Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:53

Ik ben benieuwd wie mijn naam en adres noemt. :7

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:57

U bent redelijk bekend zegt u maar helaas ken ik u niet :) Verder, nogmaals bedankt voor u mening, maar onderbouwde post blijven het beste.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:16

TS negeer berichten die je niet wil zien.Zo doe ik dat altijd,ik reageer er gewoon niet op.
Ik kan me voorstellen dat het irritatie opwekt?Vind het trouwens knap dat je zo rustig en netjes blijft.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:21

Een slotje hier zou zonde zijn.....azijnpissers hou je altijd TS.

Laat het topic nu rusten en kom terug als er verbetering is....voor jou prettiger...en zo krijgen wij een, hopelijk, goeie update.

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:47

)Er zijn ook merries die het tegenovergestelde laten zien van de klassieke pismerrie kuren. Dit zijn ook een soort "pis"merries maar tonen totaal geen hengstigheid en alle symptomen die daar bij horen. Wij noemen dit stille merries. Tonen dus niks, zelfs niet als ze voor een brullende hengst staan. Wil dus niet zeggen dat er dan ook niks aan de hand is, tegenover gestelde zelfs. Hormonen huishouding is in de war en merrie kan hypergevoelig e/o gefrustreerd zijn en nog veel meer symptonen doorgeven. Ariebren zijn reactie is dus zo gek nog niet. Vaak zijn de "trauma" paarden merries en idd kan een verstoorde hormoon huishouding het begin van een hoop onbegrip en het fundament voor een hoop ellende zijn. Vaak ontstaat die storing op 2 jarige leeftijd al.

Ik zou het jammer vinden als je het topic wil laten sluiten. Het is erg leerzaam en je kunt er ook steun vinden. Het is jou paard en jij bepaald(en betaald :) ) je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen en echt niet op alle posts te reageren. Zeker niet als daaruit blijkt dat ze niet de moeite hebben genomen om je topic helemaal te lezen en alleen maar oordelen op je begin post.
Ik heb groot respect voor de moeite die je neemt om dit paardje te helpen _/-\o_

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:48

Ts

Ook ik vind het knap hoe rustig je blijft!
Nu weer ontopic!
Ik ben erg nieuwsgierig naar de ogen van de merrie, dus als je mij een een foto zou willen sturen graag.
Verder ben ik nog steeds van mening dat je goed bezig bent en het de tijd moet geven.

Is er wel verschil in hoe ze kijkt als je bezig bent met de anderen? Is ze wel nieuwsgieriger? Al komt ze dan geen stap dichterbij, dat zou een begin kunnen zijn. Als je haar neusje aait wat doet ze dan, meteen weer weg, of vindt ze het toch wel leuk en staat ze er misschien al een paar tellen langer dan in het begin?

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:59

Ze komt af, is nieuwsgierig, ze zoekt contact en gaat zelf naar de eerste aanraking. Ze tikt met haar neus mijn hand aan, verschiet, draait om en smijt. Bij ons groeit langzaam ook het vermoeden dat ze aan 1 kant (deels) blind is. Ze heet geen diepte zicht en reageert duidelijk angstiger aan de 1ne kant dan aan de andere. Het feit dat ze geen diepte zich heeft merken we aan het feit dat ze verschiet als ze ons aanraakt. Ze kiest die aanraking zelf maar we hebben het idee dat deze er in haar ogen sneller is dan verwacht. Ook kan ze niet goed inschatten waar een draad is en als ze springt is dit heel overdreven.

Vandaag kwam ze in volle galop aan naar ons, om dan 5 meter voor ons te stoppen en weer om te draaien. Dit heeft ze meerdere keren gedaan, tot ze vlak voor mijn vader stopte. Ze raakte hem aan, en hij kon haar hoofd en hals aaien. Na 10 seconden was het weer gedaan en ging ze in de volle spurtende galop weer weg om daarna geen contact meer te willen. Uiteraard kopierde onze andere paarden dit gedrag en uiteindelijk konden we ook niet meer aan onze oude witte komen. Maar daar ik weet dat hij de onnozelaar aan het uithangen was heb ik hem maar lasso gewijs gevangen met een touw. Zijn blik was hilarisch. Had hij niet verwacht. Hem lachend weer los gemaakt, wat de tinker haar interesse sterkte, maar zodra ze weer op 5 meter was was ze weer spurtend weg. Onze oude witte is na zijn gecross nog afgekomen voor een dikke knuffel uiteraard :D Hier had zei geen interesse in.

