[TI] stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:53

Dat vroeg ik me al eerder af, je ouders doen er niet veel mee en laten alles aan jou over. Maar als er beslissingen gemaakt meot worden dan mag je in ene niks. wil niet stoken hoor, of slecht praten over je ouders (zijn nou eenmaal ouders Knipoog )

Ik vind het sowieso wel al heel knap dat je je ouders erover hebt aangesproken. Dat is toch al een moeilijke stap, en een stapje naar wat je wilt. Heb je wel iets met tinkers of wil je toch liever een echt "rijpaard" dat kan je misschien ook beïnvloeden, misschien vind je tinkers wel leuk, maar zijn het nou eenmaal niet de paarden die jij graag wilt. Ook dat is geen verwijt, ieder heeft nou eenmaal een paard wat hij mooi vindt of liever zou willen hebben.

Goed nadenken, je hebt nu in ieder geval nog lekker de tijd om dit te doen. Dan is het weer zomer, zijn de kleintjes er en dan kijk je er misschien ook wel anders tegenaan.

En les nemen, ik zou het gewoon gaan doen als jij dat graag wilt, snap niet dat je ouders dat niet willen (weer die ouders hihihi) Nou lieverd dikke knuf in ieder geval, ik weet hoe het is om zo te twijfelen over het wegdoen van een paard (waar toen ook iedereen over "viel" maar er ook zat waren die het wel begrepen!)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:24

Voor jezelf zijn er twee graadmeters , het welzijn van je tinkers en het plezier en de ontspanning welke je er zelf aan beleefd.
Of je er te weinig tijd in steekt ( niet fanatiek genoeg bent) , dat zul je je tinkers nooit horen verwijten.
Op het moment dat je zelf zegt dat je er geen zin in hebt, en er geen plezier aan je tinkers beleeft dan zul je voor jezelf heel duidelijk een grens passeren.Dat zijn keuzes welke jezelf moet maken .Iedergeval belangrijk dat je voor jezelfeerlijke keuzes maakt. Succes

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:04

O, wat lijkt me dat naar als je met zulke gedachtes loopt! Verdrietig Ik weet van mezelf dat ik van mijn eigen dieren geen afstand kan doen. Ik ga je ook geen advies geven, want ik zou niet weten wat ik zelf in zo'n situatie zou doen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het ook komt door de korte dagen van de winter. Ik denk dat heel veel mensen met tijdgebrek kampen...
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte en wijsheid toewensen met je beslissing Vriendjes zijn? . Neem je tijd, denk er heel goed over na, maar dat doe je toch wel al...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:21

Tja volgens mij heb je de keus al gemaakt als ik het zo lees.

Ik denk dat als ik in joun sitatie zat hetzelde gevoel zou hebben, het zijn de tinkes van je ouders, je mag er zelf geen dubbeltje in inversteren want dat vinden ze zonde,

verder heb je 2 tinkers appart staan, wat voor mij zeker niet een prettig gevoel zou zijn, paarden horen naar mijn mening niet alleen te staan. zou het voor een dag of wat zijn alla, maar eigelijk voor altijd nee dat zou mij te ver gaan, en het kost ook veel meer tijd, alles op 1 plek is gewoon het makkelijkste.

Verder moet je voor je zelf afvragen wat je nou wilt en wat je ouders willen, eigelijk doen die er dan ook niets mee, of wel? en jij mag er zelf vrij weinig mee, tenminste het mag niets kosten,
ik zou daar nog eens goed over praten, mits je natuurlijk lekker met ze bezig wil gaan. heb je zo iets dat hoeft van mij niet en ik wil ze niet kwijt, dan zou ik toch proberen ze bij elkaar te krijgen, puur voor hun en voor je zelf.

het kan natuurlijk met de winter te maken hebben, de dagen zijn korter dus dan kan je ook al minder snel savonds wat doen.

naja je hebt nog tijd genoeg om er over naar te denken,
sterkte er mee,
want de beslissing kunnen alleen jullie/jij maken en niet wij. doe wat je gevoel je ingeeft.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:34

phoe, moeilijk hoor, het is wel lastig dat ze niet jou eigendom zijn, en daardoor weinig inspraakt hebt, vind het wel naar dat ze beide alleen staan.

