[TI] triest: Tink wordt genadeloos afgeschreven.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Re: triest: Tink wordt genadeloos afgeschreven.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:42

Ik ben het helemaal met je eens Diny, het pleit alleen maar VOOR je dat je Vasthi toch nog een fijn leven gunt, ook al is dat niet zoals je verwacht had dat het zou zijn. Als ik bij mezelf kijk : Keeva is m'n maatje, m'n praatpaal, m'n lichtpuntje in donkere dagen ... die wordt echt niet "afgeschreven" (alleen het woord al !) omdat ze niet meer "gebruikt" kan worden waar ik haar oorspronkelijk voor gekocht heb. Laat haar lekker bij je andere 2 meiden in de wei, probeer nog wat je kunt met haar (Corine kan er verder niks mee ?), en - zolang ze een relatief pijnvrij leven kan leiden - geniet lekker van je meissie Ach gut ! Als het echt niet meer zou gaan, geeft ze je dat echt zelf wel aan. En tot die tijd : wie zijn wij om te beslissen dat haar leventje nu al moet eindigen ? Je hebt een prachtpaard, geniét ervan !!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 20:37

Fijn om te lezen dat nog zo veel mensen hun paard met een gebrek niet meteen aan de kant schuiven!

Traveller, ik heb de AdB methode geprobeerd met behulp van een door hem opgeleidde instructrice, maar heb simpelweg te weinig tijd om dagelijks op die manier te rijden. De hoop op verbetering heb ik overigens nog niet opgegeven hoor! De komende maanden gaat ze gewoon op rust en na de winter zie ik weer verder. Misschien laat ik dan weer foto's nemen om te kijken hoe het ervoor staat.

Aan mijn paard kan ik echt wel zien of ze in erge mate pijn heeft. Vanavond huppelde ze nog als een jong ding tussen de jaarlingen door de wei toen ik hooi en brok kwam brengen. Ze is erg fris, attent, glimt en kijkt goed uit haar ogen. Zo op het eerste oog is er niets met haar aan de hand.

Mijn pony heb ik jaren geleden wel laten afmaken omdat die echt zichtbaar vreselijke pijnen leed waaraan geen pijnstiller meer hielp.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:43

Ik vind ook dat je haar niet zomaar kan afschrijven, zoals je al zegt als ze gewoon lekker rondhuppelt en fier uit haar ogen kijkt, is er toch niks aan de hand?

Ik weet nu al dat ik waarschijnlijk nooit alleen een buitenrit kan maken met Lizzy, terwijl dat wel mijn bedoeling was. Dat is dan toch geen reden om haar zomaar weg te doen. Dan maar in de bak en dan over een poos met wat mensen op de weg proberen.

Het fijne is dat Vasthi nu lekker de wei in kan, dus ook gewoon lekker beweging kan krijgen wanneer ze wil. Je zorgt goed voor ze en je kiest het beste voor ze, dus gewoon zo doorgaan!!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:48

Vasthi schreef:
Traveller, ik heb de AdB methode geprobeerd met behulp van een door hem opgeleidde instructrice, maar heb simpelweg te weinig tijd om dagelijks op die manier te rijden. De hoop op verbetering heb ik overigens nog niet opgegeven hoor! De komende maanden gaat ze gewoon op rust en na de winter zie ik weer verder. Misschien laat ik dan weer foto's nemen om te kijken hoe het ervoor staat.

Toevallig hoorde ik vanavond een verhaal over iemand die de AdB methode ook volgde. Ze had les van Antoine de Bodt en heeft haar paard geloof ik ook af en toe een week in Belgie gehad.
Anyway, was een paard met een zeer zware vorm van hoefkatrol die gewoon genezen is door die methode van rijden. Liep helemaal niet meer kreupel.
Maar kost inderdaad wel veel tijd.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:58

He gatsie, wat ontzettend vervelend dat je zo met Vashti tobt. Zo veel mensen, zo veel meningen. Ik snap het wel als mensen ogenschijnlijk snel voor inslapen/slager kiezen, helemaal als er sprake is van pijn, maar dat lijkt mij nou juist zo moeilijk; wanneer heeft een paard pijn?

