[TI] Omgang met hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Omgang met hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:05

Cassidy schreef:
rommulus schreef:
@ Caira ik wou dr al expres niet op reageren omdat dit dan toch zo'n standaard hengsten topic word

O, neem me niet kwalijk dat ik me in het hol van de leeuw begeef. Een tinker is natuurlijk een heel ander verhaal....

zo iets noemen we vertaald stieren strond

maar verdere reacties zul je niet van me krijgen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:06

rommulus schreef:
@ Caira ik wou dr al expres niet op reageren omdat dit dan toch zo'n standaard hengsten topic word

Je hebt helemaal gelijk! Als Cassidy zichzelf en ons nu eens een plezier deed en niet steeds de zoekfunctie gebruikte op het woord 'hengst' om vervolgens een hoop onzin in dat betreffende topic te posten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:08

Haha!

Dat is nou ook weer teveel werk, zag hem toevallig in actieve topics langskomen...Haha! Met als megakop: HENGSTEN! Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:09

Cassidy schreef:
Haha!

Dat is nou ook weer teveel werk, zag hem toevallig in actieve topics langskomen...Haha! Met als megakop: HENGSTEN! Haha!

Dus dacht je; kom laat ik weer eens een hoop onzin in een topic posten, mensen doodsbang voor hengsten maken, zodat ze minder zeker met ze omgaan en er juist ongelukken gebeuren?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:11

pffffrrrrtttt !!!!!!!

maar het is wel zo dat als ik toevallig een topic tegen kom waar ze wat vragen ik voor komen met omgang van een hengst en Cassidy en consorten hebben er al in gereageerd dan ga ik al verder.
het heeft dan geen nut om nog verder enige advies of informatie te verschaffen gezien er dan al geschreeuwd is BALLEN ER AF !!!!

persoonlijk vind ik het ook niet echt geloof waardig meer dan

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:12

Wat ik me afvraag.. Zou Cassidy en consorten dat dan ook bij hun (onhandelbare) mannen doen.. Ballen er af.. Nagelbijten / Gniffelen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:12

Henk en Deborah jullie horen het! Ballen eraf dus, zullen we samen de da bestellen? wie weet krijgen we dan korting!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:14

Caira schreef:
Cassidy schreef:
Haha!

Dus dacht je; kom laat ik weer eens een hoop onzin in een topic posten, mensen doodsbang voor hengsten maken, zodat ze minder zeker met ze omgaan en er juist ongelukken gebeuren?

Als ze zich door mijn topics onzeker gaan voelen, zijn ze sowieso niet geschikt om met hengsten om te gaan Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:15

ikke ikke wan die van mij moetten verder weg gezocht worden dus ik ben de duurste Tong uitsteken

tenzijn paardje sterft op de tavel dan overtref ik jullie wel

maar als Cassidy dat wil doen we dat direct maar niet dan Tong uitsteken
ik bedoel risico's nemen we graag voor een die anti hengst is

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:18

het ligt ook aan het karakter van het paard , hengst merrie of ruin ze kunnen allemaal onbetrouwbaar zijn het blijven vlucht dieren, maar dat alleen hengsten gevaarlijk zouden zijn, nee vind ik van niet ik heb een hengst van oo seven, nou het is een schatje ,misschien denk ik daar volgend jaar anders over, maar ik doe alles met hem wat ik met mijn ruin ook doe, gewoon lekker wandelen, los terwijl er merries voorbij lopen ,en het gaat prima, gevaarlijk nee hoor, niet meer of minder gevaarlijk dan mijn ruin

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:19

ze heeft nog steeds een uitnodiging van mij om eens met mijn hengst te komen spelen. Maar tot op heden heb ik haar nog niet gezien! Zou dat felle tegen hengsten misschien voortkomen uit een stukje angst? Zo ja dan zou ik je graag van die angst afhelpen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:21

meld zich! vrouw en heb nu 5 hengsten staan. Ik laat de ballen er wel aan want dan vind ik stoer Knipoog

overgens is cass. al wel een keer bij mijn hengsten wezen kijken

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:22

misschien heeft ze inderdaad een slechte ervaring en als iemand het tegenovergestelde zou kunnen laten zien, nou goed idee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:25

