Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BlazingBoots schreef:Liefling op bokt rijd M2 met haar tinker

roebietinker schreef:BlazingBoots schreef:Liefling op bokt rijd M2 met haar tinker
Wel mooie foto's van dr tinker,, k moet nog wel wat trainen voordat die van mij afvalt (is ook nog maar 2 1/5) met ruiter aan het rijden op dr rug dus ja.. beetJe lochisch dat ze nog niet direct is afgvallen
Cars schreef:Citaat:Wel mooie foto's van dr tinker,, k moet nog wel wat trainen voordat die van mij afvalt (is ook nog maar 2 1/5) met ruiter aan het rijden op dr rug dus ja.. beetJe lochisch dat ze nog niet direct is afgvallen
Als ze nog maar 2 1/2 is doe je het dan wel rustig aan met haar...
Die hoeft nog niet af te vallen die is nog lekker aan het groeien.
Verder zijn tinker ook maar gewoon paarden....ze kunnen zeker een eind komen in de dressuur waarom niet???
maar of t maanden, weken, dagen zijn ??? grid schreef:Cars schreef:Als ze nog maar 2 1/2 is doe je het dan wel rustig aan met haar...
Die hoeft nog niet af te vallen die is nog lekker aan het groeien.
Verder zijn tinker ook maar gewoon paarden....ze kunnen zeker een eind komen in de dressuur waarom niet???
Volgens mij bedoelde ze dat ze er zo lang op aan t rijden ismaar of t maanden, weken, dagen zijn ???
(ben ff wat verder gaan lezen) 
Dat is bepaald niet geschreven door iemand die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft 
CynPerfect schreef:Tuurlijk kan dat,
Het paardje dat ik rijd is 4 en maakt changementen,
Ze begint het te leren om te wijken.
Ik rijd western en zal kan al een beetje spinnen.
Maar een Tinker/Irish Cob kan alles wat een ander ook kan.
Hangt een beetje van het paard af ook, of ze dom of lomp zijn.
Maar dat heb je in ieder ras
Supertje schreef:Maar hier heb ik ook mijn twijfels over, niet over het waarheidsgehalte, maar of het goed is. Changementen en wijken daar hoor je mij niet over, maar spinnen vind ik te ver gaan voor een 4 jarige. Dat is een aardige belasting voor de gewrichten, vooral bij een paard wat nog niet zo sterk is. Ik heb helemaal niets tegen western, maar ik weet wel dat het de 'gewoonte' is om ook jonge paarden dit soort oefeningen al aan te leren, en dat vind ik niet zo fantastisch.
een spin is weliswaar belastend maar mits goed aangeleerd en voorbereid en met beleid uitgevoerd (gedoseerd: een springruiter springt ook niet iedere dag) hoeft het ook op 4-jarige leeftijd niet schadelijk te zijn. Voorwaarde is sowieso (maar dat geldt voor veel meer oefeningen niet alleen uit de western) dat de basis er goed in zit. Ook voor westernpaarden geldt dat ze soepel en sterk moeten zijn, nagevelijk, rechtgericht en in balans etc etc. Daarnaast moet voordat je aan een oefening als de spin gaat denken ook bijv. het wijken er helemaal in zitten.
Supertje schreef:Ik start met Jordy geen wedstrijden, zit nog wel in de planning maar is er helaas nog niet van gekomen door rugproblemen van mij, en bovendien heeft het ook heel wat tijd gekost om Jordy weer 'in het gareel' te krijgen, hij was niet al te makkelijk (understatement....).
Maar Jordy beheerst wel aardig wat oefeningen inmiddels, travers en schouderbinnenwaarts doet hij vlekkeloos en heeft hem ook nooit moeite gekost. Appuyeren zijn we mee bezig, het gaat lekker, maar er moeten nog een beetje de puntjes op de i. Wissels kent hij ook, maar dat is vooral vanuit het springen wat ook met hem gedaan wordt, hij kan ze echter heel netjes.
Passage en piaffe zijn we nog niet mee bezig, hoewel het er soms wel onbedoeld uit komt als ik hem wat teveel verzamel
Jordy kan makkelijk verzamelen, maar itt veel tinkers vind hij uitstrekken makkelijker, en dat kan hij ook heel goed.
Veel foto's heb ik er overigens niet van, ik kon er nu zo snel maar eentje vinden. Dit is al een oudere foto van de SB, en die is daar nog niet heel netjes, maar het geeft een idee: