[TI] Wat is jullie Tinkerstory

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kanjerbob

Re: Wat is jullie Tinkerstory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:37

mijn man heeft meedere herniaas(rug en nek) en wilde toch blijven rijden.
dus op zoek naar een rustiger ras ,(niet alle tinkers zijn rustig hoor) dat werd een tinker, is nu 1.63 cm hoog en het luxe type
is meer paard om te zien.
wij hebben hem nu al 3.5 jaar en loopt voor de kar en onder het zadel, echt een kanjer van een paard ,wereld knol!
geen moment spijt gehad, ondanks dat mijn man eigenlijk van felle, ranke en snelle paardjes houdt

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:32

Wij hadden een haflinger maar die moesten we laten in slapen. Mijn dochter wilde geen haflinger meer . Het moest iets heel anders zijn. Op de manege stond een tinker en die vond ze wel mooi. Dus op zoek naar een tinker. Van het 1 kwam het ander we hebben er nu 3.

Ellepel, kelly stond bij henk Jansen in de wei bij mijn ruin. Heb haar nog wortels gevoerd van de week.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 06:39

De eerste keer dat ik een tinker zag was, denk ik , in 98/99. Ik zag ze in Amsterdam op de Dam. Daar liepen een aantal tinkers aangespannen met toeristen hun ritjes door de stad. Ik heb daar een tijdje staan kijken en was op slag verliefd. Eenmaal thuis ben ik meteen op internet op zoek gegaan naar meer informatie over deze bonte paarden met veel haar!
In die tijd reed ik weinig. Ik was te druk met mijn opleiding en andere dingen. Maar het bleef kriebelen. Na verloop van tijd ben ik op zoek gegaan naar een bijrijdpaard. Ik had stille hoop op een Tinker, maar die liepen hier in de buurt helaas nog niet zo veel. Uiteindelijk vond ik een kwpnxfries merrie, die ik een tijd heb gereden. Toen het tijd werd voor een eigen paard, moest dat natuurlijk een tinker worden. Nadat ik een advertentie op internet had geplaatst met daarin wat ik zocht, kwam ik al snel in contact met de vorige eigenaresse van Rhona. Ze was het eerste paard wat ik zag en ik was op slag verliefd. Voor de vorm heb ik nog een paar andere paarden gezien, maar die werden het toch echt niet!
Dus toen kocht ik, inmiddels ruim 4 jaar geleden, Rhona. Een toen 1,5 jarige merrie.
Ik heb er nog geen moment spijt van gehad!!!

punto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 06:58

Nou ik zou in juli 2001 een haflinger kopen, een week voordat hij gebracht zou worden is hij getroffen door de bliksem in de wei.
Aangezien ik toch een eigen paard wilde ben ik op zoek gegaan en liep tegen de naam Tinker aan. Na wat foto's te hebben bekeken en de rasomschrijving te hebben nageplozen ben ik helemaal overstag gegaan. Ik kwam punto tegen en ben gaan kijken. Toen ik hem zag was ik al verkocht. Dit moest hem worden. Ik heb toen te veel betaald omdat ik hem zo graag wou hebben heb ik ook niets van de prijs af gehaald (er kwamen nog meer kijkers) Op maandag kijken op dinsdag keuren en woensdag ophalen. Het ging allemaal heel snel.
Het was de bedoeling om met hem de bossen in te gaan maar hij doet net best wel netjes in de dressuur. In het bos is hij ook super braaf hoor daar niet van.
Ik blijf nu regelmatig naar tinkerfoto's kijken maar kom niet veel (mijn smaak) een mooi getekende tinker tegen.
Ik heb punto nu 5 jaar en geniet elke dag van hem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:02

En dan ons tinkerverhaal. Ik ben eigenlijk een echt arabieren mens, slank, snel hittepetitterig en elegant. Daar heb ik van mijn 5e tot mijn 20 e op gereden. Toen door school helaas mijn pony moeten verkoen en een tijd op de manege gereden tot we tegen een dik uggelig bruinschimmeltje aanliepen. Wel het karakter van een arabier/engelsv volbloed maar de bouw van een tank dat was dus een kruising fell.

