[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:40

Mijn paard staat hoog in de training,loopt de hele dag buiten.
Krijgt sober te eten voor een paard wat zulk werk moet verichten.
Niemand die haar te dik vond en toch heeft ze IR.
En idd door verkeerd en te rijk voer.
Bij toeval ondekt,geen klachten geen kwalen.
Deze vorm is heeeel goed te behandelen.
Gewoon minder kracht voer eten,niks meer niks minder.
En voeding geven wat bij je paard past.

Bij fiek is het weer een heel ander verhaal,omdat hij bijkomende complicaties heeft.
Kan je niet vergelijken met mijn roosje.
Net zoals bij de andere mensen die een ouder paardje hebben,die juist weer wel wat meer eten moeten geven
in het belang van het paard.
Zo doende kan je niet alle dieren over 1 kam scheren.

Toch is zo,n topic als deze fijn.
Misschien kunnen andere mensen ook de symptomen zien,als ze goed naar hun paard
kijken.
Want ik zag het niet hoor,niemand niet trouwens.
Tot Laarakker mij op de zadeltasjes en manenkam wees.
Overdaad schaad,daar ben ik helemaal mee eens.
Maar om de balans te vinden wat voor JOU paard goed is,en voor een ander weer niet
moet je bijna voor naar school ;)

En dan kan je wel zeggen,weg dat voer alleen maar hooi.
Dat kan idd.
In mijn ogen de makkelijkste weg.
Als je je verdiept in voeding is er voor elk paard een goede keuze te verkrijgen.
Ik heb een paardje waar ik graag mee werk,en zij werkt ook zeer graag,het doet haar goed
ze is fit en super los,en bulkt van de spiertjes en glimt als een glim worm.
Maar ze red het niet alleen op hooi.
Dat gaat gewoon niet dan trek ik haar binnen 15 minuten leeg,en raakt ze haar kracht en spirit kwijt.

En dan kan je weer zeggen,dan rijd je maar geen dressuur,en hobbel lekker buiten op alleen hooi.
Maar juist dat werk wat ik vraag doet haar juist weer zo goed.
Afwegingen maken,aanpassen,kijken naar je paard,voelen,zien.
Het is gewoon harstikke moeilijk om de juiste balans te vinden.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:50

Ik vind en vond het verekkte moeilijk.
Ook mijn paard stond er in topvrom bij, echt zelf de Da zei dat.
En toch ineens binnen 2weken was het ineens mis, plots kwamen daar de vreemde dingen, die ik echt eerst niet zag, ben een echte must wat me dieren aangaat.
We zouden M2 starten en waren dik bezig met de Z.
Ook voor mijn paard gold , geen wedstrijd geen zin meer, het was zijn ding om te trainen.
Gelukkig denk ik nu goed voer te hebben, en af en toe een kleine wortel.
In het begin keeg hij alleen maar knolselderij ipv wortel.
Ja het is moeilijk, en daarom hoop ik dat we verder kunnen gaan met ervaringen uit te wisselen, want er zijn geen 2 paarden het zelfde

SuperRoos

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:25

onne, mag ik vragen waarom je voor wortel kiest? Dit zit namelijk bomvol fructaan en is hierdoor bijvoorbeeld voor mijn IR paard uit den boze...
als snack geef ik hem nu dan bv wat stengels bleekselderij, drijven gelijk zijn overtollige vet af en zit niet bomvol suikers.. knolselderij zou ook goed voor hem zijn

(met mate bedoel ik dan, wordt dus niet opgenomen in mn dagelijkse voerschema voordat iemand dat van me denkt :-))

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:26

roos is idd ook zo'n geval apart, gelukkig waren jullie er echt vroeg bij!
ik helaas erg laat als ik alle verhalen om me heen zie..
gelukkig stond fiek er gister super bij en kreeg ik voor het eerst het idee dat zijn zadeltasjes minder/zachter worden dus dat vind ik behoorlijk goed nieuws :j

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:47

Hij krijg niet elke dag wortel hoor,zo af en toe een kleine.
Bleekseldrij kan ik ook eens proberen, verder krijg hij ook nog eens een kruiden snoepje.
De eerste keer dat hij knolselderij kreeg, man je had z'n gezicht moetten zien, wat krijg in nou in me bak, hij rook wel lekker naar erwtensoep.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:31

