Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Nimmedor schreef:Op de meeste friezenstallen hebben de paarden ook erg last van mok, dan word alleen de kootholte helemaal uitgeschoren.
Zo blijven de sokken behouden, je ziet er echt niks van dan

Citaat:Inmiddels heb ik al meerdere eigenaren zo ver gekregen om de mok bij hun paard van binnenuit te behandelen en in practisch alle gevallen is de mok verminderd of zelfs helemaal verdwenen. Bij alle paarden die ik tegenkom met mok is meer aan de hand, het kan uitwendig zijn, denk aan stress als gevolg van een verhuizing of een lage plaats in de rangorde. Of inwendig, je hoort van paarden die een uitbraak krijgen bij de dracht (denk ook aan merriebrok met een megahoog eiwitgehalte), kou en vocht die de paarden toch vatbaarder maken (vandaar ook de mok in de winter)of een verandering in voer.
Het is absoluut nergens voor nodig om iemand te gaan zeggen dat ie kinderachtig reageert terwijl die dat niet doet. Dat is nog altijd een persoonlijke interpretatie, als je het vindt, best, be my guest, mag je zeker vinden. Maar houd het voor je, en zet het niet in het topic. Dat is pas onvolwassen en bederft de sfeer enorm in het topic.

Quinzy schreef:Citaat:Inmiddels heb ik al meerdere eigenaren zo ver gekregen om de mok bij hun paard van binnenuit te behandelen en in practisch alle gevallen is de mok verminderd of zelfs helemaal verdwenen. Bij alle paarden die ik tegenkom met mok is meer aan de hand, het kan uitwendig zijn, denk aan stress als gevolg van een verhuizing of een lage plaats in de rangorde. Of inwendig, je hoort van paarden die een uitbraak krijgen bij de dracht (denk ook aan merriebrok met een megahoog eiwitgehalte), kou en vocht die de paarden toch vatbaarder maken (vandaar ook de mok in de winter)of een verandering in voer.
Maar wat zou het dan zijn bij dyco?
Ikkn me niet voorstellen dat hij nu ongelukkiger, meer stress of eender wat zou hebben dan doen hij vorig jaar rond deze tijd stervende was. Ook staat hij lekker altijd buiten en hij heeft een weimaatje waar hij het prima mee kan vinden.
Hij krijgt geen kuilgras gewoon gedroogd hooi. Hij krijgt wel 1kg voer per dag axtra en dat is juniorX maar dat wil ik hem echt niet ontnemen door zijn verleden heeft hij veel in te halen en groeit ook nog als kool momenteel. Brood en veel fruit en groentjes krijgt hij ook.
) en zou dus goed wassen met sebacil (dit na 2 weken herhalen).
dus dat zou ik achterwege laten.
. Liefst zo simpel mogelijk gras/ hooi + een goede brok (dit laatste is soms zelfs nieteens nodig en kan een vitaminen/ mineralenblok of zoiets als bv een aurakoek of summerfit volstaan
) dus zou ik ook de groentes en evt ook t brood achterwege laten
Ik zou in dit geval dan wel gaan voor een speciale koudbloed brok ipv sobere basisbrok omdat de speciale brokken in verhouding veel vitamines en mineralen per kilo hebben!! maar dus minder eiwit en sobere brokken hebben naast minder eiwit ook minder vitaminen en mineralen
, hierdoor kan ie natuurlijk wel teveel eiwit binnenkrijgen wat dus steeds via de benen naar buiten komt
--> juist bij paarden die verwaarloosd waren en opknappen zie je dit vaak
wellicht omdat ze dan op een tijd zijn gekomen dat ze aangesterkt zijn en ondertussen toch weer minder nodig hebben dan dat ze krijgen