[TI] weer een stamboek erbij....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Re: weer een stamboek erbij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:06

snowdon schreef:
Waarom voldoet Tommie niet aan de rasbeschrijving?

Tommie is te klein Pling
Paarden vanaf 162 cm voldoen aan de beschrijving Tom is 160 cm Lachen
Hoogte:
Minimaal 1.62m. of groter. Voor volledige registratie moet de kleinste van de beide ouders minimaal 15 hh zijn. (Paarden kleiner dan 1.62m. of met 1 ouder kleiner dan 1.52m. worden geregistreerd in de Appendix Sectie)

Daarbij beginnen zijn sokken aan de achterbenen niet direct onder het spronggewricht maar een cm of 4 lager pas....

Overvloedig behang aan de benen moet beginnen bij de knie en het spronggewricht, bij voorkeur met haar dat zowel aan de voorkant als de achterkant van de benen naar beneden valt.

Mijn berichtje hierboven is half weg, er hoorde natuurlijk te staan, als Tommie voldeed aan de rasbeschrijving dan liet ik hem opnemen Haha!
Ik zie het net zoals Kithos ook meer als een stamboek waar je de echt grote paarden laat registreren om zo met behulp van andere rassen drumhorses te fokken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:21

maarree...dat is de drum horse rasbeschrijving... je paard kan ook als gypsy cob opgenomen worden, toch Verward en die zijn kleiner!
(al staat daarvan geen rasbeschrijving op de site zo te zien, of ik lees erover) bij mijn weten zijn onze paardjes gyspy cobs (mits het cobtypes zijn) en geen drumhorses...dus kunnen ze ook niet aan de rasbeschrijving voldoen Clown

ik zou het wel leuk vinden als ik mijn merries er kon laten opnemen, kwestie van dat de veulens dan misschien beter verkopen.
Maar gezien dat dus niet gaat, houd ik het voor bekeken.

Vind overigens persoonlijk NIET dat een derde stamboek NUT heeft Clown
edit: *ging het er eerst niet bijzetten, maar doe het toch, zonder de bedoeling iemand persoonlijk te willen aanvallen!*
ik zie het meer als een verwoede poging van de leden van de vereniging om toch stamboekpaarden te kunnen fokken/verkopen...

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:00

Op de drumhorses na en de andere crossbreds, spreken we allemaal over hetzelfde ras paard of je het nou gypsy cob, irish cob of tinker noemt. Ik denk gewoon dat de registratie van dit ras van belang blijft ivm de bloedlijnen en bij welk stamboek, dat is dan om het even. Het is te idealistisch te denken dat mensen allemaal op dezelfde golflengte gaan zitten, wat niet weg neemt dat ik het wel erg jammer vindt, je zou zo veel meer kunnen bereiken.

Duivel Pling Bloos

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:11

Geen een van mijn paarden voldoet aan de rasstandaarden, ze zijn onder de 1.52 of trekpaard Haha! Is ook totaal niet mijn fokdoel om boven de 1.52 uit te komen, vind dat persoonlijk te groot. Kwestie van smaak. De merries zitten bij het ICS, de hengsten worden hier in eeste instantie ook ingeschreven, en op 3-jarige leeftijd ook gekeurd bij het NSvT.

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:07

Ik ben lid en blij dat er nu dus WEL een nieuw stamboek is.
Moderatoropmerking:
Niet relevante toevoeging verwijderd. Discussie ICS/NVsT is hier niet aan de orde.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:12

silas schreef:
graag een open discussie zonder elkaar aan te vallen en in de grond te trappen....

silas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 08:57

coco_dipsy: wil je het aub netjes houden...en informatie geven en geen verwijten en beschuldigingen!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:03

Teuntje111 schreef:
Geen een van mijn paarden voldoet aan de rasstandaarden, ze zijn onder de 1.52 of trekpaard Haha! Is ook totaal niet mijn fokdoel om boven de 1.52 uit te komen, vind dat persoonlijk te groot. Kwestie van smaak. De merries zitten bij het ICS, de hengsten worden hier in eeste instantie ook ingeschreven, en op 3-jarige leeftijd ook gekeurd bij het NSvT.

hier ook, ik vind 1.50 een mooie maat, veel groter hoeft het niet.
Kleiner mag altijd Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:58

helemaal mee eens Ja
ik maak naargelang bouw nog uitzondering tot zo'n 1m59 (neem nu bv Chakotay, Mc Brynmore,...) maar ik zie ze toch ook het liefst (algemeen genomen) rond de 1m50

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:11

Het lijkt mij wel een stamboek waar Sox bij zou passen. Ze is rond de 1.55 dus behoort tot de grotere cobs. De Amerikanen zijn erg professioneel bezig met het aankopen en fokken van mooie tinkers/cobs en drumhorses. Ik ga me opgeven voor zo'n thuiskeuring.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:31

goh, een stamboek waar Arwen in zou passen Clown
maar ik hou het maar op de gewone, als je er nu al 3 hebt, krijg je teveel verdeeldheid en dat komt het ras niet ten goede

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:39

Moderatoropmerking:
Houd het inderdaad bij dit stamboek, niet het ICS/NVsT. Verdere berichten over het ICS/NVsT zullen zonder bericht verwijderd worden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:56

lowara, zij wordt wel een kasteeltje hè Ja tot nu toe vind ik d'r type ook erg mooi, ben benieuwd of ze naar een stevige cob uitgroeit. Ja

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:40

Ik meende idd te hebben vernomen dat de ISV ontstaan is uit het ISC. Niets mis mee. En ook een Drum horse stamboek hadden we nog niet in NL. Aangezien het een trend is hier om grote tinker te fokken (boven de 1.65) is dat een gat in de markt lijkt mij.

