[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:05

Wel grappig, ben me een beetje aan het inlezen, en best boeiende materie. Zal het morgen proberen uit te leggen okey?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:20

hier weer een dot aan dna profielen binnen gekregen om aan de databank te doneren ;)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:48

ok stickers komen jou kant op

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:15

Oh, heb alles al in de envelop zitten Esme, zal je het chipnummer ff PBen als ik weer thuis ben en in het paspoort kan kijken... Ben heel erg benieuwd naar alles...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:13

Teuntje111 schreef:
kan je beter bij animalgenetics laten doen als bij van haeringen, want bij vhl betaal je 75 euro per test, bij AG 25 dollar..
http://www.animalgenetics.us/Equine.asp

Maar kan je het dan niet beter allemaal daar laten doen? Én DNA en de rest van de testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:23

Esme : mooie deal heb je kunnen sluiten mbt de kosten! Ik zal Dewi dit weekend eens gaan pesten :+ Goeie uitleg trouwens :j

Ehm... die kleurtesten kunnen mensen toch gewoon op eigen houtje gaan regelen vind ik eigenlijk? Het is nogal verwarrend en onduidelijk of inefficiënt denk ik als een deel alleen op DNA getest wordt, en een ander deel weer alleen op zus-kleur, en die weer op zo-kleur etc. Waardoor het voor dat labo ook weer minder interessant wordt. Ze maken een pakketdeal voor een berg samples allemaal dezelfde soort test te laten ondergaan. En lang niet iedereen wil op kleuren testen of bepaalde kleuren...

Ik vind dat we ons gewoon bij de deal moeten houden en het oorspronkelijke plan, dus een DNA-databank voor Tinkers. Simpel beginnen en duidelijk aan de gang.

Kleuren etc. Dat kan een ieder, die dat zelf wil, op eigen gelegenheid gaan doen, en wellicht dat in de toekomst er heus wel een combinatie van te maken valt om die gegevens bij elkaar op te slaan, maar ik zou dat niet nu in het begin ook al meepakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:25

Stel je vind een match, een vader/moeder of zoon/dochter van je paard.. kan dat dan eigenlijk ook in het stamboek, bij ics of nsvt, worden veranderd?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:58

Nuage schreef:
Shayla schreef:
Bij Shay , Bowen en bij Brenna , voor Duncan heeft het denk ik geen nut , aangezien hij een volle broer van Bowen is lijkt mij dat die genen zo goed als over een komen , of heb ik dat mis ?

Oh was het maar zo... dan had ik het makkelijk gehad :+

Nee stel je voor: er zijn 17 markers per paard en die bestaan allemaal uit 2 letters. Iedere ouder geeft 1 letter aan het veulen zodat het veulen er weer 2 heeft.

Waarom broer/zus zo moeilijk is te bepalen, even een kort voorbeeld:

Vader geven we even 2 markers: Marker 1: HN en Marker 2: IJ
Moeder ook 2 markers: Marker 1: JN en Marker 2: IL

Veulen 1 uit deze combi heeft: Marker 1: HN en Marker 2: I
Veulen 2 uit deze combi heeft: Marker 2: JN en Marker 2: JL

Als je daarna de ouders kwijtraakt dan zit je met niet overeenkomende markers. Soms niet eens op 1 letter. En tóch zijn het broer en zus.
Dat maakt het zo moeilijk.

en I = dus II :+

Heb gisteren haren bij Mira getrokken, ze wilden niet los, moest het 3x proberen ;)
Drum is bij van Haeringen al bekend, Binti zal ik z.s.m. ook ontharen, en ik zal nog even overleggen met "Baileys" over haren van Mayra.

Ik ga Mira en Binti dan nog apart in de UK op homozygoot en roodfactor laten testen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

Misschien kunnen we dan in de UK die testen ook met een groep regelen?

