[TI] Sokken eraf scheren vanwege mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Re: Sokken eraf scheren vanwege mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:17

Anders haal je toch een gedeelte van de sokken eraf. Zodat je nog genoeg sok hebt als bescherming en genoeg sok eraf om het goed te kunnen laten genezen. Onze haflinger had een paar maanden geleden ook zeer erntige mok. Zijn kogel was helemaal opgezwollen en er zat een grote kloof in een van zijn holtes.

Het probleem kwam bij hem ook van binnenuit. Hij heeft een antibiotocainjectie gehad en moest de eerste drie dagen speciale capsules in zijn eten en de eerste 5 dagen twee keer per dag poeder bij zijn eten. Daarnaast kregen we ant-schimmelcreme wat we de eerste week moesten smeren. Daarna mochten we met alles stoppen en verder gaan met zinkzalf om de huid weer rustig te krijgen.

Jive had maar een beetje sokken, maar net genoeg als bescherming en we konden goed zien hoe het geneesde.
Ik moet ook zeggen dat er ook nog best aardig wat haar met de korsten verdwijnt.

Na een week was hij er ook vanaf. Alleen de kloof moest nog goed genezen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 24-01-08 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:18

Ehm ik zou eerst eens kijken of je het op kan lossen zonder scheren Haha! . Wat voor creme heb je, mijn voorkeur gaat uit naar hydrokortiderm(weet overigens niet of je het zo schrijft zo spreek je het uit), dit werk heel goed en slaat vrij snel, maar is niet voor langdurig gebruik geloof hooguit 2 weken. Je geeft aan het te wassen, dan daarna goed droogmaken en vervolgens pas de creme erop, als wassen niet nodig is omdat je ze schoon kan borstelen doe dan vooral geen extra water toevoegen het komt immers van water Pling . Op vochtigheid eruit te trekken kun je ook een aardige hoeveelheid talkpoeder in de sok doen, wordt dan wel helemaal wit, dit trek vocht aan en als dit in de sok zit trekt het het vocht van de huid af. Ik heb ook al eens op het punt gestaan om de sokken af te scheren. Als je na een week of anderhalf geen teken van verbetering ziet zou ik wel gaan scheren, dan lijkt het me nodig voor behandeling, als je dan een scheermachine alleen door de kootholtes haalt, neem aan dat daar alleen de mok zit, moet dit voldoende zijn, kan de rest van de sokken blijven zitten

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:23

Bedankt iedereen voor het antwoorden! Tong uitsteken

Ik zal even in het algemeen antwoorden.
Bij de een werkt het dus wel en bij de ander dus niet. Oke, ik zal het even nazoeken. Tong uitsteken
Op dit moment zagen mijn ouders het niet zo zitten....

Zoals het plan nu staat: Hij mag alleen nu nog op stal of een bestraat stukje bij de paddock staan. Nattigheid komt hij nu dus niet meer in. We gaan nog even bij de buurvrouw langs want die had ook een middeltje wat goed bleek te werken! Tong uitsteken
Maar als het binnen aanzienelijke tijd niet beter wordt, willen we eigenlijk toch wel scheren. Wij vertrouwen onze dierenarts toch eigenlijk wel. De mokzalf die we nu hebben weet ik de naam niet van. Is niet van een merk en heeft hun logo. Ze zei ook als het erger werd dat hij dan een of ander kuurtje zou krijgen.

Verder voor jullie informatie, kan het van dit voer komen? Hij krijgt dit wel al heel lang.
Hij krijgt Pavo condition brok (1 kilo), Pavo musli (de gele, kwart kilo) en 2 handjes geplette haver en worteltjes en veel hooi.
2 x per dag brok en 3 x per dag hooi.
Tja, hij heeft darmproblemen en dit bleek wel goed te helpen. Maar misschien hebben jullie er meer verstand van?

Verder had nog een vraag over koeiendroogzetters. Hoe werkte dit?

De tip van de talkpoeder zal ik zeker onthouden! Tong uitsteken

En ik vroeg me af of een vitamestoot ook kan helpen?

