[TI] Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Met welk bit en bitmaat rijden jullie je tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:00

Bitloos, indiaanse bosal (westernbakwerk) en hackamore (buitenstuiverij).
Daarvoooor had ik een enkelgebroken trens, maar de maat weet ik niet meer.

Dat bit dat Supertje noemde heb ik laatst in de winkel zien liggen, dat vond ik nog wel een inventieve uitvinding Ja

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:29

Bitloos! Emiel Voest hoofdstel, (nepuitvoering, iets goedkoper)
Voor de kar gebruik ik voor Clover een Utrechtse stang maar ik ga ook bitloos voor de kar proberen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:37

Ik rijd met een K&K Aurigan dubbelgebroken snaffle.. 13 cm..
Mijn vezorgster rijd met een bustrensje..

En dan heb ik ook nog een Sweet Iron enkelgebroken snaffletje liggen op reserve.. Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:34

Ik rijd zelf nu, na een enkel gebroken en een dubbel gebroken bit, met een ongebroken bustrens. 13,5

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:39

mirgino schreef:
jacky2 schreef:
Aan een mylerbit zat ik ook al te denken,
mag je trouwens met de Myler en K&K bitten officieele wedstrijden rijden ?

wat ik gehoort en gelezen heb mag je met K&K gewoon altijd wedstrijden rijden en bij de myler alleen met level 1[van de foto]
vraag het anders op de manege ff na. Knipoog

ja met een Myler bit level 1 mag je starten. Ik heb er ook zo;n 1 en het is een wereld van verschil. Jessy gooide de laatste tijd steeds haar tong over het bit. Nu ik die Myler heb niet meer en dat zelfs met een hoge neusriem en zonder sperriempje.
Het is alleen een nadeel dat ze zo duur zijn.
Oja neem er wel even de tijd voor. een paard moet er erg aan wennen, ze kunnen er bijvoorbeeld mee slikken wat met een gewoon bit niet kan en dat is erg vreemd voor ze dat dat opeens wel kan.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:24

Ik rij met een dubbel gebroken bit, maar zit nu iid ook te denken om eens een mylerbitje aan te schaffen,
vraag me alleen nog steeds af of die bitten niet aan de erg scherpe kant zijn (en jaja, bitten zijn natuurlijk zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog )
Terwijl ik aan de andere kant ook denk dat het misschien ook wel fijn is voor een paard om zo weinig mogelijk metaal in z'n mond te hebben en te kunnen slikken (voor zover het zowiezo fijn is om metaal in je mond te hebben...) en vaak zijn dubbel gebroken trensjes best aan de dikke kant.
Dus ik ga het denk ik toch maar eens met een myler bitje proberen, maar blijf het moeilijk vinden om de echte juiste keuze qua bit te maken...

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:13

gewoon een dubbelgebroken bitje

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:35

ik ook dubbel gebroeken koper watertrens SUPER!
12.5 cm.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:01

Dubbelgebroken watertrensje.. 13,5 cm..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:56

Lisje heeft een dubbelgebroken koperkleurig watertrensje. Als ze (1 keer per zoveel maanden) een erg hete bui heeft en er steeds vandoor schiet buiten rijd ik haar buiten met een pessoa. In de bak blijf ik dan de watertrens gebruiken en oefenen we extra op de gehoorzaamheid in het terugkomen. Gelukkig heeft ze er voornamelijk last van als ze drachtig is, dus voorlopig verwacht ik de pessoa niet meer nodig te hebben. Beide bitten zijn overigens 13,5.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:19

Iemand nog intresse in dit bit?
Afbeelding
Ik heb hem liggen,2 keer gebruikt hagel nieuw.
Hij heeft me 98 euro gekost,maar ik hou het liever bij een water trens.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:47

ik rijd met een rubber bitje.
mijn paard pakt het bit nog wel eens vast en ik zit te denken aan een ander bit.
Weet alleen niet zo snel wat ik het beste kan nemen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:48

Ik heb een trainingsbit! Die draait alle kanten op. Kan ze voor geen mogelijkheid te pakken krijgen!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:04

Ik reed bitloos, maar nu met bit. Niet omdat ik Noa niet kan houden maar omdat Noa niet wilde lopen met de bitloos. blijkbaar hield haar baard (denk ik) de aanwijzingen tegen en ze wist dus totaal niet wat ze moest doen. Nu met bit gaat het super, ze sabbelt erop en ik rijd nog steeds met mijn benen ipv aan het bit te hangen (wat ik helaas veel mensen zie doen).