je zegt dat je wel op les wilt, waarom dan niet met 1 van de tinks, of gaat je voorkeur toch eigenlijk naar een heel ander type paard uit?

besluit je ze toch te houden, zet dan alles op alles om ze bij elkaar te zetten zodat ze niet in hun eentje staan te verpieteren in het land.

en eerlijk is eerlijk, als ik het vanuit mijn oogpunt bekijkt, ik heb een baan van 50 uur per week, daarnaast veel vrijwilligerswerk en trainingen voor wedstrijden met doggies en mijn paarden, ik zorg dus dat ik minimaal 1 keer per dag tijd heb om naar ze toe te gaan.
Als bij het moment aanbreekt dat ik zeg, ik vind het niet leuk meer, wil niet meer rijden, heb geen zin om erheen te gaan, dan weet ik wat me te doen staan, mijn paarden daarheen verkopen waar er goed voor ze gezorgd word en er tijd voor hen is, want ik ben ze dan alleen aan het aanhouden voor de status ofzo.

De paarden mogen hier niet de dupe van worden, als jij ze niet kunt geven wat zenodig hebben, geef een ander die kans dan om het wel goed te doen met, en deze paarden een liefdevol tehuis kunnen bieden waar plenty of tijd voor de dames is, dart verdienen ze toch.

Het is altijd makkelijk zeggen geen tijd, ik ben meer van de lompe kant die zegt: dan maak je maar tijd, een paard heeft de steun en aandacht en voer zo hard nodig, dat moeten wij hem geven, doen/willen we dat niet, dan is het tij om TE STOPPEN.

excuse mijn beetjegebrabbel, mijn slaappillen werken nog al, time to gotobetje snurrrrrk

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 08:09

bedankt allemaal Lachen

Shak staat overigens niet alleen, die staat bij een shetje. Niet altijd samen in de wei, maar ze kunnen elkaar wel zien en soms staan ze samen. Zijn elkaars beste maatjes Lachen dat shetje is van de buurjongen van m'n oom.

Darlah staat wel alleen maar kan wel andere paarden zien. De belg van de buren staat ook alleen en ze staat op z'n 5 a 10 meter afstand van elkaar. Niet ideaal allemaal. Ik zou ze idd ook graag samen hebben. Hopelijk lukt dat nog. Ook voor de veulens straks.
Ik wilde ook met Darlah gaan lessen maar m'n ouders vinden dat onzin en zonde van m'n geld. Ik moet volgens hen blij zijn dat ik 2 paarden heb en verder niet zeuren.
En ik ben natuurlijk ook hartstikke blij met ze, maar ik loop met rijden met Darlah steeds tegen problemen aan waar ik echt hulp bij nodig heb. Want zo stap ik met tegenzin op, en ik kom er vaak met tranen vanaf omdat het gewoon niet gaat. (darlah kan heel goed uitproberen, omdraaien, en het ergste; stilstaan en met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen..) Clown

Ik ga kijken of ik van het weekend met m'n oom kan praten, er is één oom waar ze heeeel misschien allebei mogen staan. Alleen tegen dat ze moeten bevallen is dat weer niet zo handig. Mijn andere oom heeft namelijk heel veel ervaring met bevallingen en godzijdank was die er met Kaylen bij, anders was het echt fout gegaan. Deze oom heeft daar geen ervaring mee.
En ik vind het toch een fijn gevoel dat m'n oom waar darlah staat, er verstand van heeft.. dus eventjes kijken hoe ik dat dan kan doen. Ik mag van m'n ouders tegen de bevalling er ook niet in de stal oid slapen en ik wil gewoon dat er controle is...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:10

Persoonlijk vind ik dat je Tinkies geen groter genot kan geven, door bij elkaar te laten lopen en zeker nu ze drachtig zijn tot de tijd dat ze moeten gaan veulenen zou het ideaal zijn. De winter komt eraan en dan kunnen ze elkaar lekker vertroetelen en er zijn voor elkaar als de nachten koud en lang zijn.

