[TI] hoofdschudden......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: hoofdschudden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:40

Misschien kan dat het ook zijn, die stijve rug? Uit de reading van Noa kwam wel dat ze last van haar rug had. Als ik haar meer heb uitgereden, dan schudt ze volgens mij niet meer... tjee waar je wel niet allemaal op moet letten als je rijdt Knipoog

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:47

akerna schreef:
devon het zou aan mn rijstijl kunnen liggen misschien ja. (heb soms wel teveel druk, ben bezig dit af te leren) maar hij doet t dus ook zonder bit en zelfs zonder dat ik erop zit en hij niks om heeft enz. laat iig het een en ander nakijken. dan maar ff duur maandjes nu maar goed

Ik hoop voor je dat je snel tot een oplossing komt voor jullie beiden en dat het niks ernstigs is in iig veel succes ermee en laat ons even weten als je de oorzaak weet!!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:25

Pellie schreef:
je moet het dan echt zien als een uiting van iets wat het paard dwars zit?

Eigenlijk als een soort van 'kink in de kabel'. Als een paard de rug erg vasthoudt of verkeerd belast kunnen de zenuwen van de rug of hals in de knel komen, en dat veroorzaakt de hoofdpijn of een ongemakkelijk gevoel.
Bij Jordy was het een combinatie van dingen waarschijnlijk. Zijn zadel lag niet lekker waardoor hij de spieren achter de schoft enorm aan ging spannen, en daardoor ook zijn hals en nek (span zelf maar eens de spieren in je bovenrug en schouders aan, dan zet je je nek ook vast). Daardoor kreeg hij weer meer last en ging hij schudden. Opvallend was ook dat de spieren in zijn nek (net achter de oren) heel strak stonden, hij kan zich ook heel goed vastzetten daar in een 'valse knik', oftewel wel afbuigen maar alleen daar en de rest recht houden en niet de hele hals geven.
Nu daar aan gewerkt wordt, dus door een beter zadel, fysio etc. is het schudden ook heel veel minder geworden, eigenlijk bijna nooit meer, alleen als hij zich heel erg spant.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:08

Ik heb dit probleem nu ook bij Sjim........zoals Jacky2 al zei.

Maar bij Sjim zijn dus enkele nekwervels beschadigd, en daardoor doet het ook gewoon zeer en dit probeert hij te ontlopen door te schudden met zijn hoofd. Je moet maar eens opletten of hij het ook doet als je aan het longeren bent. Doet hij het niet, dan kan het te maken hebben met zijn nekwervels, want die gebruikt hij meer als je op zijn rug zit.

Ik ben 6 weken aan het masseren geweest, en heb dagelijks buigoefeningen gedaan. Zijn neus naar zijn schouders toe laten brengen door te lokken met een peentje. En ik mocht gister weer voor het eerst op zijn rug zitten, en het schudden was er nog wel maar aanzienlijk minder. Maar dat moet ook slijten, want volgens de fyshio kan het ook een gewoonte zijn geworden. Maar ik merkte gister toch al duidelijk verschil hoor!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:05

sharmila, hij doet het ook als je zelfs maar gewoon wandelt. heb zaterdag ene half uurtje met m gewandeld en hij deed t hele stukken van de wandeling. had t touw losjes vast.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:16

ik reageer even op t benoemde pollenallergie...
Mijn draver heeft een pollenallergie (vliegjes geven bij hem t zelfde effect) en hij heeft er bij tijd en wijlen nog steeds last van...
Door t warme weer van de afgelopen dagen heeft ie er last van!
Overigens in de wei niet, want daar hebben we geen last van pollen en vliegjes

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:19

misschien moet je eens een kapje proberen over de neus....
soort gaas wat je vastmaakt, misschien helpt dat?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:05

Ik rij met een vliegennetjes, al een hele poos, en dat gaat goed, t ziet er alleen niet uit! heb net bij de paardendrogist een netje besteld

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:08

akerna schreef:
zit beetje met probleem.Quinto is enorm met zijn hoofd aan het schudden op het moment. voornamleijk met rijden maar ook wel gewoon. heb al gekeken of het aan het bit lag ofzo. heb met een halster gestapt en zelfs zonder halster gestapt (dat ie helemaal niks omhad) maar hij bleef schudden... ook zonder zadel doet ie het een aan de hand (of als ie stilstaat. ik weet niet waar et aan kan liggen. wordt er beetje hopeloos van. jullie misschien een idee? 2 stalgenootjes van mij dachten dat ie iets in zijn oren zou kunnen hebben wat krievbelt ofzo. maar ik kan niet echt wat vinden..

het kan zijn dat hij haar voor zijn oren heb.. vaak houden ze daar niet van.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 23:07

ik heb zijn oren al bijgeknipt. en eerder had ie daar ook niet zo last van...
donderdag komt de gewone dierenarts kijken naar zijn oren (binnenin) en zijn tanden zowiezo/ als dat niets is gaat ie verder kijken..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:07

ben je al wat verder renate?

edit: oh je hebt net gepost!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:26

updatje, vandaag is de dierenarts geweest. zijn oren waren goed.
zijn kiezen zaten toch wat haakjes op. die zijn er af geveild. verder vond hij m wel stijf in zijn nek. wilde links ook wat slechter inbuigen dan rechts. voorhoofdsholte en neusholte enz klonken goed.
nu moet ik komende dagen gewoon gaan rijden, kijken of het aan de kiezen gelegen heeft. eerst paar dagen gewoon, daarna 5 dagen op pijnstillers. doet hij het met pijnstillers niet en daarna zonder pijnstillers weer wel gaan we verder kijken.