Verder iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:30

Ik vind dat je vrij veel voert. Heeft je tinker dat echt nodig?
Die van mij leeft op 200 gram brokjes per dag, en dat is meer dan genoeg. 2,5 kilo vind ik wel erg veel.
Mok kan komen door teveel suikers/eiwit, hoeveel zit er in de conditionbrok.. Vraag het eens na, en waarschijnlijk helpt het veel als je overschakelt op brok of muesli met zo weinig mogelijk melasse.
Ik ken een supergoede mix zonder melasse, maar niet overal verkrijgbaar.. Even het topic opzoeken..
Edit, dit is em: [VS] Equifyt Balance & Natural base, zonder melasse

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:55

mijn tinker heeft rasp en alleen in het bruigstuk van het been en dan de binnenkant
ik krijg het maar niet over
dierenarts er bij en zei schapenspul
maar ze is drachtig en wil niet met pure vergif bezig
nu smeer ik er sude creme op en zo hou ik de kostjes minimaal
want doet haar erg zeer
heb de haren bij buigproses weggehaald xodst ik er beter bij kan
weet iemand een middel wat goed is en geen kwaad kan bij drachtige merries?
het is echt rasp en verdeeld over het buigstuk en iets lager op pijpbeen niet onderin helemaal droog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:01

Mok kan heel gecompliceerd zijn. Wat bij de ene wel werkt hoeft bij de andere niet te werken. Dat is het lastige er aan.
Als je het haar gaat weghalen, haal het dan helemaal kaal rond de plekjes weg en dan een centimeter rond de plekken ook helemaal kaal tot op de huid. En alles waar geen plekjes zitten, daar laat je de haren zitten. Je hoeft dus niet overal de haren weg te halen.
Wij hebben zelf ook een fries en die had van de zomer mok, tot rap hoger op het been aan toe. We waren er op tijd bij en hebben alle behandelingen die in dit topic beschreven staan gehad...niks hielp...het werd alleen maar erger.
Uiteindelijk toch de boel rondom de plekken kaal gemaakt en CTC spray gebruikt. Toen waren we er eigenlijk heel snel van af. En de beharing was eigenlijk heel snel weer aangegroeid.
Ik wil hiermee nu niet zeggen dat CTC spray voor jou nu ook hét middel moet zijn...zoals ik al zei....wat bij de een wel werkt hoeft bij de andere niet te werken.

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:08

cure mok van vsm is erg goed bruikbaar. zit in een potje geef je in tablet vorm en als het heel ernstig is kun je daar precies op aan passen werkt van binnen uit. dus misschien kan je dan de sokken behouden tegen afscheren/knippen.(altijd dus de moeite waard om te proberen)succes

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:23

Bedankt voor de reacties! Tong uitsteken

@ MysticTinker, hij heeft het helaas echt nodig.. Hij heeft namelijk darmproblemen en op basisbrok blijft hij graatmager. De haver krijgt hij omdat hij anders niet genoeg energie heeft. Dan heb ik les en dan is het na 20 minuten niks meer. Nu met de haver en de musli heb ik gewoon een blije, glimmende en geen diarree tinker! Tong uitsteken
Ik zal in het topic kijken. Bedankt voor de tip!

@ Dribbelkont, Hopen dat het bij jou ook gauw over gaat! Tong uitsteken

@ polly2, Oke, ik zal kijken of dat mogelijk is. Maar 'kruipt' de mok dan niet op de stukken waar hij nog wel haar heeft?

@ ponys, Oke, bedankt! Ik zal erna kijken. Tong uitsteken

edit: Ik heb perongeluk onder mijn zus naam geantwoord.. Bloos Hij stond er nog op ingelogd.. Sorry! Volgende keer reageer ik wel weer met mijn eigen naam. Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:34

Ik heb vorige zomer de sokken eraf geknipt (scheren zou ik niet doen ivm irritatie en de mokplekken zijn lastig voor scheerapparaat), maar heb daar zoveel spijt van gehad!
In het najaar begonnen met de mokthee van Olde Hietmoat en dat sloeg goed aan Ja
Je moet wel de voeding er op aan passen, het is echt voornl van binnenuit en zalfjes smeren, sokken knippen, modder etc is niet van belang.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:38

Echt zonde dat je wilt scheren... Maar dat is eigen keus...

Mok bij tinkers of mok bij andere paarden. Zit wel verschil in! Mok bij tinkers is niet zomaar met zalfjes op te lossen en komt meestal van binnenuit!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:45

M.i. krijgt hij veel te veel voedingsstoffen binnen. Heb je het wel eens geprobeerd met alleen onbeperkt goede kwaliteit hooi en een handje krachtvoer voor de pitamientjes?
Nou ja, het is zoals Lucy_1 schrijft, het is je eigen keus.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:44

Ik heb afgelopen jaren heel veel mok gevallen meegemaakt met mijn paarden.
Het ene paard kwam hier op stal met mok.
Het andere paard hier op stal kreeg ineens mok.
Al deze mok gevallen zijn genezen door medicijnen en mijt bestrijdingen.
Wat mij opvalt is dat de meeste veeartsen overgaan op mijt bestrijding, bacteriele bestrijding en symptoon bestrijding.
Dus een gif voor mijten, een antibiotica voor bacterien en een cortison middel.
Maar nu mijn laatste mok geval.
De merrie Marleen kreeg afgelopen najaar ineens mok plekken op alle vier de benen. En dat waren vieze stinkende mok ontstekingen.
Marleen heeft afgelopen 7 jaar altijd samen gelopen met Cochise.
Na haar veulen van 2007 is Marleen uit het zicht van Cochise gehouden.
Sinds 2 januari 2008 staat Marleen weer samen met Cochise.
Ik heb niets aan de mok van Marleen gedaan.
En nu is ineens de mok weer aan het genezen.

