[TI] waarom tinkers zo duur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Re: waarom tinkers zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:56

Onyx88 schreef:
Kun je paarden niet door een dierenarts een bloedtest af laten nemen om te controleren op bepaalde middelen? Dat zat ik mijn al een poosje af te vragen. Weet iemand hier dit?

Volgens mij moet dit wel kunne, maar dan heb je denk ik niet gelijk de uitslag... maar het zou moeten kunnen...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:33

Je kunt ook bij de koop een 'niet goed, geld terug' garantie op schrift laten stellen binnen een periode van 6 weken ofzo....

Tinkers vind ik eigenlijk een zeer normale basisprijs hebben. Als je het dekgeld + transportkosten naar de hengst optelt kom ik op z'on 500 euro (6 maanden opgroeien bij moeder tel ik dan niet eens mee) en 30 maanden opgroeien x 75 euro gem. per jaar aan stal- en weidegeld = totaal 2750 euro voor een 3-jarige onbeleerde Tinker vind ik dat een hele normale prijs eigenlijk. Heb je nog niet eens de hoefsmid en de entingen meegerekend. Tel je die ook nog eens mee over die 3 jaar dan zit je op z'on 3000 euro wat de Tinker gewoon echt ook gekost heeft. Dan moet je nog geluk hebben dat de Tinker in die 3 jaar nooit ziek wordt.

Dus al het extra wat je boven de 3000 euro kan vragen zou dan pure winst zijn.

Ga je de Tinker beleren onder het zadel, tel er dan maar gauw minstens 300 euro bij op.

Wil je wat winst maken op z'on Tinker, dan zit je vraagprijs al snel op 4300 euro, dan heb je 1000 euro voor 3 jaar oppassen, en heb je zelf per dag EUR. 0,91 verdient, per week EUR. 6,37, per maand EUR. 27,60. Leuke bijverdienste, of niet ?? Haha!

En dan heb ik het nog niet eens over de risico's van het fokken op zich...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:14

Leuke berekening, Dienie Knipoog ....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:28

Nikita_1995 schreef:
Wil je wat winst maken op z'on Tinker, dan zit je vraagprijs al snel op 4300 euro, dan heb je 1000 euro voor 3 jaar oppassen, en heb je zelf per dag EUR. 0,91 verdient, per week EUR. 6,37, per maand EUR. 27,60. Leuke bijverdienste, of niet ?? Haha!

En dan heb ik het nog niet eens over de risico's van het fokken op zich...

Tja, daarom verkoop ik ze als veulens, en ga ik ze niet eerst 3 jaar opfokken en dan verkopen. Haha!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:54

Onyx88 schreef:
Kun je paarden niet door een dierenarts een bloedtest af laten nemen om te controleren op bepaalde middelen? Dat zat ik mijn al een poosje af te vragen. Weet iemand hier dit?

Het kan, maar het is dan nog steeds niet zeker of het paard gedrogeerd is...

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:55

Nikita_1995 schreef:
Je kunt ook bij de koop een 'niet goed, geld terug' garantie op schrift laten stellen binnen een periode van 6 weken ofzo....

Hier ben ik het niet mee eens...
Het paard kan wat overkomen, en wat dan?
Het is heel risicovol...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:25

tinka_maris schreef:
Nikita_1995 schreef:
Hier ben ik het niet mee eens...
Het paard kan wat overkomen, en wat dan?
Het is heel risicovol...

Ik bedoel hiermee 'verborgen' gebreken die aanwezig waren bij de verkoop......

Maar levende have blijft altijd een kwestie van gokken en hopen op een goede gezondheid en vertrouwen hebben in de verkoper wat die vertelt over het dier dat het idd klopt.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:12

Zullen we het wel ontopic houden, dames?
Wel een interessante vraagstelling van Onyx88, misschien idee voor een topic als er meer over te zeggen valt (op Vraag Maar Raak).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:38

Je bent geloof ik bij wet verplicht tot een jaar na aankoop het dier terug te nemen als er verborgen gebreken zijn.

Ik vind Tinkers niet te duur. Laat ik het zo zeggen:

ik vind veel kwalitatief slechte tinkers te duur, en veel kwalitatief goede tinkers goed qua prijs.

Sommige mensen vragen ook voor de mindere Tinkers alsnog de hoofdprijs. Die zien of het verschil niet of ze denken misbruik te maken van de markt.

