[TI] Als jij nú een tinkerveulen zou kopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: Als jij nú een tinkerveulen zou kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:29

Papieren zijn voor mij niet belangrijk als ik nu een veulen zou kopen, ik kijk meer naar de ouders en niet naar de premies.

de paarden met premies van het ics hebben voor mij zowie zo totaal geen waarde en zal daar dus nooit meer voor gaan betalen omdat de ouders ster zijn ofzo.

Bij het Nts zou ik wanneer bijde ouders ggk en 1ste of 2de premie hebben en het veulen me aan staat messchien best iets meer willen betalen, als is voor mij 1000 euro echt de max.

Ben nog steeds enorm blij met Biggels die vorig jaar nog geen ggk vader had, (ondertussen wel natuurlijk)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:42

Euhm... mijn wensenlijstje makend (met Baggio en Mike in mijn achterhoofd)

* hengst zonder King Rocky bloed
* vosbont
* min. 155
* zwaar van bouw en behang (vanner)
* goede gangen

Ouders zijn voor mij minder belangrijk. Als ik er maar iets in zie. Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:17

Een droom van mij zou zijn een koffievos met witte benen en bles. En dan een cobtype van rond de 1.55 met alles erop en eraan. Het geslacht maakt mij niet veel uit. Papieren ook niet alhoewel het wel leuk is als je weet wie de ouders zijn, dit mede i.v.m. karakter. Ik houd niet van maanogen en een ramshoofd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:24

Max. €1000,- voor een stamboekveulen met ggk/ster ouders van NST ?? Vind ik veeeeel te weinig en daar zal je ze ook zeker niet voor vinden.

ICS premies hecht ik ook geen waarde aan

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:35

vind ik ook.. heel weinig.. voor een GOEDE mag je best wel wat centen neer tellen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:18

Bloos! vind ik ook heel erg weinig, maar ze zullen er vast wel zijn Knipoog
Maar je moet het natuurlijk ook zo zien: als ik OP ZOEK zou zijn naar een veulen, dan zou ik andere maatstaven leggen dan als ik NU een veulen zou kopen (met NU bedoel ik: eigenlijk geen tijd etc om er een veulen bij te nemen). Als ik er NU een bij zou nemen zou het oftewel een spotprijsje voor een kwaliteitsveulen moeten zijn oftewel écht helemaal mijn DROOMveulen...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:18

Ja dat mogen jullie weinig vinden, helemaal geen probleem mee, ik zeg dat het voor mij zo is, ik zeg niet dat ze niet meer waard zijn.
Een veulen geeft ook risico`s.

Het gaat dan ook over nu, ik ben niet op zoek.
Wie weet als ik echt op zoek zou zijn en ik vind mijn droomveulen zou ik waarschijnlijk best meer betalen,
moet tie wel super zijn,

En ik vind helaas de prijzen erg overtrokken voor een veulen in vergelijken tot een 3 jarige,

een 3 jarige rond de 3500 euro wordt veel gevonden maar voor een veulen wordt wel rustig 1500 of meer betaald, reken er maar 3 jaar verzorging bij, dan kom je er over heen al met al. zeker in pension en opfok.
En dan nog maar afwachten hoe hij uitgroeit, ik vind dus 3500 euro voor een 3 jarige niet veel en zou dat er eerder voor betalen als 1500 voor een veulen,

Maar goed ik ben niet op zoek, ik heb genoeg voorlopig,

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:53

dobbel schreef:
Ja dat mogen jullie weinig vinden, helemaal geen probleem mee, ik zeg dat het voor mij zo is, ik zeg niet dat ze niet meer waard zijn.
Een veulen geeft ook risico`s.

Het gaat dan ook over nu, ik ben niet op zoek.
Wie weet als ik echt op zoek zou zijn en ik vind mijn droomveulen zou ik waarschijnlijk best meer betalen,
moet tie wel super zijn,

En ik vind helaas de prijzen erg overtrokken voor een veulen in vergelijken tot een 3 jarige,

een 3 jarige rond de 3500 euro wordt veel gevonden maar voor een veulen wordt wel rustig 1500 of meer betaald, reken er maar 3 jaar verzorging bij, dan kom je er over heen al met al. zeker in pension en opfok.
En dan nog maar afwachten hoe hij uitgroeit, ik vind dus 3500 euro voor een 3 jarige niet veel en zou dat er eerder voor betalen als 1500 voor een veulen,

