[TI] Noa haar wond update

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

herbey

Re: Noa haar wond update

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 06:30

ikke20 schreef:
zou een stukje wegscheren of knippen. verder het uitspoelen is juist om ontsteking te vermijden. doe je dat niet zit er straks een ontsteking in. de wond meot van binnenuit dicht groeien als het eerst buiten dicht groeit blijven de bacterieen binnenin en kunnen ze neit weg dus wordt het een onderhuidse ontsteking. dus gewoon blijven spoelen

Ben ik het helemaal mee eens!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:23

de haren rond de wond wegknippen en de wond 2 keer daags goed uitspoelen
de wond moet juist open blijven zodat het van binnenuit kan genezen
want zodra de wond te vroeg sluit gaat de boel ontsteken
zelf gebruik ik al jaren hiervoor een oplossing van wundsteinesence (is van Dr. Schaette)
die ik na het uitspoelen met water met een grote injectiespuit (zonder naald uiteraard Clown ) naspoelt
het voorkomt wildvlees
de wondranden hou ik zacht met een vette wondzalf

heb ooit eens een veulen gehad die door een hek is gesprongen
een plank brak in 2en ging eraan de voorkant bij de borst in
en kwam er in de oksel uit, vlak langs het hart
de wond in de was zo groot dat je er met je hele hand in kon tot de voorknie Scheve mond
de dierenarts had nog nooit zo iets gezien
de wond was gehecht maar ging na een week onsteken dus de hele boel barste open
met de spullen van Schaette (wondzalf en wundsteinesence) was de wond na 2 maanden helemaal dicht
geen spoortje van wildvlees te bekennen
nu is het paard inmiddels 15 en de plek waar het ooit heeft gezeten is niet meer te zien

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:30

@snowdon de buitenkant is gelukkig ook niet zo groot, van binnen helaas wel, ik kan met een spuitje van 5 cm helemaal naar binnen (hele vinger zeg maar)

Verder komt er af en toe wel groene prut uit, maar als ik weer gespoeld heb, dan komt er weer geel uit. Ik ga vanmiddag weer eens kijken en alle haren wegknippen (goed advies TM) het spul van dierfysio ga ik eens navragen bij de DA, nooit van gehoord eigenlijk. Ik blijf dus maar spoelen en de tip van Teuntje (ik kan inderdaad de huid helemaal optillen) met die plantenspuit vind ik ook goed. Ik maak nu het spuitje elke keer wel goed schoon, maar toch het idee dat ik ermee de wond in moet vind ik gewoon niet fijn. Ik heb thuis zo'n plantenspuit onder druk, dus die neem ik wel mee (planten heb ik niet, die gaan altijd dood bij me Nors opkijken )

Nou ik ga weer verder ploeteren met haar wond, ik voel me altijd zo rot als ik alle vocht enzo eruit duw, dat vindt ze echt niet fijn en ze zit dan ook in de lucht te happen, net terwijl ik eindelijk haar vertrouwen heb gewonnen Boos!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:19

Biancaa schreef:
@snowdon de buitenkant is gelukkig ook niet zo groot, van binnen helaas wel, ik kan met een spuitje van 5 cm helemaal naar binnen (hele vinger zeg maar)

Verder komt er af en toe wel groene prut uit, maar als ik weer gespoeld heb, dan komt er weer geel uit. Ik ga vanmiddag weer eens kijken en alle haren wegknippen (goed advies TM) het spul van dierfysio ga ik eens navragen bij de DA, nooit van gehoord eigenlijk. Ik blijf dus maar spoelen en de tip van Teuntje (ik kan inderdaad de huid helemaal optillen) met die plantenspuit vind ik ook goed. Ik maak nu het spuitje elke keer wel goed schoon, maar toch het idee dat ik ermee de wond in moet vind ik gewoon niet fijn. Ik heb thuis zo'n plantenspuit onder druk, dus die neem ik wel mee (planten heb ik niet, die gaan altijd dood bij me Nors opkijken )

Nou ik ga weer verder ploeteren met haar wond, ik voel me altijd zo rot als ik alle vocht enzo eruit duw, dat vindt ze echt niet fijn en ze zit dan ook in de lucht te happen, net terwijl ik eindelijk haar vertrouwen heb gewonnen Boos!

