[TI] Mijten, heel normaal bij tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: Mijten, heel normaal bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:46

Hier kan sebacil nu ook weer via DA verkregen worden OK dan! weet niet of dat betekent dat het weer legaal is maar t is er weer en dan is erg handig!! Tinker van stalgenootje had namelijk pas weer last en DA was toevallig op stal en zei o ik neem morgen wel ff een flesje mee!

Say heeft er gelukkig geen last van (*klopt af*)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:33

Vashti, dank je wel! Lachen
Zal het in m'n achterhoofd houden, mocht de sebacil niet baten.
Vraag me wel af of de benen rondom en helemaal behandeld moeten worden, of alleen in de kootholte rondom, zoals bij Frontline.

Die shampoo voor honden die ook schijnt te werken ken ik ook nog niet, is die vrij verkrijgbaar?

Jeuk is inderdaad erger dan pijn, Jessie is ook helemaal teruggetrokken en sjacherijnig als ze weer erge last heeft van de mijt Ach gut

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:46

waarom is het belangrijk de schilfers goed weg te halen? dit begrijp ik niet goed.

kimmegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:59

Mijn tinker stampt ook heel vaak en die van mijn vriendin ook.
Wij gebruikte een tijd geleden ook ssebacil en ja als we dat deden was het een tijd weg. Het werkt dus echt wel.
Nu hebben we de sokken van onze tinkers eraf gehaald.
Ziet er niet uit maar oke het groeit weer aan.
Ga van de week weer sebacil gebruiken dat hebben we nog dus dat is handig.
Hoop voor mijn paardje dat het dan weer weg is.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:38

Die van ons heeft hier ook pas last gekregen van mijten......Misschien dan toch door verminderde weerstand ofzo, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Hier is sebacyl bij de dierenarts te verkrijgen, hielp bij mijn Tinker overigens niets.

Nu 2 injecties gehad en heb gedurende een week zijn spronggewricht gewassen met betadineshampoo. Nu smeer ik het in met zinkolie en was ik het af en toe. Ziet er veel rustiger uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 09:45

Ik heb vorige week voor de tweede keer gewassen met de vlooienshampoo voor honden, en de jeuk is nu weg gelukkig Haha!
Ik heb de shampoo goed in de sokken geschrobt met een oude borstel, daarmee krijg je het echt goed tot op de huid.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:35

lucca schreef:
waarom is het belangrijk de schilfers goed weg te halen? dit begrijp ik niet goed.

Kan me voorstellen dat als je dat laat zitten het weer een ideale huisvesting is voor mijten Pling

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:07

nee mij tinker heeft het niet. Die heeft wel heel vaak last van luizen maar die zijn na 1 keer wassen weg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:32

Berdien schreef:
Vashti, dank je wel! Lachen
Zal het in m'n achterhoofd houden, mocht de sebacil niet baten.
Vraag me wel af of de benen rondom en helemaal behandeld moeten worden, of alleen in de kootholte rondom, zoals bij Frontline.

nou dat zat ik me net af te vragen. frontline helpt tegen luis, teek en vlo, dus misschien ook tegen mijt? misschien is het al voorbij gekomen en heb ik het gemist?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:38

Ja, ik heb het wel eens gemeld, maar gebruik zelf Sebacil. Voor 't laatst bij Mira begin of half mei gedaan.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:10

mariska32 schreef:
grrr schreef:
Dit vind ik wel interessant! Mijn tinker heeft namelijk de laatste weken ook erge jeuk aan haar achterbenen. Nu heeft ze daar ook een beetje droge mok, wat ik ook wel behandel, maar ze schraapt ook steeds met haar ene been langs haar andere. Ze is er ook echt al wat haar kwijt! Dacht eerst dat het door de mok kwam, maar had zelf al bedacht dat het misschien ook wat anders zou kunnen zijn. Hoe ziet mijt er eigenlijk uit, en kun je dat ook echt goed zien? Want dat wil ik graag weten. Mijn vorige tinker had het trouwens ook niet, dus niet alle tinkers hebben het.

als je goed tussen de haren kijkt zie je vaak plekken met veel schilfers dit zijn sporen van mijt.
[het beste te zien bij nat haar]
na behandeling is het verstandig om de sokken af en toe te wassen met biotex [ja je leest het goed]
als je de kans hebt 2a3x inde week tot aan de buik de zee in en de schilfers steeds weer goed uit het haar halen.
het klopt dat bijna elke tinker last heeft van mijt net zoals alle andere vol behangen paarden,kijk maar eens naar een gemiddeld trekpaard,sporen en littekkens genoeg van mijt!
er van afkomen lukt eigenlijk niet maar het is goed onder de duim te houden,het kost alleen wel wat werk Knipoog

maar die schilfers komen toch van rap/rasp en niet van mijt?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:30

Naar mijn weten wordt rasp veroorzaakt door mijt Knipoog

Pell VA hier heeft niet t idee dat de frontline spray-on werkt (bij paar paarden uitgeprobeerd) en houdt t toch altijd bij sebacil Knipoog Vasthi gebruikte t geloof ik wel of was t flett ??