Ok maar wat is de reden dan? Puur voor 'verwennerij'? want dan wil ik echt zeggen dat wortels enorm slecht zijn voor IR paarden, ook af en toe een kleintje (geen aanval maar mijn ervaring ;-))

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:32

Ja eigenlijk wel, ik weet dat het niet goed is voor deze paarden.
Ik merk verder ook niks aan hem, wat ik wel zie, is als hij wat anders kreeg, dus mijn ene een paard wortel en hij wat anders, dan at hij het met lange tanden op terwijl als ze het zelfde krijgen het gewoon naar binnen gaat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:48

Zo, eindelijk het gevoel dat we nu ECHT op de goede weg zitten!!! Sinds vandaag eigenlijk voor het eerst weer een beetje 'rust' in mn hoofd en vertrouwen in Fiek dat het helemaal goed gaat komen en ik over een jaar echt mijn eigen Fiek terug heb!!!

Afbeelding
Fiek november, 630 kilo, doodziek...

Afbeelding
Vandaag, 550 kilo!!

Koppie staat moeilijk omdat ik voor het eerst iets aan hem vroeg weer, 5 minuutjes en dat was duidelijk even genoeg... Heb hem daarna even in de wei gelaten met de anderen, fructaan niveau was laag vandaag en in de wei vond hij voor het eerst weer de energie om uit zichzelf een sprintje te trekken en te spelen met zn maatjes :+:

(hals, oedeemvorming onder zijn buik en bij zijn koker zijn het grootste verschil op de foto maar over zijn hele lichaam begint hij zachter te worden!!)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:37

Wauw wat een verschil!!!
Heeel goed,de juiste weg dus.
Hij is veel minder opgeblazen.
Toppie

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:41

Mijn paard is de laatste week enorm afgevallen. |(
Even ander hooi en tjakka, het vliegt eraf .Dat geeft wel aan dat het ook van belang is welke kwaliteit het hooi heeft. En dat je constant bij moet sturen ,er is niet een vaste manier.
En soms stem ik de training af op mijn paard, ik ga toch niet fanatiek trainen als ik zie dat ze afvalt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:44

Ik merk idd ook dat vaste kwaliteit hooi belangrijk is, Fiek krijgt anders ook schommelingen omdat hij er soms meer suiker uithaalt en soms minder (het is hier echt altijd hooi, kuil of ander nattig spul uit den boze maar toch is de ene baal hooi anders dan de andere..)

Balen Jolin :(:)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:10

Konden we het maar samen delen, een beetje van jou Fiek bij mijn paard, dan zouden we vast erg gelukkig zijn. Ben jij al lang aan het zorgen?

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:44

Helaas kom ik me hier ook melden, als baasje van een insuline-resistente Haflingermerrie :\. Lees al een tijdje mee, maar zal nu ons verhaal met jullie delen.

Jasmijn heb ik al vanaf veulen, eerste jaren altijd lekker buiten gestaan op verschillende soorten weilanden in een groep, ze zag "er altijd goed uit" (lees goed gevuld dus) kreeg niet niet veel meer dan andere paarden, van kleins af aan had ze wel al wat kadetjes op haar billen. Na haar tweede vulde ze helemaal gauw zag ze eigenlijk voor het goede iets te vet, als ze dan weer gegroeid was trok het weer bij. In de winter voordat ze 4 werd, had ze vaak last van koliek-achtige verschijnselen, en had ze opeens mok welke later (ondanks behandeling) overgegaan is in rasp en tot op heden nog niet geheel weg is. Het voorjaar van haar vierde heb ik haar ingereden en was ze veel aan het werk en goed in conditie en slank (wel een speknek zoals mijn instructrice het noemde).