Joh, zit maar niet in over het vertrouwen van haar in jou! Toen die van mij Droes had wil je niet weten wat voor wonden hij had! Moest ik ook steeds zo behandelen zoals jij nu doet. Maar ook heeft de DA hem denk ik wel 20x gespoten met penicilline en antibiotica. Iedere keer dacht ik ook dat dat z'n vertrouwen zou schaden maar ze hebben heus wel door dat je het goed met ze voor hebt hoor!
Geef haar achteraf wat lekker en beloon haar met je stem, het komt heus wel goed!
De DA vind hij nu wel minder lief Knipoog

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:30

Dat hebben wij met Royall ook gehad. Wij spoten de penicilline zelf maar na 1 week had hij er echt genoeg van! Wij dachten ook dat we hem niet meer uit zijn opfokstal kregen gehaald. Maar toch kwam hij elke dag weer en liet zich makkelijk uit de kudde halen, vervolgens werden zijn 5 wonden schoongespoten met waterstofperoxide en kreeg hij ook nog een spuit in zijn bil. En zijn vertrouwen in ons is gelukkig gebleven. Maak je daar maar geen zorgen over. Wel kreeg hij na afloop zijn wortelen en brokken Vork

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:22

Citaat:
Ben ik de enige die de wond wel mee vind vallen? Of ben ik TE ernstig gewend geraakt....
Ik schrok wel van de diepte van de wond, die je beschreef... Maar de foto's vind ik redelijk

nee ik vind het ook meevallen. het is een mooie "scherpe"wond en niet rafelig of zo.

Ik zou ook alleen de haren rondom weghalen zodat die er niet meer in kunnen hangen en blijven spoelen, net zo lang tot er geen smurrie meer uitkomt. Wat vindt de dierenarts ervan trouwens? Wel zou onze dierenarts gekozen hebben bij zo'n diepe wond is hechten met een drain waardoor je kunt spoelen en de smurrie eruit kan zonder dat er veel viezigheid inkan.

Voordeel van scheren is dat je met een deken haar schoner en droger houdt en er geen mest en blubber in kan komen nadeel is dat een deken schuurt.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 21:08

De wond is inderdaad erg netjes (gelukkig maar) alleen dus binnenin vrij diep (omhoog en door een aantal lagen heen zei de DA) De DA wilde geen hechting en drain aanleggen omdat de wond al een paar dagen oud was en de drain voor meer bacteriën zou zorgen dan afvoeren. Ik wilde ook liever hechten, dus helemaal schoonmaken en dan hechten met desnoods drain, maar dat wilde hij dus niet. Aangezien ze daar dus in de blubber was gezet en ik dus niet wist dat ze een wond had, was er al teveel troep ingekomen om een drain aan te leggen.

Ze had vandaag weer gelegen in de stal, pffff je wil niet weten hoe vies ze was... Daar baal ik nu het meeste van, wat ik al eerder zei, modder is niet erg, spuit erop en klaar, maar mest en pies blehhh

Ik weet eigenlijk niet meer wie het vroeg, maar het is echt op haar been hoor, dat stukje is nog net wit en schoongespoten met de waterspuit Lachen Het zit ongeveer ter hoogte van haar ellekboog, dus op het bovenbeen vrij ver bovenaan. Nadeel ervan is, dat als ze ligt, ze ook echt op de plek ligt.

Over haar vertrouwen, ze loopt gelukkig nog steeds mee, al moet ik soms wel het halstertouw op haar kont gebruiken aangezien mevrouw alleen maar eten wil. normaal als ze zo reageert ga ik in de bak grondwerken dan loopt ze daarna wel erg goed mee, maar ja dat gaat nu dus niet Boos! Ze krijgt altijd na alle gedoe aan haar lijf, lekker wat muesli (eiwitarm) gemengd met haar vitamine en wat water.

Wel wil ik als de kar er is, die halen we morgen op, haar ervoor gaan zetten, dan kan ik iets meer met haar gaan stappen dan dat ik nu doe. Heeft ze geen gewicht op haar, maar achter haar. Nu loop ik net iets van 20 minuten, langer red ik zelf niet vanwege mijn vermoeidheid. Dan kan ik misschien het uitbreiden tot 3 kwartier ofzo, zo komt het vuil er ook wat sneller uitzetten en ze heeft weer wat meer te doen. Ik ga dat uiteraard niet elke dag doen, maar 1 keer per week ofzo.