franka75

Berichten: 11194
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 02:00

tocn denk ik dat ze wel degelijk onwijs nieuwschierig is , ook dat je vader haar kon aaien betekend dat ze zeker goed toenadering zoekt klinkt hoopgevend :j

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 06:11

heb je de mogelijkheid om een filmpje te maken??

voortal zit zinnetje:
Citaat:
Vandaag kwam ze in volle galop aan naar ons, om dan 5 meter voor ons te stoppen en weer om te draaien. Dit heeft ze meerdere keren gedaan, tot ze vlak voor mijn vader stopte. Ze raakte hem aan, en hij kon haar hoofd en hals aaien


misschien lees ik het nu vekeerd,maar zo komt het op mij over alsof ze juist weer dominant is en een spelletje speelt om jullie maar weg te krijgen,reageer je niet dan vind ze je ineens interressant :j wat raar dat de andere paarden haar nadeden??

bij schrik gedrag denken we heel snel aan oogproblemen,maar die komen bij paarden helemaal niet zo veel voor

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:20

Ik denk vooral aan een oog probleem omdat ze geen afstanden kan inschatten :)
De rest deed haar na want die vonden het leuk :P En nee, ze kon de baas niet spelen want op een gegeven moment begon ze te drijven en toen heb ik haar met lichaamstaal de andere kant op gestuurd en uiteindelijk weggestuurd. Toen bleef ze op een afstand kijken voor 5 minuten om dan de kudde, die al gekalmeerd was, te vergezellen. Op dominant gedrag letten we zeker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:13

DeMolenhoek schreef:
Mindim: Ja, kleine opening, je was er niet bij, en het was ook met begeleiding van koekjes ;) En ja, ik heb er gezet dat ik er mee ging verder gaan, maar als je had gelezen had je ook gelezen dat er bij stond: Als die opening er weer is. Die is er nog niet opnieuw geweest dus er is daar dan ook niet op verder gegaan. En ook dat staat keurig nee gepost. En nee, in een maand zijn we nog altijd niet verder gekomen. We zitten op hetzelfde punt, neusje aan raken en dat is het.

De antwoorden die me niet aan staan zijn diegene die aanvallend zijn en niet onderbouwd. En zo interpreteerde ik die van u.

Ariebren: Als je zo bekend bent, dan mogen we toch ook wel u echte naam weten?


Targetten doe je in het begin altijd met koekjes of wat ook, dus dat is niet zo vreemd het gebruik van koekjes. Dat een zeer angstig paard daar in mee doet, vind ik persoonlijk een grote opening. Maar goed ieder zijn mening.
Je zegt inderdaad dat er schrik en stress voor nodig is om 'de opening' te krijgen en dat je dat niet gaat uitlokken. Mijns inziens ontkom je daar niet aan, aan een vorm van stress. Elke keer dat je haar probeert te benaderen ontstaat stress of je dat nu uitlokt of niet. Ze moet door de stress heen, dus misschien is het uitlokken helemaal niet zo vreemd idee. Door situaties normaal te laten worden, neem je uiteindelijk stress weg. We hadden hier een extreem angstige volbloed, verschoot van alles. Ze was niet veel in handen geweest, dus het vertrouwen was ver te zoeken. We hebben haar elke dag het zelfde ritueel laten uitvoeren, gewoon door dagelijkse dingen, verder niets. Van de stal naar de wei, net als alle anderen. Netjes meelopen, omdraaien en losklikken en beloning. Dat ging in het begin niet makkelijk, met regelmaat hadden we voeten los van de grond en was het best link om haar mee te nemen. Uiteindelijk was ze het gewend en konden we er steeds meer mee, ze was ons gewend, we waren niet eng meer. Ze stond overdag met andere paarden en in de nacht op stal.

Ik persoonlijk zou haar in de nachten op stal zetten of in een kleine weide met de oude ruin. Elke dag hetzelfde ritueel uitvoeren, zodat ze ziet dat je geen monster bent, weinig aandacht aan besteden. Ze wordt elke dag met je geconfronteerd, kan niet een eind achter in de wei gaan staan of zich achter de kudde verschuilen. Het heeft hier meerdere malen geholpen. Zegt niet dat het bij jouw tinker gaat helpen, maar tis te proberen.

