[TI] Hoelang voor sokken terug groeien liefst met bewijs.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Hoelang voor sokken terug groeien liefst met bewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:22

Inderdaad,
Drum ziet er goed uit KMD.
Viane hier heeft ook erge mok gehad vlak voor ik haar kreeg. ze heeft er ook littekens van, en ook behoorlijk dikke benen, bij haar zat de mok al in het bloed en heeft ze echt 3 dagen in de kliniek gestaan (was bij vorige eigenaar)
Sinds ze bij ons is hebben we vrijwel geen mok meer gezien, heel af en toe een mini plekje, maar niet noemens waardig,
Ik denk dat het bij viane kwam door juist te weinig vrije beweging, smerige stal, vette kuil en 2 kilo sportbix. dat alles was echt niet goed voor haar.
nu is het geen kuil maar hooi wat ze krijgt, geen 2 kilo sport maar een krappe 2 kilo basis brok. veel vrije beweging, en jaa ook in de blub, en tot op heden dus geen mok.

Haar sokken waren er net helemaal af toen we haar kregen, en naar een half jaar was het weer flink aangegroeit, maar nog groeien ze nog steeds, en wordt het nog steeds meer.

Viane 2 weekjes bij ons en nu zo`n 4 weekjes sokloos
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NSG7DN8V
viane`s sok 3 maand later
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3BTORZNR
viane zo`n 6 a 7 maand later
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZZRRMPYE
Foto van nu heb ik echt niet, ik zal het van de week eens maken.

ik zelf zou als het echt heel erg is gewoon afscheren, zoals je ziet komt het echt wel terug, en je kan het gewoon weg wel veel beter behandelen.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:23

Nimmedor schreef:
Op de meeste friezenstallen hebben de paarden ook erg last van mok, dan word alleen de kootholte helemaal uitgeschoren.

Zo blijven de sokken behouden, je ziet er echt niks van dan Lachen

Jups dat doen wij ook altijd!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:44

mok en mijt zijn wel degelijk 2 hele verschillende dingen, je zal een da het ook nooit door elkaar horen halen, de mijne in elk geval niet. Mok is een verschijnsel wat van binnenuit naar buiten komt. Mijt zijn beestjes die zich ingraven in de huid.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:58

Hier een citaatje van een willekeurige dierenartsen-site:

"Mok bij het paard
Inleiding
Mok is een verzamelnaam voor verschillende vormen van huidirritaties aan de onderbenen van een paard. De meest bekende is wel die in de kootholte (het gebied net boven de hoef aan de achterzijde van het been).
Mok kan erg hardnekkig zijn en de eigenaar soms tot wanhoop drijven, mede omdat mok bij een aantal paarden telkens weer terugkomt.
Meestal zie je de problemen in de nazomer en in de herfst, maar sommige hebben er het hele jaar door last van. Sommige rassen hebben vaker mok dan andere. Bekend zijn de problemen bij de Friezen en de Tinkers.
Mok is niet besmettelijk voor andere paarden.
Er zijn heel veel therapieën voor mok en dat geeft wel aan hoe divers de oorzaken kunnen zijn. En hoe machteloos je soms staat...

Hoe ontstaat mok
Mok is een zogenaamde multifactoriële ziekte. Dat wil zeggen dat er vele oorzaken kunnen zijn welke vaak ook gecombineerd voorkomen. Hieronder een willekeurige opsomming:
• Invloeden van buitenaf (o.a. zand en modder, vuil, diarree, teveel en te grondig wassen, insektenbeten) met als gevolg beschadiging van de huid. Dit vormt vaak het begin van meer ellende. Doordat het huidgebied waarin de aandoening aangrijpt bij ieder beweging van het paard mee beweegt, zal herstel van de beschadiging minder snel verlopen dan op plaatsen waar de huid weinig beweegt. Ander nadeel van de locatie van het probleem is dat het zo dicht bij de grond is.
Zomermok ontstaat waarschijnlijk door een combinatie van irriterende en/of ‘giftige’ stoffen in het gras en teveel zonlicht in de zomer.
• Bacteriële infecties kunnen de zaak verergeren. Ze kunnen immers makkelijk een voedingsbodem vinden en kunnen dan nog meer problemen veroorzaken.
• Zonnebrand (bij witte huid).
• Schimmelinfecties.
• Schurftmijten. Chorioptesmijten komen veel voor bij de Fries en nestelen zich bij voorkeur in de warme, vochtige omgeving van de kootholte.
• Sommigen menen dat een verminderde weerstand een oorzaak kan zijn voor mok."