Wil natuurlijk niks zeggen over karakter van kwalitatief slechtere tinkers natuurlijk, maar voor de fokkerij zijn die dus niet interessant (of zouden niet interessant moeten zijn vind ik dan persoonlijk) en dan mag de prijs ook wat lager

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:43

Hoe zou dat te bewerkstelligen zijn... zo'n prijsverschil qua fokwaarde (zoals Nuage beschrijft) of naar prestaties (zoals Supertje beschrijft)?

De markt blijft tenslotte een vraag en aanbod spel, met in dit geval vrijheid in behoorlijk wat aspecten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:56

Je hebt allereerst met 2 stamboeken te maken die compleet anders keuren. Wat voor het ene stamboek ( tsja hoe zeg ik dat zonder iemand voor het hoofd te stoten) niet gewenst is, bv. weinig behang en lichte bouw (ICS) is bij het NST vaak door de bewegingen wel gewenst. Terwijl bij het NST de zwaardere paarden vaak minder gewenst zijn omdat de gangen daar vaak minder bij zijn.
Dan heb je al 2 heel verschillende markten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:59

Onyx88 schreef:
Citaat:
kijk dan eens naar haflingers...

waarschijnlijk omdat het ras "in" is, ik denkt dat dat ook een reden is dat ze nog steeds steigen in prijs..

Haflinger zijn niet meer 'in'. Dat waren ze een tijd geleden. Dat maakt ze natuurlijk niet minder leuk Knipoog

Ik schrijf ook dat je naar haflingers moet kijken die zijn goed koper, en dat tinkers "in" zijn dat ze duurder zijn.... als je goed had gelezen had je het eruit kunnen terug lezen Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:56

snowdon schreef:
Hoe zou dat te bewerkstelligen zijn... zo'n prijsverschil qua fokwaarde (zoals Nuage beschrijft) of naar prestaties (zoals Supertje beschrijft)?

De markt blijft tenslotte een vraag en aanbod spel, met in dit geval vrijheid in behoorlijk wat aspecten.

Ik denk dat de echt goede Tinkers altijd nog wel voor de hoge prijzen weggaan, maar dan meestal naar het buitenland. In Nederland is er gewoon niet echt markt voor, hier zoeken mensen een recreatiepaard. Dan maakt het ze niet uit of er papieren bijzitten en/of premies.

Ik verwacht eigenlijk dat de hele markt binnen 10 jaar helemaal veranderd. Stamboekpapieren en premies gaan dan een steeds grotere rol spelen in de vraagprijs. Zeker als de stamboeken sluiten.

Nu kan iedere "gek" nog de hoofdprijs vragen voor een tinker zonder stamboekpapier. Dat zal dan niet meer mogelijk zijn.

Wil niet zeggen dat die tinker zonder papier het misschien dubbel en dwars waard is, maar dan wordt er dus van je verwacht dat je dit kunt onderbouwen d.m.v. een premie.

@ Lonneke: ik kan het niet helemaal laten maar ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. Je hebt gelijk wat betreft het feit dat ook de lichtere types welkom zijn bij het NST. Maar er wordt per type gekeurd, en de zwaardere tinkers vallen onder andere types dan de lichtere en daar worden dus geen dragende gangen maar duwende gangen van verwacht. Om een voorbeeld te noemen: de dagkampioen in Zuidwolde was een vrij grove tinker volgens mij? Maar ik wil hiet geen stamboekdiscussie van maken hoor, dat schiet het doel van dit topic helemaal voorbij.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:29

Nuage schreef:

@ Lonneke: ik kan het niet helemaal laten maar ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. Je hebt gelijk wat betreft het feit dat ook de lichtere types welkom zijn bij het NST. Maar er wordt per type gekeurd, en de zwaardere tinkers vallen onder andere types dan de lichtere en daar worden dus geen dragende gangen maar duwende gangen van verwacht. Om een voorbeeld te noemen: de dagkampioen in Zuidwolde was een vrij grove tinker volgens mij? Maar ik wil hiet geen stamboekdiscussie van maken hoor, dat schiet het doel van dit topic helemaal voorbij.

en toch blij dat jij het even voor me doet, zat me nameljik alweer flink te storen over de opmerkingen die hier neergezet werd,

allereerst is een stamboek momenteel nog maar weinig van belang mbt de prijzen. Er is namelijk maar een kleine groep serieuze fokkers die veel belang stellen aan bepaalde lijnen. De rest zijn gewoon recreanten (die wellicht eens in de toekomst een veulentje willen fokken) en dan voor de gein een keer op de keuring verschijnen.