Bij een bevalling hoef je er niet bij te zijn, ze kunnen het prima zelf, maar stel dat je er toch bij had moeten zijn, tja dan kun je jezelf wat aandoen in z'on geval.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:37

Citaat:
met Darlah steeds tegen problemen aan waar ik echt hulp bij nodig heb. Want zo stap ik met tegenzin op, en ik kom er vaak met tranen vanaf omdat het gewoon niet gaat. (darlah kan heel goed uitproberen, omdraaien, en het ergste; stilstaan en met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen..)
Dit heb ik ook 1x tegen gekomen met m'n paard. Toevallig was mijn vader er bij en toen zei ik:Je ziet toch dat ik les nodig heb.; Nu komt er dus elke woensdag iemand langs die mij privé les heeft. Misschien een idee om het je vader, moeder even te laten zien? Of misschien kunnen zij j wel helpen?

Maar je zegt dus dat de paarden van je ouders zijn. Als jij er nu gewoon niet meer zoveel mee wil bezig zijn. Geen enkel probleem toch? Als de paarden in een weide staan (en binnenkort misschien wel bij elkaar) hebben ze het volgens mij ook wel best goed. Dus je bent niet verplicht om te gaan toch? Zoals hier voor ook al is gezegt, eenmaal je ze verkoopt.. zijn ze meestal voorgoed weg. En ik denk dat je dan nog zoveel meer verdriet zal hebben omdat ze je 'kwijt' bent. Dan omdat je er niet meer zoveel tijd voor hebt.. toch? Lachen Je hebt hier zolang voor geknokt.. Knok even verder voor ze. En kijk waar je geraakt.

Veel Succes met de beslissing!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:44

dat vind ik een goede tip Soet!

Als ze bij een oom kunnen staan dan zou ik dat toch proberen, dan staan ze in ieder geval wel samen. Zeker tinkies zoeken veel steun bij elkaar. Dat zag ik al in die korte tijd dat Lizzy en Noa bij elkaar stonden. En omdat ze drachtig zijn, dan des te meer, dan hebben ze nog meer dingen gemeen met elkaar (kunnen ze lekker samen klagen over de zware tijd Knipoog )
Hoop dat je het voor elkaar krijgt, zeker bij je oom die er verstand van heeft, gewoon proberen te zeggen dat ze dan ten eerste vele beter staan, samen en ten tweede dat hij dan beide dames in de gaten kan houden en kan helpen bij de bevalling...

Ik hoop echt dat ze samen kunnen komen, dan voel jij je waarschijnlijk toch ook iets beter! Dan in het voorjaar lekker met het mooie weer, 2 dartelende veulens weer opnieuw kijken wat je wilt....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:55

ik heb het idee dat het probleem eigenlijk vooral je ouders zijn Ach gut

ik vind ze knap onverantwoordelijk eerlijk gezegd...
wel willen fokken, maar geen controle, ... willen Verward
wel paarden voor hun dochter willen, maar niet willen dat ze lest,... Verward

vraag me af hoe ze reageren als darlah eens iets levensgevaarlijk met jou uithaalt, wat volgens mij maar een kwestie van tijd is Ach gut

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:58

Inderdaad, met de veulentjes krijg je misschien ook wel wat meer zin. Ook kan je toch misschien bijvoorbeeld een vriendin/vriend die ook paardrijd gewoon even uitnodigen. (doen meer mensen wel denk ik) en als je geluk hebt weet zij/hij wel wat je kan voorkomen. (misschien dat diegene dan wel een beetje les kan geven, dan hoeft het niet iets te kosten..)