Zij werd ouder en omdat we meer gingen mennen zijn we ons menbewijs gaan halen bij onder de kastanje dat toen net overgenomen was door de instructeur daar. Hij had 4 tinkers staan en we waren zijn eerste groep cursisten. De 4 tinkers waren in 2 groepen 2 zwart bonten Stan en Laurel en 2 bruin bonten Sjors en Sjimmie. De 2 zwartbonten had ik helemaal niks mee, met Sjimmie heb ik alleen maar narigheid gehad en op Sjors waren we allebei op slag verliefd.

Inmiddels haden we een merensmerrie gekocht omdat onze oude karuna wel erg oud werd. Zij was alweer een stukje breder en robuster dan karuna maar toch nog steeds met dat pittige karakter. Dit klikte met rijden wel beter bij mijn man dan onze drakerige snelle Karuna. Heleen onze merens had uiteindelijk toch veel meer beweging nodig dan we haar konden bieden en daar hebben we helaas een goed lief baasje voor moeten zoeken. Toen moesten we weer op zoek naar een nieuwe pony. met inmiddesl een uitgebreide lijst aan eisen vanwege mijn gezondheid en Sanders rijden.

Moest ouder zijn, ruin of merrie, niet groter dan 1,60 omdat ik erg klein ben, maar ook weer niet te klein omdat Sander vrij lang is. Vanwege Sander kon ie ook niet te smal zijn, moest voor de kar kunnen, redelijk relaxt karakter vanwege mijn gezondheid. We hadden ons zoekgebied toen al verkleint naar of een andere merens, of vanwege de menlessen een tinker of waar we ook tegenaan zouden lopen.

Heel wat pony's gezien. En een van de eerste die we zagen was Connor begin oktober die net en dag in Nederland was en totaal niet onder de indruk van wat er om hem heen gebeurde. Maar hij was alles wat we niet nodig hadden, hij was hengst en nog maar net 2. Kwa bouw en vooral karakter was het liefde op het eerste gezicht. Daarna heel wat gezien maar niks kunnen vinden.

In december hadden we bij dezelfde als waar Connor vandaan kwam een merrie gezien die wel geschikt leek, ndat we eerst uitgebreid Connor weer hadden geknuffeld trouwens die er nog steeds stond samen met zijn halfbroertje Boyd waar we ook weg van waren, maar die was te klein voor Sander. Merrie gekocht maar die bleek een stroaallergie te hebben. Daar kwam de dierenarts pas achter toen ze een tijdje op stro stond. Omdat we niet wisten waar we na de verhuizing zouden staan met paard en of het mogelijk was een buitenbox te krijgen zonder stro wisten we niet. Zij is terug gegaan en toen hebben we daar weer een rondje gemaakt en zijn weer bij Connor en Boyd terecht gekomen.

Uiteindelijk heeft Sander met hem rondjes over het terrein gelopen en gerent met een strotouwen halstertje omdat hij zijn echt halster weer eens kapot had gemaakt. Dat ging zo goed en vertrouwd dat we dat mannetje maar hebben meegenomen ondanks dat hij niet was wat we zochten en hij voldoent meer dan 100 %.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:51

pf mijn verhaal Haha!

persoonlijk ben ik laat begonnen met rijden (dit na veel gezeur tegen mijn ouders)
toen ik eenmaal begon had ik niet echt een keuze van dat soort of dit soort/kleur het maakte me helemaal niet uit van hoe of wat zolang het meer 4 benen had en het de verwijzing paard of ponny droeg.
toen kwam op de manege een stekelharige ponny met hoge witte benen zag er uit of hij rood van kleur was (die heete ook red devil) door die ponny begon ik een voorliefde te krijgen voor aparte kleuren/patronen.

