Wat ik niet begrijp is dat u het zo ver gaat zoeken. Er zijn momenteel genoeg tinkers in Nederland en Belgie. Alleen moet men opletten dat men het juiste type én het juiste karakter zoekt omdat er nogal wat kruisingen rond lopen. Zelf heb ik heel Nederland en half Belgie moet afzoeken om mijn tinkermerrie met stamboekpapieren te vinden en ik heb nu een stamboekveulen. Bij de dieren die uit Ierland en Engeland komen durven er nogal eens gekruiste met andere rastypes zitten wat soms tot ptoblemen kan leiden. Ik heb gezocht naar het typische oude cobtype met goed werkzaam karakter en ik ben 200% tevreden. Mijn merrie is "bomvrij". Er worden echter in grote getale goedkope "tinkers" vanuit de weiden of markten in Ierland ingevoerd zonder afstamming, die snel zadelmak worden gemaakt en voor groot geld voort verkocht. Het enige wat zij dan hebben is een neutraal paspoort. Een truc is ook om de fokker te vertellen dat hij zijn veulen voor 2000 euro of meer kan verkopen terwijl zijzelf hun veulens dan aan 1500 euro aanbieden. Dan blijft de fokker met zijn "dure" veulen zitten en kunnen zij het later opkopen. Dit zijn praktijken die zeker te laken zijn.