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:00

Leuk altijd, die klakkeloze opmerking: als je scheert stroom thet water zo de kootholte in........

Ten eerste: is dat al niet zo bij een paard wat een deken op heeft. daar stroomt niet langs zijn benen naar beneden.
Ten tweede: ik ben eerder 'bang' voor "modder nat" van de blubberige wei/ rijbak dan van het relatoef schone water van de regen. Ik denk dat de combinatie zand op een weke huid + slecht opdrogen door de modder erger is dan nat worden door de regen, wat weer sneller kan drogen.

Ongeacht waar de mok vandaan komt (binnen/ buiten) kun je wel met externe behandeling ervoor zorgen dat het minder wordt/ sneller over gaat. Ik zou dan niet eens zo snel grijpen naar zalfjes oid. Eerder: scheren (wat eigenlijk geen scheren is maar milimeter, dus ook geen last van stoppels) want: zuurstof en zonlicht is over het algemeen goed voor huidaandoeningen. Daarbij kun je het dan beter in de gaten houden.

Als ik kijk wat een beetje zonlicht kan doen voor verschillende huisaandoeningen...... zou ik zelfs overwegen heel gedoseerd met een 'zonnenbankje' aan de slag te gaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:06

Pol als het van binnenuit komt kun je scheren tot je een ons weegt maar blijft het komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:06

Ja kinsealy en diezelfde site noemt zonnebrand ook mok! zegt genoeg denk ik....

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:50

Nou ja, whatever, ben blij dat jij er iig meer verstand van hebt dan een willekeurige dierenarts.
Naast nog een hele boel andere sites had ook nog hele epistels uit paardenboeken over kunnen typen, maar daar heb ik geen tijd voor en zin in
Als mijn paard in de toekomst ziek wordt zal ik jouw advies vragen en niet het advies van een DA. Knipoog
Het gaat hier overigens volgens mij niet om mijn mening, maar om de wetenschappelijke beschrijving van een aandoening.
Maar goed, als het beestje maar een naam heeft en de aandoening op de goede manier behandeld wordt, vind ik het best Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:45

En daar ligt nu mijn hele punt Kinsealy, je kunt er zo sarcastisch over doen als je wilt. Mijt is eenvoudig te behandelen met een injectie of sebacil.

Feit blijft dat ik 8 jaar voor mijn paard gevochten heb, sinds ze in Nederland is heeft ze last van chronische mok.
Irish is ruim 8 jaar terug naar Nederland gekomen en heeft eigenlijk altijd mok gehad. Vanaf het begin hebben we geprobeerd te behandelen met oa:

-droogzetters
-tandpasta
-sebacil
-hydrocortiderm
-mokzalf door de da gemengd
-sokken afscheren
-zwavel

En ga zo nog maar even door. Ik heb machteloos en huilend voor mijn box gestaan terwijl mijn paard boxdeuren eruit trapte van de jeuk en de pijn.
Veel dierenartsen aangesproken, huidschilfers laten onderzoeken en me vooral heel schuldig gevoeld omdat ik maar niets kon vinden wat afdoende zou werken.

Afbeelding

Dit is één van de kleinere plekken die ze had, het kon overal beginnen en ging soms zelfs door tot boven haar benen.
Toen ik zelf paardenhouderij studeerde ben ik me meer gaan verdiepen in dit soort problemen, want waar komt dit vandaan. Ik heb zelf een nichtje met exceem en ik vroeg me af of dit niet vergelijkbaar kon zijn met mok bij paarden. Om dat te onderzoeken heb ik met veel mensen gepraat, ook met een aantal vooraanstaande ierse cob handelaren.

