[TI] Hoeveel is deze dekhengst waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mero

Re: Hoeveel is deze dekhengst waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:08

Chev, geeft niet schat, Knipoog

@KMD. Ach so. Dacht dat je feitelijke info over hem had, zodoende.

Frenia, is deze hengst van zoveel kwaliteit in jouw ogen dat hij veel dekkingen zou kunnen krijgen met hengsten als Zippo, Bro en Moes op steenworpafstand?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:12

Pfhiew Mon! Kusje

Ik ga even kijken of ik mijn tekst weg kan halen, anders gaan dingen een eigen leven leiden...

(edit) gelukt.... zie je ik moest gaan wassen dan had ik deze onzin niet uitgekraamd..!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:35

frenia schreef:
hoop dat je dwalingen daarmee beantwoord zijn Lachen

jazeker overigens... ik zat inderdaad aan gezondheids info te denken Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:36

Deze hengst heeft idd bij Jean gestaan, het was haar eerste dekhengst. Mij heeft ze verteld dat ze hem naar Belgie verkocht heeft omdat hij niet zwaar genoeg was.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:42

Als deze hengst te koop staat en het buitenland weet ervan dan is de kans groot dat hij daarheen gaat. Het is een mooie (maar niet al te zware) cobhengst, zo van de foto te zien, met veel behang. Ik denk aan een bedrag (hier in Nederland of Belgie) van minimaal 8000 euro. Dan moet hij wel klinisch en röntgenologisch (schrijf je dat zo?) goedgekeurd zijn.
In mijn achterhoofd heb ik de prijzen die Jean(ette) voor haar hengsten vroeg. Deze doet er zeker niet voor onder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:46

Er ligt een groot verschil in nl tussen wat een hengst werkelijk waard is en wat er op dit moment voor betaald wordt. Er is een reden dat alle hengsten naar het buitenland vertrekken, hier hebben de mensen er domweg het geld niet voor over.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:51

Het is maar wat de gek er voor geeft Knipoog Als jij een tinker wil kopen in Amerika betaal je ook kapitalen. Het is niet voor niets dat veel goede paarden hier naar het buitenland gaan en dan heb ik het niet alleen over tinkers. Ik hoorde vandaag dat er goud geld betaald wordt voor bonte kwpn'ers in Engeland.

En wat is een tinkerhengst nu werkelijk waard? Een die zich bewezen heeft met meerdere 1e premie-nakomelingen is denk ik een stuk meer waard dat een met een paar 2e premie-veulens. Je kan ook gewoon afgaan op het type, de beweging en uitstraling. Of aparte kleur.
Er was vanmiddag bij het nieuwe programma Horses&Co een vrouw die wel 10.000 euro voor een D-sportpony voor haar 10-jarige dochtertje wilde neertellen. Nou ja, mijn brillenglazen vielen er bijna uit want het kind kon echt niet goed rijden.
Wat ik wil zeggen is dat alles relatief is. Wil je graag een bepaald (type) paard en je hebt het geld ervoor, dan koop je dat. Tenminste, dat zou ik doen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 08:34

alles is idd relatief, vandaar dat ik jullie ongezouten, ongekleurde mening vraag. Ikzelf ben een beetje blind van liefde, wat in combi met geldzaken niet altijd gezond is Knipoog

concurreren met Zippo, Bro en Moes: moeilijk te zeggen. Als ik héél eerlijk ben, denk ik van niet, op dit moment.
Moes is echter al een paar jaar ouder en zal dus waarschijnlijk niet zolang meer kunnen blijven doordekken.
Bryn is gewoon een heel ander type, véél sportiever, wat denk ik ook veel mensen aanspreekt.
Hij wordt op dit moment niet gepromoot en staat niet officieel te koop (wel officieus Clown )
hij is dus helemaal niet gekend eigenlijk. Is al van 2004 geleden dat hij nog op een evenement is geshowd geweest en inmiddels is het een ander paard geworden qua breedte, karakter etc.
àls hij van mij zou zijn, zou ik eerst en vooral met hem naar hk gaan, om hem weer in de kijker te plaatsen. én ik zou hem bv ook in boekjes plaatsen en naargelang zijn talent een ruiter zoeken die hem kan uitbrengen op wedstrijden.
Onbekend is nu eenmaal onbemind en je merkt alleen al in dit topic hoe weinig mensen hem kennen en hoe weinig ze van hem af weten Knipoog
Ik denk ook dat hij gewoon een iets ander publiek zou aantrekken dan bv Moes of Zippo.
Verder zou ik hem in het waalse landsgedeelte willen laten staan, zodat hij ook ander "volk" aantrekt dan de andere hengsten in de buurt (alle dekkingen die hij nu heeft zijn van waalse mensen of noordfrankrijk).

