[TI] Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Welke tinkerhengsten zijn homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:14

Rocky Mountain heeft hoogstwaarschijnlijk veel meer nakomelingen, maar niet geregistreerd.

Bij het stukje over Robert O'Neill klopt er iets niet... ik denk dat 1x het woord effen vervangen moet worden door bont?

Celtic Mist heeft nog geen nakomelingen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:29

snowdon schreef:
Rocky Mountain heeft hoogstwaarschijnlijk veel meer nakomelingen, maar niet geregistreerd.

Bij het stukje over Robert O'Neill klopt er iets niet... ik denk dat 1x het woord effen vervangen moet worden door bont?

Celtic Mist heeft nog geen nakomelingen.

die heeft dit jaar voor het eerst gedekt... weet niet meer precies hoeveel merries, maar een stuk of 5 volgens mij...
van Bram heb ik 2 nakomelingen gezien, allebei bont...

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:44

Ryon heeft een paar spots in zijn bles zitten en hij heeft gezoomde vlekken. 2 Symptomen waarvan ze zeggen dat de hengst dan homozygoot is. Volgend jaar heeft Ryon 2 nakomelingen van haflingers en 1 van een Fell pony merrie. Ook heeft hij al een bonte nakomeling uit een effen bruine merrie en een bont kleinkind uit een zwarte merrie. Het kan dus ook best goed dat Ryon zijn zoon Premie ook homozygoot bont is, maar die staat in belgie.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:11

Of je laat haar door Offie dekken Nagelbijten / Gniffelen

Ze staan op de zelfde stal Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:14

maar euhm Verward

Als je haar door Bo laat dekken. krijg je helemaal geek bont Verward
En als je haar door tink laat dekken.. dan wil je wel bont??
euh,,

whats the different Haha! ?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:46

annelot schreef:
Ryon heeft een paar spots in zijn bles zitten en hij heeft gezoomde vlekken. 2 Symptomen waarvan ze zeggen dat de hengst dan homozygoot is. Volgend jaar heeft Ryon 2 nakomelingen van haflingers en 1 van een Fell pony merrie. Ook heeft hij al een bonte nakomeling uit een effen bruine merrie en een bont kleinkind uit een zwarte merrie. Het kan dus ook best goed dat Ryon zijn zoon Premie ook homozygoot bont is, maar die staat in belgie.

Premie heeft bij de Irish Tinker Stable een bont veulen verwekt bij een zwarte merrie. Weet verder van deze hengst niets af hoor.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:49

Klopt, henk heeft Premie ooit van mij gekocht, het is dus een zoon van Ryon en de moeder is een zwart bonte merrie genaamd Derby. Deze maand zal Premie nog een keer vader worden van de merrie van de huidige eigenaar.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:51

Dan ben ik benieuwd of het weer een bont veulen wordt. Krijg de indruk dat Premie dan ook homozygoot zal zijn. Ryon is wel om te smullen hoor. Premie ken ik niet maar zal vast ook een mooie cob zijn.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:53

Premie is een zwaardere Cob dan Ryon en ook groter. Hij is gemeten op 1.56m en is nog maar 4 jaar. Maar ben idd ook benieuwd hoe zijn tweede veulen eruit ziet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:57

Heb net in je profiel zitten neuzen en Ryon is idd niet echt zwaar met iets langere rug. Beetje mijn merrie-type, ook wat fijner dan de compacte cob. Is Premie niet zwart bont?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:03

Preme is zwart bont. Ik dacht dat er ook een foto van hem in mijn profiel stond

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:13

Ja, klopt. Ben er te snel doorheen gescrold. Die Karel was ook geen mis veulen zeg. Hoe is het daarmee, weet je dat?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:16

Karel wordt erg gaaf! Flicka, Ryon geeft zijn lange rug niet door, hij heeft mooie compacte veulens.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:27

Ryon is gewoon een mooie hengst. En blijkbaar homozygoot ook. Toppertje! Maar blijf benieuwd naar Karel........Knipoog

Ariebren

Re: Welke tinkerhengsten zij homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:03

fjordkootje schreef:
Zo te zien niet Ariebren, heeft ze wel of geen buikvlek? Witte kin, zal wel sabino zijn.

Wel een witte vlek aan de onderkant.

Afbeelding

Ariebren

Re: Welke tinkerhengsten zij homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 03:06

Ariebren schreef:
fjordkootje schreef:
Zo te zien niet Ariebren, heeft ze wel of geen buikvlek? Witte kin, zal wel sabino zijn.

Misschien een witte vlek achter het linker voorbeen ??
Geen wit onder de kin.
Maar het is geen "zal wel" de ukkepuk is heel lief en zeer zelfstandig.

Afbeelding

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:37

Ff gouw een fototje van Karel op 10 mnd. (Volle broertje Premie)

Afbeelding

TinkerRyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:28

Ik vraag me af waneer je van Homezygoot kan praten zonder dat er een test is gedaan.
je kan na mijn bescheiden mening toch niets zeggen aan de hand van enkele veulens.
Oke als het er meer als 30 zijn ligt het voor de hand maar dan nog.

wel of geen spot....wel of niet omzoomt?? tja ik heb paarden gezien met beide die effe doorgeven.
Nee voor mij zou alleen een test zekerheid geven.

persoonlijk zou ik wachten tot het volgende jaar, het wordt wel een laat veulen dan en dan blijf je ook de volgende jaren (mits het allemaal in een keer lukt dan boer je wel langzaam aan terug uit) laat.
Cayusejuhh schreef:
maar euhm Verward

euh,,

Mee eens, wat is het verschil??