Zij wisten me direct 1 belangrijk ding te vertellen. Wij overvoeren onze paarden. Krijgen ze in Ierland/Engeland zelden meer dan gras, hier krijgen ze alles wat wij onze warmbloedpaarden ook voeren. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dit te beseffen! De landen waar ons (kuil)gras vandaan komt zijn meestal bemest soms zelfs met koeienmest waardoor er aardig wat eiwitten in het gras zitten. Ook in de meeste brokken zit een eiwitgehalte hoger dan 8 procent.
Stal de Bonte Parels had dit een aantal jaar geleden al door en kwam met een eiwitarme brok die bij veel van onze paarden goed aansloeg.
Voordat ik zeker kon weten dat dit werkte moest ik het eerst zelf uitproberen, daarvoor had ik het ideale proefkonijn op stal staan, Irish heb ik radicaal overgezet op eiwitarme brok (pavo liga) en arm kuilgras. Ook heb ik mijn da de bloedwaarden laten meten. Irish bleek een slechte lever te hebben, volgens Brian Cash een gevolg van een plant die veel cobs eten bij gebrek aan eten. Deze tast de lever aan, een slecht functionerende lever heeft moeite met de toch al moeilijk afbreekbare eiwitten. De afvalstoffen zullen toch ergens het lichaam uitmoeten komen en doen dit via de benen. Het kan zelfs gebeuren dat de dieren extreem verbranden in de zomer.
Irish is behandeld voor haar lever en nu ondersteun ik haar geregeld met drainage compositum van de paardendrogist. Sinds ik deze veranderingen is mijn paard voor het éérst in 8!!! jaar mokvrij.

Inmiddels heb ik al meerdere eigenaren zo ver gekregen om de mok bij hun paard van binnenuit te behandelen en in practisch alle gevallen is de mok verminderd of zelfs helemaal verdwenen. Bij alle paarden die ik tegenkom met mok is meer aan de hand, het kan uitwendig zijn, denk aan stress als gevolg van een verhuizing of een lage plaats in de rangorde. Of inwendig, je hoort van paarden die een uitbraak krijgen bij de dracht (denk ook aan merriebrok met een megahoog eiwitgehalte), kou en vocht die de paarden toch vatbaarder maken (vandaar ook de mok in de winter)of een verandering in voer.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:56

Je hebt hier zeker gelijk in hoor, Mok komt echt 90 procent van binnenuit, maar ook mijt kan mok veroorzaken, als het niet behandeld wordt, en ook vieze smerige stallen kan dat,
al komt het vaak wel van binnenuit, en daar kijk ik ook echt mee uit,
veel koudbloeden hebben last van mok, en veel koudbloeden krijgen kuil, iets wat echt niet geschikt voor ze is, en niet alleen kuil maar nog wel meer voer is niet geschikt voor ze, en kan dus wel degelijk mok veroorzaken.

kinsealy, het is wel jammer dat je zo enorm kinder achtig reageerd, wat hier boven genoemd staat kan allemaal, maar is vaak gewoon niet de oorzaak.

ik ga dus over het algemeen met caira mee,

Als ik een paard tegen kom met mok problemen, is het eerste wat ik vraag wat krijgt ze te eten. heb je iets veranderd er aan enz.

modder kan geen kwaad, tenminste bij mijn 3 tinks niet, maar hier staan ze snachts wel op stal zodat de benen, en sokken weer goed kunnen opdrogen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:55

Citaat:
Inmiddels heb ik al meerdere eigenaren zo ver gekregen om de mok bij hun paard van binnenuit te behandelen en in practisch alle gevallen is de mok verminderd of zelfs helemaal verdwenen. Bij alle paarden die ik tegenkom met mok is meer aan de hand, het kan uitwendig zijn, denk aan stress als gevolg van een verhuizing of een lage plaats in de rangorde. Of inwendig, je hoort van paarden die een uitbraak krijgen bij de dracht (denk ook aan merriebrok met een megahoog eiwitgehalte), kou en vocht die de paarden toch vatbaarder maken (vandaar ook de mok in de winter)of een verandering in voer.

