[TI] kent iemand het probleem: agressieve tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

Re: kent iemand het probleem: agressieve tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:01

Ik heb de tip gekregen om met hem parelli te gaan volgen. En dit spreekt me wel enorm aan. Raden jullie het aan of toch maar niet?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:23

Zou super goed kunnen zijn, als je dat aanspreekt zou ik dat zeker gaan proberen, maar zou ook dan nog steeds proberen 'm meer buiten te krijgen en minder in de box.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 09:29

Hij komt momenteel veel meer buiten, en zijn buurman is op een weide gezet wegens een aanhoudende blessure . De stal naast hem is leeg en hij is nu veel kalmer. Enkel als er eten met gemoeid is dan is er nog spraken van wat nijd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:34

Je paard heeft veel negatieve gedachten en heeft meer mee gemaakt dan dat jij weet,hij verdedigd zijn stal en andere dingen omdat hij/zij bang is het weer kwijt te raken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:53

Parelli, Voest, motny Roberst.. NHS kan een goede manier zijn om de communicatie met je paard beter te maken, en je paard leren te begrijpen.
Maar ik zou in eerste instantie met je `probleempaard`wel met een instructuer aan de gang gaan. Eddy Modde is de nederlandse parelli. Emiel Voest hanteert niet bepaald en `systeem`maar is naar horen zeggen ook goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:25

Ik ben blij dat hij meer buiten komt en dat hij op stal nu zich wat minder bedreigd voelt.

tja, ik denk dat parelli etc. wel goed is voor jouw communicatie met je paard, maar het gaat toch om de verstandhouding van jouw paard met anderen.
Als je idd NHS gaat doen, ga dan naar een prof, die kan je vast ook wel goed advies hierin geven.

(misschien een vraag voor de adviesrubriek van de Bit? www.bit-paarden.nl je krijgt dan waarschijnlijk antwoord van Machteld van Dierendonck. zij heeft net een proefschrift over kuddegedrag gepubliceerd)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:51

Ik herken het gedrag wel een beetje bij Spetter. Spetter is een echte jager. Vooral als hij op een klein stuk staat met meerdere paarden zal hij gaan jagen en dan ook echt bijten. In de winter is dit erger. Spet heeft ruimte nodig. Lekker op de wei, dan is hij gelukkig en dan laat hij de rest met rust. Als Spet op stal moet staan wordt hij heel gauw heel onverdraagzaam naar andere paarden. We hebben nu wel een mooie kudde van 7 paarden. 1 Merrie heeft hij respect voor. OP de poetsplaats doet hij lelijk tegen zijn buurman, in de veewagen moet hij een muilkorf om omdat hij anders de lippen van zijn buurman doorbijt. Bij Spet is het puur de behoefte aan ruimte. Het klinkt alsof jou paardje dat ook heeft. Ik denk dat als je hem ergens 24/7 buiten kunt zetten hij een stuk gelukkiger wordt en minder agressief zal worden.
Spet is in de winter ook chagerijniger. Ze hebben dan minder ruimte omdat de wei dan dicht is, maar wel een grote rijbak en grote paddock tot hun beschikking. Ook staat hij 's nachts binnen (om droge voeten te krijgen ivm mok) maar als Spet mocht kiezen stond hij 24/7 buiten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:18

Aedan schreef:
Ik heb de tip gekregen om met hem parelli te gaan volgen. En dit spreekt me wel enorm aan. Raden jullie het aan of toch maar niet?

ik denk niet dat je dit moet vragen, je kan beter de zekerheid bij jezelf weghalen dan hier op bokt, anders kun je wel aan de gang blijven Lachen wat nou als 50% wel en 50% niet zegt? gewoon doen waar jij je goed bij voelt, en je ziet vanzelf of het bij Aedan en jou werkt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:42

Pellie schreef:
Aedan schreef:

ik denk niet dat je dit moet vragen, je kan beter de zekerheid bij jezelf weghalen dan hier op bokt, anders kun je wel aan de gang blijven Lachen wat nou als 50% wel en 50% niet zegt? gewoon doen waar jij je goed bij voelt, en je ziet vanzelf of het bij Aedan en jou werkt.

Ja
Helemaal mee eens...
Lees wat op het i-net en/of boeken..en vind een methode die bij jullie past.
Ik hoor heel goede dingen over de het boek van Inge teblick(http://www.ingeteblick.be/).

Ieder heeft zijn manier van omgaan met paarden....ik ben bezig met Voest en mijn paard reageert daar goed op en vanuit die basis werken we verder...
Mocht je interesse hebben in Voest kan ik je (niet zo gek ver van je woonplaats) nog wel een ontzettend leerzame cursus freestyle aanraden.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:23

tja..lastig...
heeft het ook te maken of de paarden groot zijn of niet? dat hij zich alleen bedrijgt voelt door paarden groter of evengroot als hij??
misschien is een schet al maatje dan een goed idee?? als hij kleine niet erg vind??