[TI] Lizzy ;(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Lizzy ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:24

Ik wil toch even inspringen. Ook mij gaat het te snel, 3 paardjes in een jaar tijd, maar na heel wat gedenk en terugdenken aan wat Biancaa eerder geschreven heeft denk ik (en ik kan het mis hebben) dat Biancaa's en Lizzy's verleden te veel op elkaar lijken. Beiden veel verdriet om het verlies van jonge leventjes, waardoor ze tegen elkaars verdriet aanlopen en dat niet aankunnen. Een voorbeeldje: mijn Mira heeft een periode gehad waarin ze heel snel ineens weer heel gesloten kon zijn. Had ik een rotbui of verdriet dan liet ze me direct merken "ik kan jouw negatieve energie er niet bij hebben" en sloot zich af. Alsof er een knop omging. Drie maanden geleden, in de eerste 2 weken na de aankoop van Drum, toen alles met en om hem even compleet mis liep, had ik eens heel veel verdriet in me die ik bij Kootje en Mira even niet van me af kon zetten. Die dag is Mira me komen troosten, dat was zo mooi en ontroerend, dat ik natuurlijk gelijk weer moest janken Lachen </einde voorbeeld>
Zoals ik het begrijp zijn Biancaa en Lizzy beiden onzeker, waardoor ze misschien wel van elkaar nog onzekerder worden, geen vertrouwen kunnen geven en ook niet kunnen krijgen. Er is al aardig wat bereikt, maar nu lopen ze vast, en dat is voor beiden absoluut niet goed.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 01:39

Biancaa, ik heb eigenlijk maar 1 vraag voor je waarvan ik het antwoord nog heel niet gelezen heb hier. De rest van het verhaal laat ik even voor wat het is.

Voel je eigenlijk een klik met Noa?

Er straalt voor mij geen liefde voor Noa af van je omschrijving over haar, alleen dat het leuk is voor je dochter, sorry even kort gezegd.

Daarnaast denk ik dat het voor Lizzy juist fijn is om er een lieve rustige vriendin bij te hebben. Ik denk dat je je misschien nog zult verbazen over hoe het zal gaan tussen/met die twee.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 06:09

wat betreft botsen van karakters is hier ook wel aardig bekend.
Ik heb er een tijdje helemaal doorheen gezeten met Shak, en diezelfde periode heb ik ook met Darlah gehad, maar dan anders.
Bij Shak botste het op een gegeven moment omdat wij enorm op elkaar lijken, in doen en laten. Uiteindelijk heb ik daar van geleerd, net als van Darlah. Darlah is juist weer totaaal anders als ik, en niet zolang geleden (half jaartje ofzo) plaatste ik hier op TI een topic dat ik het he-le-maal beu met d'r was. Ik heb toen reacties gehad, (vergelijkbaar met de reacties hier) die me ontzettend met de neus op de feiten drukte. Maar ook hier heb ik heel veel van geleerd.
Het is niet altijd koek en ei tussen mij en de merrie's (stiekem ben ik absoluut geen merrie-mens Knipoog ) maar juist door de moeilijke periodes leer je de kleine goede dingetjes respecteren, en geniet je zoveel meer van iets heel kleins. En bovenal leer je jezelf kennen. Een heel moeilijk proces om op een bepaalde manier naar jezelf te kijken en jezelf te accepteren en te veranderen, maar ik ben er alleen maar gelukkiger door geworden.

Nu ken ik de hele situatie natuurlijk alleen vanaf m'n beeldschermpje Knipoog en ik respecteer je keuzes, ik weet zeker dat je wijs genoeg bent om de juiste keuze voor Lizzy te maken, maar ik hoop dat je niet te snel opgeeft. Hier is de band ook pas met de jaren beginnen te groeien..
sterkte Ach gut

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 07:59

ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken.....maar doe wat goed voor jou en je paardjes is, veel sterkte hiermee.
vind noa een mooi paardje, hoop dat je veel geluk met haar gaat hebben,
mijn kanttekening is wel dat je bij een niet best bekend staande stal haar hebt weggekocht, zijn zeer veel klachten over geweest (is binnen tp ook erg veel over bekend) en ik hoop dat jij en noa hierdoor niet in de problemen komt in de toekomst.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:03

Wil toch ook nog wel een korte reactie geven.

