[TI] Chronische Lymfe Oedeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Chronische Lymfe Oedeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:26

Cayusejuhh schreef:
heb zwavelbleom gehad. maar kwam op niks uit.
het komt van binnen uit. het lichaam maakt het bloed "ziek" en dat uit zich op de mok plekken.
Je kan het reinigen.. maar omdat bloed etc elke keer ververst. heeft het geen enkele zin. Het blijft terug komen.
De ene heeft er veel last van .. de ander weer niet.
* heb ik me laten vertellen door me DA*

Ik zou dan eerder denken dat er keer op keer stoffen het lichaam in komen waar het lichaam op reageert, denk aan voer, bemest gras, of misschien wel de Sebacil, of ontworming?
Zit er een regelmaat in het terugkomen bij Offie? Is er een link te leggen met de seizoenen?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:42

nee eigelijk niet. idd. de ene keer weer wel.. de andere keer gaat het goed * lees in beperking*

Voer hebben we altijd het zelfde. land wordt al jaren niet meer gemest.

Ik heb me door een hoefsmid laten vertellen ook nog Knipoog ik noem geen namen.. maar zijn ex vrouw zit op bokt. en HAD tinkers Knipoog
Dat door haver,, de paarden mok konden krijgen.. door het eiwit Verward wat er in zit. Nu moet ik zeggen dat ik dus nooit haver voer. maar dat het me zo stug lijkt dat het idd zo kan zijn

IK ga die link even lezen van pellie

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:51

wat ik niet duidelijk opmaak uit de site van pellie. Ze hebben het alleen maar over trekpaarden.
EN.. verergert het niet?? bedoel offie heeft het al zo lang iki hem heb. Vreselijke schilfers.
en soms rap in zn knie.. soms tot bloedens toe ter groote van de oude rijksdaalder.

Maar sommige tijden gaat het heel goed.. meestal als het droog en warm weer is. Ik heb bij hem nog nooit vliegen of maden gezien in zn sokken.

maar kan BV. Mijn DA dit ook constateren denk je??
Tja.. ik weet dat mok normaliter over gaat.. iig bij Pitana mijn merrie wel.. Die had regenmok.

Sommige "mokken" worden verward met schurftmijt. maar dat moet na 2 keer wassen met sebcail over zijn..

hmmz.. als ik ooit me DA spreek .. dan zal ik het eens over hebben

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:52

Heey Pel..

Zoals je weet heeft Kato ook ernstige problemen gehad en heeft nu nog steeds de verdikkingen.
Maar of ze ook CLO heeft, betwijffel ik ten zeerste, omdat haar benen langzaam aan (lees Heeeeel langzaam) steeds een beetje dunner worden. Haar achterbenen zijn zo goed als genezen, maar haar voorbenen blijven wat dat betreft nog steeds drama. Ze heeft echt van die rollen op haar kogels tot aan haar kroonranden.

Wat ik er aan doe:
elke week wassen met Biotex
elke maand wassen met Sebacil
veel beweging
om de dag inspuiten met een oplossing van 50 druppels Tea Tree Oil in 1 liter water.

Bonita is eigenlijk hetzelfde geval, maar dan minder ernstig als Kato, omdat zij echt knollen op haar benen heeft, zonder dat er stukken huid echt afgesloten raken. Kato kan echt van die vieze smetplekken krijgen (en in de zomer maden hierin), dat heeft Bonita niet, die heeft alleen korstjes met af en toe een beetje bloed als het heel erg gejeukt heeft. Tot nu toe heeft zij nog geen echte last ervan.

CLO ins een ongeneeslijke progressieve ziekte, je ziet hierbij nooit een verbetering, alleen een verslechtering.

Ook je eigen dierenarts kan een huidbiopt nemen van de benen en deze opsturen naar een Pathologisch laboratorium voor microscopisch onderzoek. Hieruit valt CLO in ieder geval wel de diagnosticeren. Ik denk dat ik zelf bij mijn paarden eens een biopt ga nemen en dit meeneem naar mijn werk.. Schurft valt met zo'n onderzoek ook vast te stellen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:02

Dan zal offie dit dus niet hebben.. omdat het ook periodes zijn van beter.. Ziet hem nu niet verslechteren zo erg.

