[TI] scheren van een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:05

Roos wordt zoooo lui met die vacht.
Ze heeft het echt heet als ze moet werken.
Gisterenavond heb ik in de kou en donker gereden,zo lekker vond ze dat.
Lekker koel en ze voelt ze zich een stuk beter.
En was heerlijk aan het werk,en had er zin in.

Drijfnat evengoed,en ze heeft een bere conditie.
4 november word ze geschoren.
Voor haar net zo prettig als voor mij met deze arbeid.
Hoeft ze niet intensief te trainen ben ik de laatste die die mooie teddy beren vacht weg haalt.
Maar het is geen doen zo.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:52

Ik scheer Dewi ook.
Zelfs als ik nu al rij krijg ik haar gewoon niet meer drooggestapt (na half uur nog steeds zijknat) en merk dat ze veel minder wilt lopen omdat ze al snel bezweet is.
Dat geeft mij de reden om Dewi te scheren omdat we intensief met haar rijden ( denk aan springen en dressuur)
Ook nog een reden is, dat van de staleigenaresse de paarden als het nat is niet het land op mogen omdat ze dan alles kapot trappen en moet ze op stal, vorige week had ze Dewi op stal gezet en toch maar weer naar buiten gedaan omdat ze het heel heet kreeg in de stal, ze zweette nogal.
Ik vind het ook lekker dat dewi na het rijden een deken op kan en als er plek is in de paddoc dat ze alsnog lekker buiten kan staan zonder kou te vatten.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:03

Ik scheer bij mijn tinkermerrie alleen de onderkant van de buik
tegen het zweten want ze zweet echt als een gek.

gr. Sidney

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:47

Ook Quincy wordt morgen weer kaal. Hij zit zoo ontzettend dik in de vacht, dat is gewoon niet normaal meer. Hij stond gisteravond zwetend op stal, komt ook zwetend van de wei af.. schiet niet op zo.
elk jaar gaat het vrachtje haar dr af, hij is dan ook meteen veel beter te pas.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:09

Wij scheren onze tinkers niet. Ze zweten ook wel maar daar hebben we een zweetdeken voor. Als ze klaar zijn dan mogen ze nog even in de bak rollen of in de stal. Ze worden in de winter echt een bolletje wol inklusief baard en snor en ik vind ze dan zo mooi. Lovers We doen geen wedstrijden met ze en ze worden ook niet elke dag gereden dus dat scheelt.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:15

ik heb het keer gezien is wel vet opzich
maar dan moet je hem nu ongeveer gaan scheren en goed inapkken

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:23

Als je een Tinker scheert zul je er wel een deken op moeten leggen als het kouder wordt. Daarom kun je mijns insziens als de temperatuur gaat dalen beter gelijk een deken erop doen, dan hoef je ook niet meer te scheren. Maar dat zijn mijn gedachtes hierover. Als de Tinker dan nog te dik in het haar zit, dan kun je hem alsnog scheren lijkt me zoals Jordy.

Heb ooit 1x een Tinker geschoren, omdat deze toen werd ingereden en erg dik in het haar zat, ze zag er ook erg smerig uit toen ik ze net had gekocht, na een half jaartje kende je haar niet meer terug Knipoog

Foto voor scheren: http://www.mijnalbum.nl/Foto=D4FUCQXC

Foto na scheren (en half jaartje later): http://www.mijnalbum.nl/Foto=F6OY8YNU

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:29

Hier gaat ook het scheermesje erover, dit jaar voor het eerst. Ben benieuwd hoe hij het zal ondergaan..of dat hij compleet in verzet komt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:29

Zo, Jordy is weer kaal.... Hij is vanmiddag geschoren, en er kwam bijna een halve vuilniszal haar vanaf Bloos!
Hij was zoals altijd superbraaf, degene die hem heeft geschoren (mijn instructrice) had Jordy nog niet eerder geschoren en was er echt verbaasd over hoe braaf hij was. TOT ze bij zijn oren kwam.... Hoe lief en braaf hij verder ook is, hij heeft er een bloedhekel aan als iemand aan zijn oren wil zitten, en scheren is al helemaal uit den boze. Toch even gewoon geprobeerd terwijl ik zijn hoofd in de houdgreep had en hij stond doodstil, maar op een gegeven moment, net toen ze met de achterkant van zijn oor bezig was, gooide hij ineens zijn hoofd opzij richting scheerapparaat..... En daar zat zijn voorpluk, die is nu dus gehalveerd Nagelbijten / Gniffelen Er ging in 1 haal ongeveer 1/3 van zijn pluk af, en toen wassie dus scheef.... dus aan de andere kant ook maar iets eraf gehaald zodat hij nu weer in het midden zit, maar wel een halve voorpluk kwijt in 1 keer helaas.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:13

Zoals gezegd, dit jaar ga ik net als vorig jaar, gedeeltelijk scheren.
Nu vraag ik mij af; Aileen heeft vaak veel jeuk aan haar hoofd. Zal ik haar hoofd scheren? En hoe doe ik dat in vredesnaam? met zo'n enorm scheerapparaat kan je toch nooit bijv de keelgang enz. doen? En doe je de holtes boven de ogen dan ook? Blond

