[TI] waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Re: waarom duidelijke kruisingen hoog primeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:34

Ik vraag me af, als ik over een paar jaar met Joy naar een keuring zou gaan en zou zeggen dat ouders onbekend zijn... ze haar dan "afrekenen" op haar kleur...

Ik heb namelijk het idee dat als het bruin- of zwartbont is er sneller de sticker "Tinker" opgeplakt wordt dan als het paard bijvoorbeeld effen zwart is. Of in mijn geval een duidelijke fjorden afkomst. Of heb ik dat fout?

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:02

Mariska_28 schreef:
Ik heb namelijk het idee dat als het bruin- of zwartbont is er sneller de sticker "Tinker" opgeplakt wordt dan als het paard bijvoorbeeld effen zwart is

Is imo ook zo..
Hoe vaak lees je niet in een topic als er gevraagd word "welk ras" bij een bonte dat men direct zegt daar zal wel tinker inzitten terwijl het enige "tinkerachtige" wat te bespeuren is de vlekken zijn Clown

Maar waarom zou je naar een tinker/cob keuring gaan met een fjordenkruising??
Hoe leuk ook voegt dat iets toe aan een stamboek?????

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:06

Fokdoel: wat is het nederlandse fokdoel? De meeste fokker hebben die niet, naar mijn idee. Ik doel dan niet allen op sok of bont of veel behang. Een fokdoel is meer dan dat!

Markt: De markt zoals ik die ervaar hier in nederland wil een grote rijtypische tinker zien. Mag ik het zo brutaal zeggen, een groffe ( oud type) fries met vlekken. Als fokker spring je natuurlijk in op die markt, want je wil je veulens verkopen. ( uitzonderingen daar gelaten)

Stamboek: Een stamboek heeft verschillende eigen doelen die niet overeen hoeven te komen met een fokdoel of de markt.

Hier in Nederland zijn de mooie Tinkers voor mij op 1 hand te tellen. Ze zijn een zeldzaamheid.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 01:59

Ik ben van mening dat dit " probleem" zich in de loop van de jaren zelf oplost. Op dit moment zijn beide stamboeken nog open en kan dus idd alles wat maar genoeg tinker eigenschappen heeft worden opgenomen.
Of dit wenselijk is of niet laat ik graag aan de FTC's over.

Mijn persoonlijke mening is dat zolang de stamboeken nog open en er nog geen duidelijke bloedlijnen zijn gevormd (neem als voorbeeld de haf) het niet zo'n erg groot probleem hoeft te zijn.

Zodra de stamboeken gesloten worden is dit probleem opgelost en zal dit vreemde bloed (wat is dan een ECHTE tinker?) zich vanzelf uitzwakken.

Uiteindelijk verwacht ik dat het NTS dan over enkele decennia een duidelijke bloedlijn zal hebben voor de 4 types waarbij dan tevens het kruisen van types zal worden ontmoedigd om ervoor te zorgen dat er op den duur geen "eenheidstinker" gaat ontstaan.
Elk type met bewust gekozen eigenschappen, voor elk wat wils. Idd ben ik het dus met dapperdier eens dat een gemiddelde merriehouder/fokker op dit moment meer door emotie wordt geleidt en dat na het sluiten van het stamboek het misschien niet eens zo onverstanding zou zijn om fokken buiten de types te ontmoedigen en zo een stamboekgericht fokplan op te stellen.

Het ICS zal hier helaas iets minder flexibel in kunnen zijn waardoor er, zoals dapperdier dat al verwoordde er een type zal ontstaan die meer marktafhankelijk zal zijn en dus kan schommelen tussen zwaar en licht, zoals ook met de fries is gebeurd.

Om nog ff mee te gaan met de Grai discussie:

Biancaa snapt volgens mij nog steeds niet wat een tinker nu eigenlijk is.
Een tinker is een soort paard dat werdt gebruikt door de zigeuners in england en kon varieren tussen erg zwaar en erg licht. Een tinker was voor de zigeuner gewoon een paard, gefokt voor een bepaald doel en bestemming. Elk doel zijn eigen eigenschappen.
Het gedoe met types is iets wat wij "vastelanders" hebben bedacht. We hebben hooguit in den beginne gekeken naar de 4 hoofddoelen en hoe de paarden er daar destijds voor die doelen uitzagen.
En of het nu een Vanner, een Cob, een Grai of een Scudder is, het zijn allemaal tinkers, "volbloed" of 100% kruising.