Mijn vorige tinker reed dus weer super met bitloos, ach ja ze zijn niet allemaal hetzelfde he Lachen

Noa heeft gewoon het simpelste bitje dat er is, een bustrens, enkelgebroken van 14,5 cm (jaja grote mond heeft die muts, ze heeft echt van die Zulu lippen Tong uitsteken )

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:21

ZOO Ja , ja Echt!! Noa heeft echte Zulu's!! Hele dikke lippen!! Ja

Hee Bianca, klink niet echt charming hoor... "haar baard". Verward Haha!!
Maar ze is echt leuk hoor!! Nu maar wachten op het tinker-kindje!! Go jij! Go jij!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:26

Ze heeft toch een enorme baard Bloos hihihi Dank je wel en ja we wachten netjes af op het veulen, hoop dat het goed gaat *LOL*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:29

Dat baard verhaal ken ik, dat is ook de reden waarom ik mijn Crosslink verkocht heb en over stap van de indiaanse bosal naar een echte. Jes 'r overvloedige winterhaar belemmert de communicatie teveel, waardoor het net niet werkt. Hoop deze week m'n echte bosal binnen te krijgen, tot die tijd train ik haar op 'r gewone bit. (nou ja, zodra ze niet meer kreupel is dan he Knipoog )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:14

Dat is ook de reden dat ik een hackamore heb ipv een ander bitloos hoofdstel. Overal werken de baardharen niet echt mee of gaan tussen gespjes zittten wat weer een zwaar protesterend paard opleverd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:07

Ja of een paard wat er niks meer van snapt door tegenstrijdige berichten. Buiten rijd ik ook met een hackamore, maar in de bak vind ik hem niet fijn, niet secuur genoeg. Daarvoor komt nou mijn gewone bosal. Voor buiten vind ik de hackamore het einde. Hij hangt 90% van de tijd los, niks aan het handje. Maar als ik hem nodig heb, dan is hij er, en dat weet Jes ook Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:34

Daarom durf ik ook de cross dinges hoofdstellen niet te gokken. Wil je links het bos in, krijgt hij een ruk aan de verkeerde kant van zijn baardharen ga je rechts de straat op of zo.

Hackamore of bit met dressuur merk ik totaal geen verschil in sturen of rijden. Met allebei even gevoelig en secuur. gelukkgi wel anders heb ik geen passend bit voor hem meer.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:41

Ik rijd King met een enkelgebroken bustrens en dat gaat heel goed. Ga denk ik wel over op een rubber bit want volgens mij heeft hij af en toe een beetje allergische reactie op dit bit...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:59

Hihi Karuna, zo extreem was die van mij nog niet hoor Clown
Ik werk veel opzij met mijn handen (naar voren-opzij, niet naar achter-opzij, reusachtig verschil Knipoog ) dus een hackamore is dan niet echt fijn.
Kreeg net het bericht dat m'n bosal binnen is, hij wordt morgen verstuurd en kan hem dus iets van zaterdag verwachten Hyper!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:01

Ooh sorry verkeerd gepost...zie nu dat het voor een tinker moet zijn.... Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:46

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:12

Ik rij sinds kort ook bitloos, met een Dr Cook hoofdstel en dat werkt prima, ben er super tevreden over.
Hij luistert er net zo goed en precies naar als naar een bit, hoewel ik in eerste instantie wel wat gespannen was hoe mijn toch wel stressgevoelige en erg voorwaartse tink hiermee om zou gaan, maar ik merk eigenlijk geen verschil.

En ookal heeft Beccan een enorm dikke baard, zeker in de winter, zit die absoluut niet in de weg qua comunicatie.
Maar ik probeer altijd al zoveel mogelijk op m'n zit en met m'n benen te rijden en niet op m'n teugel, misschien dat dat meewerkt in mijn geval.
Je moet idd alleen uitkijken dat er geen haren tussen gespen etc. komen, maar dat is niet anders met een "gewoon" hoofdstel.

Heb het zelf niet zo op Hackamores, vind ze te scherp en daarnaast is het risico op het breken van het neusbeen behoorlijk groot en moet je behoorlijk goed weten wat je aan het doen bent en zeker geen "stressruiter" zijn.