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:06

Jordy zijn hoofd wordt ook altijd helemaal geschoren. Of je alles mee kunt pakken in de keelgang, tussen de kaken etc. ligt eraan hoe groot het scheerapparaat is. Die scheerapparaten voor koeien etc die ook vaak gebruikt worden zijn meestal te groot om alles mee te pakken, maar met een paarden scheerapparaat kom je een heel eind.
Bij het scheren van de keelgang je paard goed het hoofd naar voren laten strekken, bij Jordy leg ik dan gewoon zijn hoofd op mijn schouder. Tussen de kaken kan lastiger zijn, maar ook daar krijg je bijna alles wel weg. Als er nog wat lange haren zitten dan brand ik die daarna weg. Jordy zijn hoofd houd ik het hele jaar door eigenlijk bij op die manier, gewoon een fikkie eronder Haha!
Holtes boven de ogen zijn bij hem ook gewoon geschoren.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 06:13

Ik heb ook een (Teddy) Tinker in de winter en ik zit er ook over te denken om hem te scheren. Ik rijd elke dag (niet echt intersief of zo) maar soms is hij na een rondje drag al bezweet alsof hij een half uur heeft lopen galoperen Tong uitsteken

Maar ik vind het zo zonde van de sokken (als je die eraf scheert) en ik vind de teddyvacht juist iets wat bij tinkers hoort Haha! (ook al is het zó irri)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:57

LiSSy schreef:
ik heb een keer een tinker geschoren, liet toen de benen er helemaal in zitten (dat wilde de eigenaar graag).

als ik een paard met sokken scheer scheer ik tot de knie tegen de haren in. op de knie en aan de voorkant de pijp met de haren mee. dan werk je het netjes af en blijft de sok er gewoon aan

aaah dit is handig om te weten! ik laat Lowara over 3 weken ook scheren, maar mijn scheermeneer had geen ervaring met koudbloeden met sokken Nagelbijten / Gniffelen
Nu kan ik hem dit laten lezen en mag hij zich mooi uitleven Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:12

riona schreef:
Wij scheren onze tinkers niet. Ze zweten ook wel maar daar hebben we een zweetdeken voor. Als ze klaar zijn dan mogen ze nog even in de bak rollen of in de stal. Ze worden in de winter echt een bolletje wol inklusief baard en snor en ik vind ze dan zo mooi. Lovers We doen geen wedstrijden met ze en ze worden ook niet elke dag gereden dus dat scheelt.

zo gebeurd het hier ook, een paard kan zelf goed regelen hoe hij zich beschermd, mits hij daar de kans voor krijgt. en zelfs met elke dag rijden zou het zo kunnen Ja

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:10

Pellie schreef:
riona schreef:

zo gebeurd het hier ook, een paard kan zelf goed regelen hoe hij zich beschermd, mits hij daar de kans voor krijgt. en zelfs met elke dag rijden zou het zo kunnen Ja

daarmee ben ik het gedeeltelijk eens, dat kan prima werken als je je paarden aan huis hebt staan.
helaas hebben veel mensen die mogelijkheid niet.
in mijn geval betekend dat na een uur of anderhalf weer terug te moeten naar stal om de zweetdeken eraf te halen en zijn gewone deken weer op te leggen (Tom draagt altijd een deken gechoren of niet,dit omdat hij anders zijn staart schuurt,met deken doet hij het niet).
de staleigenaar doet dat soort dingen namelijk niet en zo zal dat bij meer mensen zijn!
nu hij kort in zijn vacht zit is goed uitstappen + 10 minuten zweetdeken genoeg...

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:34

Ik scheer Ryon ook. Morgen is hij weer aan de beurt. hij heeft zoveel meer energie als die vacht eraf is. De jaren voordat ik begon met scheren had ik altijd moeite om Ryon een beetje dik te houden in de winter. Nu ik hem scheer blijft hij wel lekker dik maar met veel minder voer. Het kost hem dan veel minder energie om te zweten en om weer droog te worden want dat kost ook heel veel energie. Ik scheer hem altijd helemaal en laat zijn benen helemaal behaard en zijn hoofd scheer ik tot de lijn van het hoofdstel.
Ik kan het echt iedereen aanraden!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:52

Wel typisch dat nu zoveel mensen zijn gaan scheren.. Een jaar of 4 geleden schoor ik Chub en ik meen dat Jordy ook al werd geschoen toen.. De meeste andere mensen waren de mening toegedaan dat je "dan maar lang moet uitstappen"..

Wel leuk om te zien dat Tinkers toch meer en meer worden gezien als rijpaard door het jaar heen...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:56

Baggio loopt zelfs nu nog zonder deken 24/7 in de wei. Vanavond krijgt ie hem voor het eerst op.