Maar ik begrijp niet dat de cob daar ook bijkomt. De cob zoals de Roma ze bedoelt hebben waren klein en gedrongen en stevig, om de karren te trekken. toen de grotere zwaardere karren kwamen ontwikkelden ze de vanner types. Groter, maar wel zwaar. What`s in a name, maar het lijtk mij dat dit stamboek beter het irish vanner en drumhorse genoemd kan worden.

Waar moeten nu de cobs van onder de 1.52 naar toe? Die kunnen alleen maar naar het NTS of zoals mijn kleine Blizz.. gewoon buiten alle stamboeken blijven en neutraal het tinkerras vertegenwoordigen..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:57

wat ik mij af vraag ???
er zijn toch mensen van het icv hier op bokt (WAAR ZIJN DIE!!! )

uitleg ??????

silas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 17:00

rommulus schreef:
wat ik mij af vraag ???

uitleg ??????

ja dat vraag ik mij dus ook af....
daarom opende ik een topic...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:00

ze zullen der zijn maar ik denk dat hun ons met zijn alleen lekker laten praten en zich er niet druk over maken.

Ik zelf vindt dat er 1 stamboek moet zijn voor 1 ras en niet 3 een drum stamboek prima maar graag 1 voor de tinker. Maar dat is een droom die wel nooit zal uitkomen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:17

silas met die gedachte liep ik dus ook al (uitte hem dus nu pas Haha! )

momo_lover
theoretich zijn er nu dus ook 3 verschillende
tinker stamboek = voor de tinker
ics = voor de cob's
icv = voor de drum horses

(oh hier zal ik mischien problemen mee krijgen maar zeg het toch)

het zijn dezelfde paardjes maar onderverdeeld
persoonlijk vind ik het nu ook wel erg verwarrend overkomen
en belachelijk dat het zelfde type paardje zo nodig onderverdeeld moet worden onder 3 verschillen

hier komt gedonder van en ik gok vooral bij het ics wand dit zal ook vooral bij hun in het verkeerde keelgat schietten (het bestuur kennende)

verder weet ik het niet hoor
ik vind m'n dikkie wel top met of zonder papier
schowen op keuringen kan ik toch niet

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:25

dapperdier schreef:
Ik meende idd te hebben vernomen dat de ISV ontstaan is uit het ISC. Niets mis mee. En ook een Drum horse stamboek hadden we nog niet in NL. Aangezien het een trend is hier om grote tinker te fokken (boven de 1.65) is dat een gat in de markt lijkt mij.

Maar ik begrijp niet dat de cob daar ook bijkomt. De cob zoals de Roma ze bedoelt hebben waren klein en gedrongen en stevig, om de karren te trekken. toen de grotere zwaardere karren kwamen ontwikkelden ze de vanner types. Groter, maar wel zwaar. What`s in a name, maar het lijtk mij dat dit stamboek beter het irish vanner en drumhorse genoemd kan worden.

Waar moeten nu de cobs van onder de 1.52 naar toe? Die kunnen alleen maar naar het NTS of zoals mijn kleine Blizz.. gewoon buiten alle stamboeken blijven en neutraal het tinkerras vertegenwoordigen..

De kleine cobs kunnen toch gewoon naar het ICS en het NSvT?
wist je trouwens dat er bij het ICS ook Drumhorses worden geregistreerd?
sinds het ICS onder Duitsland valt is dat mogelijk...
Overigens registreerd het ICS niet alleen cobs maar ook Vanners, ze zien ze alleen niet als verschillende types maar als Irish Cob, mijn Tommie is bij het NTs een Vanner maar toch ICS goedgekeurd omdat hij volgens hun rasbeschrijving een Irish Cob is Ja

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:25

rommulus schreef:
wat ik mij af vraag ???

uitleg ??????

Wij zijn er wel hoor, maar als je wat zegt word je direct weer de mond gesnoerd.
Wat ik had getypt was iets wat uit eigen ervaring was.
Ik ben dus wel blij met het nieuwe stamboek en die van mij voldoet dus wel aan de rassenomschrijving.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:46

soms gaat het niet om wat je zegt... maar hoe je het zegt Knipoog

Het lijkt er idd op dat mensen die hun paard geregistreerd en gekeurd willen hebben kunnen kiezen uit de stamboeken, met name als het een grote maat `bont grof paard met veel haar`is.

Ik wist niet, desillies, dat het ICS geen cob/vanner onderscheid maakte...en ook niet dat ze ook drumhorses registreren. Dnak je voor de aanvullende info.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:13

misschien moeten we de keuze mogelijkheid ook maar als luxe zien, voor elck wat wils toch? Ja

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:08

Luxe probleem hihihih Knipoog
Idd voor elk wat wils...

silas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 17:08

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:45

Bedankt voor de link Silas, ik kende deze website niet. Ook leuk om nu uitgebreid te lezen over hoe en wat.