KMD ik ben het helemaal eens met wat je schrijft..... maarrrrrr..... Dan vraag ik me ook af of het wel verstandig is om met paarden te gaan fokken zoals Biancaa wil. Daar moet je ook behoorlijk stevig voor in je schoenen staan. Een veulen opvoeden is het eerste half jaar echt niet super makkelijk en moet je ook evenwichtig zijn in je karakter.

Het gevoel wat ik bij jouw krijg Biancaa, is dat je gewoon een hele leuke lieve ruin moet kopen, evenwichtig in karakter en waar je lekker mee buiten kan rijden. Daar zul jij (en je dochter) het meeste plezier aan beleven.
Maar dat is mijn gevoel!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:11

Een fokverplichting zit niet bij de merrie bijgesloten he Tong uitsteken
Dus ruin of merrie maakt niet uit denk ik, ruinen zijn niet braver dan merries. Hooguit minder wisselvallig door hormonen, maar ruinen hebben weer andere eigenaardigheden vaak.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:25

MM ik herken een groot deel van je verhaal wel. Tussen gam en mij botste het 't eerste half jaar ook enorm, waardoor mensen me vroegen wanneer ik hem nou ging verkopen. maar aangezien ik hem voor het leven had gekocht was dat geen optie, maar de problemen aangaan en oplossen.

ik heb echt moeten leren dat veel mensen anders met paarden omgaan dan met honden of katten, het gebruikersdoel staat vaak hoger in waarde dan het dier zelf.

leon, ik meen dat bianca wel graag wil fokken?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:44

Lucy_1 schreef:

KMD ik ben het helemaal eens met wat je schrijft..... maarrrrrr..... Dan vraag ik me ook af of het wel verstandig is om met paarden te gaan fokken zoals Biancaa wil. Daar moet je ook behoorlijk stevig voor in je schoenen staan. Een veulen opvoeden is het eerste half jaar echt niet super makkelijk en moet je ook evenwichtig zijn in je karakter.

Het gevoel wat ik bij jouw krijg Biancaa, is dat je gewoon een hele leuke lieve ruin moet kopen, evenwichtig in karakter en waar je lekker mee buiten kan rijden. Daar zul jij (en je dochter) het meeste plezier aan beleven.
Maar dat is mijn gevoel!

Noa is drachtig Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:00

Lucy_1 schreef:
Maar dat is mijn gevoel!

Pellie, ik reageerde hierop Lachen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:01

Pellie schreef:

Ja, meer bezig zijn bij ICS en bekendheid opbouwen, stond in een ander topic.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:12

snowdon schreef:
Lucy_1 schreef:
Maar dat is mijn gevoel!

jep, en ik weer op jou Ja geen fokverplichting weliswaar, maar wel een reden voor bianca om een merrie te kiezen, om dat ze graag wil fokken Lachen volgens mij banketstaaf we gewoon langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde misschien? Tong uitsteken

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:15

kinsealy schreef:
Biancaa schreef:
Ik heb haar 8 weken lang "weggebracht" naar een trainingsstal, daar is ze ook verder ingereden, ik heb daar ook proefgereden en daar ging het goed. Maar zo gauw Lizzy ergens anders is, of iets anders op haar rug voelt, dat soort dingen, dan valt ze weer terug in haar oude gedrag. Blijkbaar werkt mijn methode van rijden niet, mijn methode qua omgang wel.