De Crossbred sectie van het ICS Ierland is trouwens ook aangepast en mag geen lichtere cob meer opnemen waarvan de vader onbekend is en er mag slechts nog gekruist worden met (voorlopig) enkele bekende rassen. Quote van het ICS Ierland:

CONDITIONS FOR ENTERING THE ICS STUD BOOK

To qualify for entry into the Main Section of the Stud Book an animal must:-

Have both parents entered in the Main Section.

The following breeds are included in a cross breeding programme approved by the ICS.

The Irish Piebald and Skewbald, the Skewbald and Piebald, Irish Sport Horse, the Gypsy Cob, the Coloured Horse, the Tinker. The ICS reserves the right to include additional breeds in the cross breeding programme. Animals seeking inclusion in the cross breeding programme must be inspected for conformation with the Irish Cob Breed Standard. The inspection procedure will be the same as for animals seeking registration in the Supplementary Section. All animals included in the cross breeding programme will be entered in the Main Basic Register.

Have both parents entered in the Supplementary Section.
Be identified as a foal at foot in accordance with the rules of the stud book, which

should at least require the covering certificate. Where an animal has not been identified as a

foal at foot, a declared dam must be verified through DNA analysis. Where there is no

covering certificate, a declared sire must be verified through DNA analysis.

Of dit ook voor de nederlandse ICS gaat gelden hangt denk ik af of deze weer terugkeert bij het ierse stamboek.

Gewoon om het maar vooral niet overzichtelijk te houden denk ik, verwar en heers Tong uitsteken

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:20

leuke discussie dit.
ikzelf vind het best apart.

maar dit komt omdat mijn merrie destijds niet tot het stamboek werd toegelaten omdat ze friezen trekjes had, en dat wisten die mensen wel heel zeker want ze keurde ook friezen.

ik was het er niet mee eens, behalve haar kleur heeft sylke niets weg van een fries. (en de naam mischien Tong uitsteken)
dat ze geen premie of wat dan ook zou krijgen was me wel al duidelijk omdat syl niet precies de bouw heeft die ze bij het stamboek willen. toch denk ik nogsteeds dat er te vaak word vergeten dat de tinker/irish cob een kruising is en blijft. ik ben dan ook heel benieuwt wat over een paar jaar de echte tinker is. omdat we gewoon alleen maar met echte tinkers fokken en hierdoor dus niet veel nieuw bloed toe voegen.

ikzelf vind dit jammer, ik vind juist die grote verschillen tussen tinkers charmant. en dan spreek ik nog niet eens over de schofthoogte waar we met zn alle naar toe gaan......

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:57

Ook ik wil even reageren
Ik heb een tinker gekocht 1,5 jaar geleden en stond ingeschreven bij het ICS. De moeder is bekend, vader onbekend.
Als veulen en jaarling gekeurd en een hoge 2e premie behaald.
Toen ik haar kocht was ze drachtig van een goedgekeurde dekhengst van het ICS van middelzwaar type. De merrie was toen net 3. Het was duidelijk dat het een paard was dat niet heel breed was en 1.60m hoog was, wat voor een tinker groot is.
De merrie heeft een veulen gekregen.
In september daar de keuring van het ICS. Het veulen werd als eerste gekeurd, kreeg veel complimenten maar een 2e premie (wel hoog). Reden: was te smal gebouwd.
Daarna werd de moeder gekeurd. krijg ik te horen dat ze een crossbred is. Ze was te smal qua bouw. Kreeg wel een hoge 2e premie, net geen eerste. Vond dit erg raar, want als jaarling was ze ook smal en hebben ze niks vermeld over een evt crossbred.
Inmiddels is ze flink de breedte ingegaan, manen flink gegroeid en volle sokken en staart, maar nog steeds smaller dat een irish cob die ze graag willen zien bij het ICS.
Om die reden ga ik nu naar het andere stamboek waarbij ze ingedeeld worden in groepen. Dan worden ze in mijn ogen eerlijk beoordeeld en is er meer een "strijd". Ik weet als ik bij het ICS blijf ik niet meer naar keuringen hoef te gaan.

