dat jullie het leven voor Connor nog lang goed draaglijk kunnen houden ondanks al zijn beperkingen.

hopelijk vallen er een aantal dingen weg of verminderen met wat aanpassingen in zijn dieet en bewegingsschema.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:14

Ik denk dat veel problemen zoals IR, ZE etc. een combinatie zijn van genetische aanleg, getriggerd door problemen met voeren.
Zo ook PSSM1.

Zoals Karuna ook aangeeft hoeft het maar een kleine periode heel erg mis te gaan met voer en die verwerking van eiwitten en andere voedingsstoffen is zodanig verstoord, dat het dier er een heel leven gevoelig voor blijft.

Overvoeren is denk ik een groter probleem dan we willen zien, bij mij lopen er ook 3 die je kunt rollen.

Ik vind het testen en uitzoeken van dit soort aandoeningen goed, hopelijk komen we er ooit achter wat nu de trigger is en waarom het ene type of ras zo veel heftigere symptomen heeft dan het andere.

Mijn ruintje heeft na een paar jaar met een verkeerd zadel en verkeerd rijden door mijzelf, aardig wat opknapwerk op spierniveau nodig. Spieren moeten aan hun nieuwe bewegingsruimte wennen en hij is het type wat er voor blijft gaan en dan ineens verzuurt.
Nu lukt het me aardig dat voor te zijn, maar als het wel gebeurd ben je 2 weken verder voor ie weer een beetje lekker loopt.
We hebben een bezoekje kliniek, behandelingen van de fysio en bloedtest achter de rug.
En omdat ik toch bezig was heb ik ook haar getrokken, gelukkig bleek hij n/n voor PSSM1.

Ik zie het zeker als iets waar aandacht en onderzoek aan besteed moet worden, maar ben nog steeds van mening dat er aandoeningen zijn die meer aandacht behoeven binnen de stamboeken.
Gelukkig zijn er al stamboeken die dat ook zien.

Ik heb ook ergens gelezen, maar helaas kan ik de link niet meer vinden, dat het ook door mutatie kan ontstaan en niet perse van geboorte af aan in het DNA hoeft te zitten.
Mij was ook al ter ore gekomen dat de uitslag per lab kan verschillen.

Kortom: er zijn al enorm veel acties ondernomen op iets waar nog enorm veel duidelijkheid over heerst.
Hoewel ik de aandoening an sich niet weg lach, is al die onduidelijkheid wel iets wat me blijft steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:15

snowdon schreef:
DeMolenhoek schreef:

Heb jij alles op de röntgen dan? Hengsten die je gebruikt en de merries?
Gedachte is goed hoor, stem alleen maar voor. Maar de realiteit in de praktijk blijft vaak uit.

Röntgen nog niet (financieel plaatje) Wel heeft alles de nodige testen gehad van de dierenarts waardoor er veel kan uitgesloten worden. Correct op de buigproeven etc. Bloedtesten etc zijn goed. Meesten dingen kunnen wel al door logisch denken worden uitgesloten. Als de grootouders artrosevrij zijn op 20 jarige leeftijd dan kan je er gedeeltelijk vanuit gaan dat de kinderen dit ook zullen blijven. Eczeem is makkelijk te zien etc.

Ik denk dat de meesten hier ook wel weten dat ik enorm in dubio zit met een jonge merrie die opeens is beginnen schuren, maar niet alle kenmerken heeft van eczeem. Zeker eczeem? Niet dekken, punt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:30

Bij Connor is het gekomen door veel en veel te veel krachtvoer. Hij mocht een handje eiwitarme brok als de rest wat kreeg voor het idee. Deze brok leverden we zelf aan, Wat kreeg hij kwamen we dus pas achter toen hij zo erg ziek was in eerste instantie 1,5 kilo sportbrok (naast het handje eiwitarme brok) en in onze vakantie 3 weken lang ruim 2 kilo sportbrok omdat de verzorgster en stalhoudster zonder toestemming iedere dag zwaar met hem zijn gaan trainen en omdat hij sloom werd is de hoeveelheid brok nog meer opgevoerd. Reden hij had zo zielig zijn brok zo snel op dus was ze maar meer gaan voeren, zonder dat we daar dus van wisten 8)7 . De vakantie periode is echt de druppel geweest in zijn weerstand lijkt het.

Toen eenmaal bleek dat hij oa zwaar spierbevangen was en de dierenarts haar echt heeft staan uitschelden is ze geminderd (naar 1,5 kilo weer bleek -:(- ipv dat handje voor het idee toen hij maar niet opknapte). Toen we daar achterkwamen hebben we hem accuut weggehaald en hebben we op een andere stal een tijd in een noodbox gestaan omdat daar nog geen plek was. En heeft het dus heel lang geduurt voor hij weer een beetje op de rit was en dus blijvend verstoord systeem. ;(

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:39

heel fijn zulke staleigenaren!
ik had die dame ook heel vriendelijk bedankt en de hartelijke groeten gedaan -:(- -:(-
alleen dan iets anders bewoord ;)

allemachtig! ja dan is heel je paard naar de kl ote vanwege zulke acties!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:09

Ben je lekker mee idd.