Fijn dat je manier van omgaan met haar wel z'n vruchten heeft afgeworpen,
maar dat "8 weken naar een trainingsstal brengen" is precies wat ik niet bedoel met geduld hebben en stap voor stap gaan.
Je kunt van een probleem paard niet in 8 weken tijd een super braaf paard maken, sterker nog, ook bij een "normaal" paard lukt dat niet in 8 weken, ze moeten dan altijd nog veel leren.
Met hulp bedoel ik dat wanneer het niet lukt je alle tijd neemt om met begeleiding (b.v.rijles of begeleiding in grondwerk o.i.d.) het vertrouwen van zo'n paardje te winnen tot het wel gaat en dat kan jaren duren, zoiets kan echt niet in 8 weken, misschien gaat dat even goed, maar later gaat dat dan toch weer mis, zeker met een probleem paard, zoals wel blijkt.
Geduld is geen vastgestelde periode van 8 weken, maar gewoon de tijd die zoiets nodig heeft, langzaam aan...
Mensen hebben vaak geen geduld...

Ik ga proberen om op alles tereageren maar neem me niet kwalijk als het me niet lukt, zeg het dan even nog een keer, dan kan ik nog een keer het stukje lezen (er reageren er nu zoveel)

Dat met die 8 weken was ook niet de bedoeling om een geheel ingereden paardje terug te krijgen, dat lijkt me logisch Knipoog Maar wel om een basis te hebben. Die basis had ze daar wel, in een gesloten bak, dan zag ze niet zoveel. Maar bij ons is het een open bak en zelfs de schapen naast de bak (nog een sloot tussen zelfs) vind ze eng. Nu slaat ze daarvan niet gelijk op hol, maar van veel dingen wel. Die 8 weken is niet de tijd dat ik met haar bezig ben, ik ben wel al langer bezig en zoals MKD later in dit topic zegt, we gaan elkaar nu tegenwerken en dat schiet niet op.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:18

binky schreef:
Ik kan me herrinnerendattoen ik opzoek was naar een tinker ik jouw topics ook volgde omdat je ook zoekende was,datwas in januari.
We kochten volgens mij allebij rond die tijd onze tinker [jij lizzy ik boi]klopt dat ongeveer?

Ook met Boi lukte sommige dingen niet maar wat wil je we kunnen elkaar nog niet eens een jaar,maar hoe langer hij bij me is hoe sterker de band hoe meer hij zich zelf geeft hoe meer vertrouwen ik in hem krijg.

Hiermee wil ik alleen zeggen: heb je Lizzy wel genoeg tijd gegunt zich te bewijzen naar jou toe en zich aan jouw te hechten zodat ze voor je door het vuur wil gaan en andersom?
Want wat is nou nog niet eens een jaar?

Dat klopt denk ik wel, jij kreeg Boi in januari, ik Lizzy in februari. Maar dan heb ik ene vraag aan jou... hoevaak heb jij al naast Boi gelegen of je dochter? Ik lees op het tinkerforum dat je dochter zelfs al zadelloos rijdt met hem. Ik ben nu ongeveer 5x eraf gevallen en mijn dochter ook al een keer. En een meisje van bijna 7 af zien te vallen van een paard in rengalop, die 1,58 hoog is... is niet echt fijn (en al helemaal voor haar niet) Zelfs met mij ernaast (mijn dochtertje rijdt uiteraard niet alleen) slaat ze op hol.... Lizzy gaat nu door het vuur voor me, met grondwerk, maar zo gauw je erop stapt dus niet. Dan ziet ze alleen haar eigen angsten...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:28

even zo op Christah en KMD, jullie hebben beide gelijk. Als ik gene klik zou hebben met Lizzy dan zouden we op de grond ook niet zo goed met elkaar omgaan. Het is ook geen kwestie van geen klik. Het is wat KMD zegt, ik ben te onzeker en zij ook. Dat gaat botsen (en niet onze karakters, maar onze angsten). Ik heb inderdaad al veel meegemaakt en dan doel ik niet alleen op het verlies van mijn tweeling. Er komt helaas nog veel meer bij kijken. Ik heb me helaas vergist in wat voor werk Lizzy zou zijn en blijkbaar kan ik het niet aan (ook lichamelijk niet) ik heb te impulsief gehandeld (ze moest weg daar, ze was zielig en ik help haar wel) mijn hart is groot genoeg (ook door mijn verleden) maar mijn doen niet. dat je me zwak vindt, kan ik me heel goed voorstellen hoor, maar wat ik al zei er komt meer bij kijken, ook hier in de thuissituatie. Ik wil haar niet pijn doen, in de zin van haar verpesten doordat ik haar niet goed kan begeleiden. Ik durf amper op haar te stappen, omdat ik bang ben welke kant van de bak ik nu weer te zien krijg (is het nou in het midden dan maakt het niet zoveel uit...) Nee zonder gekheid, ik red het dus gewoon niet. Mijn hele leven (thuis en mezelf) gaat eronder lijden en dat schiet niet op...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:35