Mijn conclusie is dat deze mok bij Marleen van binnenuit kwam.
Ze voelde zich dood ongelukkig zonder Cochise.

Nu wonen ze alweer 3 weken naast elkaar op stal en gaan ze elke dag samen naar buiten.
Gisteren werden ze zoals gewoonlijk weer samen buiten gezet, ik heb haar nog nooit zo enthousiast zien rond stuiteren, zien bokken en zien steigeren en zien rond rennen door de bak.

Deze mok kwam van binnenuit.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:26

Dit keer ben ik wel echt de zus Tong uitsteken

Even voor de duidelijkheid hij krijgt in Totaal over de dag ( verdeeld over 2 keer) die hoeveelheid brok.

Verder heeft hij het echt nodig, hij staat nu niet op het gras en hij heeft hele slechte darmen. We hebben hem nu 2 jaar en we zijn in het begin zo bezig geweest hem gezond te houden. Vooral in het weideseizoen had hij veel last. Heel mager en diarree. Allerlei onderzoeken hadden we gedaan, diverse keren mestonderzoek ( op wormen enz) wormenkuren gegeven, ( allerlei verschillende) kiezen laten controleren, er zaten een paar haakjes aan die zijn bijgevijld maar dat was niet de hoofdoorzaak. We hebben zijn bloed laten testen maar nergens kwam wat uit.

Hij komt uit engeland en zag er slecht uit toen hij bij ons kwam. We weten niks van zijn verleden. De dierenarts denkt dat hij slechte voeromstandigheden heeft gehad en dat zijn darmen daardoor blijvend zijn beschadigd.

In het voorjaar als het weideseizoen weer begint moet je het natuurlijk rustig opbouwen. Dat doen wij altijd netjes, eerst 1 uur dan 2 enz enz.
Alle andere paarden van ons zijn zo gewend hebben misschien 1 dagje wat dunnere mest, maar bij hem word het echt diarree en duurt wel een paar weken. Zijn darmen wennen er veel langzamer aan.

Op dit voer is hij eindelijk opgeknapt, hij ziet er eindelijk goed gevuld, glanzend uit, hij heeft de haver echt nodig omdat hij anders snel zijn pit kwijt is. Met die paar handjes is hij net iets levendiger.

Onze andere paarden krijgen dit allemaal niet, die krijgen gewoon een beetje basis en een beetje muesli. Wij zijn juist mensen die het simpel houden wat eten betreft, maar hij heeft het echt nodig, na 2 jaar klooien is hij eindelijk gezond, en dat willen we graag zo houden natuurlijk

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:09

Hoe verklaar je de mok dan?
Zijn er de laatste tijd veranderingen geweest, bv zoals Ariebren aangeeft, emotionele veranderingen?

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:23

Ik zou als ik jou was eerst de thee proberen.
Baad het niet dan schaadt het niet. Je kunt de sokken er altijd nog afhalen.
Werkt de thee, heb je je sokken nog Knipoog

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:25

Denk je er wel aan dat een paard een grote hoeveelheid ruwvoer moet hebben, dit heb je namelijk niet vemeld maar is wel erg belangrijk.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:15

Ja hij krijgt 3 kruiwagens hooi op een dag, verdeeld over 3 keer. Ze zijn altijd wel een uur tot anderhalf uur aan het eten voor het op is.

@KootMiraDrum: Veranderingen, In het afgelopen jaar zijn er 2 paarden bijgekomen, de eerste in november vorig jaar en de andere een maand geleden, december.
En ze hebben boxen gekregen ( ze stonden eerst altijd buiten in de paddock) bij een boerderij tegenover ons.

Dat zijn de enige veranderingen die ik zo kan bedenken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:47

Elke verandering kan aardig wat impact hebben, veel Tinkers zijn binnenvetters, tenminste, die van mij wel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:52

je kan hem ook even door laten meten door een homeopaat. dan weet je precies van welke waarden hij teveel of tekort heeft en hersteld kan worden door druppels of kruiden?

heeft bij napoleon en gammon toen veel helderheid gegeven.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:30

@ KootMiraDrum, vernon is niet echt een druktemaker. We hebben een camping waar ook huifkarren komen en dan wordt hij er ook gewoon tussen gegooit. Hij heeft er tot nu toe nooit een probleem van gemaakt en mok heeft hij toen ook niet gehad. Verder tja, stal. Maar dat is ook wel een late reactie. Maarja, je weet natuurlijk nooit! Knipoog Maar wat bedoel je met binnenvetters?