toen ik eenmaal weg was bij de manege ben ik gaan rijden op het paard van mijn opa was een standaard vos met wit er door van oudheid beest was al 24.
niet erg lang daarna overleed mijn opa en mocht ik dat paard wel ergens anders stallen maar gezien mijn tantes daar het niet mee eens waren ging die weg en er was ook nog even sprake geweest van een fjord (oud type) maar dat ging dus ook niet door.

bij de stallin die ik inmiddels had gevonden via een vriendin die daar de ponny's verzorgde mocht ik daar ook komen om te verzorgen daar stonden toen een paar haflingers en een grote kwpnner (meer richting westvaals)
de oudste haflinger daar was het oude type en die had een zoon die nog grover was (een autoband paste prima tussen zijn voorbenen Haha! ) van daar uit is eingelijk mijn idee van dat grove is wel erg kwijl.

uit eindelijk na een hoop gedonder in mijn vaders winkel hebben mijn ouders besloten te gaan verhuizen en zouden mijn ouders een huisje kopen met land zodat wij het ruintje mee konden nemen.
maar dat ging dus ook niet door.

na uit eindelijk weer verhuisd te zijn zou ik een paardje mogen kopen dus ben ik gaan zoekken en kwam ik op (ik geloof) mp chuc tegen wat een geweldig dier dus ik zoekken en wou eingelijk niet anders meer hebben dan een tinker.

dat zou hem de eerste tijd niet worden gezien het nu ineens financieel het hem niet zou worden.
ik had toen nog contact met een vriendin van mijn oude school en die was ook paarden fanaat dus ging ik daar ook wel veel mee om.
tot ik via via hoorde dat er ergens een paardje stond hengst 8 jaar vals en op weg naar de slacht als ie niet gou verkocht zou worden.
dus wij kijken het was een x fjord x arabier x hacney x verzin het maar heel mooi beesie maar geen tinker en zonder een duidelijke koop overeenkomst maar toch mee genomen bleek een schat van een paardje te zijn en na een half jaar trainen en doen moest ie weer terug om te dekken (heb hem daarna nog 3 keer gezien en is toen verdwenen.
(ben vorige maand weer langs geweest maar zag er weer zo verwaardeloosd uit als toen)

toen was ik het zat nu zou ik een voor mezelf kopen met mijn eigen centen zodat niemand hem meer kon afpakken.
en hengst wand dat gaf meer pit in het rijden en een heel mooi front en en had er al een gehad dus moest ik het wel aan kunnen en ik wou er dan mee dekken.

na ik dus bij mijn vriendin was in getrokken kon ik op zoek gaan naar mijn eigen paardje en had mijn lijstje al klaar staan.
het moest zijn :
tinker met 1 maanoog, zwart bont, hengst, jong, 1 wit en 1 zwart oor, grof, en moest wel aan de maat worden en niet duur

dus mijn tref woorden waren dan ook maan oog en hengst Clown
zo kwam ik na weer een half jaar een ad tegen van een grijs hengstje met slechte foto's dus ik had zo iets van nee grijs hoef ik niet en hij trok me ook niet echt (direct).
na toch door mijn hoofd te hebben gespookt ik er achter aan gebeld en had een maan oog was hengst en niet duur.
we zijn diezelfde middag nog heen ge gaan en ik was opslag verliefd daar ston mijn sulletje die niet gepakt wou worden.
s'avonds stond ie nog bij ons op stal.
nou heeft ie niet helemaal aan mij eisen voldaan zo is ie grijs en zal mischien uiteindelijk wel helemaal wit worden en zal ie nooit kunnen dekken en zal ie ook geen fatsoenlijke dekens passen en zal ie ook geen 150 halen het is een tinker en van mij dus zal niemand aan hem kunnen komen Haha!

dat is dus mijn history

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:12

Wat een leuke verhalen allemaal!

