[TI] Wat beweegt meer in de merrie, een merrie of hengst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Wat beweegt meer in de merrie, een merrie of hengst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:07

Maya schreef:
Dat biedt hoop.... Dit veulen bij Dewi is ook vrij rustig... en ik hoop op een merrietje Haha! Maar we zien het vanzelf wel.

Zwartbonte merrie.. 3 April.. Eind van de middag.. Vork

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:10

Keeva schreef:
En bij mij niet, want hij schopt veel, maar ik weet zéker dat ik een merrie krijg Clown Haha! (als je het maar vaak genoeg zegt, komt het misschien nog uit, ook ! Knipoog )

haha inderdaad. Ik denk 't bij Darlah ook Haha!
(Shak gaat weer echt in een punt dragen, de buik dus, dus ik durf gewoon te wedden dat dat een hengst wordt weer)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:21

Ik geloof niet dat dat te zeggen is, zowel hengsten als merries kunnen rustig of onstuimig zijn. Nog nooit duidelijk opgemerkt bij pony- en ezelveulens. Is meer zo'n verhaal als 'de baby schopt veel, wordt een voetballer' Clown .
(Er is wel een trucje om ze uberhaupt te zien bewegen of als je in een eerder stadium van de evt zwangerschap twijfelt, of het wel leeft of dat ze wel of niet zwanger is. Een paar uur de waterbak leeg laten en vervolgens kraankoud (dus niet ijskoud!!) water laten drinken. Veulentje begint dan te bewegen! Niet schrikken als dit niet klopt, het is zo'n boerentrucje, dus geen garanties..)

Wij hebben wel gemerkt dat de dracht bij een hengstveulen langer is dan bij een merrieveulen, vooral bij onze inmiddels overleden haflinger en de ezels. Die krijgen elk jaar alledrie een veulen, dus dan kan je na verloop van tijd een patroon ontdekken. Bij hengsten dragen ze vaak tot een maand (!) over en merries komen precies op tijd of een weekje eerder dan de uitgerekende datum.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:45

Mazzel-meid schreef:
Keeva schreef:
En bij mij niet, want hij schopt veel, maar ik weet zéker dat ik een merrie krijg Clown Haha! (als je het maar vaak genoeg zegt, komt het misschien nog uit, ook ! Knipoog )

haha inderdaad. Ik denk 't bij Darlah ook Haha!
(Shak gaat weer echt in een punt dragen, de buik dus, dus ik durf gewoon te wedden dat dat een hengst wordt weer)

Dat zegt niet zoveel hoor!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:21

Volgens mijn stalhouder zijn merries die een hengstveulen dragen de eerste 3 maanden en de laatste paar weken (wat) narriger naar soortgenoten en liever naar mensen..

Merries die een merrieveulen dragen, trekken meer naar andere paarden en worden afstandelijker naar mensen..

Hij had gelijk bij mijn merrie.. Kunnen jullie je vinden in deze opinie?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:26

ah daarom vroeg je aan mij over hoe Noa zich gedroeg. Lizzie gedroeg zich inderdaad ook liever naar mensen toe op het laatst. En ze kreeg ook een hengst, dus dat zou ook kloppen Lachen

Noa heeft nu trouwens wel dat ze liever is naar mij toe en naar kinderen, maar naar mijn man bijvoorbeeld niet. Ze doet niks, maar ze trekt elke keer haar hoofd weg als hij wil aaien... (heb nog even opgelet vandaag Haha! )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 06:59

Grobegni schreef:
Wij hebben wel gemerkt dat de dracht bij een hengstveulen langer is dan bij een merrieveulen, vooral bij onze inmiddels overleden haflinger en de ezels. Die krijgen elk jaar alledrie een veulen, dus dan kan je na verloop van tijd een patroon ontdekken. Bij hengsten dragen ze vaak tot een maand (!) over en merries komen precies op tijd of een weekje eerder dan de uitgerekende datum.
Wel,mijn veulen kwam op 1 dag na,presies na 1 jaar dracht ter wereld.
Femke was dus 364 dagen drachtig geweest,en het was toch echt een merrie veulen wat eruit kwam,dus dat hengstjes langer blijven zitten dan merries gaat er bij mij niet in. Haha!

De rest van de bokkers hier lijkt het wel eens te zijn over de schoptheorie. Koe

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 07:03

Chubby schreef:
Volgens mijn stalhouder zijn merries die een hengstveulen dragen de eerste 3 maanden en de laatste paar weken (wat) narriger naar soortgenoten en liever naar mensen..

Merries die een merrieveulen dragen, trekken meer naar andere paarden en worden afstandelijker naar mensen..

