[TI] Iers (ICS) stamboek komt weer terug!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Iers (ICS) stamboek komt weer terug!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:38

Nu kunnen julie allemaal wel weer gaan rondspringen en gaan verzinnen hoe het in elkaar zit.
Toen de ECHA de ICS moederstamboek status kreeg, was er door het Duitse "PVE" één voorwaarde gesteld.
Zogauw Ierland van hun "PVE" weer een ICS stamboek erkenning zou krijgen, dan gaat de "moeder' weer terug naar Ierland.
Al die andere kleine, in oprichting zijnde stamboekjes, in Walonie en Frankrijk zijn ontstaan omdat die potentiele stamboekjes niet willen samen werken met het ICS ltd. Daarnaast is er in Frankrijk een stamboekje die wel met Ierland samen werkt.
Frenia weet er ook vanaf en kan misschien de stamboek puinhoop op een rijtje zetten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:40

In elk geval is het nog altijd een puinhoop in stamboekenland Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:43

Het lijkt wel of het alleen maar erger wordt!
Nu ook al een stamboek voor Engelse Tinkers apart Gestoord

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:53

en vasthi: wat het ergste is, diegene die hun paarden nu opeens gypsy cobs noemen, verkochten en fokten hun paarden eerst als irish cobs (en eerder nog als tinkers Nagelbijten / Gniffelen ) en beweren nu dat gypsy cobs het enige ware ras zijn en dat irish cobs kruisingen hiermee zijn Clown bedoel: hoe hypocriet kun je zijn Verward
nouja, ik wil niet veralgemenen, het gros van de aanhangers weet niet beter Knipoog en dus heb ik ook al es gepost op het gcs-forum en zal ik dat ook blijven doen en zoek ik het debat niet Knipoog ik hou er niet van om mensen tegen me in het harnas te jagen Knipoog

het is idd één grote soep, net nu ik vond dat er eindelijk weer wat meer verdraagzaamheid tussen de stamboeken was Rolleyes

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:03

Maar één ding staat vast.
Het ICS heeft een ras omshrijving waar zelfs het NSvT in mee gaat.
Een echte Irisch Cob herken je van afstand.
Maar nu we een aaantal jaren bezig zijn met stamboeken zal in de nakomelingen te zien zijn of er een echt ras is.
En daarom is het zo heel belangrijk dat de 3 jarige merries op de keuring komen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:12

Ariebren schreef:

Dat vind ik echt een geweldige superopmerking Haha! Haha! Haha!

Een echte ja Knipoog

Die houden we erin Vork

Maar dan wel zonder c Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:19

Tsja, wat is een echte Knipoog
Idd zonder c in Irish Haha!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:32

Ariebren schreef:
Maar nu we een aaantal jaren bezig zijn met stamboeken zal in de nakomelingen te zien zijn of er een echt ras is.
Ik denk dat je NU nog op een ICS-keuring van 3-jarige merries paarden zult zien die men bij het NSvT in 4 types heeft omschreven.

Of zeg ik nu iets heel doms ??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:50

Nikita_1995 schreef:
Ariebren schreef:
Ik denk dat je NU nog op een ICS-keuring van 3-jarige merries paarden zult zien die men bij het NSvT in 4 types heeft omschreven.

Of zeg ik nu iets heel doms ??

Nee hoor, het NSvT heeft geen echte rasomschrijving, maar keurt meer op een gangen paard met of zonder sokken. Alhoewel het mij opvalt dat op de laatste keuringen het echte Cob type zeer goed scoort.
Net zoals het ICS met zijn hoogte maten, heeft het NSvT daar een naam aangegeven.
En het verschil tussen Vanner, Grai, en wath ever, is verzonnen door een dronken Engelsman.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:17

Ik heb van de keuring in Torhout waar Tinkerbell Beste in haar sectie was zelfs een "bronzen" plaatje waar Beste IrisCh Cob op staat Clown

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:19

Ariebren schreef:
En het verschil tussen Vanner, Grai, en wath ever, is verzonnen door een dronken Engelsman.

Hahahaha, laten we dan gewoon maar simpel bij de Irish Cob blijven Haha!

frenia schreef:
Ik heb van de keuring in Torhout waar Tinkerbell Beste in haar sectie was zelfs een "bronzen" plaatje waar Beste IrisCh Cob op staat Clown

Nou ja het moet toch niet gekker worden daar Haha!