Ik wil het ICS niet afkraken, maar vind dit allemaal wel erg raar en met mij nog vele anderen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:47

draaakje schreef:
leuke discussie dit.
ikzelf vind het best apart.

maar dit komt omdat mijn merrie destijds niet tot het stamboek werd toegelaten omdat ze friezen trekjes had, en dat wisten die mensen wel heel zeker want ze keurde ook friezen.

ik was het er niet mee eens, behalve haar kleur heeft sylke niets weg van een fries. (en de naam mischien Tong uitsteken)
dat ze geen premie of wat dan ook zou krijgen was me wel al duidelijk omdat syl niet precies de bouw heeft die ze bij het stamboek willen. toch denk ik nogsteeds dat er te vaak word vergeten dat de tinker/irish cob een kruising is en blijft. ik ben dan ook heel benieuwt wat over een paar jaar de echte tinker is. omdat we gewoon alleen maar met echte tinkers fokken en hierdoor dus niet veel nieuw bloed toe voegen.

ikzelf vind dit jammer, ik vind juist die grote verschillen tussen tinkers charmant. en dan spreek ik nog niet eens over de schofthoogte waar we met zn alle naar toe gaan......

kijk en dat verbaast me dan wel...ik zie er ook weinig Fries in, op haar kleur na.
Als ze zouden zeggen zit iets meer pony bijv in, zou ik het wel geloven. Maar een Fries, nee.

Maar dat zo'n jury dan Tinkers (grai's) waar echt duidelijk Fries bloed in zit erg hoog primeert en niet ziet dat er Fries bloed in zit. En dan bij zo'n Sylke gaan zeggen "t'is een Fries"....en wie schreef er nou ergens dat die jury's ook Friesen keuren...
Nou?!?!?!!? Verward

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:11

IndianaJones schreef:
kijk en dat verbaast me dan wel...ik zie er ook weinig Fries in, op haar kleur na.
Als ze zouden zeggen zit iets meer pony bijv in, zou ik het wel geloven. Maar een Fries, nee.

Maar dat zo'n jury dan Tinkers (grai's) waar echt duidelijk Fries bloed in zit erg hoog primeert en niet ziet dat er Fries bloed in zit. En dan bij zo'n Sylke gaan zeggen "t'is een Fries"....en wie schreef er nou ergens dat die jury's ook Friesen keuren...
Nou?!?!?!!? Verward

Ik moet zeggen dat de fries ook ver te zoeken is bij jou tinker.

Maar volgens mij verschilt het ook per jury en daar ben je dan ook weer van afhankelijk. Dat zal ook het geval zijn met het wel of niet toelaten van een Tinker (of kruising) tot het stamboek. Dat zal ook de reden zijn dat er een FTC is die de paarden nu op de keuringen indeelt in types, met duidelijke kenmerken waardoor een kruising er op den duur ook sneller uitgehaald kan worden en zo mogelijk niet toegelaten wordt tot het stamboek. Of dat het ook daadwerkelijk het doel is van het NST weet ik natuurlijk niet, maar er zal zeker een reden zijn dat het stamboek begonnen is met het indelen van de types.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:42

Citaat:
Nou?!?!?!!? Verward

Dat de jury ook Friesen keurt is wel waar, wij hadden afgelopen keer (in Lunteren) een gesprekje met een jurylid, hij vertelde dat hij ook Friesen keurt. (had het zelfs in die 10 minuten bijna alleen maar over Friesen... Rolleyes )