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:24

Ik weet t zeker van Zwieber die heeft al meer dan 30 veulens allemaal bont. Zelf als hij haflingers of bruine en zwarte warmbloeden dekt. Die maakt het altijd goed bont Haha!
Maar ik dacht dat hij al ergens genoemd was in dit topic.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:46

TinkerRyan schreef:
Ik vraag me af waneer je van Homezygoot kan praten zonder dat er een test is gedaan.
je kan na mijn bescheiden mening toch niets zeggen aan de hand van enkele veulens.
wel of geen spot....wel of niet omzoomt?? tja ik heb paarden gezien met beide die effe doorgeven.

En de test geeft zonder bekende voorouders geen 100% uitsluitsel.
Op de website van het van Haeringen Laboratorium staat dit
"De Tobiano-test is op dit moment een ‘indirecte’ test, wat inhoudt dat de test geen 100% antwoord geeft over de Tobiano-factor. In deze test worden twee bloedfactoren beoordeeld, die beiden nauw gekoppeld zijn aan Tobiano. Gecombineerd met stamboomgegevens kan beoordeeld worden of een dier heterozygoot of homozygoot vererver is van de Tobiano-factor."

Testen heeft voor Drumshambo dus op dit moment weinig nut, omdat eerst meer over de stamboom bekend moet zijn. Jammer, want ik ben best bereid te testen, hoewel 100% bonte nakomelingen (degenen die ik tot nu toe heb kunnen vinden) en zijn inkspots mij genoeg zeggen.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 16-08-06 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:05

TinkerRyan schreef:

persoonlijk zou ik wachten tot het volgende jaar, het wordt wel een laat veulen dan en dan blijf je ook de volgende jaren (mits het allemaal in een keer lukt dan boer je wel langzaam aan terug uit) laat.
Cayusejuhh schreef:
maar euhm Verward

euh,,

Mee eens, wat is het verschil??

Het verschil is dat de een ook een trekpaard is en het ander tinkers Clown .. Ik wil gewoon 1 keer een bonte kruising met een tinker Lachen

Bo heeft dezelfde mooie warm-bruine kleur als Kato en is een zoon van de pas overleden dekhengst Obelix Du Fermis. En dat heeft ook wel wat Lachen Bij een dekking laat ik Kato opnemen bij het hulpstamboek, maar ze heeft nu nog een paar dagen om hengstig te worden hoor Haha!

Ryon O'Malley is de enige die een beetje in de buurt staat, en Rohan van Caira, maar dat vind ik nog een beetje een gok.. Shampoo Boy en Swieber staan in België. Dat wordt een te lange reis vind ik.

Offspring komt ook in aanmerking omdat hij erg dichtbij staat, maar die geeft wel eens effen veulens, dan is het 50/50 wat eruit komt.. Supertje, zou je uit willen rekenen wat er met hem uit kan komen, met Kato's agouti en het bont-gen van Offie?

Kareltje (van de Zonnehoeve) is inderdaad erg leuk, had hem gezien vorig jaar op de keuring in Beverwijk. Hij stond toen nog bij Bonita in de ring om het dagkampioenschap als klein schattig veulentje Lachen

Het liefst zou ik een vosbont of een bruinbont veulen krijgen, vandaar de eerste keuze voor Ryon O'Malley en Drumshambo.

Kato heeft al eerder een effen voskleurig met witte manen veulen gehad (genaamd Arnor) van een voskleurige hengst. Ze geeft alleen niet zo goed de sokken door, zoals je kan zien op deze foto van de Pelgrims Hoeve. Ze heeft wel haar lieve karakter doorgegeven aan deze hengst.. Dit is de vader van het veulen: http://www.horsenl.nu/noriker/norbert.htm
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:37

flicka schreef:
Dan ben ik benieuwd of het weer een bont veulen wordt. Krijg de indruk dat Premie dan ook homozygoot zal zijn. Ryon is wel om te smullen hoor. Premie ken ik niet maar zal vast ook een mooie cob zijn.

Maar dan heeft Ro toch dezelfde kans om homozygoot te zijn als premie? Daarnaast zit irish onder de spots en gezoomde vlekken ( mocht dat een teken zijn)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:45

En toch blijf ik er bij Haha! Offie is EN gezoomd en heeft spots *LOL* en niet homozygoot. Dus vind de theorie van dat niet kloppen Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:47

Dianne.. de vader van bovengenoemde veulen is een noriker ?
Effen Op effen wordt NOOIT bont Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:52

Ja, klopt, en dat er nooit een bonte uitkomt snap ik (effen is recessief), maar vond het wel frapant dat er zo'n licht voskleurig veulen uitgekomen is Lachen

Edit: vasthi heeft toch ook een effen veulen gegeven van Offspring?