Niemand kiest ervoor zijn paard te laten lijden, dus voel je niet schuldig als mensen je het gevoel geven dat je dat wel doet. Ik denk dat als je er van overtuigd bent dat ze geen pijn heeft en nog steeds een blij paard is je vanzelf de goede beslissing neemt.
Veel sterkte ermee en een knuffel aan Vashti.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:20

Ik heb mijn paarden voor het leven....
Ik zie er geen verschil in of het nu een hond,kat,konijn of paard is....
Als ze oud worden/gebreken krijgen voor mij geen reden om afstand te doen van een dier.

Als je de mogelijkheid hebt om haar aan te houden....zie ik geen reden waarom niet.
Zeker als ze pijnvrij is....mocht ze pijn krijgen dan maak je voor haar een beslissing (daar ben je baasje voor)maar nu...echt niet doen hoor!!!!!

Bij mij staan de Tink&Shet aan huis en ik ken ze door en door....ik zie direct als er maar iets aan scheelt en of ze pijn hebben.
Bij een naderende koliek zag ik Quint zijn gezichtuitdrukking veranderen...terwijl de (direct opgetrommelde Cool ) veearts nog niets merkte/voelde aan hem.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:43

ik moet eerlijk zeggen .. als een paard kreupel loopt heeft het pijn.
NIEMAND geen mens of dier gaat voor zijn lol kreupel lopen.
Niet rad. onregelmatig. etc dat is een teken dat ze ergens last van hebben. Want ze doen het niet voor de lol.

IK ben van mening. als een paard altijd zo blijft lopen en er is NIKS meer aan te doen..
Krijgt die van mij ritje paardenhemel.
ZO als eerder al gezegd is.. humaniteit.
Paard heeft zo vel liefde gedeeld met je.. dan bewijs ik hem zn laaste liefde.. en laat hem niet met pijn staan./. Pijn vind ik geen liefde meer..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:59

Tja waar ligt de grens??? Bij mij mogen ze ook allemaal blijven tot hun dood, ook als ze wat kreupel zijn! Door de jaren heen is mijn ervaring dat je ook niet al te snel moet opgeven! Ik heb hier voorbeelden genoeg van paarden die niets meer zouden kunnen en na b.v een jaar rust weer in het werk staan. Hoefkatrolontsteking wil zeker niet zeggen dat het einde verhaal is. Zoals al gezegd, een andere manier van rijden, met name het rechtrichten kan een goed reseltaat geven.En na vijf weken al zeggen het wordt toch niets meer laat maar inslapen?? Laat je niet gek maken door wat anderen tegen je zeggen! Maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat toch niet doet! En je hebt helemaal gelijk!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:25

Als een paard blijft kreupelen, ook na een weideperiode van 1 of 2 jaar en zichtbaar pijn zou hebben en ik alles geprobeerd zou hebben, zou ik er een einde aan maken......

Dit zou voor mij de grens zijn, maar dat verschilt ook welk paard je voor ogen hebt denk ik.....

Moeilijke keuzes zijn dit, maar voor Vasthi is het gelukkig nog niet afgelopen, een paard in de weide wat niet kreupelt, maar wel HKO heeft, kan nog een prima paardenleven hebben vind ik en ZEKER als er een kuddeverband is.....