Ik ben niet bang voor een hengst, merk alleen dat er door velen te makkelijk over gedacht wordt. Door mensen die niet weten dat je altijd op scherp moet staan als je er mee omgaat, dat je ieder moment van de dag bereid moet zijn om die confrontatie met een hengst aan te gaan als hij het leiderschap wel aan mocht vechten. De mensen die GEEN ervaring hebben met hengsten - of met paard in het algemeen - is hier op bokt in mijn ogen nog steeds in de meerderheid. Ik hoef al die verhalen van kinderen met verzorgshethengstjes maar te lezen (en dat zijn meestal nog jonge dieren) om te worden versterkt in mijn oordeel (in jullie ogen vooroordeel).

Het feit dat er in een - in jullie ogen verouderd - document zwart op wit hetzelfde staat als wat ik denk....gaan er bij jullie dan geen belletjes rinkelen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:26

Misschien dat wij onze ervaring zwaarder laten wegen dan een oud stukje papier en een paar jonge pennymeisjes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:27

Ik sluit me helemaal bij Cassidy aan!
De meeste mensen vinden het stoer, ze kunnen amper met een merrie of een ruin omgaan, laat staan met een hengst.
Juist omdat men doet alsof het niets voorstelt is men ook niet goed voorbereid op het moment dat de hengst erachterkomt dat hij hengst is. Dit gebeurt vaak in het voorjaar als ze de eerste hengstige merries ruiken. Sommige hebben dit al als jaarling, anderen pas als ze 4 of soms 5 jaar oud zijn. Maar bij minstens 80% van de hengsten komt dat moment een keer.

En het heeft niets met angst te maken, maar met je gezonde verstand gebruiken. Knipoog

Cassidy

Cassidy heeft genoeg hengsten in haar omgeving om te zien hoe zoet een hengst kan zijn, maar ook hoe bloedlink een hengst kan worden als hij even op gaat spelen. Bij deze wil ik bedanken voor alle uitnodigingen om een keer te gaan kijken, maar ik denk niet dat dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-03-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Caira schreef:
ze heeft nog steeds een uitnodiging van mij om eens met mijn hengst te komen spelen. Maar tot op heden heb ik haar nog niet gezien! Zou dat felle tegen hengsten misschien voortkomen uit een stukje angst? Zo ja dan zou ik je graag van die angst afhelpen.

die uitnodiging staat hier ook nog steeds
tevens het bewijs dat hengsten we degelijk in het land kunnen en wel degelijk sociaal contact kunnen hebben

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KLVTV8MU

en als er gedacht word dat visite zich niet op dr gemak voeld

http://www.mijnalbum.nl/Foto=EJNPDXJY
en nee sil staat er niet op wand die staat te bedelen naast me en zulke brede foto's kan ik niet maken

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:28

nielsd schreef:
Ik zie er geen verschil in, in rassen.
Het komt meer door de opvoeding.

Naar mijn idee maakt rassen wel uit, over het algemeen zijn andalusiers en tinkers etc. toch wel wat makkelijk als hengst dan een kwpn. Hoewel ik het wel eens ben met de opvoeding, in Spanje gaat men heel anders met de hengsten om, daar wordt alleen gecastreerd in uitzonderlijk gevallen (als ik mij goed herinner, slechts 5-10% wordt daar gecastreerd. In tegenstelling tot hier in Nederland, daar wordt 95% (!!) gecastreerd (als ik eht goed onthouden heb Tong uitsteken)

Ik heb zelf ook een andalusier hengst, ben 18 dus niet strafbaar dan Haha!
Maar ben voor mijn 18 jaartjes ook wel eens in contact geweest met hengsten (nog nooit een hengst gereden toen, dat wel).

