[TI] mijten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Re: mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 00:05

Imaverol werkt ook alleen tegen schimmels! Snap niet dat je DA dat voorschrijft??
Tegen mijten werken bijv neocidol en sebacil.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:17

Maar zo zijn er zo veel middeltjes die ergens anders voor worden gebruikt maar wel werken Knipoog , op de ander site over mok en rasp staan ook dingen bij die eigenlijk voor iets anders zijn maar het werkt wel. En omdat Imaverol erg bacterie dodend is schrijft hij dit voor want je moet ook handschoenen gebruiken, het is niet fijn om op je handen te krijgen. En sebacil wordt bv ook voor mok en rasp gebruikt. Lachen

ik heb een tinker boek daar staan middeltjes in voor bv mok en dat is eigenlijk voor mensen en het is op recept verkrijgbaar bij de huisarts, en dat wordt ook voor mok gebruikt (Aureoycine, corticoteroidhoudende creme met hormonen, of Hydrocortiderm, Dit geven ze alleen als niks helpt van de dierenarts.

Groetjes

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:27

Weet iemand of dit allemaal gebruikt mag worden bij drachtige merries??

Ook mijn ene merrie kampt al 4 maanden met mijtjes.
Al veel geprobeerd maar blijkbaar nog niet alles.
Maar ze is dus 6 maanden drachtig en ik durf niet alles te gebruiken.

groetjes anne

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:40

Bij drachtige paarden zou ik zeker eerst bij de DA informeren,
En anders zijn er van VSM bij goede paarden winkels of de paardendrogisterij wel produkten die je vast kan gebruiken bij drachtige merries.

Het is wel vervelend voor je ik hoop dat je wat kan vinden wat goed helpt,
Ik weet niet of je al betadine scrube of shampoo hebt gebruikt maar dat mag volgens mij wel.

groetjes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:52

in de laatste BIT stonden een aantal tips tegen mijt.
in dat artikel werd ook vermeld dat honden vlooienshampoo! erg goed werkt maar mag eigenlijk niet voor paarden gebruikt worden.
iemand daar ervaring mee?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:21

Hoi
In het Tinker bonte paardenboek uit Ierland staat een stukje over Mok, Rasp en Mijt.
(De kop schrijft) Mok in de kootholte eventueel veroorzaakt door mijt. Dus daarom schrijft mijn DA Imaverol voor. Alleen bij mijn king hielp het niet maar bij andere bij ons op stal wel.

Schimmel is ook een bacterie en mijten zijn beestjes die eitjes plaatsen tussen de haren. En Imeverol is bacterie dodend, dus de eitjes en de beestjes worden ook gedood.

groetjes

Grobegni schreef:
Imaverol werkt ook alleen tegen schimmels! Snap niet dat je DA dat voorschrijft??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:33

sebacil mag bij dracht, heb het toendertijd aan mijn da gevraagd en volgens haar kon het gewoon.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:39

Kingsley2 schreef:
Hoi
In het Tinker bonte paardenboek uit Ierland staat een stukje over Mok, Rasp en Mijt.
(De kop schrijft) Mok in de kootholte eventueel veroorzaakt door mijt. Dus daarom schrijft mijn DA Imaverol voor. Alleen bij mijn king hielp het niet maar bij andere bij ons op stal wel.

Schimmel is ook een bacterie en mijten zijn beestjes die eitjes plaatsen tussen de haren. En Imeverol is bacterie dodend, dus de eitjes en de beestjes worden ook gedood.

groetjes

Grobegni schreef:

Even de biologe in me die wakker wordt Bloos
maar schimmels zijn zeer zeker GEEN bacteriën.
Schimmels zijn een soort zwammen (ja, die die paddenstoelen vormen), en behoren dus tot een apart rijk. Hun cellen hebben celwanden en hun genetisch materiaal is omgeven door een kernmembraan.
Bacteriën behoren tot het rijk van de Moneren, eencellige micro-organismen met ipv een helixstructuur als DNA slechts 1 cirkelvormig DNA, niet omgeven door een kernmembraan.
Mijten zijn dan weer een compleet ander rijk.
Er zijn 5 rijken (simpel gezien) en alledrie bovenstaande behoren tot een ander rijk.
Mijten behoren namelijk tot de insecten (zoals bijen, kevers,...), dieren dus.
Mijten planten zich geslachtelijk voort en leggen dan eitjes die uitkomen.
Bacteriën doen "het" ongeslachtelijk door overlangse deling.
En schimmels door sporen.

