[TI] Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moon1998

Re: Welk zadel ligt er op jullie Tinker/Irish Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:47

Die van mij is ook kogeltje rond, dikke kont en geen schoft. Echt een Cob type. Haha!
Ik heb er een pagony haflinger op liggen. Ik had eerst een wintec, maar deze lag niet goed. En toen heb ik iemand van divoza laten komen. Hij had iets van 70 zadels bij zich, maar de 1e die hij er op legde (pagony haflinger) lag meteen goed. Hoefte niks aan veranderd te worden. Zit ook erg lekker.
Daarnaast heb ik ook nog een westernzadel die speciaal is gemaakt voor deze type paarden.
De pagony haflinger is betaalbaar, hij kost rond de 500 euro nieuw en is geheel van leer. Hij blijft ook erg mooi. En is het huismerk van divoza.
Westernzadel was 750 euro. Weet alleen niet meer waar die vandaan komt.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:38

Marloes_R schreef:
Echt, alles schoof van links naar rechts bij haar, ik kon met de andere zadels niet eens zelf opstappen.

Dit heb ik helaas met mijn Randolls boomloos... Kan niet zelf opstappen en glijdt echt alle kanten op, moet dus ook op zoek naar een ander zadel...
Ga maar een zadelmaker laten komen met verschillende zadels en passen maar Scheve mond

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:44

Ik heb nu een KenTaur Penelopa, een genot om op te rijden. Lachen Ik heb het geluk dat Patty nog een schoft heeft dus veel zadels liggen goed op haar. Eerst had ik een KN Sympohny maar dit was geen sucses.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:10

xsiroccox schreef:
Marloes_R schreef:
Echt, alles schoof van links naar rechts bij haar, ik kon met de andere zadels niet eens zelf opstappen.

Dit heb ik helaas met mijn Randolls boomloos... Kan niet zelf opstappen en glijdt echt alle kanten op, moet dus ook op zoek naar een ander zadel...
Ga maar een zadelmaker laten komen met verschillende zadels en passen maar Scheve mond

Dat is inderdaad lijkt me het beste..Die optie heb ik toen ook bedacht, maar toen las ik een folder van de Thorowgood en die wilde ik een kans geven. Ik ben zo blij dat die goed ligt.
Maar ik heb ook het idee dat mijn benen niet even lang zijn. Heel vaak voelen mijn benen ongelijk aan in de beugels, terwijl het zadel recht ligt. Heel hinderlijk. Ik voel met mijn heupen of het zadel rechtligt, want mijn benen zijn geen betrouwbare maat.

Ik zat zelf vaker te denken aan een boomloos zadel, maar nu ik jouw verhaal lees doe ik dat toch maar niet. Het zadelprobleem vind ik echt het grootste nadeel van een tinker (en dan met name van zo'n lekkere ronde dikkie dap Clown ).

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:31

Veel mensen hebben ongelijke benen. Mijn ene beugelriem heb ik dan ook een gaatje langer.

Ik vind de zadelpasvorm ook het grootste nadeel van de tinker. Ik rijd Barefoot Cheyenne nu maar je zit vrij breed en kunt de beenhulpen niet verfijnd doorgeven, ik niet tenminste. Het paard is al fors en dan nog een breed zadel.... Voordeel is dat ik geen dressuurruiter ben maar vooral in de bossen rondstruin. Maar voor op les zou ik toch een ander zadel willen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:01

de massimo's lijken ook wel erg geschikt Ja

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:10

flicka, ik heb dat ook...
Ik vind de Thorowgood erg fijn rijden, maar je merkt toch het verschil in zit in vergelijking met een echt dressuurzadel. Maar ik rij eigenlijk ook alleen maar buiten. Als ik in de bak rij, merk ik wel dat ik minder met mijn zit kan inwerken. Nou bedenk ik me dat dat misschien wel door dat zadel komt..

Beugel een gaatje langer is eigenlijk weer teveel..Ik heb al halverwege een gaatje gemaakt, maar het blijft gek aanvoelen. Ik moet eens iemand vragen om echt goed te kijken hoe ik zit met mijn benen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:11

Ik heb al aardig wat zadels versleten, van geleende pagony veelzijdigheidszadel met een boom maat midden, via Kieffer dressuur maat 4, Thorrowgood Griffin extra extra wijd boom, westernzadel ruime full quarter nu een boomloos zadel merk Tuend omdat alles te smal was.

De Tuend is helaas niet meer verkrijgbaar en omdat ik er hopelijk nog een tijdje van kan genieten zijn we nu op zoek naar een zadel ernaast met een erg stevige opgesloten zit. Maar welk, geen idee nog. Hopelijk een westernzadel in Xfull of XXful quarter of anders een Massimo dressuurzadel met boommaat 42 of groter. Clown

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:49

een op maat gemaakte hulsebos maar ben aan het sparen voor een barefoot

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:04

Ik heb een Billy Cook Allround westernzadel.. Met Semi Quarter boom..
En een Hubertus dressuurzadel met smalle tot medium (:? ja echt waar) boom.. Lachen

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:54

Ik heb een goedicke (duits merk) via de Heuvelhoeve Zadelmakerij gekocht. Op Treasje lag totaal niets goed. Wilde dressuur omdat ik dat gewend was van Mandy maar het werd een veelzijdigheid.....maar wil ooit over op western!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:40

Ik heb een nieuwe Zaldi Espanola sinds een week, deze kosten 760 euro (zie foto)
Afbeelding

maar ik moet zeggen de zadelpasser komt nog, dus ik weet in juni echt of dit zadel goed zit. Ik hoorde nl. via vriendin dat deze zadels soms te lang zijn voor paarden met korte rug Verward .

