[TI] witte tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: witte tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:26

Ik vind Falcon anders ook niet mis! Haha!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:26

Geweldig!

Falcon, ja die is echt lekker!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:26

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:27

Jeetje, wat een uitstraling. Die vind ik wel weer leuk!!

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:28

leuker dan bont vind ik! Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:28

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:29

Nee, niet leuk!! Trouwens waar vind je deze allemaal?? Je bent wel lekker ijverig zeg!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:30

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-07 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aanklikbaar gemaakt tegen uitrekken pagina.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:31

vind het gewoon leuk om tinkers in aparte kleurtjes te zoeken, doe ik geregeld (ook van andere rassen, dan ga ik een hele middag de mooiste gra-kleurige fjorden zoeken ofzo, ja het studentenleven is zwaar...)

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:32

Wow prachtig Haha!
Maar persoonlijk heb ik toch meer met bont Tong uitsteken

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:33

Ik vind sowieso tinkers al super mooi, maar die witte is net een sprookjes paard!!!:D Ik vind zelf ze allemaal wel mooi.. Het allermooiste vind ik toch bont met hele lange manen:P

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:35

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:37

Ahh die tinker!
Veel leuker dan bond!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:38

Die bovenste kan inderdaad nooit een double dilute zijn, gezien de kleur in zijn manen en de vlek aan de andere kant.
Een double dilute (smoky cream, perlino of cremello) is van kleur geheel verdund, stukken die nog de 'normale' kleur zijn gebleven kunnen niet voorkomen, aangezien het creme-gen (wat de lichtere kleur veroorzaakt) inwerkt op het gehele paard.
Ik zou graag eens een foto van de andere kant van het paard zien, mijn gok zo vanaf deze foto is dat het een bijna maximaal getekende sabino is.

De tinker met de 'haflinger-kleur' is ook een apart geval, want ook al lijkt het erop, een haflingerkleur is het niet, genetisch is het heel anders. Haflinger zijn namelijk vos + flaxen (flaxen is een gen wat bij vossen de manen wit maakt, heeft niets te maken met palomino) oftewel zweetvossen.
Dit paard kan genetisch geen vos zijn, omdat vos in principe het ontbreken van zwart pigment is, en dit paard heeft zwarte knieën en hakken, die een vos dus nooit kan hebben.
Genetisch is dit paard zeker weten een bruine + het zilverappel-gen, oftewel zilverappel bruin. Zilver(appel) is ook een verdunningsgen, wat alleen inwerkt op zwart. Een bruin paard is genetisch zwart + agouti, agouti is het gen wat het zwart verdringt naar de benen, manen, staart en oren.
Op een zwart paard geeft zilver lichte manen (van grijs tot wit) en een chocolade-lichaamskleur, en dit wordt gewoon zilverappel genoemd (of silver dapple in het engels). Op bruin kan het alleen inwerken op de zwarte delen, dus met name de manen en staart, die worden licht, en de delen die verder zwart zijn aan de benen etc. worden een vaalzwart kleurtje.
De hengst The Boss is een zwarte + zilverappel.

Het paard wat Bandos een schimmel noemt is ook geen schimmel, maar een zilverappel sabino. Sabino is een gen (of eigenlijk een complex) wat witte aftekeningen geeft, het geeft blessen, witte benen, en vlekken of 'roaning' (heeft niets met gewoon roan te maken) die van onderaf lijken te komen.

Ik ben zelf ook nog regelmatig verbaasd over wat voor kleuren ik soms bij tinkers zie, afgelopen jaar op de keuring is er zelfs een appaloosa-tinker verschenen. En pas kwam is op een amerikaanse site weer een appaloosa-tinker tegen, een jaarlingmerrie:
http://www.gypsyhorsesource.com/uk11/appstowfilly2.jpg

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:40

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:41

Tja, als je het zo zwaar hebt moet je dus echt wat gaan doen! Nou ja, leuke hobby waar wij allemaal lol aan kunnen beleven!! En je komt nog eens wat te weten over alle kleurtjes die er bestaan, bedankt Supertje!
Laatste vind ik weer wat minder. Mist denk ik de uitstraling!

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:42

Ik heb een bijna witte tinker!! En als ze drachtig is van een merrie veulentje wordt ze nog witter. Nu is ze drachtig van een hengst en wordt ze dus weer iets donkerder.

maar ze is dus bijna wit!!

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:44

huh, hoe kan dat nou? als ze drachtig is van een merrie witter worden en van een hengst donkerder? is het een beetje als bij mensen dat meisjes hun moeder lelijk maken en jongens hun moeder mooi?

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:45

Skippy01 schreef:
huh, hoe kan dat nou? als ze drachtig is van een merrie witter worden en van een hengst donkerder? is het een beetje als bij mensen dat meisjes hun moeder lelijk maken en jongens hun moeder mooi?

Vroeg ik me dus ook af! Zat al met een lachend gezicht achter de computer! Echt nog nooit van gehoord of gelezen! Maar dan heb ik weer iets geleerd!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:45

Supertje schreef:
Die bovenste kan inderdaad nooit een double dilute zijn, gezien de kleur in zijn manen en de vlek aan de andere kant.
Een double dilute (smoky cream, perlino of cremello) is van kleur geheel verdund, stukken die nog de 'normale' kleur zijn gebleven kunnen niet voorkomen, aangezien het creme-gen (wat de lichtere kleur veroorzaakt) inwerkt op het gehele paard.
Ik zou graag eens een foto van de andere kant van het paard zien, mijn gok zo vanaf deze foto is dat het een bijna maximaal getekende sabino is.

Die 'witte' is idd bont, zials KootMiraDrum ook al opmerkte. Op de site waar TS deze foto's vindt, vind je meerdere foto's van hem. Hij is minimaal tobianobont als dat ook mogelijk is Knipoog
Ik ben hm al wel eens tegengekomen, maar weet zo 123 even die site niet meer.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:47

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:50

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-07 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: URL-codes verwijderd tegen uitrekken pagina.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:54

Citaat:

Dit komt waarschijnlijk door de hormonen. Zo heb ik een merrie als die drachtig is van een hengst dan lost haar wintervacht!!! Omdat ze extra oestrogenen aanmaakt om over het testosteron van het hengstveulentje te overstemmen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:54

Skippy01 schreef:
en kijk dan ook even hier, dit is wel een paardje met blauwe ogen, dus zonder vlekken

http://westdunn.ca/images/Irish_HorseSPcr.jpg

Dat is zo te zien een perlino (dubbel verdund bruin) of misschien een smoky cream, voor een cremello heeft hij teveel een rossig kleurtje, met name in de manen.
Double dilutes hebben trouwens altijd blauwe ogen, maar dat is een ander kleurtje blauw dan de 'gewone' blauwe- of maanogen die je veel ziet bij o.a. tinkers.
Het blauw bij Double dilutes is een beetje aqua-kleurtje, wat groenig blauw.

Overigens, het is geen 'Silver Dapple Palomino', maar gewoon Silver Dapple, oftewel Zilverappel. Het gen wat voor zilver zorgt en het gen wat voor palomino zorgt zijn 2 verschillende genen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:57

mijn kleurenkennis is beperkt, zo blijkt maar weer....
maar goed, zo leer ik snel bij Knipoog