Cheveyo schreef:
Biancaa, ik heb eigenlijk maar 1 vraag voor je waarvan ik het antwoord nog heel niet gelezen heb hier. De rest van het verhaal laat ik even voor wat het is.

Voel je eigenlijk een klik met Noa?

Er straalt voor mij geen liefde voor Noa af van je omschrijving over haar, alleen dat het leuk is voor je dochter, sorry even kort gezegd.

Daarnaast denk ik dat het voor Lizzy juist fijn is om er een lieve rustige vriendin bij te hebben. Ik denk dat je je misschien nog zult verbazen over hoe het zal gaan tussen/met die twee.

Ik heb daar nog niet op geantwoord, omdat het over Lizzy ging. In mijn ITP topic staat wat meer. De klik met Noa was er zeker wel, ook toen ik met haar aan het rijden was. ze wilde ook wel even "wegspringen" maar door gewoon normaal te rijden (wat ik bij lizzy ook doe) ging ze gewoon weer terug in draf. Ook in de wei gaat mijn hart helemaal open, zo gauw ze me ziet dan komt ze al hinnikend naar me toe lopen, dat deed ze daar ook al. Zoooo lief, en Dianne heeft gezien hoe ik met haar de eerste keer in de bak rondliep, nou die klik was er wel Lachen

Dat Lizzy er een goed maatje bij heeft, dat klotp wel, ze zijn constant naar elkaar aan het hinniken en proberen bij elkaar te komen (dat mag nog niet van de leidster van de groep) Die eerste ontmoeting in de bak (die foto die in dit topic staat) verliep zo goed. ze gingen gelijk met elkaar kroelen en knuffelen. die foto is dus niet zielig hoor KMD Knipoog hij was juist lief, ik was Lizzy aan het knuffelen nadat zij kennis hadden gemaakt, haar eerst aandacht geven en Noa stond bij die kleine vent van me te snuffelen (en bij Dianne)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:41

Tinkermuts schreef:
ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken.....maar doe wat goed voor jou en je paardjes is, veel sterkte hiermee.
vind noa een mooi paardje, hoop dat je veel geluk met haar gaat hebben,
mijn kanttekening is wel dat je bij een niet best bekend staande stal haar hebt weggekocht, zijn zeer veel klachten over geweest (is binnen tp ook erg veel over bekend) en ik hoop dat jij en noa hierdoor niet in de problemen komt in de toekomst.

Dat wist ik helaas niet dat de stoeterij niet zo goed stond aangeschreven. Ze was wel "eerlijk" ik heb daar meerdere paardjes bekeken en ze gaf bij elke ook een omschrijving. Ik kwam eigenlijk voor een ander paardje dan Noa, dus gedrogeerd ofzo zal ze wel niet zijn (hoop ik dan)

Daar in de kudde reageerde Noa eigenlijk wel heel cool, er waseen fjord die haar elke keer wilde schoppen en zij bleef gewoon rustig staan, wel met haar oren in haar nek, maar ze was meer met ons bezig.