Denk maar eerst goed na, voor je je twee lievelingen gaat verkopen, misschien heb je er laten dan heel erg veel spijt van. En dat wil je ook niet denk ik Lachen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:05

Ben het eens met frenia, je ouders vinden het zonde als je lessen neemt, maar als jij straks een fix ongeluk met je paard krijgt is dat niet zonde? Verward
Tip van Soet is heel nuttig, dan kunnen ze het met hun eigen ogen zien, dat werkt vaak net wat beter.
Bovendien hoeft les echt niet zo duur te zijn, je heb ook al leuk les wat geen tientallen euro's kost Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:10

@Berdien, inderdaad les hoeft niet zo duur te zijn. Maar een goedkope & goede les is meestal ook heel moeilijk te vinden

Ik heb er een gevonden Tong uitsteken maar daar is de TS niets mee aangezien ik in België woon.. Dus niet echt dichtbij.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:35

Ik heb al eens aangeboden mee te helpen met Darlah en dat bod staat nog steeds. Hoef er niet veel voor te hebben. Maar dan moet er wel een veilige rijmogelijkheid zijn...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:15

Ik had geweldig (dressuur/spring)les voor zes euro per uur Lachen Maar zij is er mee gestopt, en nou heb ik super westernles voor 10 euro per uur met drie personen, 15 euro voor twee personen en anders 20 euro met 10 euro benzinekosten. Maar goed, dat is dan ook wel weer fanatiek duur.
Andere meiden hebben ook voor 7-10 euro les. Dus het is er wel, maar je moet even zoeken en het natuurlijk treffen.

Hoop echt dat de TS eruit komt! Ja

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:43

elke je bent niet alleen,
ik heb op dit moment hetzelfde..
en ook mijn bod om te helpen staat nog open Lachen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:39

Ooo, wat een moeilijke beslissing.

Je probleem met ouders ken ik. Mijn paard is eigenlijk ook van mijn ouders. Ik moet wel alle verzorging op me nemen. Zij betalen de kosten. Op zich een flinke luxe. Ik heb wat dat betreft ook echt vet toffe ouders!
Maar soms bemoeien mijn ouders zich met mijn paard, dat staat me gewoon niet aan. Ik doe alles voor mijn viervoeter, en probeer alles zo goed mogelijk te doen. Ik vind ook dat Duncan niets tekort komt en dat hij een geweldig leven heeft gekregen bij mij.
Mijn vader vindt dat soms niet. Hij heeft overal wel wat op aan te merken.
Maar ik weet wat goed is voor Duncan. Mijn vader heeft geen verstand van paarden. Ik ga ook echt de ruzie met hem aan. En ik vind dat jij dat ook moet gaan doen.

Ik voel mezelf verantwoordelijk voor mijn paardje. Dat wil ik me ook voelen. Ik maak beslissingen voor hem. En als ik geld nodig heb voor iets, dan probeer ik het mijn ouders uit te leggen en dan hoop ik dat ze me steunen. Doen ze het niet? Dan betaal ik het zelf wel!
Hoeveel Duncan te eten krijgt bepaal ik. Als ik les nodig heb, dan beslis ik dat.

Mijn ouders hebben mij een paard gegeven, waar ik ze ontzettend dankbaar voor ben. De voorwaarde was dat ik goed voor mijn paard zou zorgen. Ik heb natuurlijk al die jaren wel mijn paard moeten verdienen, door thuis te helpen ed. Maar nu Duncan er is, is het mijn paard. En ik wil het goed doen voor hem. Mijn ouders mogen best opmerkingen maken, maar ik beslis uiteindelijk.

Je moet voor jezelf opkomen meid. Even doorbijten. Het zijn jou paardjes, jij weet volgens mij hartstikke goed wat goed is voor je twee meiden. Jij wil verantwoordelijk zijn, wees dat dan ook. Je geeft het toch niet zo maar op. Zorg dat je wel mag lessen, zorg dat je weer plezier krijgt in je paarden.

Ik herken gewoon zoveel in je verhaal. Ik mocht ook niets van mijn ouders, alles moest ik doen zoals zij wilden. Ik kreeg alleen maar het gevoel dat ik alles fout deed. Ik moest in het begin zelfs 2x per dag gaan rijden. Vette onzin, Duncan was net 3. Beetje rust was wel zo eerlijk. In het begin heb ik het gedaan, want het moest. Nu voel ik me zo dom dat ik het gedaan heb. Er zijn zo veel meer dingen waar mijn ouders het niet mee eens waren. Ik had gewoon helemaal geen zin meer in mijn paard, ik deed het toch niet goed.

