[TI] Wat voeren aan tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Re: Wat voeren aan tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:19

Logisch eigenlijk, want dat verkoopt natuurlijk goed voor PAVO. Is misschien ook meer een advies voor warmbloedigen en niet echt voor onze koudbloedjes.
Ik kreeg ook het advies om 2 kilo krachtvoer te geven en ik geef nu alleen ¼ kilo als ik heb gereden en dat is 2 à 3 keer in de week, maar zonnebloemolie zal ik ook eens een beetje er over gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:20

Ik kreeg net 3.5 kilo...
idd, het is goed voor pavo.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:58

Ik betaal voor een doos met 30 Pavo koeken 9,95.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:05

flicka schreef:
Ik betaal voor een doos met 30 Pavo koeken 9,95.

Oké, bedankt! Valt nog mee, want daar kan je dan een maand mee doen als ik me niet vergis.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:08

Moeten we ze niet zo sober als mogelijk gaan houden??

Daar staan ze toch om bekend? Sobere paarden die weinig nodig hebben? Verward

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:10

Ja, en Tinks staan ook bekend om hun geweldig coole karakter en als echte kinderpoownie.. Clown

Zoveel Tinks, zoveel wensen.. Dat heb je nu eenmaal met zo'n divers ras..

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:16

Chubby schreef:
Ja, en Tinks staan ook bekend om hun geweldig coole karakter en als echte kinderpoownie..

Zoveel Tinks, zoveel wensen.. Dat heb je nu eenmaal met zo'n divers ras..

Heb je helemaal gelijk in Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:09

Sokkebok schreef:
Oké, bedankt! Valt nog mee, want daar kan je dan een maand mee doen als ik me niet vergis.

Ja, iedere dag een koek. Naast voordroog, hooi of gras. Die koeken zijn speciaal voor sobere rassen die geen krachtvoer krijgen. Zo komen ze toch aan de benodigde vitamines en mineralen. En ze zijn makkelijk in de wei te voeren Haha!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:47

En worden ze daar dan ook niet vervelend van? Want ik heb het idee dat als ik haar brok ga geven dat ze dan drukker wordt en dat wil ik liever niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:53

Wat bedoel je, vervelend van die koeken? Neuh. Zijn speciaal voor sobere rassen. Lees maar op de Pavo site, ze heten Summerfit en ook wel Aurakoeken (hetzelfde).

Nala91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:15

nielsd schreef:
Hoi,

ja ik weet er is al een topic over maar ik wilde graag advies vd mensen wat ik moet geven.
Mijn tinker wordt 4x in de week intensief gereden en 1 keer recreatief (ook wel werken hoor)
Maar ik vind haar nieet zo lekker voorwaards en nu zit ik te denken omwat meer/ander voer te geven.

Ze loopt nu op 1 zo'n gele (volgens mij 1 kilo) muesli speciaal voor koudbloeden. Met weinig eiwitten en suiker. Verder de gehele dag weidegang (ook met weinig eiwit) en in de avond krijgt ze ongeveer 2 plakken hooi.

Maar ze loopt wat trager enzo, en ik wil absoluut niet dat de stoom zo ongeveer uit de oren spuit maar iets voorwaartser mag wel.

Hebben jullie advies wat jullie zouden geven?

gr niels

Ik zou gewoon iets proberen..wat dacht je van ipv een kilo mueslie gewoon een halfje biks halfje muesli..het is een questie van uit proberen..!! succes ermee...die van mij krijgt trouwens 3/4 biks 's ochtens en s'avonds en 2 keer per dag een flinke arm met kuil..loopt heel goed..erg voorwaarts zelfs..maar in dat kuil zit natuurlijk veel eiwit dus let daarmee op!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:02

Irish krijgt een mengsel van kruidenmuesli en Pavo Liga. Ze is namelijk vreselijk gevoelig voor eiwitten! Zodra ze veel eiwitten binnenkrijgt ( sportbrok, maar zelfs al onderhoudsbrok) dan krijgt ze vreselijk veel plekken op haar benen (lijkt op mok) dat zo erg kan worden dat ze er wonden van krijgt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:51

nou sil zijn voer schema is ook aan gepast (gezien hij nu toch echt zo'n 100 kg te zwaar is) hij heeft het van't zomer veels te goed gehad en is explosief ge groeid.
nu was dat anders niet het probleem gezien hij tot aan deze winter die dikke gras buik wel zo onderand wel weg zou zijn.
hij was altijd toch wel een beetje magertjes geweest en hij dus het extra vet wel kon gebruiken.
maar nu komt hij toch eindelijk maar toch onder zadel en wil ik graag dat ie in wat betere conditie is.

