[TI] Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Dilemma.. Welke hengst voor Amy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:51

Mijn favoriet is Chakotay Ja Mooie bouw, mooie maat en zijn karakter is geweldig!
Als ik zelf een veulen zou willen kopen, dan zou ik het allerliefst eentje hebben van hem!

Mr. Yenkins vind ik ook een erg mooie hengst. Ik heb hem vaak gezien op shows enzo, erg mooie bewegingen, mooie bouw, fokt ook erg mooie veulens. Alleen wat minder bom-proof.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:59

BaiNar schreef:
Zo voelde ik het ook een beetje Sita.... Ik heb dan wel geen diploma maar uiteraard heb ik me ook wel verdiept in kleurvererving en mijn merrie is 3-kleur t.w. bruin/wit/zwart, een bruinbont veulen is dan niet ondenkbaar. Aangezien mijn merrie een klein beetje stekelhaar heeft wil ik er geen 3-kleur hengst op aangezien de kans op een effen veulen dan groter wordt!

Mag ik weten waarom een stekelhaar en 3 kleur een grotere kans geeft op een effen veulen? Volgens mij staat driekleur namelijk geheel los van de bontfactor. Stekelharig zou er op kunnen duiden dat het een schimmel bonte is (dus uiteindelijk effenkleurig kan worden). Maar dan maakt het niet uit of je er dan een 3 kleur of een 2 kleur opzet he veulen zou die factor alsnog van de moeder kunnen erven.
Verder heb je met een vosbonte een veel grotere kans op een Zwart bont veulen dan op een Bruinbont veulen

Mijn eerste gedachte bij deze merrie was Garish. Een hengst met heel veel knie actie een nette rug en een heel fijn karakter. Jammer dat je ook de hoogte in wil want hij is zelf niet zo heel groot. (iemand een idee hoe het zit met nakomelingen van hem?)

Ik zou kiezen voor een hengst die iets korte is in de rug (niet te kort anders overcomposeer je). Een hengst die absoluut niet neigt naar overbouwd, aangezien amy dat wel iets lijkt te zijn (eerste foto). Ik zou graag iet meer lengte in de hals zien bij amy.

Ik denk dat mijn keuze op Djenges zou vallen. Goede bewegingen en een hele mooie bovenlijn.

Hoe serieus wil je western gaan rijden? een paard dat heel opwaarts gebouwd is en veel knie actie heeft is namelijk minder geschikt dan een paard dat al een lagere hals inzet heeft en vlakke gangen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:05

Djenges is 1.53.. Op zich een mooie maat hoor..
Ik zoek iets rond de 1.50 minimaal.. En hoogte is niet de hoofd prioriteit. Maar wel mooi meegenomen.

Bro, die ik tot nu toe het leukst vind.. Is ook maar 1.50.

Djenges vind ik trouwens ook niet onaardig. Lachen Alleen ik vind de foto's een beetje vertekenen op de site. Plus dat hij ook veels te ver weg staat om naar toe te reizen, boven de rivieren.
Zoals ik al zei, regio is Zeeland, West Brabant, België of Frankrijk..

Hoe serieus western gaan rijden.. Pfoe.. Ikzelf ben vrij serieus.. Mijn vent wat minder. Maar het is wel de bedoeling dat hij een aardig trail of pleasure wedstrijdje mee kan lopen. Veel knieactie is dan dus niet bepaald handig. En daar hou ik zelf ook niet zo super van.. Krijg ik zo'n beetje Friezen idee Bloos

Garisch is inderdaad ook heel leuk! Maar hij is maar 1.41.. Nog kleiner als mijn eigen merrie..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:09

Heb hier trouwens nog wel een soort standfoto van afgelopen zondag..
Zo staat ze er nu bij..

Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:16

Ben blijven steken in je post over dat Amy een vrij slanke merrie is (op deze foto hierboven komt dat niet zo op mij over). Daarnaast heb je het over vervoer wat je niet kunt regelen (voor een keuring) wil dat zeggen dat je ook alleen maar KI hengsten zoekt? want dan valt er al een heel deel af namelijk.
Keuring is trouwens echt wel aan te raden zo weet je wat je kunt verbeteren en waar je niet meer aan moet komen enzo Knipoog

De kosten zijn overigens niet over na het dekken Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:29

Nou op de foto oogt ze nogal grof, groot.. Maar in het echt is ze heel fijntjes en klein..
Ze heeft ook maar een pony/cob maatje van alles..

Uhm.. Zoals verder al te lezen stond word alles omtrend de dekking en het veulen gesponsord..
Praat me niet van de kosten, want dat weet ik allemaal wel. Het is niet mijn eerste veulen.

Het vervoer, daarom zoek ik een hengst in de buurt..
Hippolacta bijvoorbeeld is een half uurtje met de trailer, daarvoor kan ik makkelijker een trailer vinden dan voor een hele dag naar een keuring of een hengst die 200 km verderop staat.
KI zou ook te overkomen zijn, maar er kan gereisd worden. Alleen niet te ver..
Ik reis niet graag met haar, vanwege nogal een aantal ongelukjes in het verleden.

Keuring is misschien aan te raden, maar ik vind het eigenlijk niet zo nodig.
Heb geen bepaalde ambities met haar of met het veulen.
Het is eenmalig.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:34

Maar vaak heb je de merrie niet met 1 keer bij de hengst drachtig. Je moet haar of daar een paar dagen laten staan, of in de hengstigheid daar een paar dagen op rij heen rijden.
Ze oogt misschien klein maar voor een kleine merrie vind ik haar niet fijn gebouwd. Het beenwerk is misschien iets fijner dan je zou verwachten maar ik vind dat ze wel vrij breed overkomt, met een mooi volle kont en schouder partij.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:37

Daarom zoek ik ook wat in de buurt.. Laten staan bij de hengst is geen probleem.
Reizen kan, alleen geen úren aan een stuk..
Als ik bijvoorbeeld naar Amstelveen moet rijden, dan ben ik ruim 3 en een half uur onderweg.
Dat wil ik gewoon niet..

Bedankt voor al deze goede raad, maar daar was ik al van op de hoogte Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:39

BaiNar schreef:
Nikita... Ik ken het probleem... Ik ga ook mijn merrie laten dekken dit jaar.... Ik had al 2 mooie optie's op het oog (Drum en Rocky M.) mede omdat ik denk dat ik met vosbonte hengsten in ieder geval geen zwart bont zal fokken maar bruinbont, vosbont of 3 kleur.....maar die staan allebei net aan de andere kant van het land Huilen

Driekleur + bruinbont.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:13

Sita_ schreef:
Ik vind het jammer dat ik nu een beetje voor dom uitgemaakt word vanwege de kleurvererving.. Net of ik me daar niet in verdiep of daar niks van weet.. Nee mijn diploma ligt voor niks in de kast natuurlijk.. Dat zal het zijn..
Natuurlijk weet ik dat er veel kans in zit dat Amy wit doorfokt, haar sabinofactor kan gebruiken en weet ik het allemaal.
Ik kijk NIET alleen naar kleur, maar er mag toch wel iets mijn voorkeur hebben? Of niet..?

Het is heus niet mijn eerste veulen wat ik fok hoor. Maar wel het eerste Tinkerveulen. Daarom wilde ik me wat verdiepen in de hengsten.

Silas vind ik niet te bruin.. Zie mijn lijstje hierboven. Daar werd gevraagt wat IK leuk vond. En dat word ook weer de grond in getrapt.
Chakotay vind ik super! Maar nogmaals niks voor Amy.. Hij is veels te grof. En zoals Supertje zegt, ik ben bang voor een gedrongen paardje.

Amy is een vrij slanke en fijne merrie, daar wil ik net zoiets opzetten als zij. Maar dan iets groter.. Maar dat is geen prioriteit. Verder kijk ik natuurlijk ook naar beweging.. Ik ga heus niet kiezen van een plaatje.. Binnenkort ga ik kijken bij 4 hengsten in de buurt.
Doordat ik in het Zuiden des land woon ga ik niet kijken naar hengsten die boven de rivieren staan, maar kan ik me beter orienteren op Belgie en Frankrijk omdat dat net zo ver is.