Tranen zijn er gevloeid, volop. Heb ook gedacht aan stoppen. Maar nu heb ik het zodanig ver dat ik gewoon beslis hoe en wat. Als ik een week niet ga rijden omdat Duncan maar 1 hoefijzer onder heeft. Dan rij ik niet, ookal wil mijn vader dat ik dat wel doe. En als ik mijn ouders dan met hun neus op de feiten duw. Dan zijn ze nu ook hartstikke trots. Duncan ziet er beter uit dan dat hij er ooit heeft uit gezien. En ik ga tegenwoordig weer met zoveel plezier naar hem toe.
Wel heb ik het plezier in het rijden wat minder. Vroeger wilde ik wel elke dag gaan rijden. Nu vind ik 3 tot 4x per week voldoende. Wat geeft het? Ook al rij ik een week niet. Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. Jou paarden staan ook gewoon buiten in de wei, ze krijgen hun beweging wel.

En volgens mij komen ze niets tekort. Moet je Darlah zien! Dat 'lelijke' eendje, nu een geweldige trotse stoere meid. En wie heeft dat gedaan? Jij! Volgens mij zorg je prima voor je 2 meiden.
Probeer het probleem met je ouders op te lossen, waarschijnlijk krijg je vanzelf het plezier in je paarden weer terug. Dat je tranen gaan stomen als je denkt aan het verkopen, dat geeft toch wel aan dat je het eigenlijk helemaal niet wil!

Ik hoop dat je de kracht hebt om door te gaan, ik denk dat je heel gelukkig kan worden met je 2 beeldschone dames! Echt!

Pfff, lang verhaal. Hopelijk is mijn boodschap wel duidelijk Lachen

Edit: Mocht het zo ver komen dat je ze echt wil verkopen. Misschien moet je er eerst 1 verkopen. Volgens mij is dat ook al een hele verlichting. Of verleasen ofzo. Probeer eerst andere opties uit. Twee paarden verkopen is volgens mij heel radicaal.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:51

Mooi gezegd, Christa !! OK dan!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:43

Ik denk dat we allemaal wel eens dat gevoel gehad hebben. Ik in elk geval wel. Dan wilde ik beide paarden de deur uit doen en helemaal stoppen. Maar ik heb het nooit gedaan en ben daar nog steeds blij om. Hoe moeilijk het ook af en toe is, ik zou geen van beide schatten kunnen missen.

Geloof me, ik heb afgelopen zondag staan janken als een klein kind toen ik hoorde dat Irish gewond was, alleen de gedachte al dat ik mijn meisje kwijt zou kunnen raken was ondragelijk. Probeer een tijdje of je kunt wennen aan de gedachte dat je paarden weg zijn, en dan niet even, maar minstens een paar maanden. Pas dan weet je of het de juiste keuze is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:16

Ik vind je post zo herkenbaar.

Ik heb ook zo vaak geen zin meer, terwijl ik vroeger onvermoeibaar was. We hebben ook nogal wat ellende meegemaakt met paarden, nu twee dood. Zelf ben ik niet goed, moet geopereerd worden en kan 10 maanden niet rijden.

Bijkomend probleem is dat ik mijn merrie al een paar keer te koop heb gezet en dat de verkoop ook niet echt wil lukken. Of het klikt niet, of de mensen wonen te ver weg en willen niet komen kijken, of te duur, of paard staat potentiele kopers niet aan...

Bijrijders doen het bij mij ook nooit goed (uitgezonderd degene die ik nu heb...)

Ik denk ook wel eens: stoppen en als het bloed weer kruipt waar het niet gaan kan, komt dat vanzelf wel weer. Aan de andere kant kan ik me ook geen leven zonder paarden voorstellen, wat moet ik dan met al mijn tijd? Aan de andere kant: ik wil ook wel eens na mijn werk met collega's een borrel kunnen drinken en op koopavond de stad in, zonder dat ik een paard stil laat staan...