De prijs bij tinkers wordt momenteel nog steeds bepaald door de populariteit, de emotionele waarde, de aftekening en karakter.

ten tweede vind ik persoonlijk dat gezeur over het ene stamboek dat type en het andere stamboek behoorlijk Misselijk makend. Kunnen we er niet gewoon een keer over ophouden. Iedereen zijn eigen voorkeur, maar modder gooien gebeurd genoeg.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:55

Ik snap werkelijk echt niet wat dit met modder gooien te maken heeft! Wat in de een zijn ogen een 'minder' paard is heeft in de ander zijn ogen juist iets heel moois. Met het stamboek 'gezeur' wil ik alleen aangeven dat er zelfs binnen de 2 stamboeken geen rechtlijnig type gezocht wordt.

Wat dus in de ene persoon zijn ogen ( om met nuage haar woorden te spreken) kwalitatief slechte tinkers zijn is bij een ander persoon juist het fokdoel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:00

Caira schreef:
Ik snap werkelijk echt niet wat dit met modder gooien te maken heeft! Wat in de een zijn ogen een 'minder' paard is heeft in de ander zijn ogen juist iets heel moois. Met het stamboek 'gezeur' wil ik alleen aangeven dat er zelfs binnen de 2 stamboeken geen rechtlijnig type gezocht wordt.

Wat dus in de ene persoon zijn ogen ( om met nuage haar woorden te spreken) kwalitatief slechte tinkers zijn is bij een ander persoon juist het fokdoel.

Maar is de kwaliteitsstempel die een stamboek op een tinker legt wel dezelfde kwaliteit die een eventuele koper zoekt?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:05

Momenteel steeds meer. Mensen komen bij keuringen kijken, en brengen hun eigen paard naar de keuring omdat ze toch willen zien wat hun paard 'waard' is. Voor een cob die in de ogen van die mensen meer waard is zal ook meer betaald moeten worden, maar dan nog. De een zoekt een zwaar type waar de ander weer een licht type zoekt. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Je zult nooit iedereen op 1 lijn krijgen, maar dat lukt je bij geen enkel stamboek, kijk alleen al naar de veranderingen binnen het fries en het haflinger stamboek. Verschil is alleen dat waar het bij die stamboeken geleidelijk verschuift het bij onze stamboeken naast elkaar plaats vindt.

Zijn stamboeken belangrijk? ja dat denk ik wel, daarnaast zijn er een aantal handelaren die hun prijs behoorlijk hoog houden. Zolang zij dat blijven doen zullen de particulieren dat ook blijven doen, zeg nou zelf: als jij een cob tegen komt van 1500 euro vraag je meteen of er iets mis mee is. Terwijl ik mijn merrie 8 jaar terug voor 3000 gulden gekocht heb en iedereen dat toen een boel geld vond.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 20:06

tja tinkers duur, nee vind ik niet.
het verschil tussen goede en mindergoede tinkers ja dat is er weinig en daarom moet je goed rondkijken voor je wat koopt.

verder wat betreft de stamboekgedoe iedereen weet het nu wel. laat iedereen in zijn waarde aub en ga niet zeuren over stamboeken,

Ik zie zelf in alle types wat het is maar net wat je wilt met je tinker en zie het juist als voordeel dat er verschillende types zijn. en ik vind in alle types mooie en lelijke tinkers zitten, heeft naar mijn mening niets met stamboek te maken maar met eigen smaak.

Verder gaat het in de toekomst zeker belangrijk worden wat betreft behaalde premies en behaalde prestaties. en dat is een heel lochies iets vind ik zelf.

Dat handelaren hun prijs hoog houden is opzich natuurlijk ook lochies, zolang het nog betaald wordt zal dat niet gaan dalen, en ja ik zelf heb voor Lonan ook een hoop geld neer gelegt en heb er nog geen dag spijt van gehad.

tis een kwestie van vraag en aanbod. en zolang het nog verkocht wordt voor dat geld zal het zeker zo blijven,
ik denk dat het over een jaar of wat net wat anderen hier zeggen wel duidelijk verschil gaat komen in kwalijt wat betreft tinker en vraagprijs.

nu is het standaard bedrag zo`n 3500 euro voor echt een boel tinkers.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:24

Met een kwalitatief goede Tinker doel ik absoluut niet op zwaarte, hoeveelheid sokken, manen, stokmaat, etc etc. Dan bedoel ik echt heel simpel: is het paard goed gebouwd.
Ik zie nu soms Tinkers te koop staan voor de hoofdprijs die echt niet goed in elkaar zitten. Nogmaals, ze zullen best lief zijn! Maar als ik paarden zie met ontzettende weke rug, veel te korte croupes, toontredend, frans, koehakkig, weekgekoot etc etc etc (kan nog even doorgaan) en mensen willen daar hetzelfde voor vragen als een goed gebouwde tinker... tja..