En keuren? Dat zou ik graag willen.. Alleen er is niks in de buurt en vervoer laat de wensen over..
En aangezien ik ook geen rich girl ben en alles zelf moet betalen zie ik dat ook niet helemaal zitten. Mag al blij zijn dat het veulen 'gesponsord' word.

wat betreft keuren,in Bergen op Zoom is in Mei een keuring en ook in Westdorpe komt er dit jaar weer een keuring.
ICS welteverstaan.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:18

Sita, bij Hippolacta zit zeker wel een geschikte hengst voor jou bij... Knipoog

Als ik het veulen zou willen houden, dan moet de hengst mij ook zeker aanspreken qua karakter, natuurlijk moeten bouw en hoogte van de hengst daarbij dan wel verbeterend zijn...

Maar fokken met Tinkers blijft toch enorm gokken de eerstkomende jaren is mijn mening...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:16

Bro zou ik ook nog niet zo'n verkeerde vinden, in ieder geval zo vanaf de foto's. Hij is wel fors, maar ook elegant en zijn bovenlijn ziet er mooi uit. Voor zijn type lijkt hij me ook redelijk langbenig.
Overigens over de 'zwaarte' van Amy, ik heb Amy ook weleens IRL gezien (in Strijen), en ze is idd een stuk minder zwaar dan ze op de foto's overkomt, in ieder geval minder zwaar dan de gemiddelde tinker.
BaiNar schreef:
Zo voelde ik het ook een beetje Sita.... Ik heb dan wel geen diploma maar uiteraard heb ik me ook wel verdiept in kleurvererving en mijn merrie is 3-kleur t.w. bruin/wit/zwart, een bruinbont veulen is dan niet ondenkbaar. Aangezien mijn merrie een klein beetje stekelhaar heeft wil ik er geen 3-kleur hengst op aangezien de kans op een effen veulen dan groter wordt!
Uiteraard is de beweging, bouw en karakter (wat ik al eerder zei) het balngrijkste maar als je daarna rekening kan houden met kleur.... Ik bedoel... je moet iets verzinnen op bij een keuze van je hengst te komen, er zijn er zoveel!!! Ik neem echt niet de 1e hengst op de hoek van de straat!! Beweging kan ik ook alleen beoordelen LIVE, dus ik ben me gewoon aan het voor-orriënteren!!

Hier moet ik toch even op ingaan, ik kan het niet laten Bloos!
Driekleur is exact hetzelfde als bruinbont, een driekleur is gewoon een bruine + bont. Denk het wit maar eens weg en dan houd je een bruin paard over, een bruine is namelijk op het lijf bruin, met zwarte manen en staart en zwarte onderbenen.
De mogelijkheid op zwart blijft aanwezig, wat voor kleur hengst je ook neemt. De grootste kans om géén zwarte te krijgen heb je niet met een vosbonte, maar met een bruinbonte.
Maar waarom de kans op een effen veulen van een bruinbonte hengst groter zou zijn omdat jouw merrie stekelhaar zou hebben? Basiskleur heeft niets met bont te maken, witpatronen zijn niet kleurgerelateerd, bont is even dominant op iedere kleur.
Stekelhaar heeft ook niets met al dan niet bont te maken, maar met een hele andere factor, het sabino-gen. En sabino en bont kunnen gewoon naast elkaar bestaan.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:34

Supertje schreef:
Bro zou ik ook nog niet zo'n verkeerde vinden, in ieder geval zo vanaf de foto's. Hij is wel fors, maar ook elegant en zijn bovenlijn ziet er mooi uit. Voor zijn type lijkt hij me ook redelijk langbenig.
Overigens over de 'zwaarte' van Amy, ik heb Amy ook weleens IRL gezien (in Strijen), en ze is idd een stuk minder zwaar dan ze op de foto's overkomt, in ieder geval minder zwaar dan de gemiddelde tinker.