De energie die ik er voorheen uithaalde, haal ik er niet meer uit. Alleen als ik haar gedaan heb, is dat schuldgevoel weg, want dan heb ik haar tenminste gedaan.

De stelling dat paarden zich op de wei wel vermaken: weet ik niet, hangt heel erg van je paard af. Het ene paard wel en het andere paard niet. Hangt er ook vanaf van wat ze gewend zijn en wat hun temperament is. Bovendien hou je niks bij qua bespiering en conditie.

Voor veulens opvoeden, zal je trouwens ook de tijd en energie en heel belangrijk: rust en geduld moeten hebben.

En 1 paard op een weitje, dat kan natuurlijk ook niet, dat weet ieder paardenmens!

Tijd van het jaar is inderdaad ook drama...

Aan wegbrengen/ verleasen heb ik ook wel gedacht, maar dat vind ik ook moeilijk: het is en blijft toch mijn paard en ik vertrouw eigenlijk niemand. Stel dat ze een ongeluk krijgt of blijvend kreupel raakt? Dan zit ik er mooi mee en ook al was het mijzelf overkomen, dan is het een ander overkomen...

Mijn huidige paard is niet mijn droompaard en als ik het zo lees van jou (Shak) is het wel jouw droompaard. Als dat zo is, dat het je droompaard is, dan zou ik die NOOIT verkopen, nooit! Je droompaard krijg je niet zomaar en koop je ook niet zomaar weer terug. Ik kan dat weten na twee dode droompaarden! Je kan wel weer wat terug kopen, maar dat wordt dan nooit (helemaal) hetzelfde.

Trouwens: om fijn en lekker te rijden is gewoon les nodig. Les nemen hoort er gewoon bij, op ieder niveau, klaar. Neem je geen les, rij dan gewoon niet. Dat aangemodder thuis en alleen is voor niemand leuk. Voor jou niet en je paarden niet. je moet keihard werken en puzzelen voor minimale vooruitgang, na een hoop gesjor en getrek. Nogmaals: les nemen hoort erbij en zonder les hou je zeker geen plezier in het rijden.

Ben het daarnaast eens met Tinkermuts: tijd is een kwestie van prioriteiten stellen. Tijd EN geld zijn kwesties van prioriteiten stellen. Als jij je prioriteiten niet bij je paarden wilt stellen: geeft niet, maar zeg DAT dan. Dan vind je andere dingen gewoon belangrijker. Niet dat dat geeft (voor jou) maar dat geeft wel voor je paarden en daar moet je wel eerlijk zijn en blijven. Als je paarden je alles zijn, kun je het regelen qua tijd en geld, daar ben ik van overtuigd. Probleem is dat de meeste mensen er nog zoveel bij willen: ook op vakantie en ook uitgaan en ook make up en ook auto rijden....

En misschien wat Caira zegt helpt ook wel: hoe zou je je voelen als er 1 ziek was of dood zou gaan. Dat zegt vaak ook al een hoop.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:00

Eerst en vooral. Heel erg mooi gezegt Christa. Niemand hier zou het beter kunnen verwoorden denk ik Lachen

Citaat:
Aan wegbrengen/ verleasen heb ik ook wel gedacht, maar dat vind ik ook moeilijk: het is en blijft toch mijn paard en ik vertrouw eigenlijk niemand. Stel dat ze een ongeluk krijgt of blijvend kreupel raakt? Dan zit ik er mooi mee en ook al was het mijzelf overkomen, dan is het een ander overkomen...
Inderdaad. Ik denk dat ik het persoonlijk ook nooit zou aandurven. Omwille van al de risico's..