Mijn paard is ook blind aan een oog, rechts, maar kan prima afstanden schatten. Het enige wat ik aan haar merk is dat ze zich erg naar dingen toe draait, omdat ze het anders niet kan zien.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:49

paarden hebben sowieso maar heel beperkt stukje dieptezicht
angstiger reageren aan 1 kant kan ook gelegen zijn aan ervaringen uit het verleden
bv als een slechte ervaring het chippen of halster omdoen langs de linkerzijde was, kan het vaak zijn dat je ze wel van rechts kan benaderen, maar van links niet

ik denk eerder dat ze wat hypergevoelig is naar allerlei prikkels, te wijten aan stress bv

verder blijf ik erbij dat je een paard niet altijd de keuze kan laten als je verder wilt
als alles wat we deden vrije keuze was, dan deden we heel veel dingen niet ;)
ook een wild paard is niet overal zomaar vrij in, en leerlingen zijn gelukkiger met een strenge rechtlijnige juf dan met eentje die hen alle vrijheid geeft ;)
maar goed, ieder zijn mening daarover. ik ben het er wel mee eens dat je haar niet moet gaan breken, dat is weer het andere uiterste

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18233
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:38

Moderatoropmerking:
Inmiddels zie ik dat het topic weer netjes verloopt. TS vraagt om raad, het is nergens voor nodig om persoonlijke aanvallen te doen. Kleinerende, betuttelende opmerking zijn ook not done. Laten we de goede sfeer er vanaf nu weer in houden.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:54

Naam en adres van Ariebren is makkkellijk te vinden na het bekijken van zijn profiel.

Je zegt dat je inmiddels hulp hebt van mensen die het (kosteloos) hebben aangeboden? Paardentango bv heeft meerdere keren gezegd het zelf aan te bieden dus dan niets berekent.

Niet om aan te vallen, gewoon benieuwd.

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:01

ik lees niet het hele topic, maar over zon merrie af en toe een veulentje nemen,
zon merrie met een veulen is ook niks.. dan rent er een veulen in achter een moeder aan die in paniek is.. krijg je die ook nooit heel gemakkelijk tam.. als ze alleen op de wei staat. tenzij je een stal hebt en dan redelijk veilig nog bij een veulen kan komen. maar je doet dat gelukkig ook niet. las ik al(edit)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:05

Klopt, en ik ben ook aan het meedenken, en we hebben Pb contact. Mej. Molenhoek doet echt enorm haar best om het beste voor dit paard te betekenen en ze neemt de tijd die nodig is. Ik heb dan ook grote bewondering voor haar wilskracht en haar openheid.
Helaas kan ik zelf (nog) niet zomaar van huis/stal weg omdat ik dagelijks werk met paarden met problemen en deze als gast aan huis heb staan. Die gaan voor dus nog even zo.
Ik lees tussen het werk door wel mee, en zie ook diverse goede adviezen van anderen, zoals Mindim hierboven. Dat zijn concrete en goed onderbouwde adviezen.

Liesbeth55
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:49

Ooit had ik een paard, weliswaar geen tinker, maar een afrikaner met één blind oog, stuk geslagen, mishandeld, niet te benaderen, en met rijden kon er je donder op zeggen dat je op een moment een gratis rodeo van hem kreeg.
Dit paard had al het vertrouwen in de mensen verloren, maar ik hield zo van hem en heb hem alle kansen van de wereld gegeven. Hij schopte en sloeg, schopte zelfs opzij zodat je nergens echt veilig was, maar heel af en toe had hij een goed moment en dat was mijn en zijn beloning. Het heeft ruim negen maanden geduurd, maar ineens draaide hij zich om en begon contact te zoeken. Ik heb niets anders gedaan dan hem zijn gang laten gaan. Toen hij klaar was, ben ik de stal uit gegaan. Een dag later kon ik zelfs een stapje verder gaan, mijn hand uitsteken zonder dat ik weggemept werd en weer een week later boog hij zijn hoofd voor me. Daar bedoel ik mee dat hij met rijden altijd te gespannen was om aan de teugel te rijden, en ineens deed hij het uit zichzelf. Hij was toen 18 jaar. We hebben nog drie prachtige jaren samen gehad, weliswaar met gratis rodeo erbij die inmiddels niet kwaadaardig meer was, maar gewoon uit joligheid.
Zelf heb ik het zo ervaren dat het paard zelf beslist of en wanneer hij toegeeft aan zijn nieuwsgierigheid, het paard beslist zelf of hij de mens gaat vertrouwen, en dat kan je niet afdwingen. Ik heb niets anders gedaan dan hem de rust gegeven die hij zo nodig had, maar ook de liefde die ik hem kon geven voor zover hij dat aankon. Ik toonde respect als hij zich omdraaide in de stal of de wei en aanstalte maakte om me eruit te werken. Ik ging dan ook. Ik wilde hem hiermee aangeven dat het goed was, dat hij erop kon vertrouwen dat ik hem zag.
Een stalgenoot zei dikwijls tegen me: sla eens een dag over, laat hem er maar eens een dagje over nadenken. En dat advies heeft voor ons wonderen verricht. Helaas is hij na drie jaar overleden, maar zijn tinkervriendinnetje heb ik nog steeds. Zij vertoont ook wel wat tekenen van alles wat ik hier gelezen heb, maar met rust en liefde is dat voor een heel groot deel goed gekomen.
Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, want dat heb ik niet, maar alleen mijn verhaal vertellen dat het toch goed kan komen, ookal is het paard ouder. En heel misschien heb je er wat aan......