Hij had gelijk bij mijn merrie.. Kunnen jullie je vinden in deze opinie?
Mijn merrie werd de laatste periode liever voor mensen,vooral voor mijn kids,en narriger naar andere paarden.
Zuurder dus,met oren naar achter enzo.
Tegen ons was ze een zonnetje,en we mochten haar overal kriebelen,en tuttelen met haar.
Ze kreeg een merrie veulen,dus het verhaal van je stalhouder gaat bij mijn merrie iig. niet op.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:37

In het geval van Nuala: 2 merrieveulens en idd ik heb vrijwel niks gezien aan de buik. Veulens bewogen nooit.

Maar wel beide keren overgedragen.

Nu bij Maddox en Nuala zie ik weer 2 hele rustige buiken. Dus ben benieuwd. Ik verwacht toch echt 2 hengsten eigenlijk...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:33

bij mij net omgekeerd: Baileys kwam pas op dag 348
beide hengstjes op dag 333 en 338

ga eens letten op puntbuik-idee: bij de laatste beide was er een puntbuik Ja en dat zijn hengstjes Ja

verhaal van chubby: hier ook eerste tijd lastig naar andere paarden incl laatste tijd => hengst

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:25

vanaf hoe ver in de dracht zagen jullie de buiken bewegen, ik verbeeld me af en toe dat ik wat zie bewegen, maar ze is nog maar 6,5 maand drachtig.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:30

ik bij beide dit jaar vanaf prille 6 maand Ja

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:43

Ja hoor Dobbel, ik maakte ook al in de 6e maand kennis met Chivas Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:44

o dus dan kan ik het wel goed gezien hebben, het beweegt al aardig dan vind ik. ze heeft ook al best een redelijk buikje maar niet mega hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:52

Mij stalhouder gaf me de volgende aanwijzing om het veulen te voelen:

Net voor de uier in spe je platte hand op de buik leggen en dan met je vingers een por geven.. Dikke kans dat je een por terugkrijgt van het veulen.. De meeste merries voel je dat het beste aan de rechterkant (vanaf achterzijde paard gezien) meen ik..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:53

O leuk ga ik straks even proberen, thnx voor de tip. tis wel heel leuk hoor, krijg nu al kriebels en het duurt nog zo lang.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:58

Chubby schreef:
Mij stalhouder gaf me de volgende aanwijzing om het veulen te voelen:

Net voor de uier in spe je platte hand op de buik leggen en dan met je vingers een por geven.. Dikke kans dat je een por terugkrijgt van het veulen.. De meeste merries voel je dat het beste aan de rechterkant (vanaf achterzijde paard gezien) meen ik..

Haha moet ik bij katinka doen... die geeft mij dan een por terug Haha!
Ik geloof weinig van veel en weinig bewegend qua geslacht... weet wel dat bij mensen een relatief hoge hartslag bij een foetus meestal een meisje is. Of dat bij paarden ook op gaat weet ik niet.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:07

Als ik de verhalen zo lees, dan krijgt Anouk dus een hengstveulen Haha! . Aan de andere kant denk ik van sja...Anouk is zelf ook een onwijs druk paardje (zolang ik haar al ken tenminste, vanaf 2 jaar), misschien dat ze toch wel een dochter krijgt met net zoveel energie als haarzelf.

Op stal is er een hengstveulentje geboren (helaas kort erna overleden Huilen ), en hij was ook altijd zo druk in de buik. De buik zag je vaak allerlei rare bewegingen maken.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:07

Chubby als ik dat doe dan kun je me afvoeren, ik mag nog net naar Jes 'r uiers kijken, laat staan dat ik er bij ga porren Nagelbijten / Gniffelen Nee... dat overleef ik denk ik niet Nagelbijten / Gniffelen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:10

nou als ik dan alles hier een beetje moet geloven, en gisteren die buik van viane zag, dan krijgt zij ook een hengstveulentje, opzich wel mooi dan kan Lonan die opvoeden net als bij biggels

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:14

Nee, je moet niet porren bij de uier, maar een centimeter of 10 - 15 ervoor..
Aan de uier zitten was bij Chub ook absoluut not done..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:15

ik snapte het hoor, ik mag nu nog wel bij de tepels van viane komen ik mag eigelijk overal komen, maar je ze moet ook nog even he

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:27

Chubby schreef:
Nee, je moet niet porren bij de uier, maar een centimeter of 10 - 15 ervoor..
Aan de uier zitten was bij Chub ook absoluut not done..

haha snap ik, maar katink is absoluut 'not amused' als ik aan haar buik zitten porren Haha!. Als ik naar haar buik wijs (in de wei) loopt ze al weg Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:29

apart viane vind het geloof ik zelfs wel lekker als ik aan haar buik voel ze blijft altijd heerlijk staan

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:47

Nagelbijten / Gniffelen ook 15 cm ervoor overleef ik niet. Als Jes in een goed humeur is mag ik het nog net zachtjes poetsen, maar porren.. Nagelbijten / Gniffelen