[TI] tinker naar niveau rijden,,?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Re: tinker naar niveau rijden,,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:36

Volgend jaar ga ik een poging doen om Sissi naar het Z-ressuur te laten rijden, maar in ieder geval M......

Ze is nu L1 met een aantal winstpunten....

Of het gaat lukken ?? Zien we wel....

noortjeput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:50

Met Celtic rij ik geen off. wedstrijden omdat ik L2 startgerechtigd moet zijn om te mogen starten.
Ik rij dressuur met hem en we zijn nu bezig met schoudervoor.
Ook zijgangen zullen geen probleem zijn denk ik.
Verder kan hij ook changeren en pikt alles snel op . Hij is nu net 5 geworden en ik heb voorheen nooit echt dressuur gereden.( lees: geen wedstrijden nooit hoog niveau. )

Dus ik denk dat er genoeg tinkers zijn die Z kunnen gaan lopen !
Ik zou zeggen : gewoon blijven trainen! Pling

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:34

Ja ik denk dat mensen denken doordat veel tinkers wat zwaarder van bouw zijn dat ze ook direct sloom zouden zijn. Nou naar ervaring weet ik toch dat ze dat ECHT niet zein!! =P en waar ze zo over het paardje praatte was op een stal waar ik eerst reed daar ben ik gestopt doordat ik was gevraagd voor desze tinker en nou rijd ik op een kei gesellige stal met kei gesellige mensen die tenminste die tinker kei gaaf vinden =D
vinn het alleen jammer dat als ik op de oude stal kom dat ze daar dan zo doen dus dan hoeft dat van mij niet meer !!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:37

Liefling op bokt rijd M2 met haar tinker

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:46

BlazingBoots schreef:

Wel mooie foto's van dr tinker,, k moet nog wel wat trainen voordat die van mij afvalt (is ook nog maar 2 1/5) met ruiter aan het rijden op dr rug dus ja.. beetJe lochisch dat ze nog niet direct is afgvallen Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:02

Ik start met Jordy geen wedstrijden, zit nog wel in de planning maar is er helaas nog niet van gekomen door rugproblemen van mij, en bovendien heeft het ook heel wat tijd gekost om Jordy weer 'in het gareel' te krijgen, hij was niet al te makkelijk (understatement....).

Maar Jordy beheerst wel aardig wat oefeningen inmiddels, travers en schouderbinnenwaarts doet hij vlekkeloos en heeft hem ook nooit moeite gekost. Appuyeren zijn we mee bezig, het gaat lekker, maar er moeten nog een beetje de puntjes op de i. Wissels kent hij ook, maar dat is vooral vanuit het springen wat ook met hem gedaan wordt, hij kan ze echter heel netjes.
Passage en piaffe zijn we nog niet mee bezig, hoewel het er soms wel onbedoeld uit komt als ik hem wat teveel verzamel Haha!
Jordy kan makkelijk verzamelen, maar itt veel tinkers vind hij uitstrekken makkelijker, en dat kan hij ook heel goed.

Veel foto's heb ik er overigens niet van, ik kon er nu zo snel maar eentje vinden. Dit is al een oudere foto van de SB, en die is daar nog niet heel netjes, maar het geeft een idee:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supertje op 02-11-06 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:06

m'n vriendin heeft een tinker die wijkt en schouderbinnewaarts doet maar ik heb haar dat nog nooit zien rijden... maar ze doet dat wel op de ponyclub.. dus het kan maar springen lukt niet bij hem.. ik weet het niet licht ook aand e tinker zelf

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:50

Dit trio krijgt ook alles voor elkaar.
Alleen voor niets gaat de zon op.
Dus oefenen en oefenen.

Afbeelding

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:59

roebietinker schreef:
BlazingBoots schreef:

Wel mooie foto's van dr tinker,, k moet nog wel wat trainen voordat die van mij afvalt (is ook nog maar 2 1/5) met ruiter aan het rijden op dr rug dus ja.. beetJe lochisch dat ze nog niet direct is afgvallen Haha!