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:52

Ik trok ook zeker haar welwillendheid niet in twijfel hoor! Ik was gewoon even benieuwd of er daadwerkelijk iets mee was gedaan.

Ook ik ben van mening dat "alleen maar" in de kudde houden geen verbetering gaat geven. Zoals frenia al zegt kiest dit paard voor zo weinig mogelijk contact. Het "moet" dus worden bewerkstellligt dat ze er voor gaat kiezen wél contact te maken. Dit bereik je in mijn ogen alleen door ook daadwerkelijk contact te hebben en haar het vertrouwen te geven dat dat contact alleen maar plezierig is. Snoepjes, voer, terug naar de kudde en op een gegeven moment die aai over haar bol.

Het zal een lange weg zijn. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:16

Liesbeth55 schreef:
Ooit had ik een paard, weliswaar geen tinker, maar een afrikaner met één blind oog, stuk geslagen, mishandeld, niet te benaderen, en met rijden kon er je donder op zeggen dat je op een moment een gratis rodeo van hem kreeg.
Dit paard had al het vertrouwen in de mensen verloren, maar ik hield zo van hem en heb hem alle kansen van de wereld gegeven. Hij schopte en sloeg, schopte zelfs opzij zodat je nergens echt veilig was, maar heel af en toe had hij een goed moment en dat was mijn en zijn beloning. Het heeft ruim negen maanden geduurd, maar ineens draaide hij zich om en begon contact te zoeken. Ik heb niets anders gedaan dan hem zijn gang laten gaan. Toen hij klaar was, ben ik de stal uit gegaan. Een dag later kon ik zelfs een stapje verder gaan, mijn hand uitsteken zonder dat ik weggemept werd en weer een week later boog hij zijn hoofd voor me. Daar bedoel ik mee dat hij met rijden altijd te gespannen was om aan de teugel te rijden, en ineens deed hij het uit zichzelf. Hij was toen 18 jaar. We hebben nog drie prachtige jaren samen gehad, weliswaar met gratis rodeo erbij die inmiddels niet kwaadaardig meer was, maar gewoon uit joligheid.
Zelf heb ik het zo ervaren dat het paard zelf beslist of en wanneer hij toegeeft aan zijn nieuwsgierigheid, het paard beslist zelf of hij de mens gaat vertrouwen, en dat kan je niet afdwingen. Ik heb niets anders gedaan dan hem de rust gegeven die hij zo nodig had, maar ook de liefde die ik hem kon geven voor zover hij dat aankon. Ik toonde respect als hij zich omdraaide in de stal of de wei en aanstalte maakte om me eruit te werken. Ik ging dan ook. Ik wilde hem hiermee aangeven dat het goed was, dat hij erop kon vertrouwen dat ik hem zag.
Een stalgenoot zei dikwijls tegen me: sla eens een dag over, laat hem er maar eens een dagje over nadenken. En dat advies heeft voor ons wonderen verricht. Helaas is hij na drie jaar overleden, maar zijn tinkervriendinnetje heb ik nog steeds. Zij vertoont ook wel wat tekenen van alles wat ik hier gelezen heb, maar met rust en liefde is dat voor een heel groot deel goed gekomen.
Ik wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, want dat heb ik niet, maar alleen mijn verhaal vertellen dat het toch goed kan komen, ookal is het paard ouder. En heel misschien heb je er wat aan......


