[TI] Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Welke Tinkerhengst voor het komend dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:21

Keeva schreef:
Over Kyara twijfel ik nog erg. In het komende dekseizoen is ze 3.5 jaar, dus met 4.5 jaar een veulen, dat zou op zich moeten kunnen, maar ik weet het gewoon nog niet. Ze zit voor mijn gevoel ook niet lekker in haar vel momenteel, dus het is waarschijnlijk beter om nog te wachten. Bovendien moet ze ook nog 'ns ingereden worden. Ik weet het dus echt nog niet, misschien wachten we gewoon een jaar, en laten we ze dan in 2008 allebei dekken.

Haha! Lisje is tijdens haar eerste dracht onder het zadel beleerd en tijdens de dracht van Vic voor de wagen... Nu het 2-span nog... Knipoog

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:24

Hoe oud was Lisje tijdens haar eerste dracht, Wendy ?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:32

3,5: ze kwam drachtig uit engeland...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 20:43

Ik heb het hier thuis er eens over gehad, en hoewel we Shak graag nog eens zouden laten dekken is het misschien verstandiger om weer een jaartje over te slaan. Met Kaylen heeft ze zichzelf toen helemaal gegeven en op het laatst werd ze nogal mager, en wellicht is dat nu anders, maar ik wil haar wel in perfecte conditie hebben bij een volgende dracht. Het moet niet ten koste van haar gaan natuurlijk.

Als ik Darlah weer zou laten dekken zou ik er een wat grotere maat hengst op zetten, ze is zelf inmiddels zo'n 1.47, dus wellicht dat ik er een hengst van 1.50/1,55 op zou kunnen zetten. Op Shak zet ik liever een hengst kleiner dan 1.50

leuk idd om iedereen z'n plannen voor het komende dekseizoen te lezen Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:08

Komende dekseizoen zijn mijn dametjes Cesair en Fenore nog een beetje te jong, maar het jaar daarna......
Fenore: een mooie zware hengst die kort in zijn rug is (type Chacotay)
Cesair: middelzware tot zware hengst met superbewegingen en een mooi gebogen achterbeen (type Garish, Djenges of Silas)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:17

Ik wacht nog af hoe het met Noa gaat, het schijnt haar eerste dracht te zijn (ook te zien aan haar tepels) dus ik kijk maar eerst hoe ze de bevalling doorkomt en in welke conditie ze is. De vraag weer dekken, dat zie ik dan wel weer. Een jaar later kan ook geen kwaad, ze is nog jong zat!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 07:09

Vasthi schreef:
Komende dekseizoen zijn mijn dametjes Cesair en Fenore nog een beetje te jong, maar het jaar daarna......
Fenore: een mooie zware hengst die kort in zijn rug is (type Chacotay)
Cesair: middelzware tot zware hengst met superbewegingen en een mooi gebogen achterbeen (type Garish, Djenges of Silas)

Ik denk dat Fenore echt een laatbloeier zal zijn, dat zie je aan alle veulens van haar pap!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:14

keeva: dan zou ik ook met kyara nog een jaartje wachten. Dan kunnen de veulens lekker met elkaar spelen en is kyara nog een beetje meer uitgegroeid.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:42

grrr schreef:
Haha! Nou ben in ieder geval zeer benieuwd!!!

Okee, grrr, zie onderschrift + link naar website Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:06

Goed geregeld hoor! OK dan!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:40

welke hengst voor mn floortje .....tjsa had er een paar in mn lijstje Knipoog

Maar heb besloten eerst maar de hengstenkeuring af te wachten .....

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:51

Mijn meisje is drachtig van McCloud. Ze verwacht begin mei het veulen. Dit was ook gelijk de eerste en de laatste keer dat ik haar heb laten dekken. Ten eerste was de dekking een verschikking ten tweede kan ik dat veulen er wel uitKIJKEN zo benieuwd ben ik en ten derde kan ik HELEMAAL geen afstand doen van het veulentje en dan heb ik straks plek te kort ben ik bang!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:52

Waarom was de dekking zo verschrikkelijk?

Je andere punten.. kan ik me heel goed voorstellen Haha!

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:04

Dat ging er niet bepaald rustig aan toe. Ik kwam bij de hengstenhouder en de hengst liep los in de wei, en zonder enige voorbereiding gooit hij mijn merrie zo bij die hengst erin. Die begint achter haar aan te jagen want het was voor haar ook de eerste keer. Ze vond het verschikkelijk! Was gewoonweg zielig! Toen is ze in 20 minuten tijd een keer of vijf gedekt en dat was het....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:10

Als ze niet hengstig genoeg was, had ze heus wel afgeslagen hoor.. Maar kan me voortellen dat het heftig was.. Er komt haast een 'oerkracht' vrij..

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:25

tja, ik doe ook eerst de merrie in de wei en dan pas de hengst, de hengst gaat dan toch eerst de poepjes af die de merrie heeft neergelegd en zal daarna pas naar de merrie gaan....

daarbij zoals chubby al zei: als ze echt niet had gewild had ze de hengst heus wel een goede lel verkocht.
in de natuur gaat het ook zo...