Ik weet nog goed dat ik op een dag naast haar zat, en ik het vond lijken alsof haar "uitdrukking" anders was dan anders, na eens heel goed kijken constateerde ik de bultjes boven haar ogen. Naar mijn idee had ze die eerder niet, maar iedereen verklaarde me voor gek :o .
Na een middag rijden haalde ik haar kreupel aan haar linker voorbeen uit het land, ze liep alsof er iets in haar hoef zat, was natuurlijk niet zo. Volgende dag was de smid er en hij heeft haar na gekeken met de visiteertang, kloppen etc alleen geen reactie.
Pees was iet wat opgelopen, dus na een paar daagjes rust nog maar eens kijken.
Volgende morgen wilde ik haar uit haar stal halen, alleen ze kon geen stap meer verzetten, na veel moeite haar naar buiten gekregen en daar stond ze met haar voorbenen geheel gestrekt......va erbij en waar we al bang voor waren hartstikke hoefbevangen (compleet met harde manenkam en warme hoeven en pulserende pols)! Als eenigste uit een kudde 50 paarden waarmee ze het grasland deelde en nog net 4 jaar!
Na de benodigde medicatie en stalarrest :( (we hadden daar alleen grasland) maar wel met drie maal per dag met haar voorzichtig in haar eigen tempo een stukje lopen, kon ze na een week weer redelijk lopen. Gelukkig hadden we in die tijd net een huis gekocht met stallen en stukje land voor de paarden (we hebben ook nog een Noriker), want waar laat je midden zomer zo gauw een paard als hij niet op het gras mag? De daarop volgende drie maanden hebben we overbrugd, met altijd een graaskap, langzaam aan weidegang weer opbouwen, snachts binnen staan, en op de drainagecompositum te houden.
Gelukkig is dat helemaal goed gegaan en was is geheel hersteld *D.

In de herfst van haar 4e is ze mee verhuisd naar ons nieuwe huis, hier staan ze in soort van hele grote paddock, deels bestrating en een bak, gras hebben we verwijderd, want behalve Jasmijn d'r bevangenheid die we aan het gras wijtte had de Noriker als hij op het land gestaan had, vaak gaskoliek...klaar met gras dus ;) . Hier thuis stonden ze op goed hooi, hele dag buiten, wat kantjes knippen (riet, en wat onkruid en lange grassen) en wilgentakken. Ze deden het er allebei zeer goed op, allen Jas d'r vetdepots en rasp verdween nooit, ondanks het voeren met beleid!

Twee jaar is het goed gegaan.....tot op een zaterdagmorgen afgelopen november.....we een praatje maakten met de boer wiens land aan de onze grenst, hij vroeg of we nog wat grasland nodig hadden voor de paarden. De gedachte aan een paar uurtjes grasland (evt met graaskap) werden de volgende morgen meteen om zeep geholpen -:(- .
Jasmijn kwam naar buiten met twee stramme voorbenen en strompelde hangend op de verzenen naar de waterbak, kap keihard enz.!
Weeeeeer bevangen??? V.A. erbij hoe, kon dit nu toch.....ze kreeg alleen hooi, een handje "save and sound van Dodson and Horrel" en af en toe een worteltje. Gezien haar uiterlijk dacht de va toch ook aan insuline-resistentie, waarop we besloten dat zodra de bevangenheid over zou zijn en ze een tijdje van de medicatie af was we haar zouden laten onderzoeken op i.r..

Deze keer liet het herstel langer op zich wachten, kap is weer zacht en ze loopt weer rad alleen over haar hele lijf blijft ze wat hard aanvoelen. Ze staat nu sinds november op een heeeel streng geweekt hooi dieet van 2.5 plakje per dag, s'avonds nog een klein beetje stro bij om te knabbelen.
Vorige maand op i.r laten testen.... en helaas Jas haar waarden waren fors verhoogd naar 89 om precies te zijn -O- . Verklaard nu wel de bevangenheid, alleen ze zal toch wel iets moeten eten?
Schoot op dat moment wel vanalles door mijn hoofd hoor, ze is nog maar 6 en ondanks maatregelen toch bevangen geraakt en als je dan te horen krijgt dat er nog geen therapie tegen is wordt je toch wel erg somber en bang ;( .

Inmiddels, staat Jas nog steeds op 2.5 plak geweekt hooi, krijgt ze nu in overleg met de veearts langdurig drainage compositum van de groene os, en geef ik haar nu ook wat magnesium (een overschot zou het lichaam geen kwaad moeten doen aldus de v.a.).
Ze lijkt wel heel langzaam d'r vetjes (schouder, billen en hals) te verliezen (ze is verder heel slank) en tevens is haar rasp ook een stuk minder dan de afgelopen 2.5 jaar! Beweging gaan we nu weer langzaam aan opbouwen nu ze weer hersteld is, want ze heeft inmiddels wel wat spiermassa verloren.