@ Pellie, Hoe werkt zoiets dan? En wat zijn de kosten daarvan? Duurt zoiets lang? Sorry, heb er weinig verstand van. Bloos

@ Ariebren, ik denk ook wel dat het van binnenuit kan komen. Maarja, waarom zou vernon dan nu ineens ergens op reageren? Ik kan gewoon niks verzinnen waardoor dat zou kunnen komen behalve de bacterieen. Zoiezo ga ik me een beetje verdiepen in de mokthee en nog een ander middel proberen en dan zien we wel waar het strandt. In ieder geval goed dat het bij de jouwe over is! Tong uitsteken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:27

Met een binnenvetter bedoel ik een paard wat niet laat zien dat veranderingen hem wel degelijk wat doen.
Plus wat Pellie schrijft, als er ergens iets niet in orde is in het lichaam, komt het er vaak op een andere plek uit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:20

juist de rustige paarden zijn de binnenvetters Ja die slaan alles op maar doen er niks mee, dus krijg je laagjes aan oud, onverwerkt zeer.
of als een paard al heel lang in het verkeerde circuit zit, slaan ze ook, om te overleven, dicht.

maar een homeo zal je paard doormeten met bijv. een lecher antenne. wat de kosten daarvan zijn verschilt nogal per homeo. ik heb ria bakker uit nijeberkoop erbij gehad, en kostte toen nog geen 50,- per paard.
ze gaf advies uit welke druppels etc. ze nodig zouden hebben en dat kan je dan in natuurwinkels of via internet bestellen.

gam heeft trouwens weinig last van mok maar toen ik hem aan de thee zette kwam er een paard plekjes op zijn hoofd waar troep uit kwam Ja het heeft dus een reinigende werking.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 01:41

Vernon schreef:

@ KootMiraDrum, vernon is niet echt een druktemaker. We hebben een camping waar ook huifkarren komen en dan wordt hij er ook gewoon tussen gegooit. Hij heeft er tot nu toe nooit een probleem van gemaakt en mok heeft hij toen ook niet gehad. Verder tja, stal. Maar dat is ook wel een late reactie. Maarja, je weet natuurlijk nooit! Knipoog Maar wat bedoel je met binnenvetters?

@ Pellie, Hoe werkt zoiets dan? En wat zijn de kosten daarvan? Duurt zoiets lang? Sorry, heb er weinig verstand van. Bloos

@ Ariebren, ik denk ook wel dat het van binnenuit kan komen. Maarja, waarom zou vernon dan nu ineens ergens op reageren? Ik kan gewoon niks verzinnen waardoor dat zou kunnen komen behalve de bacterieen. Zoiezo ga ik me een beetje verdiepen in de mokthee en nog een ander middel proberen en dan zien we wel waar het strandt. In ieder geval goed dat het bij de jouwe over is! Tong uitsteken

Misschien kan de kwaliteit van het hooi van 2007 ook wel eens een boosdoener zijn.
De voedingswaarde van het hooi 2007 ligt 20 procent onder de norm.
We hebben afgelopen jaren nog nooit zo'n slechte zomer gehad als in 2007.
Een bloedhete april maand en de rest van de zomer was alleen maar regen en koude.

De kwaliteit van het hooi wat we nu voeren is gewoon een stuk minder als dat we gewend waren.

Ik merk nu bij mijn paardjes dat ondanks 2 keer zo veel krachtvoer als voorgaande jaren er toch een paar zijn die aan het afvallen zijn.

Het zijn niet de bonte paardjes, maar juist de quarters die wat minder worden.

Ancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:18

Voordat je gaat scheren, kan je misschien ook dit gebruiken:
Cure-mok van VSM

Dit zijn homeopatische pilletjes die je door het voer kunt geven.

Bij mijn tinker werkte het, maar de ene tinker is de ander niet.

Probeer het. Baad het niet, schaad het niet

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:10

Ik wilde nog even iets met jullie delen:
Tosca heeft ook veel last van mok, en ik heb mijn da weer eens gevraagd om me iets te geven of er iets aan te doen.
Nu heb ik van haar een fles parafine-olie gekregen om erop te smeren. Een vriendin van haar die Shires heeft, heeft hier erg veel baat bij.
Ik moet ze eerst insmeren met baby-olie om de korstjes te weken. Dan na 2 dagen goed wassen met Sebacil, en na het wassen in de olie doen.

Ik ben helemaal enthousiast, zou Tosca dan nu eindelijk ook van de mok afkomen? Ik hoop het zo..

Verder ga ik ook even mailen naar die site van die thee die ik las van Caira, want die mok moet weg!