Ik denk persoonlijk dat ze je van te voren hadden moeten inlichten over de manier van dekken zodat je er op voorbereid was....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:50

KMD: Heb gelijk gekeken hoever het rijden is, een uur en een kwartier, nouja moet te doen zijn denk ik. Dusse... wij gaan voor Drumshambo!!! (als ze tegen die tijd tenminste weer normaal doet)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:57

silas schreef:
tja, ik doe ook eerst de merrie in de wei en dan pas de hengst, de hengst gaat dan toch eerst de poepjes af die de merrie heeft neergelegd en zal daarna pas naar de merrie gaan....

daarbij zoals chubby al zei: als ze echt niet had gewild had ze de hengst heus wel een goede lel verkocht.

Ik denk persoonlijk dat ze je van te voren hadden moeten inlichten over de manier van dekken zodat je er op voorbereid was....

ff offtopic maar daar ben ik het niet mee eens
in de natuur word er niet plotsklaps een vreemde merrie bij een hengst gegooid....

vind het geen manier en zal dat ook nooit (meer) zo doen,de allereerste keer heb ik Tommie ook vreselijk zien jagen,en geloof me,dat is een verschrikking,deze merrie was nog niet hengstig genoeg maar werd volledig overdonderd,zij was onervaren,Tommie ook en ik ook,al met al een kolerezooi,gelukkig heb ik toen goede begeleiding gekregen (maar zie die maar eens te vinden overigens!) en heel veel geleerd in die periode....

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:58

Moet je je niet in vergissen hoor... als het de eerste keer is bij mij een merrie.... Had hier een hengst staan van 2 jaar, maar dat is echt een pure verkrachter... Ander hengst is veel rustiger en maakt eerst contact met een merrie.
Die hengst die nu weg is zou jonge merries gewoon eerst "verkrachten", of ze nu wel of niet "rijp" zijn. Merrie moet echt karakter hebben om zo'n hengst weg te kunnen slaan... Ervaren merries echter zetten hem gelijk op zijn plaats... Maar het is absoluut niet fijn om te zien....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:21

Toen Mira bij Drum in het land stond, werd er ook een andere merrie gebracht. Mira werd gedekt, daarna wilde hij die andere merrie dekken, maar die wilde nog niet, uit pure frustratie nam hij Mira toen nog maar een keer, en die genoot Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:51

Als er een merrie bij Baggio in de wei staat, laat hij ze zelf naar hem toe komen. Eerst ruiken en tutten. Slaat ze af, loopt hij weg en gaat grazen.
Sul 1e klas dus als ik sommige verhalen lees Bloos!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:41

Mijn oudste hengst dekt geeneens meer als er publiek bij staat.
Is een beetje verlegen.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 06:46

desillies schreef:
silas schreef:

ff offtopic maar daar ben ik het niet mee eens
in de natuur word er niet plotsklaps een vreemde merrie bij een hengst gegooid....

vind het geen manier en zal dat ook nooit (meer) zo doen,de allereerste keer heb ik Tommie ook vreselijk zien jagen,en geloof me,dat is een verschrikking,deze merrie was nog niet hengstig genoeg maar werd volledig overdonderd,zij was onervaren,Tommie ook en ik ook,al met al een kolerezooi,gelukkig heb ik toen goede begeleiding gekregen (maar zie die maar eens te vinden overigens!) en heel veel geleerd in die periode....

ja het id niet natuurlijk dat een merrie bij een hengst gegooid wordt, maar het is wel natuurlijk dat ze het zelf uitzoeken Knipoog
silas is heel relaxed die probeerd contact te krijgen en zoniet dan laat hij ze met rust en probeerd een andere keer weer Knipoog

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:20

Nou mijn merrie was wel hengstig anders was ze nu ook niet drachtig, maar ik ze wist helemaal niet wat haar te wachten stond. Ze heeft heel wat van d'r afgeslagen maar die hengst liet zich er echt niet door afschrikken. Ze had zelfs ijzers onder... Het was prettiger geweest als ze even was voorgesteld zal ik maar zeggen.....

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:08

Breatje schreef:
Nou mijn merrie was wel hengstig anders was ze nu ook niet drachtig, maar ik ze wist helemaal niet wat haar te wachten stond. Ze heeft heel wat van d'r afgeslagen maar die hengst liet zich er echt niet door afschrikken. Ze had zelfs ijzers onder... Het was prettiger geweest als ze even was voorgesteld zal ik maar zeggen.....

Ik snap helemaal wat je bedoelt.... maar het kan ook anders met een andere hengst. Wil je ooit nog een keer een veulen fokken moet je daar gewoon navraag over doen. Misschien vind ze het veulen straks helemaal geweldig en wil je toch nog een keer een veulen fokken. Houd hier gewoon rekening mee en doe navraag bij de hengsteneigenaar. Want het kan zeker anders! En jij zal hier zeker de volgende keer rekening mee houden Knipoog