Mijn hengst wordt binnenkort ook gecastreerd, maar dit heeft heel andere reden dan onhandelbaar gedrag, ik wil hem namelijk graag gaan starten en je moet L2 zijn om een hengst te starten (vind ik overigens een goede regel!). Furia is super braaf, maar tuurlijk moet je met hem opletten, je kan hem niet zomaar zonder touetje achter je aan laten lopen als er merrie's in de buurt zijn Knipoog (ik rij gewoon wel rustig in een bak met merrie's Knipoog
Maar daarentegen, als je een beetje een dominante merrie hebt, die kan je ook niet zomaar achter je aan laten lopen, die schopt dan ook zat herrie Knipoog

Bovendien zal ik het fijn vinden als hij gewoon de wei op kan met andere paarden (hij loopt nu in zijn eentje). Bij mij op stal staan 15 merrie's en slechts 3 ruintjes, dus dan moet je wel heel erg geluk hebben klikt het met een van de ruinen (en de eigenaren moeten het natuurlijk willen Knipoog )

Haha, overigens grappig, en bijzonder die mensen die dus in blijkbaar in elk topic roepen "de ballen moeten eraf". Duidelijk alleen slechte ervaringen met hengsten gehad? Bij deze zijn jullie van harte welkom om mijn goedzak te komen bekijken en te concluderen dat er ZAT lieve hengsten zijn Knipoog

Wow. wat een verhaal Bloos
Hebben jullie ook weer wat te lezen Vork

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:30

Ik wil nog even reageren op dat alleen lopen: mijn jonge hengst kun je overal bij in de wei gooien, mits het mannelijk is. Hoe dat gaat als hij eenmaal gedekt heb moet ik nog even zien, maar ook dan ken ik veel hengsten die daarna gewoon met meerderen in 1 wei staan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:31

shan schreef:
Ik sluit me helemaal bij Cassidy aan!
De meeste mensen vinden het stoer, ze kunnen amper met een merrie of een ruin omgaan, laat staan met een hengst.
Juist omdat men doet alsof het niets voorstelt is men ook niet goed voorbereid op het moment dat de hengst erachterkomt dat hij hengst is. Dit gebeurt vaak in het voorjaar als ze de eerste hengstige merries ruiken. Sommige hebben dit al als jaarling, anderen pas als ze 4 of soms 5 jaar oud zijn. Maar bij minstens 80% van de hengsten komt dat moment een keer.

En het heeft niets met angst te maken, maar met je gezonde verstand gebruiken. Knipoog

vaak krijgen we nog niet eens de kans daar achter te komen of degene wel degelijk met paarden kan omgaan gezien er 9 van de 10 keer al ballen er af staat

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:31

corinatoet schreef:
het ligt ook aan het karakter van het paard , hengst merrie of ruin ze kunnen allemaal onbetrouwbaar zijn het blijven vlucht dieren, maar dat alleen hengsten gevaarlijk zouden zijn, nee vind ik van niet ik heb een hengst van oo seven, nou het is een schatje ,misschien denk ik daar volgend jaar anders over, maar ik doe alles met hem wat ik met mijn ruin ook doe, gewoon lekker wandelen, los terwijl er merries voorbij lopen ,en het gaat prima, gevaarlijk nee hoor, niet meer of minder gevaarlijk dan mijn ruin

Helemaal mee eens Ja
"met dat los bedoel je in de bak toch? Doe ik ook gewoon, nergens problemen mee!"

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:32

Caira schreef:
Ik wil nog even reageren op dat alleen lopen: mijn jonge hengst kun je overal bij in de wei gooien, mits het mannelijk is. Hoe dat gaat als hij eenmaal gedekt heb moet ik nog even zien, maar ook dan ken ik veel hengsten die daarna gewoon met meerderen in 1 wei staan.

Ja, dat is ook zo, maar bij mij op stal gaat het niet omdat er geen ruin is waar hij bij kan Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:33

rommulus schreef:
vaak krijgen we nog niet eens de kans daar achter te komen of degene wel degelijk met paarden kan omgaan gezien er 9 van de 10 keer al ballen er af staat

Dus? Moet je het dan perse kunnen bewijzen? Is het omgaan met een hengst iets wat bewezen moet worden? Valt dat in dezelfde categorie als stoer?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:33

een merrie kan ook in je nek springen of losrakn tijdens het poeten en scade aanrichten.ik liep toen ik klein was al met hengsten en heb op veel hengstenbedrijven stage gelopen was dan allemaal illegaal. vind het af en toe zo'n onzin want hengsten kunnen hartstikke lief en betrouwbaar zijn. en een merrie of en ruin zijn even gevaarlijk