Citaat:
(Shak) is het wel jouw droompaard. Als dat zo is, dat het je droompaard is, dan zou ik die NOOIT verkopen, nooit! Je droompaard krijg je niet zomaar en koop je ook niet zomaar weer terug
Vandaag ben ik op buitenrit geweest. Toevallig heb ik hier met x (eigenaar van stallen) over gepraat. Die zei dat ik zoo een fantastisch paard had. Dat ik haar nu al in de padock meester heb gekregen, in de weide (lesgebied), en dat het mij nu ook zou moeten lukken om haar klein te krijgen op buitenrit. (Ik heb hier wel verteld dat ik 1x huilend van m'n paardje kwam. En sinds dien les krijg. Vandaar het klein krijgen) Vandaag ging het echt ZOO super. Het is me eindelijk gelukt. Ze ging er niet vandoor. Althans 2x proberen, maar ondanks al de moeite,lessen, vertrouwen is het me gelukt. En je weet niet hoe vrolijk ik hier van ben. Pling (ondertussen nog altijd) En x vertelde me dus dat ik zoo een super paardje gaat, zo eerlijk, zo mooi, dat ik ooit enorm veel aanbiedingen zal krijgen om haar te verkopen. Met veel winst. Maar dat ze vond dat ik het nooit zou mogen doen. Omdat ik nooit meer zo een paardje tegen kom. Tja dan word je echt blij als je zoiets hoord. Geena is mijn droompaardje. En ik heb haar nog niet erg lang. Maar ik zou geen leven meer willen (je weet wat ik bedoel, neem het niet te letterlijk) zonder haar. Nu besef je nog niet wat het zal zijn zonder je tinkertjes. Maar zoals al is gezegt: lig eens s'avonds in je bed en vraag je af hoe het zou zijn zonder hun. Volgens mij heb je de beslissing dan vlug gemaakt. Hoe je hier over je paarden praat, hoe je je gevoel hier uitlegt. Ik denk dat het je zoveel moeite zou kosten om ze te verlaten.

Maar dit blijft jou keuze Lachen Als je er echt op staat dat ze weg moeten gaan, (of dat het beter zou zijn) zorg dan in ieder geval dat je de mogelijkheid krijgt om ze nog te zien, om af en toe nog eens naar hen toe te gaan, of eventueel zelf eens een lesje met hen te nemen. Maar zolang het kan.. Blijf die super meiden bij je houden! Ze vermaken zich best in de weide hoor. (En zeker als ze samen staan!!)

Veel succes met je tinkers. En probeer gewoon de discussie aan te gaan met je ouders: Waarom je verantwoordelijkheid wil, Waarom je les wil, Waarom je dit of dat beter vind! Ik duim voor je! Lachen Ach gut

Sorry voor de lange zever Clown

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 23:42

Waar ik al bang voor was, is dat helaas geen van beide ooms er een tink bij wil (over een paar maanden zijn het er 4, dus ik begrijp hun beslissing ook wel), maar ik heb het in elk geval geprobeerd.

Inmiddels heb ik m'n beslissing genomen, iig een keuze gemaakt al ga ik nu niet meteen rigoreus verkopen Knipoog

Afgelopen juni was ik Shak bijna kwijt, door een afgescheurde buigpees. Het moment dat je beseft dat ze het misschien niet red, is onbeschrijfelijk. Hartverscheurdend zelfs. Ik denk dat dat onze band wel hechter gemaakt heeft. Ik heb mezelf beloofd dat ze nooit, nooit meer weg zou gaan. En dan toch die twijfels.. ik denk inderdaad dat ik Shak niet zou kunnen verkopen, na alles wat we meegemaakt hebben is ze een stukje van mij. Door haar, en met haar ben ik gegroeid.
Een tijdje terug was ik bij een helderziende en die zei meteen dat Shak m'n beste vriendin was, en hij had gelijk. Alleen al de manier waarop ze met die neus tegen m'n hand duwt als we samen wandelen. Zo van 'leuk he baas' .. Shak is stiekem de meest chagerijnige knol ( Haha! ) die ik ooit tegen gekomen zijn. Je mag écht niet in de wei een poging wagen om op d'r rug te springen want dan krijg je de meeste boze blik, waar ik altijd zo om moet lachen. Typisch Shaks karakter. Vindt alles best zolang je maar gewoon doet Clown Een heerlijke merrie en ik kan idd echt niet over verkopen praten zonder dat de waterlanders komen.