Maar wat zou het dan zijn bij dyco?
Ikkn me niet voorstellen dat hij nu ongelukkiger, meer stress of eender wat zou hebben dan doen hij vorig jaar rond deze tijd stervende was. Ook staat hij lekker altijd buiten en hij heeft een weimaatje waar hij het prima mee kan vinden.
Hij krijgt geen kuilgras gewoon gedroogd hooi. Hij krijgt wel 1kg voer per dag axtra en dat is juniorX maar dat wil ik hem echt niet ontnemen door zijn verleden heeft hij veel in te halen en groeit ook nog als kool momenteel. Brood en veel fruit en groentjes krijgt hij ook.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:21

Quinzy, Dyco heeft een heel slechte start gehad en eindelijk bij jou komt hij op zijn plek. Heel vaak zie ik mok bij verwaarloosde (voornamelijk koudbloed) paarden. Het gaat echter bijna nooit vanzelf over, al hebben ze het nu wel goed. Kijk naar Bonita en Kato. Beiden hebben het hartstikke goed, maar we hebben toch ontzettend lang moeten knokken eer ze goed en wel van de mok afwaren (ik ben het acceptabel gaan vinden dat de paarden 2 kleine plekjes van 1 cm2 hebben, witte schilfers).

Kato heb ik kaalgeknipt. Bonita heb ik bij wijze van proef haar sokken lang gelaten. Kato had meer mok als Bonita. Kato had in haar mok-periode en daarna ook nog eens last van vliegenmaden, wat de genezing van haar benen ook niet bevorderde. Kato haar sokken heb ik nu lang laten groeien, in augustus heb ik haar kaal geknipt.

September vorig jaar
http://album.zoom.nl/user/16296/images/ ... eDOdAJ.jpg

afgelopen week:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DZE6CNXM

Voor Kato ben ik overgestapt op een voeder van Paul Vente wat voor 75% uit granen bestaat. Dit bevat veel hoogwaardige energie (uit het zetmeel van de granen), heel veel vitamines en slechts 7,5% eiwit. Dit is het meest eiwitarm voer wat ik tot nu toe ben tegen gekomen. Kato krijgt 1,5 kilo per dag. Kato staat 24/7 buiten.

Voor Bonita geef ik Tinkerbrok, van de Bonte Parels, waar Caira het over heeft. Bonita krijgt hiervan 4 handjes per dag, terwijl ze behoorlijk wat aan arbeid moet verrichten. Bonita staat op stal (veel warmer als buiten ivm veel koeien op stal)

Kato staat op een onbemeste weide, Bonita krijgt HOOI (dus geen kuil!!!) van onbemeste weide.

Beide paarden worden ingesmeerd met Calendula gelei. Beide paarden krijgen ook drainage compositum en soms darm compositum. Beide paarden was ik af en toe met dode-zeezout water.

Bij beide paarden heeft modder, zon, zand etc geen invloed op de hoeveelheid mok die ze hebben. Echter speelt stress wel een belangrijke factor, zoals het wijzigen van de kudde en verhuizen naar een andere stal. Zowiezo stallen an sich verergeren bij beide paarden de mok. Staan ze veel buiten hebben ze nagenoeg geen last.