Als ze nog maar 2 1/2 is doe je het dan wel rustig aan met haar...
Die hoeft nog niet af te vallen die is nog lekker aan het groeien.

Verder zijn tinker ook maar gewoon paarden....ze kunnen zeker een eind komen in de dressuur waarom niet???

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:03

@ abby, wat is een spaanse draf eigenlijk?

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:08

Tuurlijk kan dat,
Het paardje dat ik rijd is 4 en maakt changementen,
Ze begint het te leren om te wijken.
Ik rijd western en zal kan al een beetje spinnen.
Maar een Tinker/Irish Cob kan alles wat een ander ook kan.
Hangt een beetje van het paard af ook, of ze dom of lomp zijn.
Maar dat heb je in ieder ras

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:50

Cars schreef:
Citaat:

Verder zijn tinker ook maar gewoon paarden....ze kunnen zeker een eind komen in de dressuur waarom niet???

Volgens mij bedoelde ze dat ze er zo lang op aan t rijden is Knipoog maar of t maanden, weken, dagen zijn ???

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:01

grid schreef:
Cars schreef:

Volgens mij bedoelde ze dat ze er zo lang op aan t rijden is Knipoog maar of t maanden, weken, dagen zijn ???

Nou, ik vrees dat het nog wel eens de leeftijd zou kunnen zijn van het paard (2,5 dus ) Nagelbijten / Gniffelen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:25

sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat dit meisje veel fantasie heeft... als ik fout zit, mogen de moddies mij slaan Whoosh!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:38

Mag ik dan ook even Whoosh! Blauw oog Gestoord Clown

snap wat je bedoelt, bepaald paardenblad?

2,5 is echt veel te jong voor een tinker om te beginnen. Ze zijn nog vollop in de groei en als je ooit de Z wilt halen zul je niet al met 2,5 moeten beginnen. Dan is het paard versleten vorodat je zover bent.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:16

Ik denk dat Pell gelijk heeft Knipoog (ben ff wat verder gaan lezen)

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:20

Ik rijd een tinker die het dressuurmatig ook helemaal niet zo slecht doet. Hij kan ook wijken ed, maar we rijden geen wedstrijden met hem. De reden is gewoon dat het er niet van komt.

En inderdaad moet je nooit al beginnen wanneer een paard 2,5 is. Dan is ie nog helemaal niet volgroeid!

@Supertje: jouw tinker vind ik ook errug mooi Ja

@Abby: Heb je foto's van jou en je tink?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:01

Ik krijg nu ook hetzelfde idee als Pellie, vooral nu ik het profiel heb gelezen Nagelbijten / Gniffelen Dat is bepaald niet geschreven door iemand die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft Haha!
Ik krijg het idee van een meisje met verzorgpaarden en een hoop fantasie Maar helaas denk ik dat dat rijden met 2,5 jarige op die manier weleens waarheid kan zijn.
CynPerfect schreef:
Tuurlijk kan dat,
Het paardje dat ik rijd is 4 en maakt changementen,
Ze begint het te leren om te wijken.
Ik rijd western en zal kan al een beetje spinnen.
Maar een Tinker/Irish Cob kan alles wat een ander ook kan.
Hangt een beetje van het paard af ook, of ze dom of lomp zijn.
Maar dat heb je in ieder ras

Maar hier heb ik ook mijn twijfels over, niet over het waarheidsgehalte, maar of het goed is. Changementen en wijken daar hoor je mij niet over, maar spinnen vind ik te ver gaan voor een 4 jarige. Dat is een aardige belasting voor de gewrichten, vooral bij een paard wat nog niet zo sterk is. Ik heb helemaal niets tegen western, maar ik weet wel dat het de 'gewoonte' is om ook jonge paarden dit soort oefeningen al aan te leren, en dat vind ik niet zo fantastisch.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:12