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:16

tja ook ik ken het...mijn andalusier heeft piroplasmose, de ongeneeselijke vorm, en op hem kan ik ook niet meer rijden omdat hij de spierkracht mist. De parasiet heeft zijn zenuwen en spieren aangetast.(veroorzaakt ataxie)..waardoor hij mij niet meer kan dragen en de coordinatie van het koppie naar de achterkant niet helemall goed meer werkt...soms slaat hij hierdoor ook op slot achter...Maar ook hij staat in het land als dolgelukkige grasmaaier, en hij heeft zijn vaste kuddetje, zijn geliefde merrie en zijn zeer geliefde tinkerruin..menneer gedraagt zich als een hengst als zijn merrie hengstig is..en slooft zich uit in de wei naar de buurkudde toe, loopt in spaanse pas langs het draad...gallopeerd en sjeest...maar ik kan altijd zien dat het niet meer gaat zoals het vroeger ging..zijn draf ziet er soms ronduit beroerd uit door slechte de coordinatie. Veel mensen hebben gezegt..wat moet je met zo'n duur dier als je er niets mee kunt...je hebt toch al 2 honden. Koe ..Mijn paard heeft geen pijn...is gelukkig, en dolblij als ik iedere dag kom om met hemte wandelen te poetsen of wat makkelijke vrijheidsdressuuroefeningetjes te doen...Nee inlaten slapen geen denken aan, hij is mijn maatje...niet mijn gebruiksvoorwerp..ik mis het rijden tuurlijk.Wel heb ik voor mij zelf de beslissing gemaakt dat hij natuurlijk nooit moet lijden..als de parasiet hem echt ziek gaat maken dan weet ik wat me te doen staat, maar zover is het gelukkig nog niet...Ook een paard dat chronisch kreupel is hoeft geen pijn te hebben hoor, dat is echt een misverstand...zij kreupelen vaak door stijfheid, iemand die ooit een rottige breuk heeft opgelopen in zijn been en er een vreemd loopje aan heeft over gehouden heeft ook geen pijn...Zolang je paard eet en blij is,en jij als eigenaar hem goed in de gaten houd, weet je dat het goed is...je weet wanneer je de beslissing moet maken hoor...neem dat maar van me aan...want als je zoveel van je paard houd dat je het rijden laat voor wat het is omdat het niet meer kan...dan kun je ook beslissen als het nodig is...Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten hoor, iedereen doet het op zijn eigen manier..maar ons zo geliefde paard is wel een van de dieren die het snelst afgevoerd worden,de liefde van dit dier gaat vaak "over zijn rug"..helaas...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:37

Tja, ook voor mij geldt: pas afscheid nemen als het einde echt daar is.

Een voor mij mooi voorbeeld was de eigenaresse van mijn oude verzorgpaard. Toen ik hem ging verzorgen was hij bijna 18 jaar oud en stond op mijn manege als pensionpaard gestald. Manege lag in het oosten van het land (tegen de Duitse grens aan) eigenaresse woonde destijds in Utrecht (later in Den Bosch). Zij had hem al eens in Utrecht gehad maar door tijdsgebrek van haar kant en heimwee naar zijn oude stal van paard zijn kant heeft ze hem weer terug gebracht. Pepper was dolblij op zijn stekkie en eigenaresse dolblij dat hij dolblij was maar ze kon niks met hem doen. Daarnaast was Pepper ook niet altijd even 'gezond': al op leeftijd, zware bronchitis, doorgezakte rug, slechte benen en conditie van nul komma nul. Maar dat was voor zijn eigenaresse geen reden om hem een enkeltje hemel te geven. 6 jaar later was hij een winter erg slecht. Veel last van zijn benen (Einschuss), niet meer zelf overeind kunnen komen in de stal. Men heeft hem tot 2 keer toe overeind moeten takelen en eigenaresse heeft toen ook tegen manege-eigenaar gezegd: "Komt Pepper de eerstvolgende keer weer niet zelf in de benen mag je de DA bellen." Dit gebeurde pas ruim 4.5 jaar later weer midden in de winter. Weer in de stal overeind getakeld en in de binnenbak laten lopen maar zelfs daar kwam hij niet meer overeind als hij eenmaal lag. Beslissing was toen snel genomen en Pepper is op 28.5 jarige leeftijd rustig ingeslapen.
Maar zijn eigenaresse heeft dus wel ruim 10 jaar lang iedere maand 250-300 gulden per maand aan stallingsgeld betaald met alle daarbij komende DA kosten er ook nog bij. En waarom? Omdat Pepper haar maatje, vriendje en allesje was en zij hem pas wilde afschreven als het voor hem lichamelijk (of geestelijk) echt niet meer ging.

Dus Diny: trek je niks aan van die 'goedbedoelde' adviezen. Als jij Vasthi wil laten lopen gewoon je eigen plan trekken Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:58

Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen een paard wat niet helemaal rad loopt en een paard wat echt kreupel is.
Een paard wat door een blessure gewoon een beperking heeft in zijn beweging maar wat wel een goede kwaliteit van leven heeft, daarvan vind ik niet dat het gelijk einde verhaal hoeft te zijn. Maar een paard wat echt moeite heeft met dagelijks functioneren, dan is het bij mij toch echt afgelopen.

