[TI] Sorry.....even klagen....zucht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Sorry.....even klagen....zucht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:29

zandweg en opkikker kan prima naast elkaar want ze hebben beide een andere werking en doel Ja

doggiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:26

hoi,
Ik vind inderdaad ook dat ze veel te weinig hooi en te veel brok krijgt.
ik doe per tinker 3 keer per dag 2 dikke plakken, wel oud eiwit arm hooi.
en dan twee keer per dag een half schepje muesly zonder haver of basisbrok.

sterkte ermee verder.
hooi is trouwens al jaren hetzelfde, sterker nog de oogst van dit jaar is veel meer als vorig jaar, dus kan zelfs goedkoper zijn.

groetjes saskia

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:39

Ook ik vind het ruwvoer veels te weinig, maar dat heb je ondertussen wel genoeg gehoord,

sterkte er mee, en laat af en toe weten hoe het gaat. tis toch Biggels half zusje he,

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:38

He bah wat vervelend voor je!! (En je Tink natuurlijk...... Verdrietig )

Zelf geef ik eigenlijk onbeperkt hooi, maar ja of je daarmee de diarree oplost Verward Het onttrekt natuurlijk wel veel vocht uit de darmen.....

Hier is de prijs van hooi overigens duurder dan vorig jaar, omdat velen maar 1 schnitt eraf hebben gehaald, maar goed, al kost het 5 euro per baaltje, onze paarden hebben het toch nodig dus............

Wens je heel erg veel sterkte toe en hoop dat ze snel weer hersteld Knipoog

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:35

Ben er nu wel achter dat er een groot verschil zit in hooibalen. en dan bedoel ik het gewicht. We hebben nl. ook wel eens hooi van een andere boer gehad. Dat waren hele losse en lichte balen (bovendien erg stoffig hooi Boos! ). Dat was geen toppertje, dus daar halen we al jaren geen hooi meer. Maar de balen die we nu hebben wegen minimaal 25 kg. En er zitten hele grote plakken in zo'n baal. Ik zal ze nog eens tellen, maar ik denk een stuk of 6 plakken per baal.
Ik denk dan ook dat de hoeveelheid op zich wel zal meevallen (kan altijd meer) maar dat de snelheid van opeten ook veranderd zou moeten worden. Als ze buiten staan, eten ze uit een grote bak. Dat gaat dus met grote happen tegelijk. Binnen is het eigenlijk hetzelfde. We hebben geen ruif ofzo. Dus dan is het ook vrij snel op. Een hooinet in de bak vind ik eigenlijk geen optie. Want het zijn jonge paarden en die lopen altijd te slopen enzo. Ik vind het een eng idee dat ze daar met hun benen in terecht zouden kunnen komen. En als je het ophangt, dan trekken ze net zo lang tot het er weer af komt. (haar nieuwe liksteen had ze ook al na 1 dag op de grond! Boos! )
Ik zal sowieso van de week eens op zoek gaan naar een grote tak of boomstammetje voor in de bak. Daar zijn ze ook gek op!

even heel banketstaaf...ik zag van het weekend dat de shetlander ok aan de dunne is en de fries heeft ook niet echt vaste mest. Deze 2 zijn van mijn vriendin, dus dan zal er toch echt iets moeten veranderen. Klinkt heel banketstaaf maar voor Isa is dat misschien wel handig...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:43

Kijk, daar heb je de perfecte gelegenheid om dit op te pakken Ja Gewoon nu gelijk doen, nu je ziet dat alles dat heeft. Zeggen dat het je opvalt dat alle paarden het hebben, en dat het je aangeraden wordt om de paarden meer ruwvoer te geven, die door de vezels meer stevigheid geven aan de mest. Eventueel bel je de DA voor een mening en extra steun (van ik heb de DA gebeld, en die adviseerde dat ook).