Fijn dat het op die manier is gelukt en je nog enkele fijne jaren met hem hebt kunnen beleven.

Zelf laat ik me overigens niet de wei uit werken, dan zou ik het paard kleiner neer zetten. Ik respecteer wel de angst, maar laat me niet sturen door het paard. In de stal lokken we met voer, het scheelt dat we geen paarden hebben gehad met angst voor het halster, bij paarden met angst ga ik de stal niet in, dat vind ik te link.

Bij sommige paarden verloopt het traject geleidelijk en zie je ze met stapjes vooruit gaan, bij anderen valt ineens het kwartje. We hebben hier een ruin gehad, was niet bijster goed behandeld. Zodra je langs zijn box kwam, vloog hij naar achter of hij beet. Eenmaal de boxdeur open ging het wel weer, maar het was wel uitkijken. We hadden er een beetje een hard hoofd in zijn gedrag, 4 maanden later sloeg het gedrag ineens om, het kwartje was gevallen, niets meer aan de hand, het bijten en vliegen was weg.

We hebben hier op stal maar erg weinig mensen en allemaal zijn we erg rustig en alles gebeurt met regelmaat en op vaste tijden. Ze komen allemaal dagelijks in de hand. Meestal nemen we een rustig paard en het angstige paard. We wachten met het rustige paard of vriendje bij de stal van het angstige paard. Naar de deur lopen ze dan al vanzelf, want ze zien dat het vriendje de deur uit gaat en ze willen mee van zelf. Het rustige paard voorop en vaak zie je bij schrikreacties dat ze weer rustig worden van hun voorganger. Ook is het vliegen, slaan en dergelijke al minder omdat hun voorganger het niet doet. Ze zijn soms zo op het andere paard gefocust, dat ze soms vergeten dat er een mens aan de andere kant van het touwtje loopt. Uiteindelijk bouwen we dit dan af en leren we ze iets meer te focussen op de mens aan het touwtje. Maar daar beginnen we niet mee. Uiteindelijk gaat het paard apart mee, als eerste of als laatste of ergens in het midden. Maar goed, misschien hebben we mazzel gehad hoor :D We hebben hier ook paarden staan die erg nerveus zijn geweest en zo relaxt zijn hier, het helpt iig bij de angstige types :D

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:28


djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:02

Leuk dier hoor!!....maar heeft ze nou zo'n korte staart?? Kan me vergissen maar kan de foto's alleen in het klein zien....ga ik naar jouw facebook dan kan ik ze niet vergroten omdat ik geen vriend van jou ben. Maar 7 jaar en dan zo'n korte staart laat bij mij alarmbelletjes afgaan....dit doen ze nl. ook bij paarden die naar de slager moeten....

Ze lijkt me niet echt geheel van het pad ....want ze laat zich toch erg lekker krabbelen door je vader

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:03

Huh? Krabbelen? Ik denk dat je je dan vergist met ons bont veulen ;)

Het is die grote bonte met halster aan ;) Die kleine is ons veulen, dus ja, die heeft een korte staart :P

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:08

TS,
Ik begrijp helemaal waarom je haar wil opknappen! mooie merrie hoor.

Haar ogen zijn echt angst, maar dat had jezelf ook al geconstateerd.
Verder als ze blind is aan 1 oog, ziet ze alles in 1 plaat, zoals je al zei ze ziet geen diepte.

Maar als ze hiermee is opgegroeit kan ze die diepte wel goed inschatten, maar ik begrijp uit jouw berichten dat dat niet het geval is. Heeft ze dus recent iets meegemaakt waardoor ze misschien aan 1 oog slecht of niet ziet? Dit kan meteen verklaren waarom ze zo angstig is.
Misschien is dit te achterhalen?

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:14

Sorry...maar foto's zijn zo klein...ik bok op mijn mobiel. Ik zag bont dus wilde inzoomen op de staart..waardoor het beeld heel erg blokkerig werd ...heb daardoor niet gezien dat ik de verkeerde te pakken had.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:16

Kun je niet één van die foto's hier gewoon plaatsen....is beter zichtbaar