Gevaar daarbij is wel dat je in de gaten moet kunnen houden wanneer het echt genoeg is geweest.
Hier op stal staat een paard wat eigenlijk al van veulen af aan niet goed is, de eigenaar heeft het paard ook als veulen gekocht. Als 3-jarige is het dier toch ingereden, maar heeft nooit veel kunnen lopen, zodra het aan het werk moest gelijk weer kreupel. Nu als 7-jarige is de conditie nog veel slechter, constant dikke benen en veel pijn. De benen zitten vol met atrose en spat. Het paard staat ook op de wei in zomer ('s nachts op stal) en in de winter bijna alleen maar binnen, dan wel dagelijks een uurtje los in de paddock.
In de wei kan het paard niet meekomen met de andere paarden, in het begin rent het mee, maar dat levert zoveel pijn op dat het daarna kreupel is en niet meer mee kan.
De eigenaar zegt dat het paard nog vaak genoeg vrolijk is, maar IMO weegt dat niet meer op tegen de kwaliteit van leven die het paard heeft.....

Een ander paard wat hier staat heeft ook HKO, o.a. AdB leverde geen verbetering op, en het paard liep echt kreupel. Daarbij is een zenuwsnede gedaan, en het paard is enorm verbeterd. Loopt weer dressuurmatig, gaat op buitenrit en kan alles weer. Wel is het paard het afgelopen jaar weer gaan kreupelen, de zenuw was weer aan elkaar gegroeid en er is een nieuwe zenuwsnede gedaan, paard loopt weer super en heeft geen pijn.
Maar toch krijg je vaak te horen, een zenuwsnede? Wat zielig! Het paard is namelijk het gevoel in de voet kwijt. Persoonlijk zie ik niet in wat er zielig aan is, liever geen gevoel en een goed leven, dan pijn en een minder goed leven of de dood....

En tussen deze 2 gevallen vind ik dus een heel verschil zitten, bij het ene paard is de pijn niet weg te nemen en dat dier wordt erg beperkt in zijn leven. Bij het andere paard is ook de oorzaak niet weg te nemen, maar de pijn wel, en dan heeft het dier een hartstikke goed leven.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:03

Dan wordt het maar een dure cavia maar zolang het dier nog huppelt en vrolijk kijkt dan lekker laten genieten van het leven.
Net als een mens kan een dier best wel met pijn leven als het maar niet te erg wordt zodat ze niet meer bewegen en heel de dag op dezelfde plaats staan.
Een paard is nu eenmaal voor vele een gebruiksmiddel en als het niet meer gebruikt kan worden en alleen nog maar geld kost dan moeten ze eruit.
Maar ja dat doen ook vele met hun ouders ....

Lekker laten praten en zolang je paardje lekker rond rent zal ze wel niet teveel pijn hebben.
In laten slapen kan altijd nog. Maar ik hoop voor je dat dat nog lang niet moet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:09

Vasthi, vreselijk is t dat je paardje zo voor je gevoel 'afgeschreven' wordt door andere mensen. Ach gut
Dat dier waar je zielsveel van houdt en dat inruilen voor een paard dat wel 'goed te berijden' is.. nee.. dat nooit he... Knipoog
Zolang Vasthi gewoon pijnvrij rond kan lopen en ze lekker in zin in t leven heeft, laat haar dan ook... T is geen fiets die je vervangt als hij slijtage krijgt.
Zodra het echt niet meer zou gaan, denk ik echt wel dat jij zelf dapper/slim genoeg in je schoenen staat om dat in te zien.
Geniet voorlopig lekker van haar! Dikke knuf Ach gut

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:50

Ook ik heb een tink die eigenlijk niet meer mag rijden omdat hij anderhalf jaar terug een hoefbeenbreuk heeft opgelopen.
Duitse arts heeft gezegt dat hij nooit meer belast mag worden en alleen maar als grasmaaier mag functioneren. Boy heeft het erg moeilijk gehad toen er een los botje is gaan zweven maar hij gaf het niet op!! Dus ik mocht het ook niet opgeven en hem die kans geven om er bovenop te komen. Nu gaat het zo goed met hem dat ik een boomlooszadel heb gekocht en soms weer een klein ritje met hem mag maken. Voor de rest geniet hij als grasmaaier met z,n vriendjes in de wei en ik geniet daar weer van. Hij is er nog en daar ben ik zo dankbaar voor en hij laat aan me merken dat hij weer daar dankbaar voor is!
Er zijn mensen die hem hebben laten vallen omdat hij geen ,,rijpaard,, meer is en dat kan ik nu nog niet begrijpen. Boy geeft zoveel meer als alleen maar rijden op hem.
Doe waar jullie beide je goed bij voelen,ik wens je veel succes en sterkte!

