Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mariska_28 schreef:Ik heb namelijk het idee dat als het bruin- of zwartbont is er sneller de sticker "Tinker" opgeplakt wordt dan als het paard bijvoorbeeld effen zwart is
draaakje schreef:leuke discussie dit.
ikzelf vind het best apart.
maar dit komt omdat mijn merrie destijds niet tot het stamboek werd toegelaten omdat ze friezen trekjes had, en dat wisten die mensen wel heel zeker want ze keurde ook friezen.
ik was het er niet mee eens, behalve haar kleur heeft sylke niets weg van een fries. (en de naam mischien)
dat ze geen premie of wat dan ook zou krijgen was me wel al duidelijk omdat syl niet precies de bouw heeft die ze bij het stamboek willen. toch denk ik nogsteeds dat er te vaak word vergeten dat de tinker/irish cob een kruising is en blijft. ik ben dan ook heel benieuwt wat over een paar jaar de echte tinker is. omdat we gewoon alleen maar met echte tinkers fokken en hierdoor dus niet veel nieuw bloed toe voegen.
ikzelf vind dit jammer, ik vind juist die grote verschillen tussen tinkers charmant. en dan spreek ik nog niet eens over de schofthoogte waar we met zn alle naar toe gaan......
IndianaJones schreef:kijk en dat verbaast me dan wel...ik zie er ook weinig Fries in, op haar kleur na.
Als ze zouden zeggen zit iets meer pony bijv in, zou ik het wel geloven. Maar een Fries, nee.
Maar dat zo'n jury dan Tinkers (grai's) waar echt duidelijk Fries bloed in zit erg hoog primeert en niet ziet dat er Fries bloed in zit. En dan bij zo'n Sylke gaan zeggen "t'is een Fries"....en wie schreef er nou ergens dat die jury's ook Friesen keuren...
Nou?!?!?!!?
Citaat:Maar dat zo'n jury dan Tinkers (grai's) waar echt duidelijk Fries bloed in zit erg hoog primeert en niet ziet dat er Fries bloed in zit. En dan bij zo'n Sylke gaan zeggen "t'is een Fries"....en wie schreef er nou ergens dat die jury's ook Friesen keuren...
Nou?!?!?!!?
grrr schreef:Citaat:Maar dat zo'n jury dan Tinkers (grai's) waar echt duidelijk Fries bloed in zit erg hoog primeert en niet ziet dat er Fries bloed in zit. En dan bij zo'n Sylke gaan zeggen "t'is een Fries"....en wie schreef er nou ergens dat die jury's ook Friesen keuren...
Nou?!?!?!!?
Dat de jury ook Friesen keurt is wel waar, wij hadden afgelopen keer (in Lunteren) een gesprekje met een jurylid, hij vertelde dat hij ook Friesen keurt. (had het zelfs in die 10 minuten bijna alleen maar over Friesen...)
kinsealy schreef:En dat is wat mij nou zo enorm verbaasd.
Don’t get me wrong, het is uiteraard prima waneer juryleden veel brede kennis hebben en wat meer allround zijn en zich dus niet beperken tot 1 paardenras, maar ik ben van mening dat een ras als de tinker heel erg specifieke eigenschappen behoren te hebben, specifieke eigenschappen die een ras een ras maken en waardoor een tinker een tinker is en een fries een fries bijvoorbeeld (beide toch rassen met erg specifieke maar ook erg verschillende raseigenschappen)
Vaak hoor ik het woord fries voorbij komen, als vergelijking, als tinker met fries bloed erdoor, maar ook dus in het verband van keurende juryleden.
Een fries is een totaal ander paard i.m.o., alleen al zijn gangenwerk maakt hem uniek en onvergelijkbaar met een tinker.
Ik vraag me dan soms ook af of het goed is om eenzelfde jury te hebben die zowel tinkers als friezen keurt…
Wat zet je voorop bij een keuring, een “algemene paarden waardering” of de ras typische kenmerken?