Denk dat de tinks wat intensiever gebruikt gaan worden idd, met als gevolg - maatregelen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:59

Ik vind het ook heel vreemd om met zo'n teddy te rijden voor het eerst in jaren.. En zeker nu het nog zo lang warm blijft qua weer is het zweten geblazen.. Dus met een half uurtje dressuur is het ver gedaan en dat vind ik wel eens jammer Bloos Krijg er gelukkig iets leuks voor terug over een maand of 2..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:04

Ik kijk het deze winter gewoon even aan Haha!
Fayette lijkt weer dezelfde wintervacht te krijgen als afgelopen jaar d.w.z. dik maar wel kort. Afgelopen winter heeft ze niet echt veel hoeven te werken omdat ze drachtig was. Nu echter wel weer. Voorlopig laat ik het zo. Ze zweet wel snel maar is ook vrij snel weer op temperatuur. Na het rijden stap ik haar uit tot ze op adem en temperatuur is, daarna afzadelen en op stal verder opdrogen. Afhankelijk van hoe koud of guur het is krijgt ze dan een zweetdeken om.
Maar goed... ik heb dan weer het voordeel dat ze aan huis staat.
De kans bestaat dat het me niet bevalt en dan wordt ze volgend jaar 'gewoon' geschoren.

Indien nodig zou ik zelfs mijn Shet gaan scheren. Die krijgt altijd een vreselijk dikke wintervacht. Vanaf komend voorjaar gaat hij ook aan het werk (hij is nu 2.5 jaar) maar als hij volgend winter zo dik in zijn vacht zit dat hij te nat van het werken wordt dan gaat er bij hem ook het scheerapparaat over heen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:11

mijne was 4 jaar terug nog niet geboren Knipoog maar mijn paintje werd ook gewoon 3 x per jaar geschoren Haha!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:54

Citaat:
daarmee ben ik het gedeeltelijk eens, dat kan prima werken als je je paarden aan huis hebt staan.
helaas hebben veel mensen die mogelijkheid niet.
in mijn geval betekend dat na een uur of anderhalf weer terug te moeten naar stal om de zweetdeken eraf te halen en zijn gewone deken weer op te leggen (Tom draagt altijd een deken gechoren of niet,dit omdat hij anders zijn staart schuurt,met deken doet hij het niet).
de staleigenaar doet dat soort dingen namelijk niet en zo zal dat bij meer mensen zijn!
nu hij kort in zijn vacht zit is goed uitstappen + 10 minuten zweetdeken genoeg...

Idd als je paarden bij huis staan zeg je ik ga even eten en daarna haal ik zn deken eraf.. Maar bij idd veel mensen kan dat niet.. Onze paarden staan ook niet aan huis.

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:10

Quincy is ook alweer kaal, vanmorgen geschoren, vuilniszak vol vanaf gekomen. Hij was gelukkig erg braaf, hoofd hebben we ook gedaan met het grote scheerapparaat, dat lukt wel.
Ik scheer Quincy nu ook al drie jaar, sinds hij gereden wordt in de winter wordt hij ook geschoren.
Volgens de dierenarts was het ook beter voor hem. Als hij de hele dag stond te zweten, zelfs als hij niets doet kan hij beter geschoren worden zei hij.
Ik ben weer blij en Quinc ook. Hij is weer veel beter te pas!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:00

Chubby schreef:
Wel typisch dat nu zoveel mensen zijn gaan scheren.. Een jaar of 4 geleden schoor ik Chub en ik meen dat Jordy ook al werd geschoen toen.. De meeste andere mensen waren de mening toegedaan dat je "dan maar lang moet uitstappen"..

Wel leuk om te zien dat Tinkers toch meer en meer worden gezien als rijpaard door het jaar heen...

Jordy en Chubby waren toen idd zowat de enigen die geschoren werden, en toen kreeg ik idd heel wat meer kritiek Haha!

Een paard kan het idd zelf regelen, ook met een flinke wintervacht. Van zweten vatten ze trouwens absoluut niet snel kou, zelfs een paard wat zeiknat is, is binnen een korte tijd droog op de huid. MAAR dan is daar de mens, en die wil rijden. 'In het wild' beweegt een paard ook weleens flink intensief, maar er zijn erg weinig paarden die zich dagelijks een uur in het zweet gaan lopen waardoor ze het warm hebben en zich dus niet comfortabel voelen. Natuurlijk zullen ze dat weleens doen, maar zeker niet dagelijks, en verreweg de meeste keren dat ze het doen niet zo lang.

Jordy kan het ook best aan, lopen met een flinke vacht, maar fijn vindt hij het niet. Hij werkt graag normaal, maar dan echt niet. Dan is hij na 20/30 minuten sjagerijnig en traag. Gisteren is hij dus geschoren, en gelijk er achteraan had ik les. Ik had een (zacht uitgedrukt Haha! ) beetje jumpy en errug vrolijk paard aan het begin van de les, maar ik heb de laatste tijd daarvoor niet meer zó fijn gereden, oortjes erop en hij had er echt weer lol in.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:26

toen ik Pepper 4 jaar teug schoor vonden de meesten dat idd erg vreemd Haha!
stond daar niet bij stil maar nu Chubby het zegt....