Ik hoop dat Noa gewoon echt zo is, als ze is (tot nu toe wel), maar wat iemand anders al schreef, ze is nu drachtig en dan zijn ze allemaal wel anders Knipoog

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:44

Lucy_1 schreef:

Maar dat is mijn gevoel!

ruinen daar klik ik helaas niet zo mee, vraag me niet waarom, maar op stal moet ik er ook niks van hebben. Ik wilde inderdaad gaan "fokken" maar toen ik mijn advertentie plaatste voor Merrie gezocht, schreef ik ook al, dat ik om en om wilde gaan doen met de merries. Het is dus niet zo dat ik constant veulens wil. Ik vind het gewoon leuk om een keer een veulen te krijgen, zeker nadat ik Angel zo klein heb gekend. En Angel is wel goed opgevoed, zoals je hebt gezien (en gehoord) dus dat kan ik wel hoor Knipoog

Ik heb al eerder gefokt met dieren, niet te vergelijken met paarden uiteraard, maar dat ging ook altijd goed. Het afsheid nemen is van de 1 wat makkelijker dan van de ander, maar dat zal je altijd blijven houden.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:48

Pellie schreef:
MM ik herken een groot deel van je verhaal wel. Tussen gam en mij botste het 't eerste half jaar ook enorm, waardoor mensen me vroegen wanneer ik hem nou ging verkopen. maar aangezien ik hem voor het leven had gekocht was dat geen optie, maar de problemen aangaan en oplossen.

ik heb echt moeten leren dat veel mensen anders met paarden omgaan dan met honden of katten, het gebruikersdoel staat vaak hoger in waarde dan het dier zelf.

Ik vind het juist weer erg knap dat iemand inderdaad zo doorzet. Maar ik ben iemand ie inderdaad anders denkt. niet omdat mijn "doel" anders ligt, maar omdat ik vind dat een paard zelf moet kiezen. Ik kan mijn paard wel "dwingen" om mij als leider te zien, maar als hij of zij mij niet moet, vind ik dat het niet kan. Nu is dit uiteraard niet het geval bij Lizzy, maar gewoon algemeen bedoeld.

Ik ben nu Lizzy aan het tegenwerken, zij wordt onzeker van mij en ik van haar, ik vind dan dat ik haar een betere baas moet geven waar ze wel zeker van wordt en die haar verder kan begeleiden bij wat ze nodig heeft. zo denkt iedereen inderdaad anders, als we maar allemaal wel een goed doel in ogen houden...

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 11:53

Pellie schreef:
snowdon schreef:

jep, en ik weer op jou Ja geen fokverplichting weliswaar, maar wel een reden voor bianca om een merrie te kiezen, om dat ze graag wil fokken Lachen volgens mij banketstaaf we gewoon langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde misschien? Tong uitsteken

Dat gebeurd helaas wel vaker he Knipoog maar dat geeft niet, het is op zich wel fijn dat je kan schrijven wat je wilt. Ik kan me meestal beter uiten met schrijven, dan met zo live vertellen... Ik kies ook een merrie omdat het meer met mij klikt. Wat ik al eerder schreef, ik klik gewoon niet met ruinen, is nou eenmaal niks voor mij. Ik wil graag een keer een veulen en ik heb zeker ook bepaalde hengsten waarvan ik een veulen wil. dus dat zal inderdaad wel vaker dan 1 keer worden dat ik een veulen "neem" maar lukt het niet dan niet, ik heb niet dat ik perse moet. De hoogste prioriteit is toch wel lekker rijden, buitenrijden en knuffelen en vertroetelen enzo...

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:17

Aaah, dit lijkt mee heel moeilijk voor je!
Heel jammer dat het niet klikte, op stal word er nog steeds over lizzy gesproken.
Dat ze zo'n lieverdje is, ik hoop dat je een leuk en goed baasje voor haar vind.
Dat is voor jou ook een fijner idee!

Heel veel sterkte!!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:51

Ik blijf je keuzes respecteren, en ik neem mijn woorden terug.
Ik vind je niet zwak, dat was alleen mijn eerste gedachte.
Het mag inderdaad nooit zo zijn dat je thuissituatie en jezelf eronder gaan lijden. Ik snap je keuzes dus ook wel.

Toch blijf ik voor je hopen dat er een paard komt voor je waarmee het wel goed gaat. Maar verwacht alsjeblieft niet dat het binnen 2 maanden geweldig gaat. Je zal er altijd tijd in moeten stoppen. En ja, je hebt gelijk. In de 1 meer dan in de ander!
Hopelijk blijft Noa bij je en worden jij en je dochters gelukkig met haar!
En hopelijk vindt Lizzy dan iemand die wel de tijd en de kracht heeft om met haar verder te komen. Ook dat paardje verdient het!

