Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
puur schreef:Ik wil ook mijn merrie laten testen, ze is dan wel zwart met 3 witte sokken en 1 zwarte (sabino) maar wil en vind het ook leuk toch weten wat ze draagt aan kleuren en of ze homozyg of Hetrozyg is enz...
dapperdier schreef:Het enige verschil tussen bruin en zwart is het agouti gen. Daar kun je op laten testen.
Die van mij is zomerzwart en is dan op sommige plekken ( achter de oren, flanken en zadel) bijna voskleurig gebleekt. In de winter is hij zwarter maar blijft een zweem bruin houden. Bij veel friezen zie je dat ook, daar steekt echter geen twijfel de kop op omdat ze zwarte benen hebben. Bij onze tinkers is het lastiger omdat ze door hun genetishce achtergrond vaak witte voetjes hebben.
Bij wpn-ers zie je trouwens ook dat de meeste bruine paarden wit zijn afgetekend met een stukje zwart tussen het bruine en het witte. Echte zwarte paarden worden zeldzaam als je het mij vraagt.
Als je het echt zeker wilt weten moet je laten testen.
puur schreef:Hoe bedoel je precies?![]()
snowdon schreef:puur schreef:Hoe bedoel je precies?![]()
Je hebt een zwarte merrie, die is 100% zeker homozygoot effen en draagt voor 100% zeker geen agouti.
Waar je op zou kunnen testen is de vosfactor.
Sabino heb je hele grote kans op, heb even je merrie niet direct voor me in gedachten... maar vaak zie je dat wel terug.
Weet eigenlijk niet of er een test bestaat voor sabino?
snowdon schreef:Dat zijn sabinokenmerken, geen tobiano (wat wij bont noemen)
puur schreef:Maar dan hoeft ze toch niet 100% zeker homozygoot effen te zijn of wel?
heb er zelf niet zoveel verstand van
KootMiraDrum schreef:snowdon schreef:Dat zijn sabinokenmerken, geen tobiano (wat wij bont noemen)
Als je verder leest zie je dat er dus een Sabino 1 test is "Sabino 1 Testing. Animal Genetics offers DNA testing and detection of the gene mutation responsible for the Sabino 1 coat pattern."