Hier de mijne;
Ik was 9 toen mijn vriendinnetje haar ouders twee tinkers kochten,de eerste die ik ooit zag.
Ik was 11 toen ik bij mij in het dorp de geweldige ontdekking deed dat er een tinker stond!
Ik ging elke dag bij het ruintje kijken en nam wat voor hem mee,hij stond alleen.Het kon niet missen dat ik al snel het baasje tegenkwam van Duuk.Dit was een oude man,hij vroeg me of ik niet wat voor Duuk wou zorgen omdat ik er zo vaak te vinden was.Natúúrlijk,zo blij als een penny!!!
Na anderhalf jaar is de oude man overleden,en mocht ik van zijn vrouw mijn laatste buitenritje met Duuk maken,want dat weekend zou hij verkocht worden naar Friesland Verdrietig
Tijdens mijn laatste buitenrit besloot ik eens een andere kant op te rijden,en na een uur rijden kwam ik tegen...jawel...een tinker!
De man die de tinker bezat woonde ernaast en stormde naar buiten met een fototoestel.Hij had Duuk wel eens zien staan en vroeg of ik hem niet wou verkopen.
Ik heb hem het nummer gegeven van de vrouw,en zo belde hij mij de volgende dag op dat hij Duuk had gekocht.

Zo had ik ineens 2 verzorgpaarden; Duuk en Wanda.
De man die Duuk gekocht had heet Wilco,en hij is 4 jaar later met mijn moeder getrouwt!!! Wow!
Daarna kocht hij er meer tinkers bij,fokte wat en dergelijke.
Toen kwam Connor,eigenlijk voor de 'handel'.
Echter was ik zwaarverlieft op Con en kreeg ik hem...jawel; voor mijn verjaardag! Haha!

Echt een heel pennyverhaal,maar het is echt waar!
Duuk is nog steeds bij Wilco,alleen Wanda is helaas overleden...
Zo werd er op de trouwerij van mijn moeder en Wilco MIJ de schuld gegeven van hun huwelijk,Duuk stond centraal tijdens de plechtigheid Lachen
We hadden hem beter cupido kunnen noemen,want voor de tweede maal bracht hij twee geliefden bij elkaar;
ik verwacht nu een kind met Tom,en het is Duuk zijn schuld Haha!

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:21

Ik heb mijn tinker gehad van "Stichting doe een wens"omdat ik een hersentumor had.
Verhaal staat in een link in mn profiel als iemand het wil lezen Haha!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:51

toen ik 10 jaar geleden begon met paardrijden kreeg mijn (toen) beste vriendin een eigen pony. Dit was een tinker. Ik werd de verzorgster van deze tinker. Na een aantal jaar was onze vriendschap over en stond haar pony ergens anders en later heeft ze hem verkocht. Op de stal waar haar pony stond ben ik toen blijven rijden. Daar stonden voornamelijk friezen, maar af en toe had hij ook een tinker. Ongeveer 5 jaar geleden ben ik daar gestopt en ben ik bij huub gaan rijden (waar ik nu nog rij). Hij fokte toen haflingers. En hij had een hackney en 1 tinkerhengst. Na ongeveer een jaar werden de haflingers en de hackney verkocht (ik reed altijd met de hackney). En kwamen er een aantal tinkermerrie's voor terug. Omdat hij wou gaan fokken zijn we met de hengst naar een keuring gegaan (in someren) en daar viel hij zo goed in de smaak dat het nu een bekende hengst geworden. En 1 van die merrie's ben ik gaan verzorgen en die rij ik nu zo'n 3,5 jaar. Nou weer een heel verhaal maar ben inmiddels wel flink tinkergek geworden.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:21

Het blijft leuk die verhalen te lezen en ook om je eigen verhaal te vertellen... Komt ie:

Ik was een meisje die niet op paardrijden mocht (te duur) en dus mijn liefde op een andere manier moest zoeken, kinderboerderij, met nichtjes of vriendinnetjes mee, boekjes kijken... enz.