Vandaar dat ik hier dan ook al een tijdje met jullie mee lees en naarstig op zoek ben naar alle info over i.r, want ik leg me er natuurlijk niet zomaar bij neer dat er niets aan te doen is ;) .

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:20

jolin schreef:
Konden we het maar samen delen, een beetje van jou Fiek bij mijn paard, dan zouden we vast erg gelukkig zijn. Ben jij al lang aan het zorgen?

Ik maak me al jaren zorgen over Fiek zijn overgewicht, maar wist niet dat er zoiets als dit bestond.. De grootste zorgen zijn dus rond oktober begonnen toen ik uitslag kreeg van zijn bloedonderzoek en hij meer dan 4 keer teveel insuline in zijn bloed bleek te hebben...
Dacht dat de 'zorgen' toen over waren omdat hij af kon gaan vallen als ik hem op zand zou zetten etc maar niemand had me gewaarschuwd voor dingen als bloedvervetting en hypo's... Hier ben ik hem dus bijna aan verloren dus de zorgen zijn enorm ja..
Maar sinds de foto's van gisteren heb ik weer wat hoop gekregen dat we op de juiste weg zitten, dat het lang gaat duren, maar dat we er wel kunnen komen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:25

laurenta :(:) je verhaal lijkt erg op dat van mij, Fiek is slechts een enkele keer bevangen geweest maar verder ook alle kenmerken

Hoe lang geef je de magnesium nu, ik merk dat mijn paard het er erg goed op gaat doen, zoals je ook op de foto's kan zien..
Wel apart dat ze niet van die hardnekkige vetjes afkomt terwijl ze niet op gras stond.. Neem aan dat je ook gewoon 'arm' hooi hebt?

En de waarde van 89, bedoel je hiermee insuline? Dat is idd enorm... Misschien is dat ook de reden dat ze eerst nog niet af kan vallen, de cellen zitten als het ware op 'slot' en pas als haar lijf helemaal gewend is aan dit 'dieet' zal de insuline in haar lichaam dalen en als het onder een bepaalde waarde komt zal ze rustig af kunnen vallen en zal alles zachter worden..
Moeilijk probleem...

Als het idd de insuline is met die hoge waarde dan ben je de eerste persoon die ik vind die nog een hogere waarde had dan die van mij. Fiek had in november 42,5 en pas nog laten testen was het al goed gedaald naar 17 waar maximaal 10 'goed' is..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:38

mijn wortel raadsel lijkt een beetje opgelost.

fanatieke geen wortels bij IR zouden we de mensen van de "amerikaanse school",
kunnen noemen, de gemiddelde amerikaanse websites vinden dat wortels niet mogen en gevaarlijk zijn.

de wortels kunnen, maar niet als extraatjes en snoepje, dus altijd en volledig meeberekend in een rantsoen. wortels worden hier ook niet als verboden beschouwd. dit vindt je meestal op de britse websites. de "britse school".

ik blijf dit wel volgen, niet om gelijk te krijgen, maar gewoon omdat er misschien meer en veel zinnige dingen achtersteken.

ik ga hier voor geen van beide visie's pleiten. ik pleit er wel voor dat je doet wat voor jouw paard het beste is, zijn wortels bij jouw een probleem, dan geef je ze niet, denk je eranders over of heeft jouw paard geen probleem, dan zou je wortels wel kunnen geven. neem je het zekere voor het onzekere, ook goed. dus blijf baas over je eigen doen en laten.

tip is wel lees nooit 1 informatiebron, maar blijf lezen en kennis vergaren en ergens over nadenken
betekent nog niet dat je het doet of moet doen, blijf alles tegen elkaar afwegen en kies wat voor jou waardevol en zinnig is.

met dank aan roos en jitske.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:43

Fijn berichtje Tug, ik denk ook, zoals we hier zien, dat het bij alle paardjes anders is, dus 'helaas' moeten we hier ook echt leren door proberen, uittesten etc en dan maar hopen dat we het juiste kiezen, anders zit je weer even met gevolgen en ik heb aan mijn paard gemerkt dat zijn lichaam op dit moment, paar weken terug was het erger, weinig 'extra klappen' aankan als het ware en dus al heftiger reageert omdat zijn systemen niet goed functioneren...