Say ga ik dit weekend denk ook weer sebacillen Ja. Ik moet haar toch wassen voor wedstrijd en weidegenoot tinker had hele erge last van mijt, dus zullen er bij Say dan nu ook wel zitten Nors opkijken zie nog niks maarja ze kunnen er natuurlijk wel al zitten dus ga ze nu vast KILLEN Whoosh!

Volgens VA kon je t ook ca 1x per 3 maanden preventief gebruiken Knipoog

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:54

heuu?????

is dat echt zo?
ik heb nooit beter geweten als dat rap/rasp hetzelfde is als mok maar dan hoger op het been?
in dat geval zal ik ook eens aan het sebacillen slaan!

ik snap niet dat de veearts nooit gezegd heeft dat rap door mijten komt eigenlijk.....

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:17

een kennis van mij waarmee ik met acht paarden in een carroussel rijd, vertelde dat haar paard mok had, toen vertelde ze mij dat ze maar weer eens met cebacil ging wassen, ik had toen dezelfde opmerking; dat is toch voor mijt? Ja antwoorde ze maar deze mok komt van mijt.Toen dacht ik dus ook al van oh gaat dat samen.
Mijn tinker had inderdaad ook aan de voorbenen in de knieholtes, korsten zitten. dat heeft ze al een hele poos. De laatste tijd was ze in haar sokken aan het bijten en stond ze vreselijk te stampen, ik heb haar gewassen met cebacil en nu lijkt het over te zijn. De schilfers en korsten heb ik er ook maar met een fijne kam uitgekamd, ben benieuwd of deze twee waarnemingen bij elkaar horen of toch twee apparte gevallen zijn.
groetjes.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:18

Mijn verzorgtinker had het ook. Die schuurde ook heel erg met haar achterbenen over elkaar heen na het rijden. Zaten ook kloofjes en huid was rood. Wij kregen inderdaad ook speciale shampoo om de sokken te wassen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:28

dit vond ik op een shire forum
• Parasieten: beenschurft (mn bij paarden met veel behang) geeft jeuk en beschadigt de huid, waardoor bacteriën de huid binnen kunnen dringen. Beenschurft geeft droge schilfers.

tttsssssss ik denk dat Tommie dus mijten heeft en een schimmeltje erbij,dit omdat er plukjes haar loskomen.
ik zal de veearts eens een huidafkrabsel laten maken!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:35

Rasp/ rap kun je vergelijken met berg.. Komt volgens mij geen mijt aan te pas..

Bacterien is ook heel wat anders dan mijt!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:43

grid schreef:
Naar mijn weten wordt rasp veroorzaakt door mijt

Pell VA hier heeft niet t idee dat de frontline spray-on werkt (bij paar paarden uitgeprobeerd) en houdt t toch altijd bij sebacil Vasthi gebruikte t geloof ik wel of was t flett ??

Idd, rasp word veroorzaakt door een mijt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:44

Mijt veroorzaakt schilfers, maar niet alle schilfers worden veroorzaakt door mijt..

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:45

Chubby schreef:
Rasp/ rap kun je vergelijken met berg.. Komt volgens mij geen mijt aan te pas..

Bacterien is ook heel wat anders dan mijt!

even teruglezen Chub,mijten veroorzaken dus wel rap (sprak zij heel wijs,weet het ook nog maar een dag) hahahahahhahaa
in het stukje wat ik neerzet hebben ze het over bacterien ,mij ging het meer om het stukje over de schilfers

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:45

Chubby schreef:
Mijt veroorzaakt schilfers, maar niet alle schilfers worden veroorzaakt door mijt..

daarom laat ik ook een afkrabsel maken....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:48

Da;s de enige mogelijkheid... Ik ben benieuwd!

Chub heeft wel rasp maar geen jeuk.. Ook niet nu ze drachtig is en ik merk dat haar hormonen haar gestel behoorlijk beinvloeden..

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:49

Ik begrijp dat jeuk kan komen door allergie, mijten, schimmels, vlooien en luizen,
Dus fronline gebruiken om in te spuiten, een vlooienbandje om en eens per 3 maanden een badje met sebacyl Knipoog

Grapje hoor, maar afkrabsels moeten er dus gemaakt worden als het beeld niet geheel duidelijk is.
De laatste keer bij Djowy is dat ook gedaan, zaten veel mijten en amoeben in. (bacterie)
Rekening krijgen we nog Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:50

Staat in de bijsluiter van frontline dat het tegen mijt helpt? Er is wel een ander spot on middel waar ik altijd de naam van vergeet die geregistreerd is tegen mijt..

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:51

Puk heeft ook schilfertjes in zijn sokken..
Maar alleen aan zijn voorbenen en niet zoo heel veel,
en jeukt ook nooit eraan en stampt niet..

Wel heb ik Sebacil gekregen paar maanden geleden
ivm met veel mok 's winters.
Ook heeft Puk daarvoor een prik gekregen die die nu
om de drie maanden moet herhalen, en ernaast dan nog
gewoon goed ontwormen tegen lintworm.
De prik die die heeft gekregen heeft ook tot nu toe super
gewerkt voor de mok, heb nog geen mok gezien met dit
natte weer.. dus hoop dat het zoo blijft..

Maar ga dan maar is zijn sokken goed wassen
met Sebacil het weekend.. ook tegen die schilfers..
Want het kan geen kwaad neem ik aan al
was je een keertje voor de zekerheid?