Vwb mutatie en PSSM: van PSSM1 is het vastgesteld dat het wordt overgedragen van ouderdieren op nakomelingen. Van PSSM2 weet men het nog niet precies; dat wordt nog onderzocht. Mutatie tijdens het leven wordt niet uitgesloten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:20

DeMolenhoek schreef:
Röntgen nog niet (financieel plaatje) Wel heeft alles de nodige testen gehad van de dierenarts waardoor er veel kan uitgesloten worden. Correct op de buigproeven etc. Bloedtesten etc zijn goed. Meesten dingen kunnen wel al door logisch denken worden uitgesloten. Als de grootouders artrosevrij zijn op 20 jarige leeftijd dan kan je er gedeeltelijk vanuit gaan dat de kinderen dit ook zullen blijven. Eczeem is makkelijk te zien etc.

Helaas hebben ook veeartsen geen röntgen-ogen. Het is al vaker gebleken dat dieren die door de keuring kwamen toch resultaten bij röntgen kregen waarmee je niet verder wilt fokken.

Over ZE heb ik ook nog zo mijn gedachtes vwb genetische aanleg, daar wordt ook een hoop onzin over verspreid.

Als we allemaal eens goed naar huisvesting en voeding gingen kijken, werd een hoop al weggestreept en bleven er heel wat minder "genetische fouten" over in de populatie. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om te wijzen met het vingertje, dat een paard genetisch niet in orde is en het niet aan de mens ligt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:28

Vind ik snel geconcludeerd Leon, want waar het ene paard het super op doet, kan de ander flink ziek kan worden. Ik denk dat jij als eigenaar het beste van je paarden kan beoordelen waar ze het goed op doen, dan omstanders er een andere mening op na houden, tja, dat is pas makkelijk met het vingertje wijzen. Persoonlijk zelfs de ervaring dat rantsoen waar een paard het de eerste tijd goed op lijkt te doen, na een paar maanden of zelfs jaren toch niet zo passend blijkt te zijn. Zaken als deze zijn vaak zeer gecompliceerd, en daar een paard een kuddedier is en niet iedereen de ruimte heeft voor zichzelf te beginnen zijn de middelen vaak in meer of mindere mate beperkt.

Ook rontgen zegt niet alles, dat is een momentopname. Ik kan heel leuk mijn 4-jarige laten rontgenen, als die met 9 jaar vol met artrose staat kan dat 5 jaar eerder niet gezien zijn, maar alsnog wel een zeer ernstige zaak zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:33

Wellicht wat snel geconcludeerd, maar was om aan te geven dat het echt niet zo makkelijk ligt.
En als het aan de omstandigheden ligt, wat is dan de oorzaak? Juist niet persé genetisch.
Als iets mogelijk is, wilt dat niet zeggen dat dat bij allemaal zo is.

Uiteraard zegt röntgenen ook niet alles, maar zeg dan ook niet dat je niet fokt met een dier dat een defect heeft als je niet de bestaande mogelijkheden afgaat die er zijn om die defecten te ontdekken.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:35

Weet mischien ook iemand of een paard die Pssm type 2 heeft , dan ook altijd type 1 heeft , of hangt dat niet samen ?

Hoe bedoel je LBL Gypsycobs , blijkt het paard bij het ene lab. Positief getest te zijn en bij het nadere lab negatief ?
Laatst bijgewerkt door aricia op 20-08-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:36

Ja inderdaad aricia. Volgens mij zelfs eerst positief en daarna negatief.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:40

@aricja; nee, die 2 hoeven niet samen te gaan.
Een genetische afwijking ontstaat ooit 'ergens', dus het kan ook 'vers' ontstaan zonder dat het door de ouders is doorgegeven. Alleen zal er behoorlijk wat getest aan te pas komen voor men kan concluderen dat het iets nieuws is.

En helaas, ja, lab's maken fouten en het kan voorkomen dat een negatief getest paard toch dusdanige symptomen blijft geven dat het (her)testen bij een ander lab een andere uitslag geeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:47

Alexandra, pssm2 is nog lastig te testen, kan alleen via spierbiopt momenteel. Het is nog niet bekend of dit ook om een genetische mutatie gaat, maar er zijn paarden die via de spierbopt wel type 2 hebben, en genetisch niet type 1, dus het vermoeden rijst dat deze twee niet samen hoeven te gaan.

Leon, alles wat mis kan zijn met een paard laten onderzoeken voordat je ermee fokt is binnen het Tinkerras niet realistisch. De insteek om enkel te fokken met paarden die gezond "lijken" kan ik enkel toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:42

Aricia zie www.pssm.eu, daar kun je veel info vinden.

Op het moment dat is vastgesteld dat een paard pssm heeft, is er sprake van een genetische aandoening mbt het spiermetabolisme. Dan is wijzen naar de mens dat die blijkbaar niet goed voor zn paard zorgt wel heel kort door de bocht. Er is sprake van een afwijking waardoor een paard geleidelijk of ineens last kan krijgen van spierbevangenheid en/of alle andere symptomen. Het enige waar je in mijn ogen echt de mens op kunt aankijken is het bewust blijven fokken met dieren die pssm hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:21

Mee eens hoor Caily, volgens mij denken wij hetzelfde... lezen we alleen anders. Maar je kan dan ook niet roepen dat je niet fokt met defecten, als je al niet eens de gangbare onderzoeken doet. Daarom zei ik ook, goede gedachte en stem voor.... maar in de praktijk is dat vaak heel anders.