Ik snap dus ook niet dat de da imaverol voorschrijft, tenzij het dus geen mijten zijn, maar een schimmel...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:37

Duidelijk Frenia! Anders had ik ook wel kunnen imaverollen ipv illegale medicijnen kopen bij de DA. Mijn paard was in de boeken nl een schaap geworden Koe Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:49

haha hier ook hoor Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:52

Sorry hoor maar ik vind het niet aardig van jullie Verdrietig , Een DA weet echt wel wat hij voor schrijft. Hij heeft een opleiding gedaan en jullie denk ik niet!!!! Hij schrijf dit voor dus ik geloof hem. en wat jullie er van vinden moeten jullie zelf weten.

Groetjes en sterkte met jullie paarden.. Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:02

Tjong zeg jij kan ook gewoon je da verkeerd begrepen hebben, en het kan dus gewoon zijn dat die van jou toch gewoon een schimmel. ik ga geheel met frenia mee, dit is overgens gewoon op internet te vinden dat verhaal over schimmels mijten en waartoe het behoort.
hoef je geen opleiding voor gedaan te hebben, maar gewoon zoals frenia opgelet hebben met biologie.

Jij ook sterkte met je paardje, mocht het niet overgaan, bij mij is sebacil het juiste product wat geholpen heeft. ook gewoon bij de dracht gebruikt (kon volgens DA) en ook niets aan het handje inderdaad.

alle andere middeltjes hier nog nooit geprobeeert dus geen ervaring mee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:06

ga maar niet zo prat op de kennis van een DA, die slaan vaak ook de plank mis en gaan systematisch te werk om dingen uit te sluiten.
ookal hebben ze het vermoeden dat het wel eens in de knie kan zitten, dan nog beginnen ze met onderaan te verdoven. oke ik overdrijf het dat alle DA's zo te werk gaan, maar veel wel.

en daarbij is het veel kennis die je jezelf ook eigen kan maken, de tijd dat de dokteren etc. op een troon zaten en de patienten gewillig op hun knietjes lagen 'ja en amen' te knikken is allang voorbij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:38

Dierenartsen krijgen zoveel verschillende dieren dat ze van elk dier een stukje weten. Juist door jarenlange ervaring met dit ras weten wij hier veel van. Mijn da is daar ook van overtuigd en doet alles in overleg ipv klakkeloos voorschrijven.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:56

Ik bedoelde het niet rot hoor!
Wilde het alleen duidelijk stellen...enne...ik heb hier ook voor gestudeerd Knipoog niet voor dierenarts dan, maar wel biologie (onder andere Clown )

Uiteraard weet een da meestal (althans dat hoop ik) waarover hij spreekt, maar ik zal nooit zomaar iets doen wat mijn da zegt zonder daar eerst zelf over na te denken, en mijn da apprecieert dat ook enorm.
Da zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken en liever eerst nadenken dan achteraf de da de schuld geven, vind dat je dan net zo schuldig bent als je gewoon klakkeloos alles opvolgt.

Het kan best zijn dat het geen mijten waren bv maar een schimmel en dan werkt imaverol natuurlijk wel Clown het kan ook best een dubbele infectie (schimmel én mijt) geweest zijn.
Zeg je niet ergens zélf dat het bij het ene paard wel hielp en bij het andere niet? *gaat even nakijken*

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:28

(Zeg je niet ergens zélf dat het bij het ene paard wel hielp en bij het andere niet? *gaat even nakijken*)
dit heb ik gezegd en het was echt voor mijt, bij twee tinkers en een haflinger bij ons op stal. En ik heb het niet verkeerd begrepen.

Maar als mijn Cure-Mok niet help Knipoog t ga ik over op Cebasil wat ik ook van de DA heb gekregen van de week.

Maar ik ga er mee stoppen met deze discusie, Iedereen het best gewenst en sterkte met zijn paardje. Ach gut Knipoog

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:55

Ik heb vandaag mijn beide merries gewassen met sebacil en hoop dat ze nu eindelijk jeuk vrij kunnen worden

groetjes anne

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:21

Schimmels en bacteriën zijn inderdaad iets heel verschillends. Ik heb zelf een schimmel bij me op het moment (ik zal jullie de details bepalen) en daar moet ik echt een schimmeldodende creme voor, en geen bacteriedodende Lachen Gevalletje uit de praktijk dus Haha!

