[TI] Beoordeling exterieur deze tinkerhengst:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: Beoordeling exterieur deze tinkerhengst:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:03

Is dus inmiddels Ster Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:07

Maya schreef:
Clown Zijn er nou niet nog meer mensen die ook een mening over de bouw/exterieur van deze hengst hebben? Ik ben erg benieuwd naar anderen hun wijze van oordelen hierover Ja Ook al vind je jezelf niet ervaren genoeg, gewoon vertellen wat jij denkt als je 'm ziet. Dat lijkt me nou erg interessant Ja

Geduld is een schone zaak Tong uitsteken Topic is nog jong!

Ik herkende de hengst trouwens pas vanaf het moment dat ik frenia's eerste reactie las. Op die eerste foto lijkt hij nl zwartbont Clown
Ik heb Romeo vanaf de foto's altijd een erg gave hengst gevonden, helaas nog nooit in het echt gezien.

Zijn hoogte vind ik een pluspunt, de meeste Tinkers die zo'n exterieur hebben zijn vaak wat kleiner.
Zijn populariteit komt denk ik voort uit de opsomming van de volgende kenmerken: kleur, hoogte, bewegingen, uitstraling en breedte. Veel Tinker- en IC-merriehouders kijken niet naar details van het exterieur.

Ikzelf ben erg te spreken over zijn halshouding, schouderpartij, benen (en behang). Zijn rug is wat zwakker mijn inziens, maar niet storend of dermate slecht dat hij niet geschikt zou zijn voor de fokkerij. Ik zie overigens wel meer hengsten met een wat zwakkere rug.

@ Dienie: van zijn hals vind ik de aanzet juist net ietsje minder... vergeleken met de gehele hals+nek, mist hij daar iets bespiering.(vergelijk zijn hals maar eens met Chakotay en Drumshambo, qua houding en bespiering vergelijkbaar maar net op dat punt verschillend)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:08

Vind hem ook érg groot en grof, op de eerste foto lijkt z'n rug idd niet zo'n sterk punt.
Maar kan vertekenen, op de andere foto's is dat weer minder..

Verder is dit een hengst die me (iig vanaf de foto's) helemaal niets doet. Niet mijn type

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:33

Wil ook gerust wat zeggen hoor!!!
Ben alleen niet zo'n hengstenkenner!!
Ik ga met Frenia mee, helemaal niet mijn type!!
Te groot, te fors, te te!!
Nu denk ik wel dat wanneer je deze hengst in het echie ziet, hij een bijzondere uitstraling zal hebben.
Maar nee deze laat ik aan mijn Caitje voorbij gaan hoor!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:43

Ik wil wel een poging wagen, ook al heb ik eigenlijk alleen 'verstand' van exterieurbeoordeling van warmbloeden.

De hoofd/halsverbinding vind ik nog niet eens zo zwaar, dat valt me alles mee, gezien hoe massaal hij verder is.
De hals komt behoorlijk diep uit de borst en heeft onder een mooie aanzet, maar wat Leon al zegt, de hals valt voor de schoft wat weg. De enorme vetkap op de hals vertekent de hals wat, in positieve zin, zonder die kap zou hij een vrij rechte hals hebben. Vergeleken met de rest van het paard vind ik de hals zelfs wat weinig bespierd.
In eerste instantie lijkt hij overbouwd, maar dat is hij nauwelijks. Wel heeft hij een rug die achter de schoft weg valt, de rug is daar behoorlijk verzonken. De lendenen vind ik vrij bol, wat de rug nog weker laat lijken. Bovenlijn vind ik niet mooi aangesloten.
De croup is erg kort en steil, maar dat is voor dit type paard geen minpunt, de croup is echt gebouwd om te stuwen van achteruit, niet om te dragen.
De voorbenen lijken mooi recht, wel wat kort in verhouding en de stand lijkt iets frans. De schouder is erg kort en steil, hij zal waarschijnlijk wel knieactie hebben maar het voorbeen niet ver naar voren plaatsen.
Het achterbeen heeft een iets gestrekte stand, maar is wel mooi qua bouw. Mooie hoek in het spronggewricht, en hij lijkt ze ook aardig te kunnen buigen. Lijkt ook iets koehakkig, maar dat is ook normaal voor dit type (stuwkracht).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:49

waarom wil je deze beoordeling leo, ben'k wel nieuwsgierig naar Lachen

ik vind hem lekker grof met een mooi koppie, verder kan ik er zo weinig over zeggen want ik heb er geen verstand van.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:49

Persoonlijk vind ik dat ieder paard / en dan hier de hengst zijn eigen kwaliteiten heeft. Ieder paard heeft wel wat.

