[TI] bruin of zwart.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: bruin of zwart.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 08:58

Het enige verschil tussen bruin en zwart is het agouti gen. Daar kun je op laten testen.
Die van mij is zomerzwart en is dan op sommige plekken ( achter de oren, flanken en zadel) bijna voskleurig gebleekt. In de winter is hij zwarter maar blijft een zweem bruin houden. Bij veel friezen zie je dat ook, daar steekt echter geen twijfel de kop op omdat ze zwarte benen hebben. Bij onze tinkers is het lastiger omdat ze door hun genetishce achtergrond vaak witte voetjes hebben.
Bij wpn-ers zie je trouwens ook dat de meeste bruine paarden wit zijn afgetekend met een stukje zwart tussen het bruine en het witte. Echte zwarte paarden worden zeldzaam als je het mij vraagt.

Als je het echt zeker wilt weten moet je laten testen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:24

momo_lover, als je zoiets ECHT wilt weten moet je het uiteraard gewoon laten testen.
Ik stond er echt even van te kijken dat mensen (je bent zo te lezen niet de enige) echt perse willen weten of de kleur van hun paard nu bruin of zwart is.

puur schreef:
Ik wil ook mijn merrie laten testen, ze is dan wel zwart met 3 witte sokken en 1 zwarte (sabino) maar wil en vind het ook leuk toch weten wat ze draagt aan kleuren en of ze homozyg of Hetrozyg is enz...

Hihi, een beetje verdieping in de materie scheelt je hier al een aantal vragen ... en euro's Haha!

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:49

Hoe bedoel je precies? Clown Tong uitsteken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:49

dapperdier schreef:
Het enige verschil tussen bruin en zwart is het agouti gen. Daar kun je op laten testen.
Die van mij is zomerzwart en is dan op sommige plekken ( achter de oren, flanken en zadel) bijna voskleurig gebleekt. In de winter is hij zwarter maar blijft een zweem bruin houden. Bij veel friezen zie je dat ook, daar steekt echter geen twijfel de kop op omdat ze zwarte benen hebben. Bij onze tinkers is het lastiger omdat ze door hun genetishce achtergrond vaak witte voetjes hebben.
Bij wpn-ers zie je trouwens ook dat de meeste bruine paarden wit zijn afgetekend met een stukje zwart tussen het bruine en het witte. Echte zwarte paarden worden zeldzaam als je het mij vraagt.
Als je het echt zeker wilt weten moet je laten testen.

Allebei mijn merries hebben 1 gekleurd been, en daar is de knie echt gitzwart, ook de vlekjes bij de zwilwratten, daarom wil ik weten hoe het genetisch is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:29

puur schreef:

Je hebt een zwarte merrie, die is 100% zeker homozygoot effen en draagt voor 100% zeker geen agouti.
Waar je op zou kunnen testen is de vosfactor.
Sabino heb je hele grote kans op, heb even je merrie niet direct voor me in gedachten... maar vaak zie je dat wel terug.
Weet eigenlijk niet of er een test bestaat voor sabino?

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:42

snowdon schreef:
puur schreef:

Je hebt een zwarte merrie, die is 100% zeker homozygoot effen en draagt voor 100% zeker geen agouti.
Waar je op zou kunnen testen is de vosfactor.
Sabino heb je hele grote kans op, heb even je merrie niet direct voor me in gedachten... maar vaak zie je dat wel terug.
Weet eigenlijk niet of er een test bestaat voor sabino?

Ze heeft wel 3 witte sokken en een wit buikvlekje Knipoog hoeft ze toch niet 100% homozygoot voor effen te dragen? En volgens mij kon er wel voor Sabino getest worden.. weet het niet helemaal zeker..
http://www.animalgenetics.us/Sabino1.htm

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:55

Dat zijn sabinokenmerken, geen tobiano (wat wij bont noemen)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:59

Maar dan hoeft ze toch niet 100% zeker homozygoot effen te zijn of wel? Tong uitsteken
heb er zelf niet zoveel verstand van

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:14

homozygoot effen zijn ze allemaal want bont is dominant op effen.

uit 2 effen ouders kan nooit bont komen maar uit 2 bonten wel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:35

snowdon schreef:

Als je verder leest zie je dat er dus een Sabino 1 test is "Sabino 1 Testing. Animal Genetics offers DNA testing and detection of the gene mutation responsible for the Sabino 1 coat pattern."

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:37

puur schreef:
Maar dan hoeft ze toch niet 100% zeker homozygoot effen te zijn of wel? Tong uitsteken
heb er zelf niet zoveel verstand van

Dat bedoelde Snowdon waarschijnlijk met "Hihi, een beetje verdieping in de materie scheelt je hier al een aantal vragen ... en euro's"
Er is heel veel informatie over genetica te vinden op internet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:44

KootMiraDrum schreef:
snowdon schreef:

Als je verder leest zie je dat er dus een Sabino 1 test is "Sabino 1 Testing. Animal Genetics offers DNA testing and detection of the gene mutation responsible for the Sabino 1 coat pattern."

Had het ondertussen al gezien ja, ik ben niet op de hoogte van wat er voor tests zijn aangezien ik geen interesse in die tests heb Lachen

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:47

Okee, dus mijn merre zwart, 3 witte sokken buikvlek kan geen bonte veulen geven? of wel sabino ? of alleen met een homozygoot bonte hengst ?

ik heb wat informatie door gelezen, dacht eerst het te snappen maar snap het nu al helemaal niet meer Clown

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:31

Nee, zonder bonte hengst kan je merrie geen bont veulen geven. Er kan best eens meer wit zichtbaar zijn, waardoor het bont lijkt, maar genetisch kom je dan toch weer op sabino uit.