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:45

nou sorry, als ze dan in Sylke Fries zien, dat snap ik dan niet

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:12

Heb ook even gekeken, maar nee zie er ook geen fries in Knipoog

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:18

grrr schreef:
Citaat:
Nou?!?!?!!? Verward

Dat de jury ook Friesen keurt is wel waar, wij hadden afgelopen keer (in Lunteren) een gesprekje met een jurylid, hij vertelde dat hij ook Friesen keurt. (had het zelfs in die 10 minuten bijna alleen maar over Friesen... Rolleyes )

En dat is wat mij nou zo enorm verbaast.
Don’t get me wrong, het is uiteraard prima waneer juryleden veel brede kennis hebben en wat meer allround zijn en zich dus niet beperken tot 1 paardenras, maar ik ben van mening dat een ras als de tinker heel erg specifieke eigenschappen behoren te hebben, specifieke eigenschappen die een ras een ras maken en waardoor een tinker een tinker is en een fries een fries bijvoorbeeld (beide toch rassen met erg specifieke maar ook erg verschillende raseigenschappen)
Vaak hoor ik het woord fries voorbij komen, als vergelijking, als tinker met fries bloed erdoor, maar ook dus in het verband van keurende juryleden.
Een fries is een totaal ander paard i.m.o., alleen al zijn gangenwerk maakt hem uniek en onvergelijkbaar met een tinker.
Ik vraag me dan soms ook af of het goed is om eenzelfde jury te hebben die zowel tinkers als friezen keurt…
Wat zet je voorop bij een keuring, een “algemene paarden waardering” of de ras typische kenmerken?
Ik denk ook dat er daardoor bijvoorbeeld een tinker met veel fries bloed "gemakkelijk" een hoge premie kan halen, waarschijnlijk is het gangenwerk mooier dan bij de gemiddelde tinker zonder Fries bloed, maar of dat fries (of ander “niet oorspronkelijk”) bloed ook wenselijk is bij een tinker is een tweede…
(zie het friese trouwens bij Sylke niet terug, behalve dat ze zwart is Knipoog )
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 09-01-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:25

kinsealy schreef:
En dat is wat mij nou zo enorm verbaasd.
Don’t get me wrong, het is uiteraard prima waneer juryleden veel brede kennis hebben en wat meer allround zijn en zich dus niet beperken tot 1 paardenras, maar ik ben van mening dat een ras als de tinker heel erg specifieke eigenschappen behoren te hebben, specifieke eigenschappen die een ras een ras maken en waardoor een tinker een tinker is en een fries een fries bijvoorbeeld (beide toch rassen met erg specifieke maar ook erg verschillende raseigenschappen)
Vaak hoor ik het woord fries voorbij komen, als vergelijking, als tinker met fries bloed erdoor, maar ook dus in het verband van keurende juryleden.
Een fries is een totaal ander paard i.m.o., alleen al zijn gangenwerk maakt hem uniek en onvergelijkbaar met een tinker.
Ik vraag me dan soms ook af of het goed is om eenzelfde jury te hebben die zowel tinkers als friezen keurt…
Wat zet je voorop bij een keuring, een “algemene paarden waardering” of de ras typische kenmerken?
Ik denk ook dat er daardoor bijvoorbeeld een tinker met veel fries bloed "gemakkelijk" een hoge premie kan halen, waarschijnlijk is het gangenwerk mooier dan bij de gemiddelde tinker zonder Fries bloed, maar of dat fries (of ander “niet oorspronkelijk”) bloed ook wenselijk is bij een tinker is een tweede…
(zie het friese trouwens bij Sylke niet terug, behalve dat ze zwart is Knipoog )

nou wat jij zegt...zo had ik het ook willen zeggen maar kwam d'r niet uit! hahahahaha

De discussie is overigens gestart door dat er op een ander topic reeds een discussie gaande was over Tinkers die hoge premies krijgen, waarvan 1 van de ouders Fries is (en bekend) of waarvan het duidelijk afstraalt dat er Fries bloed in zit.
Daarbij moest ik ook denken aan het feit dat dat ws gewoon is doordat het gangwerk over het algemeen "mooier" is als bij de meeste Tinkers.

Wil ik wel erbij zeggen dat ik sommige kruisingen met Friezen ook prachtige paarden vindt, echt!!!
Vindt het alleen jammer als ze erg hoog geprimeerd worden, en daar ws toch wel mee gefokt gaat worden. Het lijkt me gewoon niet de bedoeling dat zo'n type paard waar duidelijk Fries bloed in zit als een "juist" type gezien moet gaan worden.
Ondanks dat het bloedmooie paardjes kunnen zijn.

En inderdaad...een Tinker is een mix van diverse rassen....maar nog nooit heb ik gehoord dat daar Fries bloed in zit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:14

Nou, vooruit, dan ik ook mar in de discussie, jullie kennen mij en mijn paard Bonte Jaopie wel, denk ik, van het topic: Tinker x Fries kruiding Bonte Jaopie .... Daar staan dus ook foto's op van mijn paard, waarvan de vader Remco S. (Friese hengst) is, en de moeder Daisy (Irish Cob). Die vader Remco S. is dus dezelfde vader als die van de bewuste en gelauwerde Donna (waarvan op voornoemd topic ook foto's te vinden zijn), alleen hebben zij een andere Tinker-moeder. Goed dan, als je naar de foto's van apie en Donna kijkt, zie je duidelijk dat het ier om halfbroer en halfzus gaat.
Vind ik nu, dat zulke crossbreeds, waarvan onomstotelijk vastligt dat de vader een Friese stamboekhengst is, naar keuringen van ICS of NTS moeten kunnen? NEE DUS!
Dat Tinkers "toch al kruisingen zijn" vind ik niet erg steekhoudend, ELK ras is eerst een kruising van "van alles" (ook Friezen zijn uit kruisingen in het verleden ontstaan) ttdat er een "rasstandaard" wrdt vastgesteld, gebaseerd p het enige generaties lang consequent doorgeven en vererven van steeds dezelde, herkenbare, uiterlijke -en innerlijke - eigenschappen. Dan wordt het uiteindelijk beschouwd als een apart ras, en komt het tot de oprichting van een stamboek (waarin de gewenste eigenschappen zijn vastgelegd). Hebben we nu een Tinkerstamboek, of een Irish Cob-stamboek, dan moeten daar ook alleen maar Tinkers/Irish Cobs bij elkaar op keuringen opgevoerd worden en GEEN crossbreeds. Willen mensen met crossbreeds dan toch per se aan een keuring meeden, dan alleen maar tussen andere crossbreeds. Waaom vind ik dat? Als je de Tinker-rasstandaard wilt behouden en voortzetten, dus de Tinker als ras wilt consolideren, dan kan het niet zo zijn dat "halve" Tinkers de kans krijgen zich voot te planten binnen dat stamboek, dan is het einde zoek, en gaat het een hele verkeerde kant uit. In mijn geval (Jaopie) heb ik om die reden dan ook ooit een keuring overwogen. Hij hoort gewon niet tussen een Tinkerkeuring, WANT IJ IS ER GEEN (nou ja, een halve dan). Maar half hoort niet in een stamboekkeuring waar het om HEL Tinkers gaat.
Een probleem is inderdaad wel, dat die veulens in het moederstamboek worden opgenomen (Tinker of Irish Cob stamboek) als crossbreeds. Ik zie mij al aankomen bij het Friese Paarden Stamboek, met een "halve Fries". Moeilijkheid is ook wel, dat "in het oog van het publiek" zo'n bonte kruising (doodat ze bon zijn) ALTIJD worden betiteld als halve Tinker, maar NOOIT als halve bonte Fries, omdat Friezen natuurlijk altijd ZWART zijn.
Ik vind het geweldig dat Donna zo mooi is beoordeeld, maar het deugt niet ten opzichte van de andere kandidaten, die niet HALF Fries waren, natuurlijk. Mensen die zoiets willen (ook juryleden) moeten dan maar gaan proberen bnte Friezen te fokken (nagenoeg onmogelijk, omdat die aftekeningen-factor er daar nu juist fanatiek uit is weggefokt, en de rasstandaard van de Fries alleen zwart toestaat. Het FPS wil absoluut geen Tinker (lees: bonte, behaarde, grove) invloeden in hun stamboek, en terecht. De Tinker/Irish Cob stamboeken zouden dan ook absoluut geen Friezen-invloeden in hun keuringskandidaten mogen toelaten.
Kruisen van Tinker x Fries, niks mis mee, maar ga er geen premies of predikaatjes mee proberen te halen, want het risico dat op die manier de Tinker "verfriest" is niet gering!
Moeten ze mar keuringen van Tinker x Fries kruisingen organiseren, als mensen dat zo graag willen.
Ik ben ook dol op mijn mooie kruising Jaopie, maar laten we wel wezen: het is geen Tinker/Irish Cob (alhoewel hij als ICC staat ingeschreven in het moederstamboek, maakt hem dat ok precies DAT: een CROSS, en geen Irish COB!), en het is ook geen Fries.
Kruisingen zijn en blijven kruisingen, en als men daar meer mee wil doen, of zo'n aparte kruisingen lijn mee wil opzetten: mijn zegen hebben ze, maar blijf dat wel weg bij dekeuringen van stamboeken waar ze niet inhoren. Dit is mijn standpunt over dit geval. Reacties?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:21

