[TI] wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: wat doen jullie met de manen van jullie tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:16

Bij mij zitten de manen alleen in vlechten voor het werk of als ik na het rijden te lui ben om ze er weer uit te halen Clown

In september 2005 heb ik Fayette d'r manen ook gekortwiekt. Van schouderlengte naar 1.5-2 handbreedtes (er stond ook zo'n mooie wilg bij haar in de wei Haha!):
http://www.mijnalbum.nl/Foto=AHCQ7XQ8

Daarna er weinig aangedaan en gewoon laten groeien.
In april 2006 was het zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto=OQ37BJU8

In juni 2006 waren ze zo: http://album.zoom.nl/user/7379/images/640/1455959/wYdsnT.jpg.jpg

Nu heeft ze haar manen net boven haar schouder.
Ik doe er dus eigenlijk weinig aan: alleen in vlechten als ik ga rijden of in de zomer als het warm is.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:15

Haaii Haaii

Hebben die mensen ook verstand van Tinkers?
Het is goed als je ze in vlechten doet hoor!
zo Klein mogelijk maar ook niet te dun... Krijg je mooie krulle van Schijnheilig

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:32

Bij floor "groeiden"dr manen niet Ze waren dun ,Nu had ik tips gekregen Om Cowboy-Magic erin te doen en in dikke vlechten ,
Ik moet zeggen dat ze er nu veel beter uit gaan zien ,Ik laat de vlechten 2 weken zitten en dan borstel ik ze (met die speciale super manen borstel )en 1 dag zonder vlechten ,dag erna een lik cowboy-magic en weer in vlechten . Ik zie echt het verschil ,(zal binnenkort foto`s maken)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:47

puur schreef:
Haaii Haaii
Hebben die mensen ook verstand van Tinkers?

Verward
Je zit hier op het Tinker subforum, lijkt mij toch dat de mensen hier wel verstand hebben van Tinkers Nagelbijten / Gniffelen

En krullen... als er iets is wat ik afzichtelijk vind staan zijn dat juist die krullen in de manen van mijn Tinker als ik de vlechter eruit haal Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:25

Ik vind die krullen ook vreselijk... Misselijk

Ik doe niets meer met de manen eigenlijk Bloos Heb de hoop opgegeven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:38

ik vlecht de manen van die van mij ook
en zodra ik zie dat het weer opnieuw moet gaan er nieuwe vlechten in Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:42

Puk heeft ook hele lange manen.
Vlecht het nooit, alleen 's zomers als het erg warm is.

En het blijft gewoon mooi,
af en toe wel wat kortere plukken maar dat hoort erbij! Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:59

Ik doe altijd dikke vlechten bij Patty en na 2 weken ofzo haal ik ze er uit, werkt perfect na vier weken waren ze al een stuk dikker en een klein beetje langer!
@ chas; wat is dat dan voor speciale super manen borstel? (merk e.d.) want als ik ga kammen trek ik al d'r maantjes er uit, vandaar dat ik bijna nooit haar maantjes kam.

Toen ik het nog los had zaten er allemaal van die rollen in d'r manen, die moest dus uit de knoop halen en toen waren d'r mooie maantjes naar de filisteinen. Verdrietig

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:23

bij me tinker maak ik altijd vlechtjes en soms een hengsten vlecht
en toen ik haar kreeg waren haar manen ong. 13cm en nu 20cm
denk ik Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:52

Eigenlijk doe ik er niets meer aan Bloos Ook een beetje de hoop opgegeven.
Ze worden ongeveer 1 keer in de 2 weken gewassen ivm de wedstrijden en dan gaan ze strak in de hengstenvlechten.
Direct na de proef haal ik ze er weer uit, Baggio gaat echt staan schuren.
Ze zijn nu voor zijn doen best lang, maar dunner dan anders. Risico van dat getrut eraan Knipoog

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:59

Sayla's manen zitten bijna altijd in een paar dikke vlechten meestal 4-6! Ik haal ze afhankelijk van hoe ze nog zitten 1x in de week/ 2 weken los en dan borstel in ze voorzichtig (nu meestal met cowboy magic) helemaal uit en doe ik ze weer in vlechten (of ze worden gewassen ivm wedstrijd Knipoog ).

Wissel dus af met 4 of 6 vlechten, zodat de vlechten niet steeds precies hetzelfde zitten Knipoog

Af en toe laat ik de manen een paar dagen met loshangen, maar niet als t erg warm of erg regenachtig is (bij warm weer zweet ze dan meteen onder de manen en bij nat weer draaien ze meteen in klitten/ dreadloks)

Met een hengstenvlecht gaat Say dus ook schuren Knipoog dus die doe ik pas net voor de wedstrijd in.