Succes verder!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:29

Biancaa schreef:
binky schreef:
Ik kan me herrinnerendattoen ik opzoek was naar een tinker ik jouw topics ook volgde omdat je ook zoekende was,datwas in januari.
We kochten volgens mij allebij rond die tijd onze tinker [jij lizzy ik boi]klopt dat ongeveer?

Ook met Boi lukte sommige dingen niet maar wat wil je we kunnen elkaar nog niet eens een jaar,maar hoe langer hij bij me is hoe sterker de band hoe meer hij zich zelf geeft hoe meer vertrouwen ik in hem krijg.

Hiermee wil ik alleen zeggen: heb je Lizzy wel genoeg tijd gegunt zich te bewijzen naar jou toe en zich aan jouw te hechten zodat ze voor je door het vuur wil gaan en andersom?
Want wat is nou nog niet eens een jaar?

Dat klopt denk ik wel, jij kreeg Boi in januari, ik Lizzy in februari. Maar dan heb ik ene vraag aan jou... hoevaak heb jij al naast Boi gelegen of je dochter? Ik lees op het tinkerforum dat je dochter zelfs al zadelloos rijdt met hem. Ik ben nu ongeveer 5x eraf gevallen en mijn dochter ook al een keer. En een meisje van bijna 7 af zien te vallen van een paard in rengalop, die 1,58 hoog is... is niet echt fijn (en al helemaal voor haar niet) Zelfs met mij ernaast (mijn dochtertje rijdt uiteraard niet alleen) slaat ze op hol.... Lizzy gaat nu door het vuur voor me, met grondwerk, maar zo gauw je erop stapt dus niet. Dan ziet ze alleen haar eigen angsten...

Ook Boi is na enkele maande n bij ons mij uit gaan proberen,die draaide zomaar midden op straat om [levensgevaarlijk!] en vrachtwagens of wat dan ook hij keek nergens tegen op maar ging er van door en ja wel ook in rengalop.

Ik ben toen ongeveer een maand gestopt met rijden,ben gaan wandelen langs de weg,longeren en heel voorzichtig mijn dochter er weer op gezet.
Heb echt geprobeerd om rust te creeren tussen ons.
Ook al zei menig geen dat ik hem flink met de zweep moest laten weten dat ik de baas was heb ik dat toch niet gedaan maar heb mijn gevoel gevolgd.
En zomaar op een dag wist ik dat het goed was en ben ik weer gaan rijden.
Omdraaien? Heel heel zelde heeft hij er nog last van hahahahah

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:11

Jeetje, wat een feedback krijg jij Bianca, maar ik vind het wel super hoe je er mee omgaat. Iedereen vriendelijk blijven vertellen waarom je bepaalde dingen gedaan hebt en bepaalde dingen anders wil gaan doen. Ik heb hier echt respect voor. Hier leer je trouwens zelf ook erg veel van, je zwakke en je sterke kanten worden even duidelijk genoemd.

Blijf stevig in je schoenen staan zou ik zeggen, elke dag leer je bij en word je wijzer van je goede en slechte ervaringen met je paardjes. Dit is een goede leerschool voor je, weten wat je uiteindelijk wel en niet wilt.

In een kudde worden soms ook paarden de rug toegekeerd, weggeschopt of juist verwelkomd met een warm onthaal....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:13

Ik denk dat jij deze keuze het beste kan nemen, het is makkelijk oordelen vanachter je beeldscherm..
Neem aan dat het voor jou ook geen makkelijke keuze is, en dat je dit echt niet "zomaar" even hebt beslist.
Je hebt inderdaad je thuissituatie, en het laatste wat je wilt is er echt een keer goed vanaf vallen en in het ziekenhuis (of erger Scheve mond ) belanden.
Ik hoop van harte dat je eruit komt met Lizzy, met verkoop of niet. Daarnaast hoop ik echt dat je in Noa hebt wat je zocht, en dat je weer met plezier en zonder angst op pad kan, en kan gaan genieten. Want daar draait het met paarden bezig zijn toch om? Om het genieten?