maar goed voor nu gaat hij aan de lijn Duivel tot hij weer op redelijk gewicht is natuurlijk.
nu heb ik de paarden drogist gebeld en daar advies gevraagd
voor nu gaat hij iets vettig hooi en pavo vital krijgen en zodra het gaat vriezen krijg hij er wat wortel bij en uiteraard blijft de lijnzaad olie er bij.

en dat tegen over dit (een quote van mijzelf uit een eerder topic ) waar hij niet dikker van werd Clown

Citaat:
die hengst van mij staat dag en nacht buiten zonder beschutting maar met dek op.
krijgd iedere dag 1 kg bix met lijnzaad olie en een plak hooi word het wat minder weer en eet hij zijn hooi krijgt hij per dag een halve baal en ongeveer 2 a 3 kg bix met wat appels en voederwortels voor de vitaminen en carageen.
het is maar net hoe hij zich staande houd ik kijk iedere dag van mischien iets meer iets minder alles is 1 op het oog.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:55

Ik geef smurf kruidenmeusli speciaal voor koliek gevoelige paarden van pavo.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:27

twister krijgt 3 keer per dag 3/4 biks en en en 3 keer daags 1 kwart haver daarnaast 2 keer dag kuil en staat op stro
na het rijden krijt hij nog 4 handen muslie en een stuk of 8 penen verder een appel en een tomaatje of komkommer
en een eetlepel kruidenmeusli

nou dat is een beetje wat twister elke dag te eten krijgt
en hij doet het er prima op hoor
ik rij actief dress met hem

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:56

8 Penen per dag, heb je dan een abbo bij de groentenboer, dat is ruim 2 kg peen?
Echte winterpenen of gewoon worteltjes?
Ik heb namelijk altijd vernomen dat teveel penen, dus caroteen, niet goed was voor een paard.
En je er niet meer dan 2 mocht voeren..

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:14

Jip krijgt per dag 1 kilo sportbrok (zit bij ons in de bulk) en 2 keer per dag kuilvoer. Overdag staat hij buiten.
Jip word 2 tot 3 keer in de week gereden dressuurmatig en is 3,5. Hij ziet er goed uit maar moet hem wel in de gaten houden dat ie niet te dun word omdat hij ook nog volledig in de groei zit.

Rascal krijgt per dag 1/2 kilo sportbrok en 2 keer kuil en staat bij Jip in de wei. Hij is nog niet zadelmak en hoeft dus nog niet te werken. Hij is ietwat aan de dikke kant Haha!

[Edit] voerbeurten zijn bij ons rond 8.30 brok, 9.30; 14.00 kuil 17.00 weer brok en 22.00 weer kuil. Die van mij missen alleen de voerbeurt van 14.00 want dan staan ze buiten.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:38

Sita_ schreef:
8 Penen per dag, heb je dan een abbo bij de groentenboer, dat is ruim 2 kg peen?
Echte winterpenen of gewoon worteltjes?
Ik heb namelijk altijd vernomen dat teveel penen, dus caroteen, niet goed was voor een paard.
En je er niet meer dan 2 mocht voeren..

nee geen winterpeen hoor haha
dan heeft tie gelijk een volle buik en laat hij ze brokken
staan (iets laten staan....... o nee ik heb een tinker duh !)
nee het zijn net geen wortels en net geen winterpeen
net een slag der tussen(grote wortels dus of kleine winterpeen Haha! )
en daar koop ik een zak van bij de manege waar ik sta
voor 2 euro van 15 kilo en daar moet ik dan een week mee doen
helemaal super

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:20

Ooohw ik dacht al!
Dat paard kan na 8 penen geen pap meer zeggen Knipoog
Alhoewel, inderdaad het is een Tinker..
Weten we alles van! Vork