[TI] Deken, welk merk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noetanchamon

Re: Deken, welk merk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 19:56

Pfff, ik kwam de hele tijd niet op bokt........ Verdrietig

Ben hier in Duitsland geslaagd voor een deken. Mevrouw van de winkel had zelf ook een Tinker-beest en adviseerde om niet meer dan 150 gram deken over te doen.
Okay, prima, dan 150 gram. Nou, het is eigenlijk een gevoerde regendeken.
Merk Equiline-top. Bovenkant bruin geblokt, onderkant zwart.
Hals valt mooi ruim, zitten loopsplitten in en het borstgedeelte kun je goed verstellen met zowel klittenband, een gesp als wel "gordel". Hij koste 149,= euro.
Hij past eigenlijk heel goed, althans de lengte. Om zijn olle bolle buikie heeft ie een beetje een jurkje, dat wel, maar ik geloof dat hij dat niet zo erg vindt. Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:05

Fijn dat je geslaagd bent. 150 grams dekens vind je hier in Nederland niet veel. Je gaat hier vaak van ongevoerd naar minimaal 200 grams. Nu willen we ook wel een foto zijn als die deken op je paard ligt Lachen In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop. Die van mij is vandaag verzonden kreeg ik per email te lezen van de ruitersportzaak. Dus die zal morgen of overmorgen aankomen.
Zitten er bij jou ook kruissingels en bilkoorden om?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:01

Ja, Flicka, er zitten kruissingels en bilkoorden aan en bovenop bij de hals zitten nog 3 ringen waaraar ik een extra hals kan bevestigen.
Mwah, ik zal vandaag proberen een foto te maken oke (of heeft mijn man de digi mee???) maar dan mogen jullie niet lachen om het jurkjes effect Haha!
Hij heeft de hele nacht de deken omgehad en zit nu nog goed.
Ben ook erg benieuwd wat hengst Nigg er mee gaat doen Bloos en of die hem heel laat...

Zoals ik al schreef is dit eigenlijk een met fleece gevoerde regendeken. Nee, ik ben enthousiast over de 150 gr. Djowy heeft het vaak uit zich zelf al heel warm maar je kunt nu wel al goed zien dat hij wintervacht aan het aanmaken is.
(Dikke haren onder de hals en onder de buik).

Als de digi hier ligt maak ik vandaag een foto, anders vrijdag Knipoog

Bedankt voor jullie reacties. Was trouwens wel lachen, ik kom daar in die winkel aan met een lijstje met allemaal merken die jullie hier hadden genoemd en kom thuis met iets volstrekt anders. Maar dat had meer te maken dat ze hier veel merken niet hadden / kennen.

Groetjes Knipoog

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:54

Mijn man is wederom 2 dagen voor zaken weg, komt vrijdag weer en heeft de digi bij zich.
Ik zal vrijdag foto's maken oke

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:15

Mijn nieuwe 200 grams deken is vandaag bezorgd. Ben meteen gaan passen want je moet binnen 7 dagen ruilen en nu was het goed weer. De foto's vind ik niet super. Ik had Sox net ontwormd dus ze was al chaggie, toen dat op maat maken van de deken en d'r weidemaat hing met d'r kop over de draad zowat over me heen Knipoog
Maar de deken past goed. Hij is met zijn 1.95 zelfs aan de ruime kant. Er zit een hele lange staartflap op met plooi (niet te zien op de foto's), kruissingels met prima sluitingen en elastische bilriemen. Aan de voorkant kun je de hals op 2 standen zetten met stevige edelstalen clipjes of hoe die dingen ook mogen heten. Hier zit ie eigenlijk nog op zijn strakst maar er zitten nog ringetjes een cm of 5 terug, daarbij ook nog verstelbare riempjes.
Afbeelding

Hier kun je zien hoe lang de deken is. De kruissingels mogen nog iets strakker.
Afbeelding

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 18:42

Ik geloof dat mijn deken, los van de print en "wat minder zwaar", vergelijkbaar is. Knipoog

Wanneer ga jij 'm definitief opleggen?

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:46

br 300 grams kleur paars/lila

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:50

ja wanneer leggen jullie de deken er op??
ik zit ook te denken aan een deken voor in de winter

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:51

Noet, mijn ongevoerde Rhino gaat op zodra het onder de 10 graden wordt. Of als het gewoon kouder wordt en we veel regen krijgen. Nu dus nog echt niet.
De 200 grams deken gaat op als het onder de 5 graden gaat of zo. Ik heb de ongevoerde deken vorige winter veel op gehad en dat scheelde echt een hoop gezweet tijdens het rijden omdat je de vacht korter houdt. Ik heb toen een hele fijne zware fleece zweetdeken kunnen kopen (2e hands) met hals, die laat ik dan een uur om en daarna weer de buitendeken.
Ben benieuwd naar jouw deken!