Deze hengst kan zeer zeker een aanwinst zijn voor de fokkerij wat hoogte betreft en zijn hoeveelheid sokken. Mijn ervaring is namelijk dat hoogte vaak gepaard gaat met sokkenverlies.....

Maar misschien vererft deze hengst zijn sokken misschien niet door, dan zou je zijn (eventuele) veulens moeten bekijken. Maar als dat wel zo is, zou ik dit zeker een aanwinst vinden voor de fokkerij, ook qua type !!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:50

Pellie schreef:
waarom wil je deze beoordeling leo, ben'k wel nieuwsgierig naar Lachen

ik vind hem lekker grof met een mooi koppie, verder kan ik er zo weinig over zeggen want ik heb er geen verstand van.

Dat vraag ik me ook dus af....

Deze vraag komt m.i. niet zomaar uit de lucht vallen....!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:51

Even voor de duidelijkheid:

Ik ben niet bezig deze heer te kopen oid. Ik had een discussie met een andere liefhebber en ik was zelf niet 100% kapot van zijn exterieur.
Voor ons reden om te kijken wat de bokkers er van zouden zeggen.

Moet wel zeggen dat gij zeer nieuwsgierig zijt.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:52

Leonoor, discussie hierover met Ariebren ??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:53

Dienie schreef:

Is dat van belang voor dit topic?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:56

Leonoor schreef:
Dienie schreef:

Is dat van belang voor dit topic?

Zegt mij genoeg.....!!

Maar nu weer on-topic Dienie, okaiii

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:03

Ik vind het een gave hengst! Zijn rug lijkt idd een minpunt, maar verder houd ik erg van dit type paard. Ik zie dit liever als de wat luxere types, maar dat is mijn persoonlijke mening. Verder heb ik er geen verstand van.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:07

Ik vind dit een heel mooie hengst. Volgens mij een typische vanner. Hij mag best een zwaar hoofd hebben, dat past bij zijn hele bouw en hoogte. Ik vind zijn ruglengte goed passen, een kortere rug zou denk ik zijn bewegingen beperken.
Ik heb van details niet veel verstand en op foto's zie je geen bewegingen maar het lijkt mij een topper.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:09

snowdon schreef:
@ Dienie: van zijn hals vind ik de aanzet juist net ietsje minder... vergeleken met de gehele hals+nek, mist hij daar iets bespiering.(vergelijk zijn hals maar eens met Chakotay en Drumshambo, qua houding en bespiering vergelijkbaar maar net op dat punt verschillend)

Ow, zet mijn leermodus maar aan nu. Wil je dat eens aanwijzen en uitleggen op echte Tinks, Leon?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:13

snowdon schreef:
Dienie: van zijn hals vind ik de aanzet juist net ietsje minder... vergeleken met de gehele hals+nek, mist hij daar iets bespiering.(vergelijk zijn hals maar eens met Chakotay en Drumshambo, qua houding en bespiering vergelijkbaar maar net op dat punt verschillend)

Ja maar Chakotay en Drumshambo zijn juist paarden met een veel kortere rug en veel meer massa / bot, veel zwaardere types, gelukkig dat deze 2 genoemde hengsten wel z'on gebouwde hals erop hebben staan en de hengst in kwestie niet.....

Bespiering vind ik een kwestie van trainen, daar kijk ik nu even doorheen....

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:26

Ik vind weke rug (lendenen niet), kort voorbeen en iets gestrekte stand. Wel leuk type, niet zo hoogbenig en iel als de nieuwe generaties...