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:30

kinsealy schreef:
Vasthi schreef:

Toevallig hoorde ik vanavond een verhaal over iemand die de AdB methode ook volgde. Ze had les van Antoine de Bodt en heeft haar paard geloof ik ook af en toe een week in Belgie gehad.
Anyway, was een paard met een zeer zware vorm van hoefkatrol die gewoon genezen is door die methode van rijden. Liep helemaal niet meer kreupel.
Maar kost inderdaad wel veel tijd.

Vasthi, wellicht is het toch nog een keer de moeite waard naar AdB zelf te gaan......

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:06

Och laat lekker praten, je moet je eigen gevoel volgen bij dit soort beslissingen. Geen ander mens kan dit voor je beslissen. En iedereen heeft zo zijn eigen mening bij dit soort zaken.

Ik vind dat je hier goed aan doet, maar had je anders besloten, jammer, maar niets aan te doen door 'ons'.

Heel veel succes nog om het eventueel alsnog te verbeteren en volgens mij heeft Vasthi zelf het verder prima zo!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:09

Diny, ga uit van je gevoel. Zolang Vasthi vrolijk is en geen pijn heeft, lekker laten staan. Je weet zelf wat het beste voor haar is, daar hoeft niemand zich verder mee te bemoeien. Afgeschreven omdat ze niet meer bereden kan worden gaat er bij mij ook niet in. Spetter is ook mijn maatje, als hij iets krijgt waardoor hij niet meer bereden kan worden dan gaat hij niet direct naar de slager hoor. Hij blijft bij mij tot hij niet meer kan. Ik zie mijn paard ook meer als alleen een paard waar je op rijdt. Ik geef je dus groot gelijk dat je haar lekker in de wei zet en gewoon lekker knuffelt en van haar geniet!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:17

Het paard van me oom heeft dat ook hoefkatrol.. Hij heeft het paard gewoon op de wei gezet omdat hij er ook niks meer mee kan doen en omdat hij hem niet wilt verkopen (heeft genoeg dingen met dat paard meegemaakt is ermee naar frankrijk geweest tevoet).. Maar hij kan er ook niet meer op rijden.. Heeft zich toen na dik een jaar maar een nieuw paard gekocht.. Om zo toch verder te kunnen rijden.. Maar afmaken dat laat hij haar nooit doen..

luhneej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:38

Hoi,
Ik heb ook een pony met hoefkatrol. Na een tijdje sukkelen gaat het inmiddels al een jaar lang goed met speciaal hoefbeslag. De hoefsmid schat dat ze het daar zeker nog 3 jaar goed op zal doen. Ik ben hartstikke blij dat het zo goed met haar gaat. Ik rij wel voorzichtig op haar, niet te veel kleine wendingen, niet te veel galopperen, niet meer springen, gewoon lekker rustig rijden. Ik geniet van elk moment dat we nog samen hebben en dat ik nog op haar kan rijden. Als ze niet meer zou kunnen rijden zou ik idd kijken of ze echt pijn heeft, in dit geval zal ik de moeilijke keuze maken haar in te laten slapen, wanneer ze geen pijn zou hebben zou ik haar op een weiland zetten en haar veel aandacht geven.