Die liefde voor paarden is altijd gebleven. Ook toen ik ouder werd en ging samenwonen. De wens van een eigen paardje is altijd gebleven. Ik ben eerst lessen gaan nemen en heb gesprekjes gehad met mijn vriend (die niks met paarden had). We zijn begonnen met twee shetlanders, maar meer dan knuffelen deed ik er niet mee en ik wilde graag lekkere buitenritten maken. Hij zei: "Als er een paard komt, wil ik zo'n bont indianen-paard." En ik vond bont VERSCHRIKKELIJK!!! Bloos

Toen kwamen we een paar jaar geleden op de Zuidlaardermarkt en daar stond een bont paardje met veel haar en dikke sokken en lekker stevig gebouwd, ik dacht: 'WAUW! Bloos! Wat is dat voor paardje?!' Dat was dus een tinker. Mijn vriend vond hem ook leuk en we zijn informatie gaan zoeken op internet. Zo reageerde ik op een advertentie op mp en dat bleek familie te zijn!!! Ze had zelf ook een tinker en haar zus en vriendinnen ook, dus een afspraak gemaakt om te gaan kijken. Ik was op slag verliefd Lovers . Zo'n paardje wilde ik, qua uiterlijk, maar zeker qua karakter spraken ze me zo aan.

Sindsdien heb ik een paar paardjes bekeken, maar steeds lukte het op de een of andere manier niet. De moed zakte me al in de schoenen. Tot ik een paar maandjes geleden een advertentie zag met deze foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XEXFGZBR
en een foto van zijn prachtige koppie... Ik kreeg meteen een smsje van Annemarie: 'Er staat nu een heeeeele leuke op mp!!!'
Ik heb meteen gebeld en een afspraak gemaakt, ik dacht: deze gaat niet aan mijn neus voorbij!
Ik zag hem... heb een proefritje gemaakt en was verkocht. Hij was nog maar net 3, dus nog niet doorgereden, dat was een risicootje voor een redelijke beginner als ik. Maar het klikte vanaf het eerste moment en ik ben nog steeds stapelgek op hem!!! Er is al een paar keer gezegd door verschillende mensen dat het zo heeft moeten zijn en daar ben ik ook heilig van overtuigd! *LOL*
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MGYVK8I3

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 18:15

Het blijven stuk voor stuk super paarden!
En ze zijn ook nog een bijna allemaal fotogeniek:D

Even onze gevoelens prikkelen!:P

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:43

ik hield altijd al van bont en veel haar. in 99 ware we met de duikvereniging in zeeland en daar gingen we paardrijden. en daar kreeg ik zo'n mega stoer bont ding met ontzettend veel haar , een hele pittige ruin , want meneer kon aardig bokken en heeft in dr rit erna mn broertje zelfs eraf gebokt, zijn naam Bennton , en ik was op slag verliefd.
toen ik die week terug kwam op de manege stond daar ook onze eerste tinker Nynke , en ik was op slag verliefd en mocht haar ook meteen rijden en zo kwam er steeds meer tinkers bij en ik moest ze natuurlijk allemaal verzorgen.

tot op een dag bleek dat 1 van die merrie's drachtig was en zo is op 19 mei 2003 de dag dat ik daar begon met stage te lopen Wilgje geboren. en dat was liefde op het eerste gezicht. vanaf dag 1 bij mijn ouders lopen te zeuren , met de manege eigenaar er over gehad wat ze moest kosten en hoeveel de stalling zou zijn , en op 2 juli 2003 had ik haar helemaal afbetaald en was ze van mij.

in 2004 kreeg ik een vriend die meer bang was voor paarden dan wat anders , maar daar heeft wilgje hem goed vanaf geholpen. in oktober 2005 zagen we shatu op mp staan we zouden langsgaan maar kregen 2 dagen van te voren een telefoontje dat hij verkocht was , op tw had ik hier een praatje van gemaakt en zo kwam iemand van ; hey Joella er staat weer een thunder veulen met ontzettend veel kleur te koop , dus ik kijken en het was ook weer liefde op het eerste gezicht , alles wat ik wou .