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 21:32

Nou het is even geleden Bloos , maar ik wil toch nog even de laatste stand van zaken doorgeven. Een week of 2 geleden heb ik toch maar de da langs laten komen. Ik moest gewoon weten waar die dunne mest van kwam. Afijn ze heeft een heel uitgebreid onderzoek gedaan om allerlei oorzaken uit te sluiten. Uit de bloedtest bleek dat alles in orde was, genoeg van allerlei stoffen (teveel om op te noemen) dus ze neem tnog wel voldoende voedingsstoffen op. Ze groeit ook nog steeds net zo hard door! Er zaten wel wat ontstekingscellen in haar bloed en dat zal van de voorhoofdsholte zijn (die helaas nog steeds wat sluimert Boos! ) Ook het inwendig onderzoek leverde niet echt iets op. Het enige wat de oorzaak kon zijn is idd zand. Die kuur zandweg van een week was volgens haar veel te kort en ik moest absoluut de bron weghalen (uiteraard). Dus heb ik een mega emmer sandclear aangeschaft, voor een maand en staat ze nu niet meer overdag in de bak. Ze krijgt ook wat meer hooi. Maar ik heb de da laten zien wat ze krijgt en dat was volgens haar wel ok, maar meer mag altijd. Dus dat krijgt ze nu.
We zijn nu dus 2 weken verder en ik zie nu eindelijk langzaamaan (gek woord??) verbetering. Haar billen zijn niet meer iedere dag zwart en aangekoekt en hjaar staart wordt iets minder vaak vies.
Als ik op stal kom dan laat ik haar wel eens even in de bak om te dollen, maar wat me opvalt is dat ze dan na een paar gekke sprongen naar een plaats in de bak gaat, Daar komt wat klei door het zand heen en dat vindt ze blijkbaar heerlijk. Uiteraard jaag ik haar dan meteen op of haal haar uit de bak, want ze mag nu echt niet nog meer zand binnen krijgen. Maar ik zie die andere twee ook steeds likken aan die klei. Nu heb ik gelezen dat paarden dat doen om een tekort aan mineralen op te lossen. Maar ik heb juist voor Isa een maand geleden zo'n himalaya-mineralenliksteen gekocht. Dat zou toch voldoende moeten zijn??? Ik weet niet of iemand mij hier meer over kan vertellen?

Afijn een heel verhaal, maar ik wilde toch even laten weten hoe het nu gaat. Iets beter dus. Nog steeds niet helemaal top, maar we kunnen wel af en toe weer lekker naar strand en dan heeft ze genoeg energie! Dus dat lijkt me wel een goed teken! Ja

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:53

Fijn dat er nu verbetering in zit! Niet leuk dat ze aan de klei likt, maar nu je het gezien hebt dat ze dat doet, ben je misschien wel meer overtuigt dat dat de/een oorzaak kan zijn van de diarree.
Hopelijk gaat ze nog snel meer de goede kant uit!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:19

toen de bak er net lag, zat hier op een bepaald punt ook iets lekkers in de grond... althans zo vonden de paarden het Rolleyes en groeven ook steeds dat plek open om te kunnen knabbelen Verward op de één of andere manier is dat gelukkig uit zichzelf weer opgehouden. maar ik kan me indenken dat het heel lastig is. misschien kun je dat stuk klei eruit scheppen en zand op de plek gooien?

wel super fijn dat je nu weet wat er aan de hand is hè? Ja

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:45

Zeewier moet daar goed voor zijn (als ze zand eten). www.paardendrogist.nl
Maar aangezien de bloedtesten aangeven dat ze nix tekort komt, weet ik niet of het gaat helpen. Maar ja, proberen kan altijd..

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

In ieder geval fijn dat er vooruitgang zichtbaar is Knipoog

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:12

Nou even een update over die arme, lieve Isa.
Vorige week ben ik weer terug naar Roosendaal gegaan omdat haar neus weer vies ging ruiken en ze ook weer snot had. Er zijn weer foto's gemaakt en daar was een verdachte plek op te zien in de voorhoofdsholte. Daarom is Isa afgelopen dinsdag geopereerd Verdrietig . Toen hebben ze met een cameraatje in haar voorhoofdsholte gekeken. Ze troffen daar idd ontstekingsweefsel aan, maar het bot zag er ook erg raar uit. Een soort woekering. De da kon dat niet helemaal thuisbrengen. Het kan komen van een langdurige chronische ontsteking, maar kan ook iets anders zijn??? Dus heeft hij er wat van weggenomen en opgestuurd naar de patholoog. Hij zei dat de uitslag ongeveer een week zou duren. Dat is dus erg spannend. Isa staat nu nog steeds in Roosendaal in de kliniek, ze heeft een drain in haar hoofd en wordt iedere dag 2 keer gespoeld. Er komt niet zo heel veel troep mee volgens de da.
Ik ben woensdag langs geweest (is toch een uur rijden, zonder trailer) en ik schrok wel Verdrietig ! Ik had gelukkig al eerder een soortgelijke foto gezien dus was een beetje voorbereid. Het was ook mooi schoongemaakt, geen bloed enzo. Maar het is toch heel akelig om je lieveling zo te zien. Ze was toen ook heel moe. Ze viel in slaap terwijl ik bij haar stond. Zou ze normaal nooit doen!
Morgen ga ik weer even kijken en een beetje poetsen enzo.
Misschien mag ze volgende week mee naar huis en dat moet ik thuis verder met spoelen. Dat hoor ik later nog.
Afijn voorlopig is het erg spannend wat de uitslag van dat onderzoek zal zijn????
Heeft iemand daar ervaring mee, met zo'n woekering aan het bot??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:15

He... Scheve mond Kan me idd goed voorstellen dat dat niet fijn is om te zien Judith... Ach gut

Wat erg dat ze zoveel problemen heeft zeg... Hopelijk valt de uitslag van het onderzoek veel mee!

beauty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:17

ik leef ook met je mee, he tis gewoon niet leuk als je paard ziek is en je er niks mee kan doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:22

He gatsie, ik heb je topic gelezen en het zit jullie echt niet mee! Ach gut
Ik wens je heel erg veel sterkte en hou je ons op de hoogte van alle vorderingen?