Mijn mening op dit moment voor mijn paard is dus; dingen die 'bewezen' zijn geen meerwaarde te hebben voor een IR paard probeer ik niet... Ik blijf hierin wel kijken naar de reden daarvan of dat ook met mijn ideeen overeen komt qua voedingswaarden en dergelijke...
Dingen die wel meerwaarde kunnen hebben voor een IR paard zoek ik tot op de bodem uit en ga ik dan eventueel proberen..
Inmiddels succes gehad met de magnesium en met een light brok speciaal voor IR en hoefbevangenpaarden die toch voor dat percentage paarden is dat niet alleen op ruwvoer gehouden kan worden omdat ze anders enorme tekorten krijgen..

Ik heb straks een afspraak met mijn dierenarts/tandarts om het over dit probleem te hebben. Als ik nuttige informatie heb die ook voor jullie welkom kan zijn zal ik het plaatsen later :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:46

Laurenta, ik voel bij je verhaal dezelfde onmacht als ik met Jolinda. Ik ben er zelf vaak echt misselijk van. En mijn nachtrust is al jaren verstoord.
Het kan ook in de genen zitten dat ze IR hebben of krijgen, Dan heeft het niet zozeer te maken met overgewicht, want dat is namelijk niet altijd de reden. Een te dik paard word niet automatisch IR. Volgens een onderzoek in Engeland is het grootste gedeelte van de daar gehouden paarden te dik, lijkt me stug dat dat hier niet zo is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:47

overgewicht is bij mensen de grootste oorzaak van suikerziekte maar er zijn idd ook slankere/gezonde mensen die suikerziekte kunnen krijgen :j helaas zijn hierover bij paarden weinig berichten meen ik dat het andere oorzaken kan hebben? weet ik niet zo goed hoor...

mijn dierenarts heeft dus idd een slanke arabier die ook IR is..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:49

de 'onrust' die jullie beschrijven is hier ook heel erg geweest, alleen is mijn paard zo gevoelig dat hij dat dan weer oppikt en daardoor ook raar gedrag laat zien omdat hij 'niks kan' met mijn menselijke emoties als het ware...
heeft me wel geleerd zelf wat stabieler te zijn zeg maar en niet te veel aan hem te laten merken of me grote zorgen te maken, weet niet of jullie ook op die manier met je paard omgaan natuurlijk maar ik moet me daar echt bewust van zijn..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:47

SuperRoos schreef:
overgewicht is bij mensen de grootste oorzaak van suikerziekte maar er zijn idd ook slankere/gezonde mensen die suikerziekte kunnen krijgen :j helaas zijn hierover bij paarden weinig berichten meen ik dat het andere oorzaken kan hebben? weet ik niet zo goed hoor...

mijn dierenarts heeft dus idd een slanke arabier die ook IR is..

Ik meen dat langdurige stress ook een veroorzaker kan zijn van IR bij paarden. Ik heb dat wel eens ergens gelezen, weet alleen niet meer precies wat de onderbouwing daarvan was, maar dat zou misschien wat met een verhoogd cortisol te maken kunnen hebben?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:21

SuperRoos schreef:
de 'onrust' die jullie beschrijven is hier ook heel erg geweest, alleen is mijn paard zo gevoelig dat hij dat dan weer oppikt en daardoor ook raar gedrag laat zien omdat hij 'niks kan' met mijn menselijke emoties als het ware...
heeft me wel geleerd zelf wat stabieler te zijn zeg maar en niet te veel aan hem te laten merken of me grote zorgen te maken, weet niet of jullie ook op die manier met je paard omgaan natuurlijk maar ik moet me daar echt bewust van zijn..

