[TI] Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Waarschuwing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:19

Gosh, dat ziet er sneu uit zeg! En het klinkt ook erg sneu.. Ach gut
Net zoals Kiara zegt, mocht het wel een overgevoeligheid op UV is, een lichte deken op, en anders denk ik ook een allergische reactie.
Jessie zag er gister nog helemaal normaal uit, haar neus was ook niet opvallend rozer dan eerst.

Caira

Re: Waarschuwing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 22:32

Irish staat nu binnen overdag en 's nachts op het land, de plekken zijn al weggetrokken gelukkig, mevrouw is alleen not amused, maar ja dan heeft ze even pech gehad!

Caira

Re: Waarschuwing! St Janskruid / fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 07:42

Een of ander persoon heeft de titel veranderd! Ik wil er nogmaals op wijzen dat dit enkel en alleen een combinatie van gras en zonlicht is. De paarden staan alle 3 op een andere weide. De plant sint Jan's kruid heb ik werkelijk geen moment in mijn mond gehad, en ik vind het erg jammer dat iemand dit zomaar gedaan heeft zonder overleg!

Caira

Re: Waarschuwing! St Janskruid / fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 12:23

Ik heb de posts over St Janskruid gelezen, maar het ziet er heel anders uit, ook heeft irish er absoluut geen jeuk aan! Het doet eerder enorm veel pijn en als ik er alleen al naar wijs duikt ze in elkaar. Het gekke is dat ze er echt alleen last van heeft met warme dagen, zodra de zon weg is en het regent is ze direct weer gezond, ook als ik haar binnen zet zie je de plekken zowat verdwijnen en worden ze weer dun. Alleen de plekken die te ver heen zijn gaan echt schilveren en vervellen.

KootMiraDrum

Re: Waarschuwing nav fotosensibileit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:54

Caira, leg aub vast wat je ziet, foto's maken, hier kunnen anderen weer van leren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:35

Toen ik je topic las dacht ik er meteen aan, met heb het eerst gisteravond even met de DA besproken.

hoogstwaarschijnlijk wordt deze fotosensibiliteit veroorzaakt door klaver. Klaver bevat anti-vitamine K, met alle gevolgen van dien.

Baggio heeft het als jaarling gehad, erg naar

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:00

klopt helemaal, met name in de zoete klaver !!
Ik had een spier witte arabier die heeft het 1 zomer enorm gehad en alleen de echte blanke huid zwol op, de zwarte stippen weer niet.
We zijn alles gaan afwegen wat er in dit weiland anders is dan waar ze normaal stond, en bleef dus over de klaver Knipoog
Echt heel pijnlijk en sneu voor de paarden Verdrietig
Het heeft ook alles te maken met de stollings factor in het bloed en niet zo zeer met de zon alleen.
Ik heb haar van weiland veranderd en was vrij snel weer over (dus niet binnen gezet, want wij dachten niet zozeer aan de zon maar aan allergie voor iets) maar ik ben toen op onderzoek uit gegaan, wilde dit toch wel graag proberen te voorkomen een volgende keer.

Rond 1920 deed zich in de USA een bloedings ziekte voor bij de koeien die gevoed werden met klaver. Ze kregen inferieure voeding omwille van economische moeilijkheden en dit klaver was vaak besmet met een bepaalde schimmelsoort. Dit leidde uiteindelijk tot de ontdekking van Dicoumadine als eerste antistollingsmiddel dat via de mond kon worden ingenomen.
Coumarines zijn via de mond in te nemen anti-vitamine K preparaten. Een aantal van de stollingsfactoren worden de vitamine K afhankelijke factoren genoemd. Dit zijn de factoren II, VII, IX en X. Zij kunnen alleen maar goed in de lever gemaakt worden als er voldoende vitamine K aanwezig is. Het zijn deze factoren waarvan de productie is verminderd als patienten coumarines (marcoumar/fenprocoumon, sintrom/acenocoumarol en warfarine) innemen.
En elk individu heeft een andere gevoeligheid en de zon kan dit denk ik sneller of niet verergeren. Dus of het nu de klaver zelf is, of bijv. de schimmelsoort waar ze in dit onderzoek over spreken weet ik niet, maar al met al kan dit dus deze vreemde reaktie bij paarden met een witte pigmentloze huid veroorzaken.
Ik heb ook cultuurklaver in een weiland staan (stikstof verrijkend) daar eten ze weer niet van omdat die bitter smaakt.
Rode klavers bevatten ook gifstoffen die kunnen aanleiding geven tot koliek of huidafwijkingen.
Dus hou de klaver in je weiland in de gaten zodat het niet de overhand kan krijgen. En ik denk dat de reactie van paarden jaar op jaar verschillend kan zijn. De klaver kan bijv. "sterker" zijn als het perceel actiever bemest is dan bijv. voorgaande jaren. En onderschat de grondstoffen van de kunstmest niet, en ook niet het hooi wat de grond uit gejaagd is dmv kunstmest. Dit alles, of 1 onderdeel van dit alles, kan ook leiden tot dit soort alergische reacties. Ik zou niet naar 1 ding kijken maar naar het geheel en dit kan dus heel goed van jaar tot jaar en van paard tot paard verschillen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:26

hihi het staat echt vol klaver hier Clown
ik heb volgens mij gewoon paarden van ijzer of beton Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:37

Connor heeft dit gehad toen hij in Veenendaal stond, zijn flanken, liezen en hoofd waren opgezette plekken met korsten en open stukken. We hebben hem toen een uv werende deken opgegooid op aanraden van de DA. Dit samen met een gezichtsmasker en neusbeschermer ging dat goed. Hierdoor kon hij gewoon de wei in zonder last te hebben van de zon.