Ik ben een keer bij een les van Antoine de bodt geweest, die geeft regelmatig lessen in Nederland waar je je voor kan op geven maar ook gewoon kunt gaan kijken. Hij vertelde me dat hoefkatrol niet bestaat. Dat het puur iets is dat vanuit de rug komt door een verkeerde manier van rijden en dat ik dat er zelf ingereden heb (damn dat kwam hard aan) en dat ik de ijzers (waar het hartstikke goed mee gaat) eronder uit moet halen omdat het daardoor alleen erger wordt. De smid daarentegen vertelde me dat hoefkatrol voor een heel groot een erfelijke aandoening is en dat in mijn geval waarschijnlijk ook zo zal zijn omdat er nooit verkeerde dingen mijn de pony gebeurd zijn. Ik vond de theorie van Antoine de Bodt goed klinken, hij had op veel punten zeker gelijk: rechtrichten, achterhand eronder enz. Dit zijn ook dingen die in de gewone dressuur gelden en wat gewoon hartstikke goed is voor een paard. Maar het punt dat hoefkatrol niet bestaat daar kan ik het niet mee eens zijn. Het is duidelijk op de foto's te zien, daar kan je niet omheen. De ijzers durf ik er ook echt niet onderuit te halen.

Ik geef mijn paard wel glucosamine, hierdoor wordt het kraakbeen snelller aangemaakt. Dit heb ik via een fysiotherapeut voor paarden een een tijd later kwam de hoefsmid ook met deze tip.

Ik wens jullie nog veel succes en plezier met je paardjes.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:36

Traveller, AdB methode heeft alleen zin als je een paard dagelijks zo kunt rijden en daarvoor ontbreekt me simpelweg de tijd. Mocht ze d.m.v. rust en medicijnen/behandelingen verbeteren dan zal ik zeker zijn methode van rijden volgen om haar zo veel mogelijk te ontlasten. De jonge paarden zullen ook zeker volgens die methode worden aangereden.

Luhneej, glucosamine geef ik momenteel ook. Ik ben wel aan het afbouwen nu omdat ik wil weten of die glucosamine echt verbetering geeft of niet. Fijn dat het goed gaat nu met jouw paardje!

Peer, mooi verhaal! Fijn dat het met Boy zo lekker gaat.

Mooi verhaal van Pepper Flet!!!

inspuiten van gewrichten of een zenuwsnede vind ik persoonlijk een allerlaatste redmiddel. Doordat je het ongevoelig maakt is de pijn misschien wel weg, maar loopt een paard zich dus helemaal verrot omdat hij niets meer voelt. Uiteindelijk krijgt hij het dus dubbel zo hard terug. Een voetballer laat je ook niet doorspelen met een blessure, die haal je ook aan de kant.

Mijn ene stalgenoot riep na een paar weken al:"doe haar toch weg als weidegenootje, zo heb je er toch niets meer aan" en de ander vroeg deze week waarom ik alledrie de paardjes niet wegdeed en een paard om op de rijden terugkocht...... Rolleyes
Net of je niet kan genieten van 2 rondstruinende jaarlingen en een wat minder soepel lopende dame.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:57

Ja, dat ken ik helaas maar al te goed.....

Mijn tinker loopt op het harde onregelmatig. Daar zijn we al heel lang mee bezig. De eerste veearts schreef haar gelijk af.

Omdat ik eerst wilde weten of het echt allemaal zo erg was zijn we naar een kliniek gegaan. OP foto's is niets te zien maar door middel van verdovingen zijn we er achter dat het in de onderhoef zit.
Ze is ook ingespoten in de gewrichten, als ze daar goed op zou reageren, dan konden we van artrose uitgaan. Dat bleek inderdaad ook het geval, na de spuit liep ze beter. Daarna heeft ze verschillende soorten beslag gehad, ze staat inmiddels op de glucosamine en Duivelsklauw (natuurlijke pijnstiller). Toch kwam er geen verbetering; de onregelmatigheid op het harde bleef....
We zijn inmiddels gestopt met de les, rijden alleen nog maar rustige buitenritjes of ik maak een wandelingetje met haar.

Al met al zijn we al 1,5 jaar bezig met haar. Afgezien van het probleem in haar hoef is ze vrolijk en gezond en ze wil zelf nog zo graag! Vandaar dat ik haar niet zomaar afschrijf, maar veel mensen wel inderdaad.