Ik zie al paarden staan met buitendekens maar vind dit echt onzin. Het is veel te warm nu en de nachten zijn ook nog goed.
Staat jouw tinker ook 24/7 buiten tinkerXXlufX?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:04

Als het wat kouder wordt bij plensregen gaat en ongevoerde regendeken op overdag. Als het s nachts beneden de 10 graden wordt gaat er een heel dunne katoenen zomerdeken op.

De 200 grams regendeken alleen als het echt hard gaat vriezen. Het scheelt Connor net wat haar en dat is me vorig jaar goed bevallen met rijden.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:20

Ik gebruik harry's horse dekens.. Maar ik heb met allee dekens tot nu toe gehad dat ze op zn kont "goed" zitten.. Maar bij zn schouders niet..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:21

ik gooi mijn tink zijn dek op eingelijk zodra het wat regelmatig gaat vriezen en meer gaat regenen dit natuurlijk als het overdag niet te warm is.
mij tink krijgd zijn dek op en die gaat er niet eerder weer af zodra het weer warm genoeg is.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:45

ja mijn tinker staat dag en nacht buiten.
ikheb eerst zitten denken aan scheeren maar dat zie ik toch niet meer zo zitten.
dus ik denk dat het toch een deken word.
vooral omdat mijn tinker anders de winter niet een heel lesuur kan volhouden .

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:55

Karuna, jij bedoelt dan zeker een zomerdeken onder de buitendeken?

Xluf, bij de mijne stroomde het zweet van d'r benen af bij het lessen in de binnenbak en ze was wit (van het zweet) ipv zwart. Dus, geen bedenkingen en een deken erop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:47

Nee voor s nachts alleen en zomerdeken en vor overdag een ongevoerde regendeken en als het heel erg koud is een 200 grams regendeken.

Hij heeft het alleen nodig om zijn spieren warm te houden. Haar hou ik toch niet tegen hoe dik de deken ook is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:01

Oké, dan heb je hem 's-nachts dus op stal staan, wist ik niet.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:06

Ik heb mijn tinkies nu onder de ongevoerde 0-grams BR regendeken staan. Ze kwamen al mega in de winterharen en aangezien we veel en intensief mennen, moest ik die haren toch echt gaan onderdrukken. Eigenlijk geen doen met nu weer een dag van 21 graden....wat moet je dan. Floep en het is weer 14 graden. Dus ik doe ze buiten de deken wel op en op stal af. Pas als het echt kouder wordt dan gaan ze dag en nacht op.

Vind het wel een lastig iets. Een van mijn tinkers zweet gewoon al op stal vanwege het extreme warme weer. Heeft mega winterhaar....moet wat voordat hij kou vat als we straks lange tochten maken. Dan kunnen we dat uren natblijven niet gebruiken.

Jammer dat de natuur je steeds zo verrast......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:31

Citaat:
Oké, dan heb je hem 's-nachts dus op stal staan, wist ik niet.
HIj staat in een luchtige buitenbox. Is wel zowat buiten. Hij zou wel in de schuilstal kunnen met zijn vriendinnetje de shetlander maar dat is voor mij niet praktisch. Met een buitenbox heb ik bij slecht weer een plekje waar ik hem kan verzorgen Dat is ook echt de enige reden dat ie binnen staat.

En vanwege Connors extreme zweten gooi ik dus ook maar die deken om, en om zijn spieren warm en sopelen te houden. Het houdt zijn haar iets onder bedwang en in combinatie met wat haar wegscheren op zijn nek en flanken gaat het goed.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:52

de mijne zit nu al dik in het vacht, dus ik ga het maar ook overleggen voor een deken.
wat voor een zou ik dan moetten nemen??
ik zou toch wel wat advies willen hebben, snap er niks van van al die grammen en zo

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:20

Xluf, begin maar met een ongevoerde ademende waterdichte deken. Neem dan een ruime zodat je er een dunne fleecedeken of badstofdeken onder kan doen als het kouder wordt. Als je nu een 200 gramsdeken koopt en die er op legt is het veel te warm. Met een ongevoerde deken blijven ze ook kort in het haar. Ik heb trouwens de afgelopen 3 winters alleen maar een ongevoerde opgehad. Toen ik nog een stal had ging de deken er wel af als ze aan het eind van de middag op stal ging.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:42

ok bedankt, dus een goevoede is warmer.
bedankt