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:18

Vind het op zich een mooie hengst.... Rug lijkt me idd wat zwak.... Ik zou hem graag eens in het echt willen zien. Vind beoordelen vanaf foto's altijd wel moeilijk...
Zware benen, goed behang.... allemaal pluspunten... Vind het persoonlijk niet zo erg dat hij groot is...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:33

op de eerst foto ziet hij er niet uit
mar het is moment opname. ik heb 1 foto van Maddox.. van esmee. als je die ziet Bloos!
overbouwd etc. * FK die foto waar rich staat uit te blazen Haha!

maar goed om af te gaan op foto.

Ik vind hem een te schuine schoft hebben.. doorgezakte weke rug op de FOTO!
veels te hoekig kruis.

Verder wel goed in conditie. en zn nek vind ik niet bij zn hals passen..
zijn zijn sprongen vol gelopen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:58

Afbeelding

Deze foto is van vorig jaar en staat op de Breeders van het ICS
De hoogte van de hengst komt nu ook niet uit.
Verkeerde hoek van de camera ?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:06

Hij lijkt mij op deze foto wat lang in de rug.... Zou hem liever wat compacter zien denk ik....
Maar het blijft een mooi dier hoor...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:15

Ariebren schreef:
Afbeelding

Deze foto is van vorig jaar en staat op de Breeders van het ICS
De hoogte van de hengst komt nu ook niet uit.
Verkeerde hoek van de camera ?

Ik heb de foto even opgezocht, want hij is niet te zien hier.
Op deze foto lijkt de rug een stuk rechter, maar dat komt omdat hij hier heel erg gestrekt staat. Zouden de achterbenen normaal onder de massa staan dan heeft hij weer een holle rug. De rug zelf is trouwens niet eens zo lang, het is meer deze foto die dat zo laat lijken, doordat door de gestrekte stand de croup platter en langer lijkt.
Wel is hier op de foto goed te zien wat ik met de bolle lendenen bedoel.

Edit: Nu zie ik de foto wel Verward

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:28

Het is iid ook hoe het paard staat...... Daarom zou ik hem liever ook in het echt willen zien, dan hem van een foto te moeten beoordelen...

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:03

tja nu ik hihi
nou ja ik ben niet echt weg van deze hengst
er mist iets kwa mijn idee
daarmee denk dat niet iedreeen het eens met mij zal zijn bedoel ik de uitstraling
de hals nee niet zijn beste punt de rug nee ook niet
lijkt lang en wak
zijn hals tja net echt goed bespiert van de foto te zien

ik weet niet bij veel hengsten als je die ziet
dan stralen ze wat uit van kijk hier ben ik
die zorgen der wel voor dat je ze bewonderd
want je kan der dan niet omheen zo veel straalt hij dan uit
deze heeft dat niet kwa mijn mening
nu heb ik alleen een foto gezien
en kan ik der niet echt goed over oordelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:56

Dienie schreef:
snowdon schreef:
Dienie: van zijn hals vind ik de aanzet juist net ietsje minder... vergeleken met de gehele hals+nek, mist hij daar iets bespiering.(vergelijk zijn hals maar eens met Chakotay en Drumshambo, qua houding en bespiering vergelijkbaar maar net op dat punt verschillend)

Ja maar Chakotay en Drumshambo zijn juist paarden met een veel kortere rug en veel meer massa / bot, veel zwaardere types, gelukkig dat deze 2 genoemde hengsten wel z'on gebouwde hals erop hebben staan en de hengst in kwestie niet.....

Ik denk dat je je nog verkijkt op de massa van Chakotay en Drumshambo... Naar mijn idee is Romeo goed vergelijkbaar qua massa, type, botten. Hij oogt anders door de wellicht iets langere rug?
Overigens is er verschil tussen bespiering door training en 'hormonale aanleg' voor bespiering. (kan hier niet echt goed de juiste woorden kiezen)

@ fk, wat moet er bij echte Tinks uitgelegd worden?

@ frenia of Ariebren: weten jullie iets van nakomelingen van deze hengst???