Mijn smid heeft van alles geprobeerd en de vorige keer zijn er zooltjes met siliconen ondergekomen. Ze heeft nog nooit zo beroerd gelopen als toen! De smid gebeld en hij had wel weer een andere oplossing. Tussendoor had ik wel eens gevraagd voor de kunstofijzers, hoorde goede dingen daarover, maar dat vond hij niets. Wat de boer niet kent........ Ook dierenartsen zeiden dat al dat ''alternatieve gedoe'' toch niets waard was.
Maar al de goedbedoelde ijzers en trucjes als wiggen en zooltjes en inspuiten in de gewrichten, deden ook niets of weinig dus ik heb naar mijn EIGEN gevoel geluisterd en Ellemieke Franssen (van easywalkers) gebeld en nu zitten er inmiddels kunststofijzers onder.

Ze is stukken vrolijker en voorwaartser geworden, ze briest er vrolijk op los, oortjes naar voren en ik kan weer zitten! De rug zat helemaal vast van het niet lekker lopen.Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik niet veel eerder mijn gevoel heb gevolgd voor deze ''ijzers'', dan was mijn paardje al veel eerder weer happy geweest.
Easy walkers schijnen ook voor paarden met HKO gunstig te werken, dus misschien? Ellemieke Franssen kan je gerust vrijblijvend bellen (www.hoofcomplet.com)

Inmiddels twijfel ik er aan of het echt artrose is. Als het artrose is dan is het een hele lichte vorm, anders zou het zichtbaar zijn op de foto's, maar dat is het dus niet. En dan zou er ook al lang verbetering moeten zijn met zooltjes enz.

Wat het is (geweest?) weet ik dus niet, maar ik ben blij dat ik niet geluisterd heb naar de mensen om me heen. Dan was ze nu al in de worst verdwenen of als fokmerrie verkocht of als grasmaaier bij een kinderboerderij terechtgekomen ofzo.

Maar ik geef mijn beste maatje niet zomaar op, ik heb naar mijn hart geluisterd en kijk; we maken weer samen lol. Dus ik kan alleen maar zeggen: Volg je hart, jij kent je paard het beste en als de tijd wel daar is dat het niet meer gaat zal je hart je dat ook vertellen. Ik ken het van mijn hond, het was o. zo moeilijk maar ik had er wel vrede mee omdat ik van binnen ook voelde dat het goed was.

Als ik merk dat het rijden niet meer gaat maar ze verder nog wel een paardwaardig leventje kan leiden, dan blijft ze gwoon bij me. Ze zeggen wel eens A dog is for life not just for Christmas. Ik vindt dat dat geld voor alle dieren, dus ook paarden. Zelfs al zou het betekenen dat ik niet meer kan rijden (kan geen 2 veroorloven) dan nog blijft ze bij me tot de dood. Ze is zo veel jaren er voor me geweest, dan mag ik niet egoistisch doen en kies ik dus voor haar, ben ik er voor haar, zoals zij al die jaren er voor mij is geweest!

Jeetje, wat een verhaal is het geworden, sorry.... Schijnbaar zat het me meer dwars dan dat ik dacht. Ik reageer nooit zo vaak maar nu moest het gewoon!

Ik hoop dat het voor jou en je paardje uiteindelijk ook goed komt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:40

Ik word verdrietig als ik dit lees. Vasthi hoefkatrolontsteking arme muts. Ik las inmiddels in een ander topic dat je wel een lekkere wei voor hun hebt gevonden waar ze gewoon kan blijven rondhobbelen gelukkig.

De reacties komen ons wel bekend voor. We hebben hetzelfde gehad met Karuna. Zelfs de DA zei dat we haar maar moesten laten inslapen. ZOu toch nooit meer wat worden met dat beest.

We hebben haar toen toch de 6 weken gegeven om te kijken of ze er minder last van zou hebben. Ze was toen 15. Op haar 26 e hebben we haar voor iets anders moeten laten inslapen.

Ze heeft 11 jaar vrolijk rondgehobbeld in de wei. Af en toe een stukje rijden lekker voor de kar. Maaar alles rustig aan gedaan.

We zijn vaak voor gek verklaard dat we zoveel geld bleven steken in een knol die toch niet meer geschikt was voor regelmatig gebruik.

We hebben altijd zoiets gehad zolang wij het kunnen betalen en ze heeft lol met in de wei staan laat dan maar lekker lopen en geniet ervan zolang het nog gaat. Ze liep soms goed soms slecht maar nooit zo slecht dat ze er onder heeft geleden.