Dan hebben we nog Darlah, ik heb Darlah in een totaal andere merrie zien veranderen. Sinds een tijdje zie ik de rust in d'r ogen. Ze is opgebloeit. Darlah is een heerlijke merrie, ik ken weinig paarden die áltijd vrolijk zijn, maar Darlah is er eentje van. Ook een echte kroelkont, niet zo volwassen en serieus als Shak, een beetje joliger en dat maakt haar zo leuk.
Alleen is Darlah geen paard dat je blij maakt met dag en nacht op de wei staan. Darlah wil werken, dingen beleven, doorgroeien. En ze kan nog zoveel groeien, ik weet alleen niet of ik daarvoor de juiste persoon ben. Omdat ze behalve jolig ook behoorlijk nerveus is. Ik ben van mezelf behoorlijk onzeker en op buitenritten merk ik dat ik haar moeilijk gerust kan stellen, ik versterk haar nervositeit alleen door m'n eigen angsten. Terwijl dat met Shak niet zo is, omdat Shak van zichzelf zo rustig is (soms misschien een beetje te Knipoog ). En ik wil zo graag dat Darlah doorgroeit, het is een ontzettend wijze merrie waar een geschikt persoon een geweldig paard aan zou hebben. Darlah gaat voor je door het vuur als ze je vertrouwt. Dus het is de bedoeling om voor Darlah een goed thuis te zoeken zodat ze verder kan groeien, ik denk dat ze nog zoveel mooier kan worden. En dan niet alleen aan de buitenkant..
Het is wel zo dat we na de bevalling haar weer wat in shape willen hebben tegen de tijd dat ze verkocht wordt, en m'n vader wil dat ik haar fanatiek ga rijden. Ik doe dat alleen als ik mag lessen dus ik denk dat dat wel goed komt. En tegen die tijd zien we het allemaal wel.
Misschien worden ik en Darlah dan wel een beter team samen en kan ik haar geven wat ze zo nodig heeft.

Ik ben er dus nog niet 100% aan uit, maar ik denk dat de tijd een heel groot deel van m'n problemen op lost. Net zoals goed overleggen met m'n ouders. Had ik jaren eerder moeten doen..

iedereen bedankt voor alle inbreng, heeft me een heel eind op weg geholpen!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:56

Tsjah... is het alleen het rijden waar je geen zin meer in hebt? Een paard vind het prima om niet gereden te worden hoor Knipoog en ze hebben elkaar dus kunnen elkaar entertainen en aandacht geven Lachen als ik het zo lees hebben je paardjes het helemaal niet slecht Lachen ze hebben weidegang en elkaar Lachen dat rijden... tsjah wat maakt het uit... en misschien heb je er over een tijd wel weer zin in?

Ik zou ze in ieder geval nog niet weg doen, iedereen heeft wel eens een fase waarin hij even minder tijd heeft of even geen zin meer heeft om te rijden. Verzin iets anders dat je af en toe kunt doen in plaats van rijden (bijvoorbeeld vrijheidsdressuur) en kijk het nog even een paar maandjes aan... als je ze dan nog steeds weg wilt doen kan het dan ook nog. En daar komt nog eens bij dat de paardenverkoop in de winter niet echt opschiet, dus zou ik nog even wachten tot aan de zomer met de eventuele beslissing om je paardjes te verkopen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:18

Neon, ze hebben dus niet elkaar maar staan beiden apart, en dat vind ik persoonlijk niet paard vriendelijk, al kan ik je ooms natuurlijk wel begrijpen,
maar kan je het niet zo regelen dat wanneer de veulens komen ze weer appart komen te staan, maar tot die tijd wel samen.

Naja voor de rest dus afwachten hoe en wat, succes ermee,
Laatst bijgewerkt door dobbel op 25-12-06 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:22

dobbel schreef:
Neon, ze hebben dus niet elkaar maar staan bijden appart, en dat vind ik persoonlijk niet paar vriendelijk, al kan ik je ooms natuurlijk wel begrijpen,
maar kan je het niet zo regelen dat wanneer de veulens komen ze weer appart komen te staan, maar tot die tijd wel samen.

Naja voor de rest dus afwachten hoe en wat, succes ermee,

Ze staan toch niet allebei alleen?