Overigens zit Jessie ook weer onder de mijt Verdrietig Bijrijdster heeft op mijn bevel ( ik beveel vanuit Ierland Cool Knipoog ) alle sokken eraf geknipt:
voorbenen
We kampen er al jaren mee namelijk, en ik heb al liters Sebacil er door heen gewassen. Echter, door de sokken komt het niet goed genoeg op de huid, dus na een paar maanden zat ze er weer onder. Dus vandaar dat ik nou maar eens heb doorgepakt, en de boel eraf heb laten knippen. Hopen dat het nou wel werkt.

Wat bij lichte mijt ook nog wel wil werken is een antivlooispray. Het begint met een F.. Clown Ik raak nogal uit de paardenwereld hier Bloos

Bedenk alleen wel dat je Sebacil 2x moet gebruiken, de eerste keer en dan nog een keer na ±10 dagen, dan zijn de eitjes namelijk uitgekomen, en die wil je dood hebben voor ze zelf ook weer eitjes gaan leggen Knipoog

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 06:05

even vraagje, ik heb sebacil nodig maar kan het niet via mijn da kopen, heeft iemand een adresje voor mij?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 07:51

Even googlen, ook op sarnacuran (zelfde spul, maar Belgische naam) er is een webwinkel die het verkoopt per halve liter!

@ Berdien: Is Cydectin niets voor jou dan? Als de sebacil niet echt effectief is?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:39

Dank je wel, heb iemand gevonden die er aan kan komen voor me.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:08

Kun je me meer info geven over Cydectin Grobegni? Wat is het, en hoe gebruik je het? Sebacil is op zich effectief, maar ja.. dat haar he Clown Het kwam gewoon niet óveral op de huid, wat dus wel moet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:23

Berdien schreef:
Kun je me meer info geven over Cydectin Grobegni? Wat is het, en hoe gebruik je het? Sebacil is op zich effectief, maar ja.. dat haar he Clown Het kwam gewoon niet óveral op de huid, wat dus wel moet.

ff googelen.
Dan zie je dat cydectin pour on een koeien ontwormingsmiddel is op basis van moxidectine.
Het is een vloeistof die op de rug van de koe gespoten wordt.
Ik zelf heb dit middel staan en gebruik het, verdund met water. als bestrijdings middel tegen de mijten. Om het goed in de sokken, dus tegen de huid te krijgen spuit ik de borstel in.
Flink borstelen naar boven toe en de huid krijgt het medicijn wat alle levende organismen vernietigd.

Yvomec pour on heeft de zelfde werking en behandeling

Alleen het zijn allebei ontwormings middelen die niet geregistreerd zijn voor paarden.
Terwijl er diverse ontwormingspuiten voor paarden zijn die ook Yvermectine en moxidectine bevatten.
Alleen moxidectine niet gebruiken bij veulens en drachtige merries in de laatste maanden.
Het kan abortus geven en het veulen kan bij overdosis dood gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:09

Ik werk ook altijd met een borstel Ja is meteen de borstel mijtvrij, en je kunt er fijn mee op de huid rossen (vind Jes zo lekker Knipoog )
Mocht het afknippen van de sokken niet helpen (wat ik toch wel heel erg hoop Scheve mond Scheve mond ), dan zal ik Cydectin eens voorleggen aan mijn DA Ja

Inspuiten met Ivermectine doe ik sowieso nooit weer, mijn vorige DA was even 'vergeten' dat sommige paarden daar verkeerd op kunnen reageren en dus dood neervallen. Mijn huidige DA doet dat dus ook absoluut niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:12

Berdien schreef:
Ik werk ook altijd met een borstel Ja is meteen de borstel mijtvrij, en je kunt er fijn mee op de huid rossen (vind Jes zo lekker Knipoog )
Mocht het afknippen van de sokken niet helpen (wat ik toch wel heel erg hoop Scheve mond Scheve mond ), dan zal ik Cydectin eens voorleggen aan mijn DA Ja

Inspuiten met Ivermectine doe ik sowieso nooit weer, mijn vorige DA was even 'vergeten' dat sommige paarden daar verkeerd op kunnen reageren en dus dood neervallen. Mijn huidige DA doet dat dus ook absoluut niet.

dat paarden dood kunnen neer vallen klopt maar dat is de "oude" versie,het middel is inmiddels zodanig verbeterd dat dat eigenlijk niet meer voorkomt Knipoog