Vandaag zag de wond er wel netjes uit, afgezien van alle vieze plekken op haar lijf. Dus weer gespoeld van binnen met betadineoplossing en dus gekoeld met water, buitenkant dus afgespoten. Goed "uitgeknepen" zodat al het prut eruit kwam. Dat doet haar wel pijn...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:24

Ik zou nog even wachten met de kar er achter zetten Bloos

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:41

Ja eerst oefenen met het tuig, dus erachter lopen. Maar ik wil maandag kijken of ik toch wat kan doen, ze wordt een beetje gek van het binnenstaan. Al is het maar rondjes lopen op het erf (we hebben zo'n mooie ronde baggerding staan) daar kunnen we dan omheen. Zo krijgt het been toch wat druk en komt het vuil er wat meer uit. Ze mag trouwens wel werken van de DA als ze maar niet gaat draven. Nu zag de wond ervandaag wel heel netjes eruit, zonder die haren scheelt het echt een heel stuk. Maandag denk ik dat ik eerst de DA laat komen om na te controleren, dat kan denk ik nooit kwaad.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:30

Maar als er wat gebeurt... ze is tenslotte nog niet zo ervaren aangespannen.
Hmmz laat maar trouwens, zal wel spoken zien.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:15

Ik zou ook even vragen aan de v.a. of je er mee mag mennen enz. Lijkt me nogal een bewegelijke plek waar de wond zit.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:31

Ik zou niet stoppen met spoelen...
Met droes ed is de wond (vaak) kleiner, en met veel pus, maar ben je ook al snel 2 weken aan het schoonspoelen. En dat is dan lang niet zo diep!

Ik kan je vorifge topic eigenlijk niet vinden, wat is er gebeurd dat ze die wond heeft? of is dat onbekend?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:38

Ja ik ga het ook eerst aan de DA vragen of het mag, dat lijkt me logisch. Ik wil ook dat hij/zij eerst er weer naar kijkt voordat ik wat doe. Ik wil wel alvast bijvoorbeel het hoofdstel indoen (dus nog niet voor de kar) enzo, kijken hoe ze op het sturen reageert, stappen moet ze toch.

@Marietje de wond is ontstaan omdat ze door een houten hek is gejaagd door 2 shetten (en een welsh). Ze is er dus dwars doorheen gegaan en blijven hangen wss aan een punt. Dat was op mijn vorige stal, ik ben nu verhuisd en daar zag een stalgenoot in ene dat ze bloed had zitten. Ik had door alle commotie niet eens gezien dat ze wat had (ze had hele lange haren daar op haar been)

@Snowdon, ja het zit net onder haar ellebooggewricht. Dus inderdaad een beweeglijk punt. De DA had gezegd dta ik moest opletten dat er geen lucht bijkwam, als dit niet zo was (na dus 20 minuten stappen ofzo) dan mocht ik in principe weer alles doen, alleen niet teveel draven. De DA was bang dat er dan wel lucht bij komt al verwachtte hij van niet omdat ze al 2 dagen zo stond en er nog niks bij zat. Ik ben dan wel een beetje zoals jij, ik zie dan ook spoken, want bij mij gaat alles mis (pup net geopereerd aan haar oog, derde ooglid, hup week later er al weer uit, nu weer geopereerd eraan, 2 dagen later hup er weer uit, kan nooit wat goed gaan bij me) dus ik zie meestal ook spoken, maar aan de andere kant merk ik aan Noa dat ze toch wel weer wat wilt gaan doen, dus zeg ik tegen mezelf dat ik geen spoken moet zien en de DA maar geloven (wat ik dus eigenlijk niet meer doe Knipoog )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:50

neit echt prettige gebeurtenis, ik zou wel de haren ies wegknippen.
Dat ik ook voor jezelf wat prettiger, vooral omdat je dan zelf ook beter ziet hoe en wat.
En tja, spoelen he...
ik zou wel het advies van de DA opvolgen.... alle prut meot er uit, en als het echt gaat ontsteken ben je veeeeeeel verder van huis

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 20:52

ja de haren heb ik nu al een heel stuk weggeknipt, er hangt nu niets meer in. Het nadeel daarvan is, dat ze er dus op gaat liggen in haar stal. Ze mag helemaal neit buiten staan ivm kans op rollen in de blub, maar ondertussen ligt ze wel in de blub in haar stal (mest en pies dus) dat vind ik minder, zeker nu er dus geen haren meer zitten, ligt de wond aardig open (alhoewel hij vandaag wat kleiner leek). Daarom vroeg ik ook dat met scheren en dan deken op, misschien houdt de deken dan troep tegen en komen er toch geen haren in.

Nu ben ik al zo'n muts die zich druk kan maken over het feit dat er misschien wel een strootje erin kan gaan zitten en ik er niet bij ben Verdrietig

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:43

Misschien een paar pakken vlas halen ergens en die in de stal gooien? Is wellicht wat schoner.