Nog even iets: het i zeker geen gegeven dat het gangenwerk van en Tinker x Fries kruising een mooier of verhevener beeld biedt. Mijn eigen Bonte Jaopie heeft helemaal geen hoge Friese knie-actie, daarentegen heb ik vele Tinkers/Irish Cobs gezien, die overduidelijk geen kruisingen waren, die juist WEL zo'n knie-actie hebben. Dus ik denk niet dat DAT nou een dorslaggevede rol speelt. Voor zo'n keuring worden de paarden ook wel getrained op het hoger heffen van de benen, hoor, ze laten zich daar van hun meest HYPER kantje zien. omt ook vaak voor dat er leuk geheven wordt tijdens het vorbrengen, maar onder het zadel is er dan weinig van die spectaculaire gangen meer over, vooral bij jonge paarden.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:15

terpentijn schreef:
Nog even iets: het i zeker geen gegeven dat het gangenwerk van en Tinker x Fries kruising een mooier of verhevener beeld biedt. Mijn eigen Bonte Jaopie heeft helemaal geen hoge Friese knie-actie, daarentegen heb ik vele Tinkers/Irish Cobs gezien, die overduidelijk geen kruisingen waren, die juist WEL zo'n knie-actie hebben. Dus ik denk niet dat DAT nou een dorslaggevede rol speelt. Voor zo'n keuring worden de paarden ook wel getrained op het hoger heffen van de benen, hoor, ze laten zich daar van hun meest HYPER kantje zien. omt ook vaak voor dat er leuk geheven wordt tijdens het vorbrengen, maar onder het zadel is er dan weinig van die spectaculaire gangen meer over, vooral bij jonge paarden.

Met mooiere gangen bedoel ik niet specifiek meer knieactie, maar doel meer op ruimere gangen met een langer zweefmoment.
Vooral de tegenwoordige sport gefokte friezen staan bekend om juist die ruime gangen wat hen dan ook weer zo geschikt en succesvol in de dressuursport maakt. (daar zitten ze niet echt te wachten op een “tuiger” met enorme knieactie)
De fries is inmiddels in vele gevallen omgetoverd van een oorspronkelijk zwaarder paard dat vooral geschikt was voor in het tuig (en werk op het land) naar een lichter type dressuur/sport paard, het zwaardere oorspronkelijke type komt dan ook niet heel erg veel meer voor jammergenoeg.