Bedankt voor deze reactie..
Jij bent wat Amy betreft eigenlijk een leek, je kent dr nu niet van dagelijks in de hand te hebben zeg maar.. Dan zit ik tenminste niet te liegen bedoel ik maar over haar bouw..
Sinds ze vanuit Strijen/Zuid Beijerland naar mij is gegaan is ze ook nog eens een kilo of 75 afgevallen.. En er zitten nu een hoop spieren op.. Lachen
Ben ik wel trots op hoor..

Nikita_1995 schreef:

Als ik het veulen zou willen houden, dan moet de hengst mij ook zeker aanspreken qua karakter, natuurlijk moeten bouw en hoogte van de hengst daarbij dan wel verbeterend zijn...

Maar fokken met Tinkers blijft toch enorm gokken de eerstkomende jaren is mijn mening...

Nou.. Ben blij dat iemand het met me eens is.. Lachen

------------------------------------------------------

Over het keuren.. Is het erg dat ik naar niet echt behoefte aan heb?
Of is dat verplicht ofzo. Ze is al 11 jaar papierloos. Het hoeft voor mij eigenlijk niet zo nodig.
Het lijkt me allemaal wel heel leuk enzo, maar heb daar gewoon niet zo zin in.. Laat mij maar lekker een beetje door de polder hobbelen en af en toe eens een westernwedstrijdje rijden.
En nu dus een veulentje fokken wat dezelfde toekomst tegemoet gaat.

En welk stamboek moet ik dan keuren? ICS of NSvT.. Al dat gedoe.. Nee heb ik gewoon geen zin in eigenlijk.

------------------------------------------------------

Heb me door bepaalde reacties flink zitten opnaaien.. Krijg bijna het idee dat bepaalde Tinkermensen op bokt echt een groep arrogante ik weet het beter mensen zijn. Net of dat ik net kom kijken in de paarden. Iedere kleuter weet dat je de vlekken niet erop kan tekenen en dat soort dingen. Volgende keer weet ik iig wat ik moet doen. Het stilhouden en zelf op onderzoek gaan..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:40

Sita_ schreef:

Nikita_1995 schreef:

Nou.. Ben blij dat iemand het met me eens is.. Lachen

Ik denk dat er meer mensen zijn die dat onderstrepen dan jij denkt. Noem het arrogant noem het meedenkt noem het alles wat je wilt. Geloof me het is 'slechts' goed bedoeld maar wellicht niet precies hetgene wat jij wilt horen, dat kan ook.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:48

Goed bedoelt of niet.. Ik wil het horen of niet..
Ik wil alles horen, sta voor alles open.. Maar waag het niet me voor dom weg te zetten.. Of dat ik net kom kijken. Want dan word ik link. En krijg je zulke reacties..

Net of ik niet over vervoer, kosten en evt. KI heb nagedacht..
Ik ben al een jaar aan het denken over dat alles.. Dus ik heb mijn huiswerk heus wel gedaan.

Edit:
Ik vroeg alleen om advies welke hengst jullie zouden nemen.. Waar ik op moest letten. Hou het dan ook daarbij..
Dat weet ik nu.. Jullie adviseren, het merendeel dan, Chuck.. En dan nog een aantal..
Ik ga ze allemaal bekijken.. En tegen elkaar afwegen. En eentje daarvan word het dus.
iig daar bedankt voor.. Lachen Ik weet iig wat er bij mijn merrie past..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:54

Ik snap werkelijk niet waar jij nou zó hard over struikelt dat je zó link uit de hoek komt Verward (het stukje voor je edit/aanpassing)
Jij vraagt om onze mening.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:57

Sita, ik ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze gaat worden.... mede omdat ik in hetzelfde schuitje zit.... Ik ben erg benieuwd naar een evt. nieuwe "lichting" hengsten.

En op de rest... Ik heb het gelezen en aangenomen maar ga verder nergens meer op in.
Ieder heeft toch zo zijn eigen ervaringen en ideeën.... En gelukkig maar.... anders willen we
allemaal dezelfde hengst.... Arm dier!! Haha!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:01

Nou.. Ik had gehoopt dat het een beetje een vrolijk topic zou worden.
Gewoon gezellig, van goh.. Wat vind je van die, en van die.. Deze is ook leuk omdat..