Ik denk ook dat er daardoor bijvoorbeeld een tinker met veel fries bloed "gemakkelijk" een hoge premie kan halen, waarschijnlijk is het gangenwerk mooier dan bij de gemiddelde tinker zonder Fries bloed, maar of dat fries (of ander “niet oorspronkelijk”) bloed ook wenselijk is bij een tinker is een tweede…
(zie het friese trouwens bij Sylke niet terug, behalve dat ze zwart is)
terpentijn schreef:Nog even iets: het i zeker geen gegeven dat het gangenwerk van en Tinker x Fries kruising een mooier of verhevener beeld biedt. Mijn eigen Bonte Jaopie heeft helemaal geen hoge Friese knie-actie, daarentegen heb ik vele Tinkers/Irish Cobs gezien, die overduidelijk geen kruisingen waren, die juist WEL zo'n knie-actie hebben. Dus ik denk niet dat DAT nou een dorslaggevede rol speelt. Voor zo'n keuring worden de paarden ook wel getrained op het hoger heffen van de benen, hoor, ze laten zich daar van hun meest HYPER kantje zien. omt ook vaak voor dat er leuk geheven wordt tijdens het vorbrengen, maar onder het zadel is er dan weinig van die spectaculaire gangen meer over, vooral bij jonge paarden.
draaakje schreef:oe leuk deze discussie, ik ben het namelijk helemaal niet met je eens terpentijn.
ik vind namelijk dat je een friezenstamboek (in dit geval als voorbeeld) niet kunt vergelijken met het tinker stamboek.
en ik vind dus ook dat je een halve fries niet kunt vergelijken met een halve tinker.
dit puur om het feit dat alle tinkers lang geleden "halve" tinkers waren. nu weet ik dat friezen ook voorgekomen moeten zijn door kruisen. maar toch, omdat tinkers op dit moment nog zo nieuw zijn zit er in bijna elke tinker hier in nederland gewoon veel verschillend bloed, dit maakt ook dat tinkers helemaal niet op elkaar hoeven te lijken, en dat vind ik juist zo leuk, die diversiteit.
ik snap dat door een stamboek je ergens een grens moet trekken. maar waar gaan we dan naar toe, over een paar jaar, als er maar een beperkt aantal dekhengsten is, en bijna geen versbloed mee. want ik neem aan dat de stamboeken gaan sluiten ooit (ik heb me er niet in verdiept). gaan we dan net als de friezen destijds naar een heel nieuw type tinker fokken, groot en slank? en die kleine dikkertjes dan, mijn favoriet?
ik snap wel dat ik het nu vrij zwart wit zeg, en als iemand iets niet snapt ik hoor het graag, ik vind het moeilijk uit te leggen. ik snap dat gezond fokken erg belangrijk is, maar ik vind dit een beetje alleen maar "blauwe ogen en blond haar is goed" motto.
(het schijnt namelijk ook zo te zijn dat mensen met blond haar en blauwe ogen echt beter zouden zijn, iets met genen en kleine mutaties enz. enz.) maar moeten we dan de "bruine ogen en zwart haar" helemaal buiten het stamboek houden???
IndianaJones schreef:[
maar daar ging het ook een beetje om Draakje...want die hoogbenige rankere Tinkers krijg je juist door er bijv Fries in te fokken.
Daarom hebben de meesten ook zoiets van "niet doen" en een Fries hoort gewoon niet bij een Tinker in vinden veel denk ik.
Caira schreef:Toch vind ik dat dat eeuwige gezeur over het feit dat tinkers ook kruizingen zijn eens over moet zijn. Hoe kunnen we onszelf serieus nemen als we niet eens het ras tinker willen erkennen.
Lucy_1 schreef:IndianaJones schreef:[
maar daar ging het ook een beetje om Draakje...want die hoogbenige rankere Tinkers krijg je juist door er bijv Fries in te fokken.
Daarom hebben de meesten ook zoiets van "niet doen" en een Fries hoort gewoon niet bij een Tinker in vinden veel denk ik.
Hier ben ik het nou weer niet mee eens....![]()
![]()
Op uitzonderingen daar gelaten, vind ik kruisingen tinker x fries echt 3x niks. Ze staan te laag op hun benen in verhouding met een vaak lang lijf en errug opgezette hals.... Vind dat deze kruising vaak veels te korte beentjes geven....