Ik zal eens wat foto's online zetten die ik gemaakt heb in 2004, zie je meteen het verschil Knipoog
was echt nog een schriel kippetje toen Tong uitsteken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:54

Ten eerste vind ik het echt een hele mooie hengst! Ja wel een type dat mij aanspreekt. Ken hem nog helemaal niet, dus ben helemaal blind en onbevooroordeeld Knipoog
Ik denk echter ook dat je de prijzen die ze in Amerika voor Tinkers betalen niet moet gaan verwarren met wat je er hiervoor kan vragen c.q. betalen.
Ik denk ook aan een bedrag van 7000 euro. Kan me niet helemaal herinneren of hij zich al echt bewezen heeft, en ken zijn veulens ook niet.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat! Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:05

Ik vind het echt een prachtige hengst, zeker wel mijn type, en ik ken hem ook.
Ik heb hem ooit al eens bij jeanette gezien en mij is een andere reden van verkoop verteld als bij caira maar goed dat is verder niet belangrijk.
Ik denk dat ik er als ik geld zat had en plek zat hat hier best een 8000 euro voor over zou hebben mits DA verklaring dat hij gezond is op de foto is gezet enz.
Helaas gaan dit soort hengsten vaak naar het buitenland gewoonweg omdat wij nederlanders niet zo veel voor een hengst over hebben, tenminste de meesten niet.

Klopt deze hengst is al een paar jaar niet meer erg in de schijnwerpers, ik vermoed dat hij best wat kan toevoegen in de tinkerwereld maar dan zal je net als wat je zelf al zegt wel moeten gaan promoten met je hengst.

Succes met je beslissing je doet in mijn ogen zeker een goede koop mocht het doorgaan..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:27

Ik ben helemaal niet thuis in de prijzen voor (dek)hengsten, maar ik vind dit een geweldig mooi type hengst Ja

Ik denk inderdaad dat wanneer je hem promoot, dat er absoluut animo voor is om mee te dekken!
Succes

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:36

Ik ken Mc Brynmore nog wel van de hengstenkeuring in Velddriel en weet toen nog wel dat ie toen net in het crossbred kwam, omdat ie (zogenaamd) te lange benen had.
Daar won ie toen wel maar de rest was VEEL meer crossbred (bedoel dan bijna geen sok, paardachtig enz enz) --> ik vond hem toen toch al gewoon een sjieke Cob (genoeg sok en ook al rond/ body genoeg) en hij was bovendien ook nog jong Knipoog dus had van mij toen al gewoon in het cob mogen vallen Ja.
Hij is nu inderdaad veel veranderd, zijn manen alleen al hihi!

en tja wat betreft 1ste of 2e premie nakomelingen moet je ook goed kijken welke merrie ze erbij gezet hebben, dus zegt niet altijd alles.

t is jammer dat ie nu niet gepromoot wordt en idd denk dat ie wel mensen trekt als ie weer wat bekender wordt en ook een sportprestatie helpt ...

Vind het moeilijk hóór ... maar zo in de NL markt denk ik dan ook zo'n €6000-7000 mits klinisch + röntgenlogisch oké Knipoog maar idd wat anderen zeggen --> naar t buitenland toe krijg je meer ...

Maar ikzelf zou dus niet snel een volwassen hengst kopen (ik zou dus nooit genoemd bedrag overhebben voor een tinkerhengst Bloos ) ... ik ga op 1 of andere manier dan liever voor een jonge/ of zelfgefokte Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:09

Dat doen de meesten grid, maar ook voor een boel mensen wordt de verwachting niet waargemaakt en wordt het alsnog geruind.
Bij deze hengst en bij volwassen tinkerers weet je wel wat je koopt en hoef je het niet meer af te wachten dat is dus een voordeel.

tja in mijn situatie nu zou ik het er ook niet voor betalen maar mocht ik geld genoeg hebben dan zou ik zeker wel een volwassen tinkerhengst kopen.

maar goed dat zijn afwegingen die je maakt.