K bedoelde 2,5 week(schaam schaam) =P

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:15

Dus k bedoelde da de tinker 2,5 week onder het zadel is en hij is tussen de 3 en 3,5 jaar dus ik vind het een mooie leeftijd om te beginnen =D

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:23

Supertje schreef:
Maar hier heb ik ook mijn twijfels over, niet over het waarheidsgehalte, maar of het goed is. Changementen en wijken daar hoor je mij niet over, maar spinnen vind ik te ver gaan voor een 4 jarige. Dat is een aardige belasting voor de gewrichten, vooral bij een paard wat nog niet zo sterk is. Ik heb helemaal niets tegen western, maar ik weet wel dat het de 'gewoonte' is om ook jonge paarden dit soort oefeningen al aan te leren, en dat vind ik niet zo fantastisch.

Alles waar TE voor staat is niet goed Knipoog een spin is weliswaar belastend maar mits goed aangeleerd en voorbereid en met beleid uitgevoerd (gedoseerd: een springruiter springt ook niet iedere dag) hoeft het ook op 4-jarige leeftijd niet schadelijk te zijn. Voorwaarde is sowieso (maar dat geldt voor veel meer oefeningen niet alleen uit de western) dat de basis er goed in zit. Ook voor westernpaarden geldt dat ze soepel en sterk moeten zijn, nagevelijk, rechtgericht en in balans etc etc. Daarnaast moet voordat je aan een oefening als de spin gaat denken ook bijv. het wijken er helemaal in zitten.
Enne....western is veeeeeeel meer dan reining alleen hoor Knipoog

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:35

Supertje schreef:
Ik start met Jordy geen wedstrijden, zit nog wel in de planning maar is er helaas nog niet van gekomen door rugproblemen van mij, en bovendien heeft het ook heel wat tijd gekost om Jordy weer 'in het gareel' te krijgen, hij was niet al te makkelijk (understatement....).

Maar Jordy beheerst wel aardig wat oefeningen inmiddels, travers en schouderbinnenwaarts doet hij vlekkeloos en heeft hem ook nooit moeite gekost. Appuyeren zijn we mee bezig, het gaat lekker, maar er moeten nog een beetje de puntjes op de i. Wissels kent hij ook, maar dat is vooral vanuit het springen wat ook met hem gedaan wordt, hij kan ze echter heel netjes.
Passage en piaffe zijn we nog niet mee bezig, hoewel het er soms wel onbedoeld uit komt als ik hem wat teveel verzamel Haha!
Jordy kan makkelijk verzamelen, maar itt veel tinkers vind hij uitstrekken makkelijker, en dat kan hij ook heel goed.

Veel foto's heb ik er overigens niet van, ik kon er nu zo snel maar eentje vinden. Dit is al een oudere foto van de SB, en die is daar nog niet heel netjes, maar het geeft een idee:
Afbeelding

Ik heb helemaal niks met tinkers, maar ik moet even kwijt dat ik dit paardje onwijs stoer vind!!!! En dat is nog zachtjes uitgedrukt. Geeft ook een heel ander beeld omdat hij geschoren is!! Echt geweldig!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 07:08

Ik heb zelf een irish cob merrie en rijd ook een ruin voor iemand, beiden ben ik momenteel aan het trainen op L/M niveau en mijn instructrice is erg enthousiast!

Sandra_H jij kent haar wel! Carolien.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:12

Heb me voorgenomen pas te gaan spinnen als de mijne minimaal 5 jaar is, is het lichaam er dan nog niet klaar voor dan stellen we het nog langer uit. Hoe oud het dier ook is, de manier van aanleren is heel heel erg belangrijk. Er zit nog al een verschil in het neerzetten van het been en dan draaien of het draaien van het been en dan pas neerzetten.

Zegt zei die hele winter zonder bak langs de straat moet rijden en ook nog eens in het donker maar goed Zij zijn groot en ik is klein!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:26

@Snowdon: Spaanse draf is hetzelfde als spaanse stap, maar dan in een passage-achtige draf.