@ Kinsealy: als je zolang geknokt hebt tegen de mok bij je paarden, dan kom je ontzettend veel dierenartsen tegen, die allemaal verschillende dingen beweren. Dierenartsen neem ik dus niet meer in de arm, als het gaat om mok. Feit alleen al dat ze me niet geloven dat ik denk dat het van binnenuit komt. Zelfs mijn huidige toch zeeeer fijne dierenarts gelooft dat nog steeds niet. Omdat je zo lang aan het knokken bent geweest, neem je geen genoegen meer met een anti-mijten injectie of een hydrocortidermpje. Omdat je weet dat het toch niet helpt.. Mits je de weerstand van je paard van binnenuit ondersteunt en je paard ook van binnenuit helpt om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen. Nu komt er bij mokproblemen alleen nog maar een homeopaat aan mijn paarden.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 13-02-07 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:23

toen mijn fries 2 was kreeg hij een lelijke wond aan zn achterbeen. toen heb ik zn sok eraf gehaald. hij is nu 3,5 en nu zie je bijna geen verschil meer. maar duurde welenorm lang.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:42

@Ciara
Ok, ik ga nog 1 poging doen...Kan het niet laten blijkbaar, maar heb inmiddels ook het idee dat het hier om een stukje miscommunicatie gaat Knipoog
Het grappige is Caira dat ik helemaal met je meega in je verhaal. Het enige wat ik anders zeg is dat het begrip mok veel breder is, de mok die jij beschrijft daar geloof ik ook zeker heilig in, het probleem wordt vaak van binnenuit veroorzaakt, helemaal mee eens, stress, voeding, onvoldoende beweging etc zijn i.m.o. ook zeker oorzaken van huid irritaties.
Ik heb zelf enorm last van exceem bij tijd en wijle en weet ook dat dat van binnenuit komt en vooral veroorzaakt wordt door stress in mijn geval.(maar daarnaast kan exceem ook veroorzaakt worden door andere factoren, zowel van binnen- als buitenaf en er ook verschillend uitzien, het heet wel allemaal exceem)

Het is dan ook geen discussie wat mij betreft over hoe en bepaalde vorm van mok te behandelen, het enige wat ik zeg is dat mok een verzamelnaam is voor huidaandoeningen aan het onderbeen van het paard, punt. Niet meer en niet minder.
Om dat te onderbouwen heb ik een willekeurige site van een dierenarts gewoon via google gezocht, ook daar heb ik geen mening over gegeven, dat is niet mijn mening, gewoon hoe mok door heel veel dierenartsen en niet-dierenartsen wordt aangeduid. Dus een geiriteerde huid door b.v. mijt of een bacteriele infectie wordt ook aangeduid met het woord mok, maar dat wil niet zeggen dat die dezelfde oorzaak heeft en ook niet dat de behandelmethode in alle gevallen hetzelfde is. Dit is hoe het mij ook door mijn eigen dierenarts is uitgelegd en het in heel veel verschillende boeken staat; het is een verzamelnaam. Het is ook zeker niet zo dat ik dierenartsen heilig heb verklaart (ik kan je zelfs zeggen dat het verre van dat is)

Verder ben ik het w.b. de oorsprong van heel veel vormen van mok helemaal met je eens...(en overigens ook de oorzaak van andere "welvaarts ziektes" waar onze tinkers mee te maken krijgen)

Ik denk alleen ook dat ook bij mok die van binnen uit veroorzaakt wordt er op een gegeven moment ook sprake kan zijn van een bacteriele infectie van buitenaf en ik blijf dan ook van mening dat naast het probleem van binnenuit aan te pakken je tegelijker tijd zo'n bacteriele infectie direct ook van buiten moet onderdrukken om nog erger tegen te gaan.
En natuurlijk is het het beste wanneer het probleem bij de bron wordt aangepakt en het nooit zover komt dat er geinfecteerde plekken zijn, laat dat duidelijk zijn.

Verder is het bij onze ruin Benton echt zo dat de mok verergerd wanneer er lange periodes van nat weer zijn en de ondergrond erg drassig is, ondanks dat hij 'snachts in een droge stal staat. Bij droog weer verdwijnt de mok weer.
Beccan heeft evenveel sok, krijgt hetzelfde voer en heeft eigenlijk nergens last van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 07:46