Kline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:40

Ik ben nauw betrokken geweest bij de verkoop van Bryn destijds. En de huidige eigenaresse is een vriendin van mij. Zij was op slag verliefd op Bryn en heeft hem toen voor een behoorlijk bedrag gekocht. Als hij inderdaad verkocht zou gaan worden, dan is dat naar het buitenland. In Nederland betalen ze dat soort bedragen (nog) niet voor een hengst. Maar het is een super imponerende hengst!!! Zijn karakter ook Knipoog .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:39

wat een prachtig koppie zit er op deze hengst zeg! de prijs is inderdaad heel moeilijk, Nederlanders zijn gierig Clown
Betaal je hier voor een leuke hengst misschien 8000 euro, een amerikaan zou er zelfs 50.000 of meer voor kunnen neertellen.
Hopen dat hij in Nederland blijft, ik blijf het altijd zo zonde vinden dat veel dieren naar het buitenland gaan

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:58

Lowara schreef:
wat een prachtig koppie zit er op deze hengst zeg! de prijs is inderdaad heel moeilijk, Nederlanders zijn gierig Clown
Betaal je hier voor een leuke hengst misschien 8000 euro, een amerikaan zou er zelfs 50.000 of meer voor kunnen neertellen.
Hopen dat hij in Nederland blijft, ik blijf het altijd zo zonde vinden dat veel dieren naar het buitenland gaan

Het is ook zonde voor de nakomelingen als alle goede hengsten maar naar het buitenland verkocht worden. We willen toch een gezond en gevarieerd stamboek neerzetten hier in NL......... Maarja, voor geld doen mensen de gekste dingen. Ik zou persoonlijk ook nog wel een keer op mijn achterhoofd krabben als ik een hengst ooit gekocht had voor pak hem beet 3000 euro en ik kan er in bijv. Amerika 15000 tot 20000 euro voor krijgen....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:02

jup, ikzelf ook hoor, als ik een dier te koop heb en ik kan hem hier voor 4000 verkopen en in het buitenland voor het tien dubbele, dan is de keuze ( helaas) snel gemaakt.
Maar zonde blijft het.vooral omdat het importeren van sperma zo duur is en zoveel risico's met zich mee brengt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:03

Hoezo zonde voor de nakomelingen? Na selcetie kun je de beste nakomelingen toch weer verder voor de fok gebruiken?

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:08

@lowara

hopen dat hij in nederland blijft zal moeilijk gaan hij staat nl. al een hele tijd in België!!! Lachen:-):-) maar dat is nog niet zo ver om eens te komen!!! hé

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:11

oooh dan zou hij naar Belgie gaan?
geen probleem,mag mijn zus een potje van zijn kwakkie meenemen als ze op bezoek thuis komt Clown

@ KootMiraDrum: maar als je geen nakomelingen hebt omdat alles in het buitenland loopt,hoe wil je er dan aan komen behalve door er een voor veel geld te kopen? ( wat weer niet kan omdat nederlanders te gierig zijn Clown )

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:00

Ik geef Grid gelijk voor wat betreft de invloed van de merries. Het stempel wordt vaak op de hengst gedrukt maar merries zijn zeker zo belangrijk.

Maar wat betreft het aankopen van een jonge hengst of zelfgefokte hengst, neuh, met een volwassen hengst weet je (zo goed als) wat je in huis haalt. Heel veel jonge hengsten waarvan veel gedacht wordt, worden toch geruind omdat ze het helaas niet niet kunnen waarmaken. Maar een goede volwassen hengst kost nu eenmaal veel geld. Maar kan ook weer veel opbrengen...
Ik denk dat zo'n hengst met wat promotie naar het buitenland vertrekt maar zou wel zorgen voor nakomelingen hier of in België.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:56

flicka schreef:
Maar een goede volwassen hengst kost nu eenmaal veel geld. Maar kan ook weer veel opbrengen...
Ik denk dat zo'n hengst met wat promotie naar het buitenland vertrekt maar zou wel zorgen voor nakomelingen hier of in België.

Waarom wordt er bij hengsten (bijna)altijd over economische waarde gepraat? Alsof het geen levend wezen is, maar een fok cq. geld machine?
Don't get me wrong, ik heb helemaal niks tegen fokken met paarden, maar ik vind het persoonlijk wel storend wanneer er hengsten worden aangeschaft met als hoofdreden persoonlijk financieel gewin en als men met de hengst klaar is en/of er komt een hoog bod uit het buitenland moet zo'n paard weer verkassen en de eigenaar vult z'n zakken...
Maar helaas is dat in de paardenwereld meer regelmaat dan uitzondering (uitzonderingen daargelaten natuurlijk Knipoog ).
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat mijn paard voor wat voor prijs dan ook weg zou gaan, ookal bood iemand mij een paar miljoen, ik zou 'm niet verkopen, als ik een hengst had zou dat niet anders zijn...
Maar goed, ik hoef dan ook niet van paarden te leven.
En idd vertrekken veel goede paarden naar het buitenland (en vooral Amerika) omdat er daar (in onze ogen) extreem hoge prijzen worden betaald, jammer, maar helaas, waarschijnlijk verdienen die hoge bedragen zichzelf daar wel weer terug (met b.v. veel hogere dekgelden) en is dat in Nederland niet het geval, misschien daarom het prijsverschil?