Maar wel super Frenia dat Tinkerbell daar zo goed scoorde of course Knipoog

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:26

Ik wil wel even opmeken dat er op de affiche van Sint-Lievens-Houtem waar ICS-Nederland een keuring hield. Wel degelijk Tinker opvermeld stond en dit meede omdat alle grote stallen die de zogenaamde Irish Cobs fokken wel Tinkerstal gebruiken.

Sorry maar dan is mijn vraag hoe consequent ben je?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:31

Ragna - ach joh, voor mij is het allemaal nog 1 pot zwart/wit, je roert erin en er komen allerlei kleurcombinaties uit, dit geldt tevens voor bouw, sokken, karakters, gangwerk en weet ik wat al niet meer.

Door selecties kan men na jaren pas zeggen, 90% wat op de keuring verschijnt voldoet aan de rasomschrijving Knipoog

Wij lopen jaren achter op de zigeuners in Ierland/Engeland, die geven hun geheimen niet prijs, wij moeten hier alles opnieuw ontdekken en dat kost jaren.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 02:10

Ik bedoelde er eigenlijk ook helemaal niks mee Clown Haha!
Alleen heb ik geen irish cob maar een Tinker(volgens zijn papieren)..

En gaat deze rassen praat nou over Tinkers of over Irisch cob's? Volgens de verwijzing op dit forum staat er rassenpraat ->Tinkers..
Als we het dan allemaal over hetzelfde paard hebben snap ik nog steeds niet waarom er dan zoveel stamboeken voor moeten worden opgericht..zucht.. Gestoord ....

Maar ik ben al een tijdje uit al dat stamboeken gebeuren..
Vind het wel apart als er weer een stamboek bij komt..
We halen nog eens wereld nieuws met onze paarden-oorlog stamboeken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:11

idd nikita, ikzelf noem mijn paarden ook maar dat wat de toehoorder begrijpt, is soms best wel verwarrend Clown
"tinker" is toch de naam die de meeste mensen hier kennen, dus dan zeg ik dat ik tinkers heb, evenals in Duitsland
In frankrijk en binnen het ics-gebeuren noem ik ze irish cobs
voor de lol ook wel eens coloured cob of dergelijke
en als ik met amerikanen en dergelijke contact heb, dan spring ik vlotjes over op de term gypsy cob of vanner.
wat maakt mij nou uit hoe ik ze noem, ze blijven dezelfde en zolang mijn toehoorder maar begrijpt waarover ik het heb, is het goed.

Ik ben en blijf ICS-er, al moet ik toegeven dat als het mogelijk zou zijn dat merries in 2 stamboeken staan, dat allang gebeurd zou zijn, dan zouden ze allang ook NST gekeurd zijn en zouden ze ook GCS gekeurd worden (hoe stom ik de oprichting van dat nieuwe stamboek ook vind)
Gewoon voor de lol en om alles te kunnen "behalen" wat maar kan met mijn paardjes Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:12

Ariebren schreef:
Al die andere kleine, in oprichting zijnde stamboekjes, in Walonie en Frankrijk zijn ontstaan omdat die potentiele stamboekjes niet willen samen werken met het ICS ltd.

Nee, die willen niets met Fam. Heijkoop te maken hebben... en geef ze eens ongelijk! Weet bijna zeker dat als Evelyn het op poten heeft ze daar wel mee samen willen werken..

Ariebren schreef:
Maar één ding staat vast.
Het ICS heeft een ras omshrijving waar zelfs het NSvT in mee gaat.
En daarom is het zo heel belangrijk dat de 3 jarige merries op de keuring komen.

De rasomschrijving, gemaakt door Evelyn Flynn, is super! Alleen heel jammer dat stamboek zelf dit verneukt door alles wat er ook maar een beetje op lijkt een 1e premie te geven. En nog jammerder is dat het geen vereniging is, maar een dictatuur waarbij het bestuur absoluut geen tegenspraak wil... (en nog steeds geen penningmeester ook trouwens).

Dus ja, rasomschrijving is super, Het clubje wat zich ICS Nederland noemt niet..