Ach ja.. alleen die rollen in kootholtes.. brrrr vind het altijd maar apart hoor. Het hoort er niet!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:19

Hey Pellie
dyco had het ook zo erg toen ik hem overkocht. Net hetzelfde als op de 1ste 4 foto's van jou. Het is dus zwaar verwaarloosde mok.
Bij Dyco is de mok nog steeds niet helemaal weg. Maar het is toch veel beter. Ik deed er zalf op van de da en spoelde daagelijks met Iso betadine. Heel veel suc6 met het behandelen van Napoleons mok.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:42

Die schilfers doen me erg denken aan de schilfers die Jes ook heeft, en die heeft fix mijt.
Wat Cayusejuhh zei doet me ook sterk aan mijt denken
Heb je al een huidafkrabsel laten doen? Dan heb je in ieder geval zekerheid wat het wel/niet is.
Het ziet er flink naar uit, veel sterkte ermee! Ach gut

Edit: typo

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 01:26

hé bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wel wat aan Ja

ik heb hem nog niet door een DA laten onderzoeken nee. Wel zat hij toen hij nog bij Annemarie stond, bijna tot zijn oren aan toe in de schilfers. Hij heeft zelfs mokplekjes in zijn draaiborsteltjes op zijn boeg.

ik heb hem met teatree shampoo gewassen en daarna ingesprayd met mok boxspray van de Silverlinde (helaas is die spray uit de handel gehaald Boos! ) ik ga dit zo eerst voorzetten, wassen met sebacilvervanger wil ik nog even mee wachten, en ik kan kijken of ik een start kan maken met het knippen van zijn kootholten en de ergste huisplooien.

ik hoop ook dat zijn benen opknappen van de homeopatie en het schone voer en water wat hij hier krijgt, plus de nodige vitaminen en mineralen. ik heb een zak kieselderma voor beide mannetjes besteld dus ik hoop dat zijn genezingsproces voortzet Ja hij zal wel een lange weg nodig hebben!

maar ondanks al dit beweegt hij als een trein, je ziet niet aan hem of hij er last van heeft.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:30

Pel, ik zou toch voor de zekerheid een afschrapsel laten maken v.d. huid zodat je iig weet wat het veroorzaakt.
Bij Flan dacht ik dat de mok in eerste instantie ook van binnenkwam maar achteraf bleek dat ze mijt had.
Pas toen d'r sokken eraf gingen kon je pas echt zien wat het aangericht had, zo sneu.
Wij waren toen met v.d thee in de weer, wat niet hielp maar wel veel kostte, terwijl het probleem toch op een andere manier moest aangepakt worden.

Het ziet er niet leuk uit zeg Ach gut Maar wel fijn dat hij er niet op kreupeld ofzo... Ik hoop dat er snel vooruitgang in zit Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 09:57

hé jell, ja ik ga hem ook zeker nog tegen mijt behandelen Ja ik heb gezien hoe het jeuken bij Gam stopte. Nap heeft dan wel geen jeuk maar behandelen kan geen kwaad. Al vraag ik me wel af hoe het met de open huid zit en dat chemisch goedje?

De homeopate gaat hem vanavond nog een keer doormeten om te zien of hij nog iets gebruiken kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:21

chemisch goedje en open wonden lijtk me niet echt fijn ,maar je moet toch iets.

Het lijkt op wat Connor heft gehad toen we van Veenendaal naar lelystad waren verhuisd, binnen een week zagen ijn benen er zo uit. Dat is met veel behandelingen netjes weggetrokken maar er zijn in zijn achterkoten wel blijvende lidtekens achtergebleven.

Nu behandel ik hem een paar keer per jaar met Sebacil om de mijten voor te zijn en ik let heel rg op zijn eten, iets verkeerds op is meteen mok.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:42

Jeetje Pel !!

wat een wonden zeg ... Ach gut gelukkig heefd nappie er zelf niet zo`n last van .

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:51

Pel, bij Flan hadden wij sebacil gebruikt maar daar liet ze zich makkelijk mee behandelen. We moesten haar echt helemaal van top tot teen wassen, dus niet alleen haar benen maar alles, want ze kunnen over t hele paard zitten Boos!
T is natuurlijk geen gezond middel maar t is wel belangrijk dat ze er iig vanaf is gekomen.
Ben benieuwd of ze nog iets vinden met het doormeten Ja

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:59

Pellie schreef:
hé jell, ja ik ga hem ook zeker nog tegen mijt behandelen Ja ik heb gezien hoe het jeuken bij Gam stopte. Nap heeft dan wel geen jeuk maar behandelen kan geen kwaad. Al vraag ik me wel af hoe het met de open huid zit en dat chemisch goedje?
De homeopate gaat hem vanavond nog een keer doormeten om te zien of hij nog iets gebruiken kan.

Doet natuurlijk zeer, Drum ging er van piafferen ... maar we konden niet langer wachten.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:06

Ohja, wat ze v.d. kliniek aangeraden hadden was om de geirriteerde huid in te smeren met levertraanolie.
De kloven/wonden die Flan nog had hebben we daar steeds mee ingesmeerd en dat was echt super OK dan!
Nu doen we dat nog wel eens voor t onderhoud. Als ze eenmaal een gevoelige huid hebben, blijft het altijd een moeilijk punt.....