Crossland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:41

Als ik bedenk wat wij voor onze hengst betaalt hebben drie kleurige ongekeurd 3 jaar oud.

Dan is deze hengst zeker 6á 7000 euro waard en dan overdrijf ik echt niet.
In het buitenland zal hij waarschijnlijk nog meer waard zijn.(mits gezond met da verklaring)
Veel succes met je besluit!.

Groetjes Crossland

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 04:50

ik ken deze hengst ook uit de begintijd, dit is nu een mooi voorbeeld waarvan je kunt zien dat onze bontjes pas laat uitgegroeid zijn, toen de tijd was hij nog echt een puppie, nu is het een prachtig weelderige hengst geworden.

de prijzen in nl en be liggen idd zo tussen de 6 en 8000 euro, in het buitenland idd veel hoger.

je moet deze hengst kopen omdat je er helemaal zot van bent en lekker met hem aan het werk gaan, maar niet omdat je denkt dat je er financieel erg mee op gaat schieten, denk ook niet dat hij zijn aankoopbedrag weer terugverdiend, mits je zelf niet minimaal 10 merries hebt zijn de dekaantallen echt niet hoog hoor, het 1ne jaar kun je zo 10 dekkingen hebben maar het andere jaar kan het er ook maar 1 zijn.

er zijn nu eenmaal veel mooie goedgekeurde hengsten en niet extreem veel merries waar ook mee gefokt word.

het promoten van je hengst en hem overal laten zien, ten alle tijden hem goed in conditie hebben kost ook veel geld.

dus reken je niet rijk en koop hem omdat je echt verliefd op hem bent, en daarna, genieten van deze mooie man.

@kinsealy
ik ben denk ik 1 van die uitzonderingen, ik heb al veel mailtjes uit het buitenland gehad om mijn kerel daarheen te verkopen, maar ik hou met heel mijn hart van hem en zou hem voor geen geld in de wereld kunnen missen, het is mijn maatje en dat hij goedgekeurd is is mooi meegenomen maar was hij het niet dan ging hij ook niet weg.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:02

eerst en vooral even de foto's van toen ik hem leerde kennen.
Zijn er een aantal van sandra zelf, en een boel van mij van 10 april 2004.
De snor (tweekleurig Haha!) foto's en foto's op stal zijn van eind februari 2005.
Foto's in de eerste post zijn van 2006.
denk dat het verschil wel duidelijk is... Knipoog

http://s88.photobucket.com/albums/k193/ ... re%202004/
(hoop dat jullie met deze link het hele album kunnen zien...

basischinfo: hengst staat niet in nederland, maar al enkele jaren in België en ik zou hem graag daar houden Knipoog maar belgen zijn op paardengebied even gierig (of nog gieriger Clown )

leuk dat er toch veel mensen zijn die hem mooi vinden en wie hij aanspreekt!
Haha!

kline: je krijgt binnenkort een pb Haha!
wat ik al zei: op twee jaar tijd is niet alleen zn uiterlijk veranderd, mmaar ook zijn karakter en gedrag. Terwijl hij 2004 nog als een gek door de piste ging, is hij nu veel relaxter en ook op stal veel rustiger. wat niet betekent dat hij niet meer imponerend is of course Knipoog
voor wat betreft verkoop, volgt later een algemeen antwoord ter verduidelijking.

flicka en grid: uiteraard zijn de merries van belang, ik gaf alleen wat info Knipoog
als je sommige merries bekijkt die met bryn nakomelingen hebben, dan krab je even aan je hoofd en frons je nogal Clown de merrie is minstens even belangrijk Ja

kinsealy: zie mijn latere uitleg (die dus nog volgt), ik vraag hier echt economische marktwaarde, want hoewel emotioneel, wil ik me niet in de zak laten zetten... Knipoog
helaas draait alles nu eenmaal om geld...en ik hoef daar niet blind voor te zijn en naief te zijn.
Als ik hem zou (kunnen) kopen dan zou dat niet in de zin van geldwinst of bijverdienste zijn, lijkt mij ook niet realistisch Clown (zoals tinkermuts zegt: promotie + houden ervan kost geld, dekgeld ligt vrij laag, weinig dekkingen gemiddeld per hengst,...)