Heel veel sterkte in ieder geval! Ach gut

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:25

Ik vind het eerlijk gezegd een verstandige keuze. En ik denk ook niet dat Bianca het al van tevoren had kunnen weten, zoals ze eerder al schrijft, het probleem leek een stuk minder erg.
En je kunt je daar goed in vergissen is mijn eigen ervaring, is mij ook overkomen. Toen ik Jordy kocht wist ik wel dat hij niet erg makkelijk was, wat ook wel bleek ten ik ging proefrijden. Zowel buiten als in de bak ging hij rennen, maar ik kreeg hem vrij simpel terug. Bij de keuring door de DA was hij ronduit lastig, sormde o.a. door een groep mensen heen en was niet te longeren. Maar zo erg leek het niet, ik dacht dat dat allemaal wel met een beetje heropvoeding op te lossen was.
Man wat heb ik mee daarin vergist.... Hij bleek heel wat meer bagage te hebben dan ik dacht, en hij kon écht link zijn. Met mij erop dwars door (houten) hekken heen rennen, de mesthoop oprennen dwars door het draad heen, onderuit gaan door de snelheid en uitputting, etc. Hij moest met 3 man vastgehouden worden om op te stappen. In de omgang ook niet bepaald makkelijk, hij rukte zich regelmatig los, longeren ging niet en hij was overal bang voor. Hij bleek een 'lastig' karakter te hebben, dominant in combinatie met een heleboel angst, geen fijne combi.
Kortom, het was héél wat erger dan ik had gedacht..... En ik was toen geen onervaren ruiter, Jordy leek me niet zo'n enorm probleemgeval, ik had lastigere gevallen onder mijn kont gehad dacht ik toen ik ging proefrijden, en vaker paarden gereden voor anderen die even wat correctie nodig hadden (lees: die duidelijk gemaakt moesten worden dat het NIET de bedoeling is als een dolle stier rond te springen met je hoofd tussen je voorbenen). Bang aangelegd was ik ook niet. Maar voor Jordy heb ik weleens peuken gescheten, en ik heb ook echt op het punt gestaan hem weer te verkopen. Als ik kinderen had gehad etc. had ik dat zeer waarschijnlijk gedaan ook.
Met Jordy is het uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar het is een lange weg geweest. En als ik een vrij onervaren ruiter was geweest, of bang was geweest, was dat niet gelukt. Jordy was namelijk bang en ging daarom rennen, een angstige ruiter op zijn rug zou dat alleen maar bevestigen, en dan waren we weer in datzelfde cirkeltje terecht gekomen waar ik hem juist uit wilde halen.
Dat was namelijk ook precies de reden waarom Jordy verkocht werd door zijn vorige eigenaresse, zij was ook bang, en dat ging niet. En zij kreeg toen ook op bokt hetzelfde over zich heen als Bianca nu, maar het is echt beter geweest.

En ja, een paard voor het leven is een heel mooi streven, maar als het voor allebei niet is wat je nodig hebt, waarom dan dat paard bij je houden?
Dat de andere 3 paarden van Bianca verkocht zijn val ik ook niet over, de haflinger is een logisch verhaal, Max ook, die was ergens anders beter af. Net als Angel, die is naar iemand gegaan die haar heel graag wilde hebben en waar het goed mee klikte. Zo heb ik mijn shet ook verkocht, er zorgde al een tijdje iemand voor die er mee kon lezen en schrijven, haar ouders hebben Tinkerbell overgekocht van mij en de andere eigenaresse en hem aan haar gegeven, prima oplossing, pony en baasje zijn hartstikke gelukkig met elkaar.

Ik hoop voor je dat Noa nu echt het paard is waar je naar op zoek was.

Lang verhaal geworden, maar ik hoop dat ik mijn punt gemaakt heb Lachen