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:32

Ziet er naar uit zeg...Mijn ervaring is, niet wassen verder, er zo weinig mogelijk aankomen, want pulken aan korstejes etc maakt het allmaal nog veel erger.Als het even kan niet scheren, dat is wat Dierenartsen vaak adviseren, maar de sokken zitten er niet voor niets, ze bieden bescherming, en de korte geschoren haartjes gaan ook nog eens iriteren waardoor het erger kan worden, wat knippen is wel een optie. Vaak zit er ook nog eens een schimmelinfectie bij en die maakt het nog een graadje hardnekkiger. Maar als ik het zo op de foto bekijk lijkt het ook op mijt, en die kun je het beste bestrijden met sebaciel, dat overigens niet tegen mok helpt hoor, het is een mijten doder...zeer smerig goedje. Ook hebben droogzetters voor koeien nog wel eens een goed effect bij mok...maar toch eerst uitsluiten of het geen mijt is. En verder erg sober voeren, dus oud hooi, geen krachtvooer( een handje voor het lekker mag wel), goed stro voeren, goed voor het calcium gehalte, en een mineralenliksteen voor de rest, ook geen wortels en brood!! Vaak komen deze problemen nl ook van binnen uit. Dit paard heeft ook nog eens veel stres gehad waarschijnlijk, waardoor zijn weerstand slechter is. Hij mag van geluk spreken dat hij bij jou is terecht gekomen. O ja, die verhardingen en verdikkingen zijn vaak oud littekenweefsel en dat gaat nooit meer weg.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:35

O ja, en wat prefentief helpt als de boel genezen is( of zo goed als) de sokken insmeren met babyolie,en misschien ook wel levertraanolie, lekker vet in ieder geval.. dit maakt ze nl waterafstotend. En modder is minder erg voor mok, dan nat gras!...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:11

bedankt voor je extra info octavodia Lachen

ze krijgen hier onbemest hooi, wel van dit jaar, muesli met zo weinig mogelijk suikers e.d., keuze uit 2 mineraalstenen, zeewier, rozenbottel, geen slootwater want daar krijgt mijn andere mok van, brood en wortels krijgen ze ook niet vanwege de suikers, en stro krijgen ze winterdag wat bijgevoerd, voor de knabbel.

ik was ook meer van inknippen inderdaad, scheren wordt em voorlopig toch niet als ik dat zou willen
en ik heb geen sebacil maar eprinex, een goede vervanger.

Die stress kan wel goed kloppen. Hij heeft in het handelaren circuit rondgezwerft en is daar niet beter van geworden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:30

ik had het bij mijn laatste ponny die had het ineens in lichte mate (heb het heel snel op gemerkt) maar die had ik grondig gewassen met betadine een paar dagen achter elkaar en gedroogd met handoek en ingesmeerd met droog zetters.
na 3 dagen was er al verbetering te zien en na ik nietmeer hoefde te wassen was het heel snel aan de beterende hand

en eh het kort knippen heeft er weinig mee temaken, ik knipte de sokken zo dat het geschoren leek en die kreeg het als nog het enige wat je er mee wint is dat je het beter ziet.

sucses

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:47

nou de homeo heeft gebeld en ik kan nog een flesje halen voor zijn doorbloeding.
en zij adviseerde de plekken in te smeren met tea tree olie. maar ja welke olie heeft een beetje hoge concetratie tea tree? Lachen

*zet droogzetters op het lijstje*
dank je Ja

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:47

Op die open wonden? Trek je wel eerst een harnas aan Pell?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:13

Dat vind ik ook verkeerd aan het wassen met Sebacil op open wonden, NIET DOEN. Ook niet van alles door elkaar gaan gebruiken. Die knobbels/bobbels krijg je niet meer weg denk ik en de mok kun je wellicht tijdelijk wegkrijgen d.m.v. kruiden van homeopathe of iets van mokzalf. Wie weet hoe lang Nap er al mee rondloopt. Goede voeding helpt al een hoop maar soms blijft mok chronisch, helaas. Als hij er geen jeuk van heeft is dat al heel wat. Sommige paarden bijten zichzelf tot bloedens toe. Ben je nog verder van huis.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:48

watte KMD? denk je dat de teatree olie pijn doet? Bloos!

ik denk dat wanneer zijn lichaam weer in balans is, zijn mok ook voor 80% kan verdwijnen Ja de rest is inderdaad een illusie Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:15

Alles wat in die wonden komt, denk ik.
Ik mocht van Eveline geen teatreeshampoo gebruiken, liever iets met bv lavendel erin.
Deze bijvoorbeeld. http://www.silverlindeshop.nl/Show_prod ... &CAT_ID=14
Daar zit OOK teatree in, want dat doodt bacterien en schimmels e.d., maar dus ook andere middelen.
Of gaat het je persee om een olie?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 23:53

Ik heb geen idee natalia, ik heb nog mok boxspray van de silverlinde, dat is destijds speciaal ontwikkeld voor mok, maar weet de ingrediënten niet meer omdat het niet meer te koop is. maar misschien komt het wel overeen met deze spray.

dus waarschijnlijk kan ik daar ook mee doorgaan, voor zolang ik het nog heb. bij gam hielp het altijd redelijk, in combinatie met de shampoo.
(ik mail ze wel even, dat is de kortste klap)