Ik hoop dat het Evelyn lukt het in Ierland op te zetten, en dat ze hopelijk dan ook wat aan de toestand van het stamboek hier kan doen... maar vrees dat dat zelfs de Koningin nog niet zou lukken..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:18

Nochtans zijn er ook mensen die geen probleem hebben met het ICS zoals het nu is... (ik onder andere) en die ook niet begrijpen waarom daar nu nog steeds zo moet doorgedramd worden...
Wil je niet bij de ICS (om welke reden dan ook), blijf dan weg, maar zeur er niet zo over! Daar heeft niemand baat bij...en het leidt ook nog een keer tot niets... (behalve tot onvrede en vete)

Uiteraard moet er nog aan gewerkt worden, het is een jong stamboek, maar dat heb je bij ieder ras en elk stamboek. Zelfs een doorgewinterd eeuwenoud stamboek doet nog aanpassingen en leert ieder jaar bij. Tzou wel fantastisch zijn als alles van meet af aan perfect was!
Dat het moederstamboek weer naar Ierland gaat, vind ik iig al een heel goed begin!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:28

Op Cuba zijn er ook genoeg mensen die geen probleem hebben met Fidel Castro.. Zolang je er maar in mee gaat..
En je zegt het goed, er moet aan gewerkt worden, aanpassingen doen.. en daar wringt nou net de schoen. Enige wat ze doen is leden die veranderingen willen monddood maken en anders royeren.

Als het moederstamboek weer naar Ierland zou gaan, heeft dit volgens mij geen enkele invloed op de gang van zaken hier in Nederland. Een moederstamboek heeft daar namelijk geen invloed op. Ze kunnen zelfs niet eens een dochterstamboek weigeren, zolang als die zich aan de voorwaarden van het ras enzo houden. Helaas..

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:07

frenia schreef:
Uiteraard moet er nog aan gewerkt worden, het is een jong stamboek, maar dat heb je bij ieder ras en elk stamboek. Zelfs een doorgewinterd eeuwenoud stamboek doet nog aanpassingen en leert ieder jaar bij. Tzou wel fantastisch zijn als alles van meet af aan perfect was!

Bedoel je aanpassingen zoals 1 familielid in het dagelijkse bestuur en geen 3 wat volgens de statuten mogelijk is ??

Het een keer aanstellen van een penningmeester na zoveel jaar zodat die kan worden aangesproken over de gang van zaken ??

Is het bij een jong stamboek normaal dat een bestuurslid (middels een administratiekantoor van het bestuurslid zelf) betaald wordt voor haar werkzaamheden zonder goedkeuring van zijn leden ?? Dit was zeker het geval in het jaar 2004.

Dit zijn volgens mij vrij basale zaken die men bij een jong stamboek zeker op orde zou moeten hebben.

Maar de meeste leden die hun mond durfde open te doen zijn inmiddels geloof ik allemaal wel geroyeerd, dus ze hebben niks meer te duchten van de overgebleven ja-knikkers en meelopers.

Ik geloof dat alleen de leden zulke aanpassingen kunnen voorstellen aan het bestuur, maar als iedereen dit prima vindt, tja... Sigaar

Waar maakt men zich dan nog druk over zou je zeggen...

De paardjes veranderen er gelukkig niet door, dat blijft een prachtig ras toch ?? Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:36

nou noem mij dan maar een ja-knikker en meeloper Clown
I really don't care... al zaten ze met een hele familie in het bestuur... en eerlijk gezegd vind ik het inderdaad maar normaal dat ze ervoor betaald wordt: geef toe, WIE zou dit werk willen doen? Ligt dat ook niet aan de basis van het probleem dat er nog geen penningmeester is?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:51

Graag weer on-topic anders wordt de TS boos Haha!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:05

Nikita_1995 schreef:

Dan moet je er ook niet over beginnen Knipoog

Ik wilde net zeggen, dat deze discussie al genoeg gevoerd is. Ik vond het al lekker rustig worden in Tinkerland. Laten we dat zo houden en ieder zijn eigen weg laten kiezen. Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:08

Nikita_1995 schreef:

En terecht Knipoog

Het is namelijk weer the same old song....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:54

Het is inderdaad heel jammer dat het steeds weer omhoog getrokken moet worden, hou er over op te zeuren, en leef verder zou ik zeggen.

Maar ik wist het nog niet angeliek, nu wel. haha.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:32

Effe melden dat het nu ook in Frankrijk officieel is,
de touwtrekkers van de Franse ICS hebben gemeld dat ze bericht hebben gekregen (van de Franse "PVE") dat ICS Ierland weer moederstamboek is (vanaf januari natuurlijk Knipoog).
Alles wordt nu in orde gebracht zodat de ICS France kan bestaan, site wordt aangemaakt en in het voorjaar 2008 wordt de eerste keuring er gehouden. De allereerste met toestemming van hogeraf (Les Haras Nationaux, er werden al eerder keuringen door de ICS gehouden, maar toen was het ras nog niet erkend in Frankrijk, vanaf nu zal dit dus wel het geval zijn en zullen de behaalde premies ook "officieel" zijn Haha! )
Iedereen is gewoonweg buiten zinnen! OK dan!