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:06

ja dat lijkt me ook wel wat want ik wil die 3 van mij ook nog laten testen op kleur enzo
dat bandit 'homo' is weet ik al maar van die andere 2 nog niet

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

Misschien idee om een ander topic te maken voor gezamelijk opsturen kleuren ?! of idd gewoon op eigen houtje :) want wat Maya zegt anders wordt het wel erg ingewikkeld omdat sommigen dat wel willen en anderen niet enzo...

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:12

Pfff weer een heel stuk bij gelezen. Gaat snel dit topic!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:12

Ik krijg nog wel een prijs van Van Haeringen voor de kleuren, zij vonden het erg interessant zelfs. Wie weet.

@ Evelli: Je suggereert toch niet dat ik alles even overzet naar een ander lab he? :')
Buitenland is niet heel veel goedkoper meer na de nieuwe prijs. Voordeel is gewoon enorm dat ik met Nederlanders te maken heb en ook kan langsgaan voor overleg. Als ik dat met bijv. Amerika moet doen dan wordt het allemaal erg ingewikkeld en zit je (ondanks dat mijn Engels wel goed is) toch altijd met een taalbarriere.

Als jullie gezamenlijk kleuren willen doen lijkt het me een prima idee. Maar wacht nog heel even de prijs af van Van Haeringen, begin volgende week krijg ik die.
Wel graag in een apart topic idd als jullie het los hiervan willen gaan opzetten. Ik regel het iig niet :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:16

Als je weer eens contact hebt met van Haeringen, wil je dan eens vragen hoeveel allelen de verschillende markers hebben? Ik vind in de literatuur wisselde aantallen, en vermoed dat het verschilt per continent waarop het ras ontstaan is.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:28

Mooie prijs heb je er van gemaakt. Ik zal, wanneer ik beter ben, ook even Amy pesten.. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:05

Nuage schreef:
@ Evelli: Je suggereert toch niet dat ik alles even overzet naar een ander lab he? :')

Nee ;) ik doelde meer op het feit dat als je én het DNA wilt laten vaststellen én de kleuren/patronen wilt laten doen, dat het dan misschien voordeliger was als je het naar de UK zou sturen ;) dus gewoon individueel en niet met deze groep. Hoef je maar 1 pluk haren te trekken en heb je het gelijk gecombineerd.
Ik wacht even de prijs van NL af :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:23

De prijs van NL staat sinds gisteren al in dit topic en op de site :+

Voordelig is niet altijd handiger. DNA profielen in de UK staan in de UK. Daarbij moet je ook goed kijken of daar wel 17 markers worden gecheckt. Ik heb al rapporten uit de UK gezien met maar 15 of zelfs 13 markers erop. Die kan ik niet gebruiken.
Dus dan is goedkoop niet handig.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:38

Bovendien zijn kleurentests en profielen echt twee compleet verschillende dingen en moet je zowiezo twee samples voor aanleveren, met 2 verschillende dataformulieren.. Denk dat het voor Esmeralda onbegonnen werk wordt om alles te gaan zitten scheiden..

Naar mijn mening is het handiger als iedereen zelf een monster opstuurt voor kleurgenetica naar een eigengewenst laboratorium en Esmeralda hierover met rust te laten, want denk dat het hartstikke druk voor haar wordt zowiezo..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:16

Voorlopig valt de drukte nog mee :) Heb al 4 monsters ontvangen hihihi maar hopelijk is dat stilte voor de storm.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:17

Vóór de storm hoop ik toch :D ?
Die van mij is ook al onderkwek!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:18

wacht maar Esmeralda :D Er zijn een heeeeeleboel tinkers zonder bekende ouders :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:50

ja ik moet het voorlopig denk ik ff maar bij evolet houden
zit financieel weer ff krap dus dan kan ik mirthe maar beter ff niet laten testen , aangezien die ook niet van mij is doe ik eerst liever alles van me eige

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:25

Zou je dan niet beter eerst Wilgje doen Joella?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:32

Binnenkort komt mijn envelopje ook met daarin haren van Celtic, Nuadhu, Djoser, Jelle en misschien ook van Bram en Teun.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:58

Heb zojuist Keeva al gemarteld, nu morgen Kyara nog even }>