Tinkers en vooral cobs hebben veel meer een neiging tot “krabbelen” en beschikken in veel gevallen niet over super ruime gangen, iets wat i.m.o. dan juist weer typerend is voor het ras/type.
Jury’s zien daarintegen meestal het liefst die hele ruime gangen met grote zweefmomenten, iets wat veel sport gefokte friezen vaak wel hebben. Dus een kruising tinker/fries heeft dan meer "kans" op ruimere gangen dan een doorsnee tinker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 07:29

Okee, Kinsealy, ik dacht dat je hoge knieactie bedoelde, dus niet. Nu begrijp ik het beter, en je hebt helemaal gelijk, ruime gangen met zweefmomenten heb je inderdaad eerder bij T x Fr. kruisingen, en inderdaad zie je dat weer heel veel bij "sport" gefokte moderne "luxe type" Friezen. In de dressuur zit trouwens tegenwordig inderdaad niemand meer te wachten op "hoge knieactie", want dat wordt inderdaad gezien als "tuigerig". Je ziet trouwens ook wel kruisingen T x Fr die er ergens tussenin gaan hangen, dan krijg je een soort "steppende" gang met het voorbeen (moeilijk te omschrijven), dus dan gaat de knie wel iets hoger, maar rolt vervolgens naar voren toe grijpend af. Dat heeft mij paard Jaopie ook wel enigzins. Heeft iemand anders nog reacties op dit onderwerp?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:19

oe leuk deze discussie, ik ben het namelijk helemaal niet met je eens terpentijn.

ik vind namelijk dat je een friezenstamboek (in dit geval als voorbeeld) niet kunt vergelijken met het tinker stamboek.
en ik vind dus ook dat je een halve fries niet kunt vergelijken met een halve tinker.

dit puur om het feit dat alle tinkers lang geleden "halve" tinkers waren. nu weet ik dat friezen ook voorgekomen moeten zijn door kruisen. maar toch, omdat tinkers op dit moment nog zo nieuw zijn zit er in bijna elke tinker hier in nederland gewoon veel verschillend bloed, dit maakt ook dat tinkers helemaal niet op elkaar hoeven te lijken, en dat vind ik juist zo leuk, die diversiteit.

ik snap dat door een stamboek je ergens een grens moet trekken. maar waar gaan we dan naar toe, over een paar jaar, als er maar een beperkt aantal dekhengsten is, en bijna geen versbloed mee. want ik neem aan dat de stamboeken gaan sluiten ooit (ik heb me er niet in verdiept). gaan we dan net als de friezen destijds naar een heel nieuw type tinker fokken, groot en slank? en die kleine dikkertjes dan, mijn favoriet?

ik snap wel dat ik het nu vrij zwart wit zeg, en als iemand iets niet snapt ik hoor het graag, ik vind het moeilijk uit te leggen. ik snap dat gezond fokken erg belangrijk is, maar ik vind dit een beetje alleen maar "blauwe ogen en blond haar is goed" motto.
(het schijnt namelijk ook zo te zijn dat mensen met blond haar en blauwe ogen echt beter zouden zijn, iets met genen en kleine mutaties enz. enz.) maar moeten we dan de "bruine ogen en zwart haar" helemaal buiten het stamboek houden???

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:02

draaakje schreef:
oe leuk deze discussie, ik ben het namelijk helemaal niet met je eens terpentijn.

ik vind namelijk dat je een friezenstamboek (in dit geval als voorbeeld) niet kunt vergelijken met het tinker stamboek.
en ik vind dus ook dat je een halve fries niet kunt vergelijken met een halve tinker.

dit puur om het feit dat alle tinkers lang geleden "halve" tinkers waren. nu weet ik dat friezen ook voorgekomen moeten zijn door kruisen. maar toch, omdat tinkers op dit moment nog zo nieuw zijn zit er in bijna elke tinker hier in nederland gewoon veel verschillend bloed, dit maakt ook dat tinkers helemaal niet op elkaar hoeven te lijken, en dat vind ik juist zo leuk, die diversiteit.

ik snap dat door een stamboek je ergens een grens moet trekken. maar waar gaan we dan naar toe, over een paar jaar, als er maar een beperkt aantal dekhengsten is, en bijna geen versbloed mee. want ik neem aan dat de stamboeken gaan sluiten ooit (ik heb me er niet in verdiept). gaan we dan net als de friezen destijds naar een heel nieuw type tinker fokken, groot en slank? en die kleine dikkertjes dan, mijn favoriet?