O ja bij schilfers/ jeuk gebruik in Manenliquid van Leovet. In haar staart moet ik dit zeer regelmatig gebruiken in haar manen gebruik ik dit ca 1x per half jr of zo?!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:08

Ik vlecht ze altijd met rijden, hengstevlecht of een stuk of 5 vlechten naast elkaar. Alleen met rijden heeft hij dus vlechten, voor de rest heeft hij ze gewoon los. Ik pluis en borstel ze 1x in de week uit. En wanneer ik er een vlecht in maak borstel ik ze even met de harde borstel door.
In de zomer krijgt hij speciaal spul op zijn manen tegen het schuren wat érg goed helpt.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:21

KsVrPy schreef:
@ chas; wat is dat dan voor speciale super manen borstel? (merk e.d.) want als ik ga kammen trek ik al d'r maantjes er uit, vandaar dat ik bijna nooit haar maantjes kam.

Dat is een manen bostel van Excellent (geloof ik) heb er even een foto bij gezocht ,

http://www.westernspul.nl/media/cadeautip1.jpg

Dit is echt een superborstel ! ook voor de staart

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:03

ik vlecht de manen altijd in. Anders worden ze door "himself" opgegeten. Bloos

Ik kam ze hoogstens 10 keer per jaar. In de zomer meer dan in de winter. Soms hengstenvlechten twee of drie en dan ook eens gewone losse vlechten. Wel vlechten we opnieuw wanneer ze niet meer mooi zitten, maar zonder te kammen of alleen met een zachte borstel erover gaan zodat de losse haren er wat uitkomen.

Ik heb hem nu bijna drie jaar (augustus 2007) en toen ik hem kocht had hij korte manen van mss 20 cm en hier en daar een langere pluk en nu zijn de langste toppen 113 cm. Nu zijn ze al erg lang en nu wordt het wel moeilijk om ze mooi vol te houden, daarom als ze halverwege zijn onderarm komen dan zal ik beginnen met de toppen wat bij te knippen om ze dan mooier vol te krijgen. We moeten nog een cm of tien gaan.

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:42

Vasthi schreef:
Ik heb ze altijd in gewone vlechten gehad en daarmee zijn Vasthi's manen erg lang geworden.

ze waren zo lang:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TXDGZQKB

nu:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GU8T3Z48

wat heb je er mee gedaan?? Veel gevlochten of juist los laten hangen.. Mijn tink heeft ook niet echt lange manen we dik.. Een deel van zijn manen heeft ie er afgeschuurd wat nu mooi aan het bij groeien is. Maar het andere deel is niet echt hard aan het groeien. En zijn voor pluk is ook zo zielig. echt dun..

Ik hou het topic in de gaten

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:54

ik denk altijd: het groeit vanzelf wel weer aan.. ik vind het onzin als je er allemaal "troep" in gaat smeren.
Maar vlechten erin maken is denk ik wel goed... Knipoog
En gewoon borstelen... Cool

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:33

_Anne schreef:
Vasthi schreef:
Ik heb ze altijd in gewone vlechten gehad en daarmee zijn Vasthi's manen erg lang geworden.

ze waren zo lang:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TXDGZQKB

nu:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GU8T3Z48

wat heb je er mee gedaan?? Veel gevlochten of juist los laten hangen.. Mijn tink heeft ook niet echt lange manen we dik.. Een deel van zijn manen heeft ie er afgeschuurd wat nu mooi aan het bij groeien is. Maar het andere deel is niet echt hard aan het groeien. En zijn voor pluk is ook zo zielig. echt dun..

Ik hou het topic in de gaten

Je quote een stukje waar het antwoord gewoon in staat Bloos

Hier hangt overigens ook alles in de losse dikke vlechten (+ CM). Moet nodig eens laten luchten. Mijne schuurt (inmiddels) niet (meer) omdat hij in een buitenstal staat en er genoeg om hem heen gebeurd op straat (zijn uitzicht).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:21

elsie1 schreef:
ik vlecht de manen altijd in. Anders worden ze door "himself" opgegeten. Bloos

Ik kam ze hoogstens 10 keer per jaar. In de zomer meer dan in de winter. Soms hengstenvlechten twee of drie en dan ook eens gewone losse vlechten. Wel vlechten we opnieuw wanneer ze niet meer mooi zitten, maar zonder te kammen of alleen met een zachte borstel erover gaan zodat de losse haren er wat uitkomen.

Ik heb hem nu bijna drie jaar (augustus 2007) en toen ik hem kocht had hij korte manen van mss 20 cm en hier en daar een langere pluk en nu zijn de langste toppen 113 cm. Nu zijn ze al erg lang en nu wordt het wel moeilijk om ze mooi vol te houden, daarom als ze halverwege zijn onderarm komen dan zal ik beginnen met de toppen wat bij te knippen om ze dan mooier vol te krijgen. We moeten nog een cm of tien gaan.