Volg je hart en laat mensen lekker doorl*llen. Of vraag of ze zichzelf ook wegdoen als ze niet meer kunnen produceren of een mankement krijgen..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:03

octavodia schreef:
tja ook ik ken het...mijn andalusier heeft piroplasmose, de ongeneeselijke vorm, en op hem kan ik ook niet meer rijden omdat hij de spierkracht mist. De parasiet heeft zijn zenuwen en spieren aangetast.(veroorzaakt ataxie)..waardoor hij mij niet meer kan dragen en de coordinatie van het koppie naar de achterkant niet helemall goed meer werkt...soms slaat hij hierdoor ook op slot achter...Maar ook hij staat in het land als dolgelukkige grasmaaier, en hij heeft zijn vaste kuddetje, zijn geliefde merrie en zijn zeer geliefde tinkerruin..menneer gedraagt zich als een hengst als zijn merrie hengstig is..en slooft zich uit in de wei naar de buurkudde toe, loopt in spaanse pas langs het draad...gallopeerd en sjeest...maar ik kan altijd zien dat het niet meer gaat zoals het vroeger ging..zijn draf ziet er soms ronduit beroerd uit door slechte de coordinatie. Veel mensen hebben gezegt..wat moet je met zo'n duur dier als je er niets mee kunt...je hebt toch al 2 honden. Koe ..Mijn paard heeft geen pijn...is gelukkig, en dolblij als ik iedere dag kom om met hemte wandelen te poetsen of wat makkelijke vrijheidsdressuuroefeningetjes te doen...Nee inlaten slapen geen denken aan, hij is mijn maatje...niet mijn gebruiksvoorwerp..ik mis het rijden tuurlijk.Wel heb ik voor mij zelf de beslissing gemaakt dat hij natuurlijk nooit moet lijden..als de parasiet hem echt ziek gaat maken dan weet ik wat me te doen staat, maar zover is het gelukkig nog niet...Ook een paard dat chronisch kreupel is hoeft geen pijn te hebben hoor, dat is echt een misverstand...zij kreupelen vaak door stijfheid, iemand die ooit een rottige breuk heeft opgelopen in zijn been en er een vreemd loopje aan heeft over gehouden heeft ook geen pijn...Zolang je paard eet en blij is,en jij als eigenaar hem goed in de gaten houd, weet je dat het goed is...je weet wanneer je de beslissing moet maken hoor...neem dat maar van me aan...want als je zoveel van je paard houd dat je het rijden laat voor wat het is omdat het niet meer kan...dan kun je ook beslissen als het nodig is...Ik wil hier niemand voor het hoofd stoten hoor, iedereen doet het op zijn eigen manier..maar ons zo geliefde paard is wel een van de dieren die het snelst afgevoerd worden,de liefde van dit dier gaat vaak "over zijn rug"..helaas...

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:04

karuna schreef:
Ik word verdrietig als ik dit lees. Vasthi hoefkatrolontsteking arme muts. Ik las inmiddels in een ander topic dat je wel een lekkere wei voor hun hebt gevonden waar ze gewoon kan blijven rondhobbelen gelukkig.

De reacties komen ons wel bekend voor. We hebben hetzelfde gehad met Karuna. Zelfs de DA zei dat we haar maar moesten laten inslapen. ZOu toch nooit meer wat worden met dat beest.

We hebben haar toen toch de 6 weken gegeven om te kijken of ze er minder last van zou hebben. Ze was toen 15. Op haar 26 e hebben we haar voor iets anders moeten laten inslapen.

Ze heeft 11 jaar vrolijk rondgehobbeld in de wei. Af en toe een stukje rijden lekker voor de kar. Maaar alles rustig aan gedaan.

We zijn vaak voor gek verklaard dat we zoveel geld bleven steken in een knol die toch niet meer geschikt was voor regelmatig gebruik.

We hebben altijd zoiets gehad zolang wij het kunnen betalen en ze heeft lol met in de wei staan laat dan maar lekker lopen en geniet ervan zolang het nog gaat. Ze liep soms goed soms slecht maar nooit zo slecht dat ze er onder heeft geleden.

Volg je hart en laat mensen lekker doorl*llen. Of vraag of ze zichzelf ook wegdoen als ze niet meer kunnen produceren of een mankement krijgen..

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!