Als je dus meer op premies gaat waarderen als koper voorkom je dat je een tinker aanschaft met deze fouten in de bouw. En dan maakt het niet uit welk stamboek je kiest. Al laat je bij wijze van een fjordenstamboekjury je tinker keuren..

En een correcte bouw heeft vrijwel altijd als gevolg dat een paard goed kan bewegen. En met goed bewegen bedoel ik geen geweldig zwevende gangen. Gewoon regelmatig, duwend of dragend (afhankelijk van type) tactmatig bewegen.

En daar heb je profijt van, ook als recreatieruiter.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:34

Ik vind dat er helemaal niet met modder gegooid wordt. Je mag het toch wel hebben over de verschillende type tinkers? Of mag dat nu ook al niet meer, zucht.

Ik denk dat wat een paar jaar geleden al gold, nog steeds van toepassing is: een grote tinker is duurder dan een kleine. Toen ik een jaar of 5 geleden op zoek ging en bij de grote handelaren terecht kwam schrok ik al van de prijzen. Er werd mij toen ook verteld dat hoe groter hoe duurder....
In Ierland (en Engeland ook denk ik) zijn de prijzen van de paarden enorm gestegen. Ik ben héél benieuwd wat de tinkers doen op de Zuidlaardermarkt volgende week. Qua prijs dus.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 05:29

ook ik vind de opmerkingen van Caira niet echt storend, volgens mij waren ze ook niet naar bedoeld.

weet je, ik tel liever wat meer neer voor het paard waar ik echt naar op zoek was, dan dat ik voor minder iets koop wat het toch niet helemaal is.

de aanschafprijs wat je voor een tinker betaald valt ook echt helemaal in het niet bij wat het je gaat kosten om het paard te onderhouden, wil je voor een dubbeltje op de 1e rang, begin dan niet aan een paard, je kan en wil het dan ook niet ophoesten voor als je paard eens ernstig ziek mocht worden oid.

verder bepalen de consumenten toch echt de prijs, zij zijn bereid om 3500 voor een tink neer te leggen, dus zolang dat het geval is zullen de prijzen ook hoog blijven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:53

flicka schreef:
Ik ben héél benieuwd wat de tinkers doen op de Zuidlaardermarkt volgende week. Qua prijs dus.

Nou, voig jaar stonden er hooguit een stuk of 5, waarvan 1 zeer duidelijk kreupele een luxe een kleine en 2 wel leuke, en dat was het... Op zich een goed teken dat er bijna geen op de markt staan, in tegenstelling tot de vele Friezen Cool

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:01

Een Haflingerveulen opfokken kost net zoveel geld als een Tinkerveulen opfokken en als een warmbloedveulen opfokken.. Clown

Zeker bij de Tinkers waar stamboeken inderdaad niet per definitie eenduidig zijn in wat een "Tinker" is/ hoe een Tinker er uit hoort te zien, waar afstamming eigenlijk nog nauwelijks een rol speelt, en waar sportprestaties behoorlijk relatief zijn: het is maar net wat de gek er voor geeft..

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:46

Alles wat in populariteit stijgt wordt duurder. Mensen zijn dan namelijk bereid om meer te betalen om het te bemachtigen.
Bij de Tinker zijn ook de Amerikanen een grote verzoorzaker, wellicht 'de verzoorzaker' van de drastische stijgingen en dat is niet alleen bij de Tinkers zo.
De Engelsen weten dat Europeanen nooit zulke sommen op tafel zullen leggen, maar toch kwaliteit willen en dus ook meer zullen moeten betalen om die kwaliteit te bemachtigen. Dit werkt ook door in de prijzen in Nederland.

Daarnaast ben ik wel van mening dat de Tinker zo duur nog niet is. Een veulen groot krijgen kost alleen maar geld, zoals ook eerder aangehaald en dan kun je blij zijn als je de kosten bij verkoop eruit krijgt.
Verder ga ik helemaal met Tinkermuts mee, dat je niet voor een dubbelte op de eerste rij kunt zitten.

Wat wel belangrijk is dat de kwaliteit van de Tinker bewaard blijft. Er worden al genoeg rassen verprutst. Die Engelse/Ieren hebben de rasstandaard weten te bewaren en dat moeten wij ook blijven doen. Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:18

Volgens mij zijn Tinkers helemaal niet zo duur.. Dat licht gewoon aan de persoon die het paard verkoopt die bepaalt de prijs. En t licht er ook aan wat de pony kan.. Je kan ook hele goedkoope tinkers krijgen maar meestal kunnen die dan (nog) niet zo veel Knipoog