Je kunt ze ook met een trekkammetje/ mesje bijwerken dan ziet het er wat natuurlijker uit dan als je de punten gaat bijknippen Knipoog

ff offtopic: Wow! die sokken van jou tinker Cool

ontopic: Ik heb trouwens zo'n nep ostnerborstel voor manen, staart + sokken is echt fijn *LOL* maar borstel ze ook wel eens alleen even met een harde borstel Knipoog

Chev --> fijn dat ie nu ander uitzicht heeft en daardoor niet meer schuurt OK dan! --> dus nu kun je ook echt verder met haar "kweken" Haha!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:35

Ik heb die van ziggy kortgewiekt een paar maanden geleden. Ik was het helemaal zat. Er waren meerdere plukken uit en het zag er niet meer uit.
nu zijn ze inmiddels al weer best lang gegroeid

samecel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:25

XXgalaxyXX schreef:
hallotjes

ik wil graag zuinig zijn met de manen van mijn tinker. zitten nu op een redelijke lengte. hoe houden jullie de manen van jullie tinker mooi en lang. ik heb ze momenteel in vlechtjes. echter zeggen veel mensen dat dit niet goed is. dat de manen daar van gaan breken. ben benieuwd hoe jullie dit doen. en hoe lang waren de manen van jullie tinker toen jullie deze kregen en nu.
ben benieuwd naar jullie reacties.

ik heb mijn tinker iedere maand een ei gegeven
daar zitten vitamines en stoffen in waardoor ze beginnen blinken en hun manen en staard van groeit
maar niet zuiver geven altijd met hun korels mengen en blijven mengen tot het ei goed tussen de brokken zit verder kam ik ze heel goed door wel 3 keer per dag en antiklit gebruiken
ik vlecht ze soms maar alleen als ik rij dat is 2 keer per week met hem als je ze vlecht en je paard krijgt jeuk en begint te schuren heb je niets meer over en als je vlecht dan kunnen je manen in de knoop ggeraken dat het niet meer los kan ik spreek uit ervaring xs de schaar erin en laten groeien in het begin gaf ik om de 3 weken een eitje
laat me nog wat weten /3 :P :) :D
hier een foto hoe hij nu is
[imgC:\Users\Gebruiker\Pictures\2012-01-23 celine gsm fotos\paardjes en koetjes\sammy][/img]

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:51

Ik maak meestal een hengstenvlechtin de manen. Het ziet er netjes uit en is snel klaar. :D Vooral in de zomer is het handig, Ze gaan niet te erg zweten als ze aan het werk zijn. :D

samecel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:27

mariska_YeDo schreef:
Ik maak meestal een hengstenvlechtin de manen. Het ziet er netjes uit en is snel klaar. :D Vooral in de zomer is het handig, Ze gaan niet te erg zweten als ze aan het werk zijn. :D

ja dat is wal zo maar dat kan je niet doen iedere keer met zoon dikke manen als die van mij nu ik heb vandaag ook een merrievlecht gemaakt in mijn ruin en het was echt dik /3

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:11

Hier doe ik het om en om ....
Meestal los , en als het gaat klitten doe ik er de welbekende antiklit in en dan zijn ze weer voor een week klitvrij.
Nu met de poetsperiode heb ik de manen in een vlecht , alleen bij mijn merrie zijn de manen zo megadik dat ik 2 hengstenvlechten aan elke zijde moet maken.
De ruin redt het met 1 hengstenvlecht.... maar die manen zijn zo dun , dat ik die liever los heb hangen ....

chessey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:17

ik vlecht de tinkers van een friend van mij altijd in een lange hengstenvlecht voor tijdens het rijden daarna haal ik ze er gewoon uit. door die manen gaan de teugels erin zitten en dan gaan er klitten in zitten. voor het vlechten doe ik er wat cowboy magic in en dat werkt super. beide tinkers hebben achter kortere manen en ik heb me zelf sinds kort aangeleerd om van achter naar de voorpluk te vechten. voor mijn gevoel blijft het beterzitten en van de voor pluk maak ik dan een knot. de knot is dan een mooie dikke knot.
reacties zijn altijd welcom en tips mogen altijd

samecel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:33

chessey schreef:
ik vlecht de tinkers van een friend van mij altijd in een lange hengstenvlecht voor tijdens het rijden daarna haal ik ze er gewoon uit. door die manen gaan de teugels erin zitten en dan gaan er klitten in zitten. voor het vlechten doe ik er wat cowboy magic in en dat werkt super. beide tinkers hebben achter kortere manen en ik heb me zelf sinds kort aangeleerd om van achter naar de voorpluk te vechten. voor mijn gevoel blijft het beterzitten en van de voor pluk maak ik dan een knot. de knot is dan een mooie dikke knot.
reacties zijn altijd welcom en tips mogen altijd

heb je daar fotos van ben beintereseerd voor mijn tinker