mijn wens was nl altijd om mn eerste paard een mooie 3 kleur zware hengst te hebben , en wilgje was een luxere zwartbonte merrie.
Maar rolex was alles wat ik zocht. 12 oktober gaan kijken en 26 oktober stond hij op stal.
helaas bleek hij door de vorige eigenaren nooit ontwormdt te zijn geweest en op 10 januari 2006 is hij gestorven. ben er bijna een hele maand kapot van geweest.

toen gingen we begin februari naar almelo en dat lag niet al te ver van irish tinker stable dus daar langs gegaan en vooral voor its Bandit , toen ik hem zag , herkende ik heel veel van Rolex in Bandit dus op 26 maart 2006 is Bandit in ons leven gekomen.

en volgendjaar wordt wilgje door Rocky mountain of Falcon ( ben er nog niet uit ) gedekt

dit is zo'n beetje mijn verhaaltje

Joella

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:28

Wilgje2003 schreef:
in oktober 2005 zagen we shatu op mp staan we zouden langsgaan maar kregen 2 dagen van te voren een telefoontje dat hij verkocht was

En degene die hem gekocht heeft is dan weer mijn achternicht, Annemarie (die mij ook geholpen heeft bij mijn zoektocht)... Hahaha, wat is de wereld toch klein!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:09

Ik was al een tijdje opzoek naar een verzorg/bijrijdpaard, had ook enkele advertenties op internet staan. Had de hoop al láng opgegeven, maar kreeg toen een mailtje van Corina / De Mispelhoeve, dat ze nog wel wat hadden staan etc. Ging er eerst heen om Whimpy te gaan beleren etc, maar nu is het meer 'stalruiter' geworden dan 'bijrijder'. Lachen Kom er zo'n 4keer per week, en moet zeggen, van te voren had ik vrij weinig met tinkers, maar zou op dit moment geen enkel ander paard willen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:38

Afbeelding

Ik had deze paarden twee jaar geleden gezien op internet op foto maar nog nooit in levende lijve ik had vele sites bezocht om toch iets te weten wat kwaliteit was en ja kheb die gevonden. Wij hadden drie tinkers bekeken en hij was de derde. Bij ons in belgie en zeker langs de kust hebben we geen tinker staan dus kon niet weten hoe ze waren enzo. Ben wel heel erg blij met het plaatje die ik toen heb gekocht. Ik heb hem meegedaan naar huis zonder eerst te rijden of er iets mee gedaan te hebben. Gewoon die klik, "dit is em".

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:24

Wij kregen in 1996 een tinker op de manege, vlak daarna nog 2. Deze 3 tinkers kwamen bij walter vandaan die ook vroeg of de manege shows wilde rijden voor hem en de promotie van het ras, 3 jaar later ging ik voor het eerst mee met die shows en was ik helemaal waus van het ras. Langzaam aan is dat wat afgezakt maar ik zou mijn linnie nooit meer kwijt willen.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:21

Ik heb behaarde pony's altijd al geweldig gevonden.
Toen we een eigen paard mochten kopen (na een jaar werken bij de manege en 2 Highland pony's bijrijden) zijn we niet naar een tinker op zoek gegaan. We waren op zoek naar een grote pony/ klein paard voor mij en m'n zusje.
Moest tussen de 1.35 en de 1.60 zijn, lekker kunnen springen en braaf zijn op buitenritten. Toen we naar Tarquin gingen kijken was het niet meteen van 'die met ik hebben'. Hij was een beetje dik en z'n sokken en manen waren afgeschoren. Hebben gereden en hij was lekker pittig, goed voorwaarts met een lekkere sprong. Nog een keer gaan kijken met instructrice, zij heeft op hem gereden en zei 'kopen' dus dat hebben we gedaan.

In het begin klikte het echt niet goed, rijden ging nog wel, maar we kregen hem de wei niet makkelijk uit, hij beet en was enorm sterk.
Het gaat nu heel goed en ik ben blij dat we hem niet weer verkocht hebben, hij is ook veel liever geworden en staat knuffelen nu toe.
We hebben net een Highland pony gekocht dus voor ons is het echt niet zo dat we nooit meer iets anders willen dan een Tinker