Na de verhuizing heeft hij er nooit meer last van gehad. In die wei stond naast klaver ook wel meer soorten planten. In lelystad was de wei ook klaverrijk maar daar heeft hij er nooit last van gehad.

We houden de uv deken wel achter de hand als hij er weer last van mocht krijgen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:07

Hé!!Dat heeft mijn Femke ook!!
Het begon met een korstige verbrande neus,maar er was toen nog helemaal geen zon!!:
Afbeelding

Toen de korsten wegtrokken,bleef er een nare verbrande plek achter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6XPHYLBR

Twee weken daarna,had ze opeens overal bulten,maar dan alleen op de witte plekken,
de bruine vlekken waren gewoon nog glad:
Afbeelding

Ze gaat zaterdag naar een ander stuk wei,wel van dezelfde boer,maar misschien helpt het..
Ze heeft nog nooit last hiervan gehad,en ik weet pas sinds gisteren dat het door zon komt,omdat ze heel vroeg de bulten niet had,(voor zonsopgang) en smiddags wel,want dan heeft ze don er op gestaan..
Ik werd door iemand gewezen op dit topic,en het klopt precies met wat jij allemaal verteld Caira.
De andere paarden hebben niks,alleen die ene van mij..
(en de neus begon te verbranden toen het een paar dagen echt bewolkt was hoor,en was zeker geen zon!!)
Kan dit vanzelf nog overgaan,of blijven ze hier hun hele leven last van houden???

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:10

Hee dat is raar...
Shak krijgt dus namelijk kale plekken, en de spots zijn veel duidelijker zichtbaar..
Verder geen verbrande neus ofzo maar toch vreemd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 08:10

Irish gaat momenteel goed, de korsten zijn er allemaal af en ik smeer elke dag met aloë vera, toch blijft ze voorlopig 24/7 binnen. Ik heb het al 1 keer geprobeerd om haar het land weer op te gooien, maar toen kreeg ze het zodra er iets zon was weer. En de 2e keer was het 10x zo erg. Vanavond wil ik er voor het eerst weer even op, de laatste tijd heeft ze voornamelijk naast de fiets en aan de dubbele longe gelopen.

Tinkerloos: hou het alsjeblieft in de gaten! Het kan enorm hard gaan en voor je het weet heeft je paard net als de mijne korsten en brandwonden op zijn hele lijf!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:34

Anouar z'n neus verbrande ook altijd als een gek, zelfs als er geen zon was. Ik smeerde z'n neus 's ochtends in met creme met hele hoge factor, 's middags was z'n neus verbrand. Eén keer zo erg dat hij nauwelijk kon eten en drinken.

Tot van de zomer. Ik gaf hem geen krachtvoer meer omdat hij wat te dik werd. Z'n neus verbrande ineens niet meer, terwijl hij de hele dag in de volle zon stond.
Ik had ooit iets gelezen dat een minder werkende lever extreme zonnebrand kan veroorzaken. Dus ik zoeken op internet. Na heel wat intersante pagina's gelezen te hebben kwam ik erachter dat krachtvoer helemaal niet goed voor hem was. De troep in krachtvoer vergiftigde z'n lever zegmaar, vandaar niet zonnebrand. Na nog meer lezen kwam ik er ook achter dat de mok en gevoelige rug ook veroorzaakt werden door z'n lever.
Hij at ook heel veel distels, distels hebben een positieve werking op de lever.

Hij kreeg dus geen krachtvoer meer en alle problemen waren weg.
Tot we op trektocht gingen. Daar stond hij 's nachts in een paddock, zonder gras dus. Wel met hooi, maar hij had daar blijkbaar niet genoeg aan, hij viel best wel af. Omdat ik niks anders had heeft hij toen weer krachtvoer gekregen. De week daarop was het meteen weer raak, een neus vol korsten.
Nu is het weer weg en krijgt hij nooit meer krachtvoer, zelfs geen enkel brokje.
Van de winter wil ik proberen pure granen te voeren, haver of mais ofzo. Ben nog aan het uitzoeken wat het beste voor hem is

Pellie

Re: Waarschuwing nav fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:14

op onze vorige stal stond die st Janskruid ook met overvloed en er is nooit een paard, gam ook niet dus, geweest die ergens last van had.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:49