En ik ben het nog steeds niet met je eens Kinsealy. Dat is ook niet erg, ik vind het alleen flauw dat je zo neerbuigend en denigrerend doet.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:05

sorry moet even wat zeggen...maar flauw en denegrerend (naar jou toe) vind ik het absoluut niet hoor. Kinsaly legt gewoon heel helder en duidelijk haar mening uit, zonder dat ze jou nou rechtstreeks aanvalt ofzo. Vindt het ook geen aanvallende tekst hoor. Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:08

tja mok wat kan ik hier van zeggen

ik ben blij dat die van mij het niet heeft
sil is redelijk din geweest en heeft de eerste 3 winters dat ik hem had erg veel voer gekregen van me om die achterstan weer te kunnen inhalen en om hem voller te krijgen ipv de magere hengst die je standaard ziet
op zijn hoogst 2,5 kg basis brok, lijnzaad olie, stuk of 3 apels, gedroogd brood, bijna een halve zak wortelen en hooi naar behoeve
hiernaast liep hij vrij en blij in het land (wat ook stijf met koe mest word geinjecteerd) dag en nacht zomer en winter tot zijn koten in de blub of niet
maar ik heb nog nooit mok gehad gelukkig

nu krijgt hij zomers niks en leeft hij alleen van het gras en heeft hij zo vet er in gestaan dat ie nu overgewicht heeft en het enige wat hij nu krijgt is 60 gram pavo vital, 2 appels en 2 grote wortels en de lijnzaadolie weer.
nu is het niet zo dat ik mensen hun dingen de grond ik wil trappen en er zijn ook veel oorzaken en manieren om mok te verhelpen/verkomen
ik ben er van overtuigd dat het niet alleen van blub komt en ook ben ik er van overtuigd dat doormiddel van bv lijnzaadolie je de vacht en huid conditie hoog houd om indringen van buiten af optimaal te kunnen weerstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:18

Moderatoropmerking:
Dames, jullie zitten allen denigrerend te doen, kunnen we nu weer gewoon ontopic naar de discussie? Lachen Het is absoluut nergens voor nodig om iemand te gaan zeggen dat ie kinderachtig reageert terwijl die dat niet doet. Dat is nog altijd een persoonlijke interpretatie, als je het vindt, best, be my guest, mag je zeker vinden. Maar houd het voor je, en zet het niet in het topic. Dat is pas onvolwassen en bederft de sfeer enorm in het topic.

Caira, die laatste hak was nergens voor nodig. Kinsealy legt inderdaad duidelijk uit waarom zij het zo vindt. Jij zegt dat zij neerbuigend doet, maar laten we wel zijn, dat doen er meer hier. Jullie hebben allebei een verschil van mening, en ik vind dat Kinsealy goed uitlegt hoe zij het bedoeld heeft en waarom ze het zo zegt. Dat jij ermee verschilt, kan best, maar respecteer het Lachen

Kinsealy, het is ook zeker niet nodig om vervolgens neerbuigend terug te gaan reageren (meer verstand dan willekeurige dierenarts, het nog een keer uitleggen). Dit is niet goed voor de sfeer op Bokt, en in dit onderwerp. Aan jou dan ook het verzoek om dat soort steken achterwege te laten Lachen

Ik wil hier ook geen reacties meer over zien, van die is flauw of kinderachtig bezig of whatever dan ook. Enkel inhoudelijk op de discussie, en als het kan, terug naar het onderwerp met hoe lang sokken weer bijgroeien na scheren / knippen. De discussie wat mok is kan wat mij betreft in een nieuw topic gevoerd worden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:04

Quinzy schreef:
Citaat:

Maar wat zou het dan zijn bij dyco?
Ikkn me niet voorstellen dat hij nu ongelukkiger, meer stress of eender wat zou hebben dan doen hij vorig jaar rond deze tijd stervende was. Ook staat hij lekker altijd buiten en hij heeft een weimaatje waar hij het prima mee kan vinden.
Hij krijgt geen kuilgras gewoon gedroogd hooi. Hij krijgt wel 1kg voer per dag axtra en dat is juniorX maar dat wil ik hem echt niet ontnemen door zijn verleden heeft hij veel in te halen en groeit ook nog als kool momenteel. Brood en veel fruit en groentjes krijgt hij ook.