ik snap wel dat ik het nu vrij zwart wit zeg, en als iemand iets niet snapt ik hoor het graag, ik vind het moeilijk uit te leggen. ik snap dat gezond fokken erg belangrijk is, maar ik vind dit een beetje alleen maar "blauwe ogen en blond haar is goed" motto.
(het schijnt namelijk ook zo te zijn dat mensen met blond haar en blauwe ogen echt beter zouden zijn, iets met genen en kleine mutaties enz. enz.) maar moeten we dan de "bruine ogen en zwart haar" helemaal buiten het stamboek houden???

maar daar ging het ook een beetje om Draakje...want die hoogbenige rankere Tinkers krijg je juist door er bijv Fries in te fokken.
Daarom hebben de meesten ook zoiets van "niet doen" en een Fries hoort gewoon niet bij een Tinker in vinden veel denk ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:04

Toch vind ik dat dat eeuwige gezeur over het feit dat tinkers ook kruizingen zijn eens over moet zijn. Hoe kunnen we onszelf serieus nemen als we niet eens het ras tinker willen erkennen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:04

Dank je Caira! Helemaal eens.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:51

daar ben ik het ook mee eens.

Ik dacht laatst...kan ook wel met Reilly naar een keuring gaan, z'n mams was toch echt een echte Tinkie hoor. Paps?!?!?!
Wat moet je zeggen dan...mooie appaloosa Tink...ja...tis een kruising Tink, maar goed, Tinkers zijn immers kruisingen, dusss...kan Reilly wel als Tinkie opgenomen worden...
hihihihh zo blijft dat toch niet werken ook hoor.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:55

IndianaJones schreef:
[
maar daar ging het ook een beetje om Draakje...want die hoogbenige rankere Tinkers krijg je juist door er bijv Fries in te fokken.
Daarom hebben de meesten ook zoiets van "niet doen" en een Fries hoort gewoon niet bij een Tinker in vinden veel denk ik.

Hier ben ik het nou weer niet mee eens.... Haha! Haha! Haha! Op uitzonderingen daar gelaten, vind ik kruisingen tinker x fries echt 3x niks. Ze staan te laag op hun benen in verhouding met een vaak lang lijf en errug opgezette hals.... Vind dat deze kruising vaak veels te korte beentjes geven....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:37

Dat "gezeur" hoeft m.i. pas over te zijn als de stamboeken sluiten! Tot dan kan elke paardenhouder zijn paard inschrijven voor rasopname. Een jury beoordeelt aan de hand van de kenmerken of dat paard dan binnen de omschrijving past..

Al kom je binnen met een koe, als de jury dan een gekke dag heeft... Tong uitsteken

Caira schreef:
Toch vind ik dat dat eeuwige gezeur over het feit dat tinkers ook kruizingen zijn eens over moet zijn. Hoe kunnen we onszelf serieus nemen als we niet eens het ras tinker willen erkennen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:54

Lucy_1 schreef:
IndianaJones schreef:
[

Hier ben ik het nou weer niet mee eens.... Haha! Haha! Haha! Op uitzonderingen daar gelaten, vind ik kruisingen tinker x fries echt 3x niks. Ze staan te laag op hun benen in verhouding met een vaak lang lijf en errug opgezette hals.... Vind dat deze kruising vaak veels te korte beentjes geven....

Langere lijf klopt wel, maar laag op benen vind ik dan juist niet. Al moet ik zeggen dat er kruisingen met Friesen wat ik erg mooie ponies vindt (zoals Joapie van Terpentijn) en zijn zus Donna, maar je ziet ook wel eens kruisingen met Friesen wat ik gewoon totaal "mislukte" paardjes vindt, erg jammer.

Alleen die korte benen vind ik dan niet. Zeker niet als je Joapie en Donna ziet. Toch niet te vergelijken met in mijn ogen een flinke echte Tinker/Cob...
Joapie...vind ik geen korte benen etc hebben hoor, luxere Friesen die tegenwoordig graag gezien zijn ook zeker geen korte benen
http://img246.imageshack.us/img246/498/dscf0047hr5.jpg
l