Puck, dit is de eerste fase Orun, gewoon het lesgeven tot L niveau, beetje de basis. Heb de allround gekozen, maar ga wss examen doen in de dressuur richting, omdat je voor allround een B parcours moet springen (en anderen ook op jouw paard) en ik daar geen geschikt paard voor heb. En Benson ga ik geen parcours van een meter laten springen.
Verder ligt het heel erg aan de cursusleider hoe je de cursus kan opvatten. Kan me in onze leiders (hebben aparte voor dressuur en springen) erg goed vinden. Het is het rijden zoals je op wedstrijden behoord te doen (want nee, dat zie je idd lang niet altijd) en het gaat op een vriendelijke manier, volgens het scala der ausbildung. Ik weet dat je mij toen in Lunteren hebt zien rijden, dus je weet wel ongeveer wat mijn rijstijl is. Tijdens de cursus hoef je ook geen onnodig getrap en gepluk te zien, hoewel je natuurlijk altijd mensen ertussen hebt zitten die dat toch doen, die worden bij ons wel streng op de vingers getikt daarvoor hoor!

De eerste periode van de cursus krijgen we zelf intensief les van de cursusleiders om jezelf bewuster te maken wat je nou precies doet. Daarnaast staat de rest van de cursisten (je rijd met 3 in een les) langs de bakrand en gaat "mee-lesgeven". Om de beurt moet je dan een ruiter een stukje begeleiden en de cursusleider geeft jou daarna tips en opmerkingen over hoe en wat.
En er zit een heeeeeeeel dik theorie boek bij, met alle kennis zo'n beetje die je tijdens het basis-lesgeven nodig kan hebben. Kennis van ruiter en paard, anatomie (waarom je een paard niet driedubbel in de plooi kan trekken) en kennis van rijtechniek en didactiek.
't Is ook niet zo'n cursusje wat je effies doet zeg maar..