[TI] Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt tot 3-jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt tot 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:50

Caira schreef:
Ik ben bezig om een kleinschalige opfok op te zetten en vind het dus erg leuk om te lezen wat jullie belangrijk vinden.

Wat zeggen jullie hiervan:

24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal?
Wel of geen brok bijgevoerd?
Hoeveel paarden in een box?
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen?

@ Caira:
alleen in de box of groepsbox?
Groepsbox (wel afhankelijk van de grootte van de box)

Wel of geen brok bijgevoerd?
Wel brok

Hoeveel paarden in een box?
Afhankelijk van de grootte van de box en het 'formaat' paard. 2 toekomstiges D-ponietjes passen beter in een box van 3x4 m. dan 2 KWPN-ers met een toekomstige stokmaat van rond 1.70-1.80 m. Knipoog

Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen?
Hangt er vanaf wanneer die vaste dagen zijn. Ik ben meer van vrije toegang desnoods met een telefoontje vooraf. Bij de opfok van Fayette kon ik langs gaan wanneer ik wilde. Als ik bij Dunla langs wil bel ik Marije vaak eerst even op om te kijken of zij of haar ouders thuis zijn.

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:04

Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt ??
in een kleine kudde van 6 pony's van verschillende leeftijden. Wat hun aan opvoeding doen kan ik zelf niet en ben van mening dat alleen paarden van de delfde leeftijd dat ook nietzo goed kunnen
.
Wat betalen jullie per maand voor een opfokbedrijf ??
Rond 100 euro geen brok inbegrepen.

Wat zouden jullie belangrijk vinden bij een opfokbedrijf ??
Komen en gaan wanneer ik wil. En dat mijn paard goed verzorgd wordt bij mijn afwezigheid. En gezellig onder elkaar. Respect voor andermans paard.

Verder wordt er samen ontwormt. En gebruiken we dezelfde dierenarts en hoefsmid. Brok moet ik zelf voor zorgen maar wordt wel gevoerd. Kudde bestaat uit merries en ruinen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:50

Wow een topic uit 2007.... waar heb je die opgedoken?
Welkom op bokt.. Het is niet de bedoeling zulke oude topic omhoog te halen (zoals die dikke rode letters al zeiden toen je je antwoord aan het typen was..

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:44

Zolang het ontopic blijft moet dat geen probleem zijn toch? :) (Hoop ik :D )

Even de vraagjes beantwoord die worden gesteld door de TS:

Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt ??
Ismaël ( in oktober 6 maanden oud) blijft tot rond z'n 3e jaar in de opfok bij de fokker. hij staat nu samen met z'n moeder en een andere merrie met hengstenveulen in de wei en straks half oktober gaat hij naar de hengstenweide met hengsten van verschillende leeftijden (en als ik het me goed herinner een ruin).

Wat betalen jullie per maand voor een opfokbedrijf ??
In de winter en zomer € 145,00 (voor weidegang in de zomer en winter en bij extreem noodweer gebruik van een stal).

Wat zouden jullie belangrijk vinden bij een opfokbedrijf ??
Het belangrijkste vind ik beweging en vrijheid, dus ook dat de paarden in de winter dag en nacht buiten staan. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een opfok waar ze 's winters alleen maar 2 uur in een paddock staan.Verder vind ik het belangrijk als de opfok van mensen is die er verstand van hebben en je kunnen adviseren door de opgedane ervaring in de loop van de tijd.

Ik heb ook gevraagd op welke manier ze bekappen, of ze preventief ontwormen of door middel van mestonderzoek en of het mogelijk is om bezoek te brengen wanneer het beide schikt (na telefonisch contact).