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:47

Ziet er goed uit vlinder. Niet te veel naar voren en volgens mij echt niet te lang. Kun je een foto maken van het zadel op een bokje? (Een houten bokje dus Lachen ).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:52

Engels
Wintec Pro Dressage met een paarse boom...

Western
Een Crates die helaas niet meer past
en nu een Barefoot Arizona
Ooit komt er een handgemaakte custom western maar laat hem eerst maar nog even groeien en mijn bankrekening ook Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:01

Bedankt voor je reactie Flicka. Ik was na die reactie via mijn vriendin erg bang, dat dit zadel ook te lang zou zijn. Het zadel ligt op stal, kan dus nu geen foto maken Knipoog Ik vind het ook een erg fijn zadel, ook voor de buitenritten. Helaas is mijn tinker waarschijnlijk gaan vastzitten door een western zadel wat niet goed paste, dus nu kan ik niet nagaan of dit zadel echt goed zit. In juni komt de Ostepaat, die tevens mijn zadel gaat bekijken. Ik hoop maar dat dit zadel eindelijk wel goed zit ! Hierbij nog een foto .....

Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:07

Zaldi is een goed merk en het zadel ziet er comfortabel uit. Lekker dikke kussens wat goed past bij een cob vanwege de ietwat overbouwdheid.
Bij mijn ouwe vzh zadel moest ik een oplopende onderlegger gebruiken om de achterkant van het zadel omhoog te krijgen. Kussens waren gewoon te dun en het zadel te oud om daar nog geld aan te spenderen.

Leuke tinker ook Haha!

Misschien kan ik googelen naar foto's van zadel, zal het eens proberen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:17

OH over ophogen gesproken. Ik heb mijn Wintec wel laten ophogen aan de achterkant.

Mijn Barefoot schuift trouwens ook maar toch ligt het super op zijn rug als ik hem zo aanschouw en meemaak. Nu heb ik er een antislip onder (sympanova) en er komt nog een bredere neopreensingel. Kijken of dat scheelt. Opstappen doe ik sowieso vanaf een opstapje voor het behoud van de rug van mijn vlek en mijn zadel en eigen lijf Knipoog.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:34

Mijn Barefoot schuift niet maar de ruggegraat is niet zweetvrij meer. Ik heb dan de Cheyenne met zo'n Innovatack budgetpad want de Grandeur was helemaal veel te warm.
Dus ik ben aan het dubben over een ander zadel. Het zit heerlijk, de BF singel is prima en Sox loopt er goed onder. Maar die ruggegraatvrijheid zie ik niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:49

De grandeur was hier ook veel en veel te warm! ben ook nog een beetje aan het proberen hoor...je wilt het zo goed mogelijk doen voor je paardje..

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:29

Ik heb de kieffer munchen.. Ligt geweldig op Prada!
Ronde rug & geen schoft. Past precies!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:34

Ja. Gelukkigheid is de stijfheid dat ze onder dat vzh zadel had grotendeels weg. En niks dan lof over de Barefoot maar ik had het idee dat de nevada betere ruggegraatvrijheid gaf. Misschien moet ik hem weer eens bestellen om te testen. Zal pmarena peebeejen. Maar dan zit je alsnog met die standaard grandeur want jouw pad zal ook niet goedkoop zijn.......

Ik snap niet dat sommige tinkers het met een medium boom kunnen doen. Ik zou met een western zadel x-full nodig hebben, heb er over gemailed in Amerika. Met een Engels zadel zeker boommaat 36. Heb nu een nieuwe vliegendeken maat 1.95, het is er net een opgepropt worstje in dus deken moet morgen terug, ze kan er niet eens mee grazen zo strak zit hij.

Dat is echt het vervelende aan een tinker, die moeilijke pasvorm.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:41

Heb zelfs een vliegendeken maat 215 hihi, idd heel moeilijk die maten. Je kunt dan nog beter op amerikaanse dekens overgaan...zijn helaas vaak ook duurder maar die ronde pasvormen zie je wel terug bij de amerikaantjes.

Idd Xfull miminaal..bij een westernzadel.
Uiteindelijk ben ik met die pad die ik heb nieuw ook 100 euro kwijt..
Ik weet eventueel nog wel een 6 x gebruikte Nevada bruin te koop.

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:53

Bij mij valt het heel erg mee. Met dekens heeft murphy maat 185 en dat past eigenlijk altijd.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:51

De ene tinker is nu eenmaal breder dan de andere bibismurf. 2.15 komt vaak voor terwijl je dan echt geen tinker hebt van over de 1.55 Haha!
Maar de ruiterzaak had nog een ander merk (dit was S&K), hopelijk moet ik niet heen en weer blijven rijden naar Assen en terug. Deze Mosquito is een mooie stevige deken maar alhoewel ze als een saucijs ingepakt zat was de hals wel heel wijd. En kon je niet smaller maken, ook weer een nadeel.

Chev, ik wil eerst weer een testzadel proberen voordat ik tot aankoop overga. Ik vind een bruine ook heel mooi op Sox staan. En daarbij moet ik eerst mijn Cheyenne verkopen voordat ik wat anders kan kopen. Weinig speling hiero Knipoog Moet even met pmarena overleggen waarom haar rug zo nat is nu.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:54

mijn bijrijdknollie heeft een wintecje.. vind t neit helemaal optimaal liggen, vooral in de zomer als ze extra breed is wil ie nog wel eens een beetje naar voren schuiven..
Op vorige bijrijdpaardjes lag een boomlooszadel HEERLIJK! weet helaas niet welk merk t was..