Lenneke_ schreef:
Van de winter wil ik proberen pure granen te voeren, haver of mais ofzo. Ben nog aan het uitzoeken wat het beste voor hem is

Baggio kreeg voorheen (en aankomende winter) regelmatig kippengraan als voer. Klinkt gek, maar dat is zo goed als onbewerkt en door de verschillende granen ook gevarieerder dan bv haver.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:05

havens heeft ook zakken met 5 soorten granen. Ja kweenie wat een zak kippenvoer kost leo?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:16

WAT BEN IK BLIJ DAT IK DIT LEES!!!!!
ik dacht dat ik de enige was! Bij ons is het vorig jaar begonnen!!! Onze paardjes hadden altijd wel een gevoelig neusje (ze zijn allemaal bont) maar het begon bij een shet...Zij had een veulen en ahar uier en neus waren heel erg dik en raar en vies en bah! DA erbij want veulen mocht niet drinken!!! Nu moesten we met traumeel smeren maar hielp niet zoveel.
Toen kwam het bij onze andere paardjes! de neuzen werden ineens heel erg en echt de een op andere dag werd het afschuwlijk!!!!
ECHT ZO ERG!!!! kortom ze zijn dus helemaal kaal geworden op de witte plekken om een lang verhaal kort te maken!
het was een hel voor ze! verschrikkelijk! ze zijn zit jaar in behandeling gegaan via een foto bij zo man! en het heeft geholpen mede dankzij we ze elke dag volsmeerde met fator 40 en een vliegendeken op met UV weerkaatsing! Dat eheft geholpen maar nu al staan ze maar even zonder iets zwellen ze weer op! een ramp!!!!!!hoe kan dit ineens gebeuren????
Ik heb foto`s van vorig jaar maar dit is echt heel erg schrikbarend!
een paard heeft op haar rug nog altijd rare plekken gehad en kan die niet bereden worden. Wij smeren sudocreme erop en moet zeggen dat dat wel helpt!
Vorig jaar hadden we SUNLITAN en dat heltp ook echt!!!
en bij een van onze andere paarden heeft ze op der kont nog wat plekjes. Maar he t rare is ze hebben het geen van alle zo erg als die moeder en dochter! de rest heeft het wel een beetje maar alleen nog op de neus niet meer het lichaam! en die moeder en dochter wel!
WAT KAN DIT NOU ZIJN?????HELP ben al een jaar bezig met een oplossing! wat zit er in de wei enzo...kan het het kunstmest zijn IK WEET HET NIET!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:56

Pellie schreef:
havens heeft ook zakken met 5 soorten granen. Ja kweenie wat een zak kippenvoer kost leo?

Volgens mij nog geen 8 euro. Hij heeft idd ook eea van Havens gehad, maar hier deed ie het het beste op, Begin er overigens pas mee als ie van de wei af is. Nu krijgt ie alleen sportbrok, beetje haver, hooi en natuurlijk het gras.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:22

Kippenvoer *LOL* Maar waarom eigelijk niet.
Ik ken geen paardenvoer waar geen bewerkte korrels inzitten (zelf in granenmix zitten een of andere brokjes) In kippenvoer zitten alleen granen.
Ik ga maar eens een zakje halen, kijken of hij het lekker vind

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:44

Poeh wat ben ik toch blij met mijn eenkleurige zwartje....

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:58

@ Sharmila: dat zou ik wel zijn ja met die probleem maar die kan weer andere problemen krijgen he Lachen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:42

Baggo heeft momenteel ook weer plekken op zijn neus gehad, dikke korsten. Zijn ondertussen weer weg hoor. ELke avond dikke laag Sudocreme erop, in het donker geen last van extra verbranding. Kan ie weer met een mooi neusje op wedstrijd zondag.

Texas, kijk eens in de wei wat je er hebt staan muv gras?? Klaver werd gebruikt als natuurlijke bemesting, omdat dit stikstof vast hield. Extreme verbranding kan soms ook komen van stikstof (zit ook in kunstmest).

Lenneke, Baggio vind het heerlijk. Ik voer max. een halve schep per dag. En een handje voor de ganzen Lachen

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:16

ik denk dat eht dan van de kunstmest komt! als ik eht zo hoor. Maar mensen wees er zo voorzichtig mee want voor je het weet ben je te laat!
Hier een foto wat er dus echt kan gebeuren! Afbeelding
en leonoor sudocreme heltp echt he!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:37

Auw auw auw! Ja Sudocreme helpt zeker, heb het altijd in huis ivm ukkie.

Herkenbare foto, Baggio heeft dat op zijn hals gehad als jaarling. Deed hem erg veel pijn.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:40

dit is nog het minst erge...bij een ander liet de huid eerst in het midden los en daarna pas de buitenrandjes....dat ing helemaal etteren ow zo vies, stinken bahbah en zovvel pijn!!
Maar goed dit jaar zijn we zonder achteruitgangen doorgekomen! wij hadden een harry`s horse deken en dat hielp echt!!!