Snap je.. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Had het allemaal wat positiever verwacht. Lachen

En omdat ik over aftekeningen enzo begon.. Wat ik daar mooi aan vind. Immers kijk je als je zelf een vent uitzoekt ook naar uiterlijk Knipoog Wil niet zeggen dat ik daarop wil fokken. Want dat gaat domweg niet, al zouden velen dat dolgraag willen. Het is altijd een verassing. En toen werden mijn andere argumenten ook maar even over het hoofd gezien en ging het alleen over de kleur. Toen is het allemaal wat verder afgegaan.. En toen kwamen ineens vervoer, keuringen ed kijken of ik daar wel op had gelet. Maar daar vroeg ik helemaal niet om.. Dat weet ik allemaal wel.. Lachen

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:14

Ik denk dat je jezelf te makkelijk op de kast zet. Zulke vervelende reacties vind ik het niet. Over de kleur begon jezelf, er werden toen genetische theoriën door mensen erbij gehaald die klopten maar ook een paar fabeltjes.
De keuring werd aangeraden zodat iemand met verstand van de bouw van een paard ernaar kijkt en daar een beoordeling op geeft. Hierdoor krijg je een beter beeld van de tekortkomingen van je paard, maar ook van de pluspunten. Volgens mij zien paardeneigenaren hun eigen paard vaak door een iets rozer brilletje dan normaal.
Over het vervoer, je eigen mening. Ik zou niet voor een mindere hengst gaan omdat die een half uur dichter bij staat. Maar dat is je eigen keuze.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:22

Marjolein.. Ik heb omdat soort dingen niet gevraagd.
Als ik daarom zou vragen, dan open ik wel een topic over keuren, reizen of wat dan ook..
Het gaat puur om een hengst.. Adviezen worden aangedragen, heb gezegt dat er een aantal buiten de 'regio' vallen, maar niet onaardig zijn. Daar valt over te denken..

En als ik zeg dat er een niet mooi vind of zelf persoonlijk niks vind voor Amy. Of wat dan ook dan mag dat niet gezegt worden.

En dat ik niet snel ver met haar reis heeft een reden. En als ik daar mijn redenen voor heb wil niet zeggen dat ik voor jullie die reden aan de kant moet smijten.

Er staan hier in de buurt een ruime keuze aan hengsten.. Daar zit ook heus wel een gepaste bij.
Of moet ik misschien zonodig een Bokt hengst erop zetten?

Er werd gezegt dat dit bij de voorpret hoorde.. Het uitzoeken van een hengst..
Nou die pret word zo anders aardig bedorven..

Edit: Toev.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:29

Van mij mag je kiezen wie je wil, dat doe je uiteindelijk toch zelf. Maar als er een genetisch kleur verhaal langs komt dat fout is en door iemand verbeterd wordt hoef je niet meteen te denken dat we je eigen mening in een hoekje schuiven.
Maar denk dat we beter terug kunnen gaan op een geschikte keuze voor Amy. Misschien dat iemand nog leuke ideeën of toevoegingen bij bepaalde hengsten heeft.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:31

Ik kwam niet met een genetisch fout verhaal op de proppen hoor.. Lachen
Heb alleen gezegt dat ik van een bepaalde hengst vond dat hij mooi getekend was. En daarop werd gezegt dat ik me maar eens eerst in kleurvererving moest gaan verdiepen omdat ik geen vlekken door kon fokken. Maar dat was de bedoeling niet, dat weet een kind nog, ik zei het alleen dat ik het mooi vond. En deze hengst in zijn totatiteit gewoon mooi vond.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:34

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:41

Nog even een vraagje, maakt het uit of het een effen of bont veulen wordt ??

Zou Amy homozygoot voor bont kunnen zijn ??

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:43

Zien er super uit Sita... Nu nog zien bewegen, hihi!!
Eigenlijk zijn bijna alle hengsten mooi... DAAROM is het nou ook zo moeilijk kiezen natuurlijk!! Knipoog