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:34

wil nog ff iets toevoegen. Want als ik de titel van dit topic lees en ook mijn eerste bericht, dan lijkt het net of ik niet van Isa geniet en niet blij met haar ben Bloos . MAAR niets is minder waar, iedere minuut die ik bij haar ben, geniet is en ik ben nog steeds superblij dat ik haar heb gekocht! (toen ik dat 1e stukje schreef zat de moed me gewoon ff in mijn schoenen Bloos )

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:01

Ik kan je alleen heel veel sterkte wensen....

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:29

Wat balen dat ze nu wat in haar hoofd hebben gevonden. Ik heb er geen ervaringen mee, maar het lijkt me niet zo fijn Boos! Vooral om haar zo te zien lijkt me heel erg, ik wil je heel veel sterkte wensen en een dikke knuffel geven voor jou en Isa. Ik hoop dat de uitslag meevalt en dat ze haar gewoon kunnen behandelen!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:48

Ach, wat zielig toch voor haar en moeilijk voor jou om haar zo te zien, maar probeer een week vooruit te denken als het ergste geleden is en hopen dat het nadien weer goed met haar gaat.
Heel veel sterkte en beterschap met haar en houd ons op de hoogte, want iedereen leeft met jullie mee.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:12

jeetje.. naja 1 ding.. je weet dat ze NU in goede handen is.. en dat ze er alleen maar beter van wordt. heel veel sterkte meid!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:20

IsaGabriëlla schreef:
wil nog ff iets toevoegen. Want als ik de titel van dit topic lees en ook mijn eerste bericht, dan lijkt het net of ik niet van Isa geniet en niet blij met haar ben Bloos . MAAR niets is minder waar, iedere minuut die ik bij haar ben, geniet is en ik ben nog steeds superblij dat ik haar heb gekocht! (toen ik dat 1e stukje schreef zat de moed me gewoon ff in mijn schoenen Bloos )

mja dat weten we toch wel... Ach gut
heel erg dat ze dit toch moet meemaken, maar laten we hopen dat dit het laatste is en dat ze straks een schoon hoofd heeft. wanneer krijg je uitslag van de 'woekering'?

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 21:05

Ik hoop dat ik de uitslag komende week krijg. Hij zei een week. Dsu dat hoop ik maar, want er gaat van alles door mijn eigen hoofd spoken.
We zijn vanmorgen nog even op ziekenbezoek geweest. Ze waren net aan het spoelen. Akelig om te zien. Haar hele lip is kapot van steeds die praam erop.
Verder ziet ze er wel goed uit, ze wordt goed verzorgd!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:13

arme Isa !
hopelijk helpt deze operatie haar van haar voorhoofdsholte ontsteking af zeg....
klinkt naar, botwoekering!
ik hoop voor je dat de de uitslag snel weet en dat Isa heel snel weer opknapt!
hoe is het nu met haar diarree dan? Is dat wel over?
Lien

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:48

Heel veel sterkte.
We snappen hier allemaal wel dat de moed je dan soms even in de schoenen zakt, en dan mag je hier best even alles van je af schrijven.
Ik hoop voor je dat de uitslag er snel is en dat het allemaal mee valt.
Wannes duimt voor z'n zusje...

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:31

Weer even een update over Isa. Ze staat nog steeds in Roosendaal en wordt 2 keer per dag gespoeld. Er komt nu veel troep mee en dat is goed, volgens de da.
Er is een voorlopige uitslag van de botwoekering. Maar omdat het zo ongewoon was hebben ze het nog doorgstuurd naar een ander lab voor een second opinion. Ze hebben nl. embryonale cellen aangetroffen. Toen ik vroeg aan de da of ik me zorgen moest maken, zei hij dat hij heel verbaasd zou zijn als het kwaadaardig weefsel was. Maar dat het natuurlijk niet normaal is dat een paard wat al ter wereld is embryonale cellen heeft. Nou ik weet dus echt niet wat ik hier mee aan moet/kan??? Boos! Ik zal maar moeten wachten op de definitieve uitslag. Die verwachten ze maandag.
Misschien dat 1 van jullie er ooit van gehoord heeft??? Laat het me dan ajb weten, want ik snap er tot nu toe geen bal van. En aan de telefoon kan je zo'n da ook niet alles vragen, dus dan blijf je met een hoop vragen zitten..... Bloos