Wat zou ik doen?
Ik zou eerst proberen uit te sluiten dat de plekken niet veroorzaakt worden door mijt (want dat is ook best vaak een veroorzaker van plekken aan de benen Knipoog ) en zou dus goed wassen met sebacil (dit na 2 weken herhalen).

en dan kijkend naar de voeding:
In fruit zitten veel fruitsuikers en dat is in ieder geval ook een bekende veroorzaker van exceem Ja dus dat zou ik achterwege laten.
En wat voor groenten krijgt hij?
Mij is geleerd dat je beter niet vanalles bij moet voeren zoals bv div. fruit en groenten Knipoog. Liefst zo simpel mogelijk gras/ hooi + een goede brok (dit laatste is soms zelfs nieteens nodig en kan een vitaminen/ mineralenblok of zoiets als bv een aurakoek of summerfit volstaan Knipoog ) dus zou ik ook de groentes en evt ook t brood achterwege laten Knipoog

Verder zou ik gaan kijken wat er nu allemaal in de JuniorX zit en dan afhankelijk van de hoeveelheid eiwit e.d. zou ik dit bv vervangen door een pavo liga/ tinkerbrok of andere brok die voor koudbloeden gemaakt is Knipoog Ik zou in dit geval dan wel gaan voor een speciale koudbloed brok ipv sobere basisbrok omdat de speciale brokken in verhouding veel vitamines en mineralen per kilo hebben!! maar dus minder eiwit en sobere brokken hebben naast minder eiwit ook minder vitaminen en mineralen Knipoog

Dyco was zo verwaarloosd en je hebt dus veel moeten voeren om hem weer op gewicht te krijgen Ja, hierdoor kan ie natuurlijk wel teveel eiwit binnenkrijgen wat dus steeds via de benen naar buiten komt Knipoog --> juist bij paarden die verwaarloosd waren en opknappen zie je dit vaak *LOL* wellicht omdat ze dan op een tijd zijn gekomen dat ze aangesterkt zijn en ondertussen toch weer minder nodig hebben dan dat ze krijgen Knipoog

Succes !!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 21:13

Heel erg bedankt allemaal voor de goede info ik ben er zeker wat mee. Bedankt !

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:41

En weet je al wat je gaat doen dan, ben wel benieuwd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:24

Ik ga helemaal met grid mee, super! Daar heeft Quinzy zeker wat aan Ja

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:14

Zijn voeding aanpassen daar ga ik mee beginnen.
yco krijgt nog steeds juniorx mengeling. Daar zitten veel eiwitten in. Ik ging ervanuit dat hij dat nodig had om er terug bovenop te komen. Maar hij is beter nu dus de overtollige eiwitten zijn niet meer nodig.
Hij krijgt dan zoals Sweety kruidenmeneling daar zitten bijna geen eiwitten in en wel alle andere belangrijke dingen die hij nodig heeft.
Sokken scheren of knippen nee ik denk het toch niet Bloos
Mijt weet ik zeker dat hij niet heeft. Omdat Dyco bij aankoop onder de luis en ongedierte zat heeft hij daar maandenlang behandeling tegen gehad.
Nu we toch over die eiwitten bezig zijn, heeft een tinkerveulen die eignelijk nodig (Déclan) die krijgt nu nog veulenbrok met veel eiwitten. Kan je dan in princiepe je veulen ook niet beter op kruidenmengeling zetten?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:25

Mijn Cesair is groot geworden op Tinkerbrok en Subli ponybrok, daar zit niet veel eiwit in. Ze heeft nooit veulenbrok gehad. Fenore ook niet trouwens.

Hij ziet er gezond uit dus ik denk dat Declan best zonder kan en dat je hem voor de lekker en de aanvullende vitaminen en mineralen sobere brok of muesli kunt geven.

Ben benieuwd of je resultaat gaat zien bij Dyco!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:57

Rohan is nu 2,5 en heeft vrij weinig krachtvoer gehad. En als hij al wat kreeg dan merendeel onderhoudsbrok. Doet hij het prima op!