Dit is niet het enige wat mijn paard heeft, ze heeft ook nog een spronggewricht dat niet meer goed is, en ik ben ervan overtuigd dat als ik het opgeef zij het ook opgeeft. Ik weet wel dat ik mijn emoties moet beheersen. Gelukkig houd ons dat al een tijdje aan de gang, moet wel eerlijk bekennen dat ik het nu even allemaal wat somberder zie. Er is een wissel van eigenaar geweest van de stal, houden veel paarden binnen met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten wil. Ze loopt dan alleen heen en weer langs de draad te ijsberen. Ik vind dat ik de omstandigheden moet creeren voor haar welzijn, op stal hebben ze de mening, ze wil niet. Logisch als de rest van haar stalmaatjes binnen blijft. Maar dat zijn "sportpaarden" is dan de opmerking. En ik vind het heel moeilijk om dan mijn gevoel uit te schakelen, voel de opgekropte energie van de paarden. Want ze staan te hopsen in hun stal, ze moeten wennen aan een nieuw paard is het dan vaak, aan me hoela ze willen grazen, spelen, kroelen even los!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:23

Misschien voelt mijn paard wel dat ik erover denk wat anders te zoeken, want met een buitenrit wil ze maar een ding, terug!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:40

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:43

Ja helaas.... heb het misschien niet helemaal duidelijk neergezet, maar de insuline waarde was 89 hoog, is getest door de GD in Deventer. De v.a vond het zelf ook fors verhoogd, en raadde ook aan haar momenteel het minimale benodigde te voeren gezien haar gevoeligheid. Nu moet ik zeggen dat ze het prima doet op die 2.5 plak geweekt hooi, verdeel het uiteraard wel over de hele dag. Ze is niet gefixeerd op eten of humeurig wat volgens de va vaak voorkwam bij paarden op streng rantsoen.
Het is nu idd eerst de bedoeling om haar stofwisseling weer zoveel mogelijk opgang te krijgen en haar van de afvalstoffen te ontdoen dmv de drainage. Van de zomer wil ik haar insuline waarde opnieuw laten testen, kijken of er wat veranderd is na het dieet.
Ze krijgt pas sinds kort magnesium, hopelijk gaat dat haar ook helpen al mag het dan nog niet wetenschappelijk bewezen zijn ;). Hoor toch wel van diverse mensen dat het hun paard goed doet, en aangezien uit wwetenschappelijk onderzoek blijkt dat de meeste paarden een magnesiumtekort hebben http://85.92.140.47/~equil/images/stori ... nesium.pdf lijkt het me de moeite waard om het te proberen toch?

Ze staat idd al twee jaar niet meer op grasland, en we hebben gewoon langstengelig 'arm' hooi (kleine geperste baaltjes). Of het echt arm is kun je trouwens alleen met zekerheid zeggen als je het hooi hebt laten testen, er zijn zoveel factoren die meespelen bij het fructaan in het hooi, dat het eigenlijk ondoenlijk is om alles te testen (verschillende weides, tijdstip van maaien, weer tijdens drogen van het hooi, en noem maar op ;) ). Daarom week ik vanaf de laatste bevangenheid al het hooi wat ze krijgt, dan kan ik er vanuit gaan dat er bijna geen suikers meer in zitten en dat het gewoon de benodigde buikvulling is.
Nog wat linken ever gras/hooi en fructaan (misschien kennen jullie die al :o )

http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... n_gras.pdf

http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf

En een video over EMS=insuline resistentie: http://www.thehorse.com/Videos.aspx?tab=hc 6e video van bovenaf aan de linkerkant(je moet je even aanmelden dan krijg je een link in je postbus waarmee je de video kunt bekijken ).

Betreft een zeer uitgebreide lezing over Equine metabolic syndrome naar aanleiding van een onderzoek van de University of Kentucky’s. De manier van behandelen, bevindingen, onderzoeken en eventuele medicijnen zoals Levrothyroxine en Metformin welke op aanvulling van aangepast dieet en beweging, vermindering, en soms genezing kunnen bewerkstelligen.

SuperRoos schreef:

Ook heel herkenbaar, Jas raakt ook helemaal van de rel van menselijke emoties, daar kan ze helemaal niets mee behalve dan dat ze er zelf door van slag raakt -O- En idd Ireen, stress geeft extra coritisol (ook wel stresshormoon genoemd) welke je al helemaal niet wil bij een i.r/(ex) hoefbevangen paard want hogere cortisol waarden in het bloed verhogen de kans op hoefbevangenheid.

En Jolin de onmacht is vreselijk, vandaar dat dit een fijn topic is zo kun je ervaringen delen en elkaar een beetjes steunen en helpen in de zoektocht naar oplossingen :j .