Maar goed ik ben niet op zoek, ik heb genoeg voorlopig,

Ik heb zelf ook elk jaar veulens voor verkoop. En vind € 1000,- in principe ook te weinig voor een stamboekveulen.
Als ik dit lees vraag ik mij altijd af of diegene zijn eigengefokte veulen ook voor € 1000,- zou verkopen als dit ter sprake zou komen..
Rare vraag; zou jij het stamboekveulen uit je eigen merrie, bij evt. verkoop, ook voor een dergelijk bedrag aanbieden of ga jij er ook zo'n in jouw ogen "overtrokken" prijs op zetten? Immers, wie de schoen past, trekke hem aan.

Het valt me vaak op dat het meestal de mensen zijn die zelf niet fokken de prijzen (van veulens) te hoog vinden.

N.B dit is geen persoonlijke aanval hoor, het is je goed recht om dit te vinden Lachen .

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:43

[b] Ik zou zoiezo geen tinkerveulen kopen maar als ik nu een aangeboden kreeg en het mocht.. mm dan ga ik ernstig twijfelen.

Ik zou een merrie willen, liefst als eind stokmaat: rond de 1.50 een E pony dus
papieren zijn wel belangrijk maar afstamming en premies vind ik niet nodig.
het gaat me vooral om het karakter van het dier.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:55

miloetje schreef:
[b] Ik zou zoiezo geen tinkerveulen kopen maar als ik nu een aangeboden kreeg en het mocht.. mm dan ga ik ernstig twijfelen.

Ik zou een merrie willen, liefst als eind stokmaat: rond de 1.50 een E pony dus
papieren zijn wel belangrijk maar afstamming en premies vind ik niet nodig.
het gaat me vooral om het karakter van het dier.

wat doe je hier dan in een TINKER Topic???
als ze niks met tinker heb maar over E ponys gaat praten??? Rolleyes

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:05

Nee Monique_2 dat mag je vragen hoor, maar als viane drachtig wordt zal het veulen niet verkocht worden dus het is voor mij niet aan de orde,

maar wat vind je dan van het vergelijk daar gaat het mij ook eigelijk om, van een veulen en een 3 jarige en het prijs verschil.
Kijk mij zal je niet horen zeggen dat ik 3500 euro voor een 3 jarige te veel vind, en zoals ik al zij dit geld nu voor mij op dit moment als ik een veulen zou willen kopen.

zou ik echt op zoek zijn naar iets speciaals dan weet ik het niet, als het echt het droom veulen is dan zou ik het er voor betalen messchien,

Helaas zie je op internet al standaard prijzen van 1700 euro maar sorry dat vind ik echt te gek zeker wanneer het een ics papiertje heeft.

Nts heeft voor mij wel meer waarde maar ik kijk er niet naar met een veulen kopen, er loopt nog zoveel moois rond wat niet gekeurd is en een prachtige merrie met een goede premie kan een afschuwelijk veulen geven, maar omdat dit dus een papiertje heeft(waar je nog weinig van kan zeggen) dus toch een flinke prijs voor vragen of is dan 1000 euro wel een redelijke prijs,

Kijk zo zijn er ook een boel mensen die een effen kleurig veulen minder waard vinden, dat vind ik nou juist weer niet ik zou daar even veel voor betalen als voor een bonte. en niet een paar honder euro minder.

Maar het is wat ik zeg als je iets specefieks zoekt en je vind het dan zal je meestal in de buidel moeten tasten.

En dit is puur mijn mening, ik zeg niet dat de veulens het niet waard zijn dat moet iedereen voor zich zelf bepalen wat ze er voor uit willen geven.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:23

Om effe op te merken vind ik het heel raar dat een NST veulen meer waard zou zijn dan een ICS veulen.
Vind dat er bij het ICS stamboek ook echt prachtige paarden rondlopen die in mijn ogen ook echt wel geld waard zijn.
Voor mij maakt het niet uit of het een ICS of NST stamboek veulen is. Het is wel belangrijk voor mij wat voor ouders het veulen heeft. Maar hoe een veulen uitgroeit weet je toch nooit. Zeker niet met tinkers....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:25

Ik begrijp het wel wat Dobbel zegt, maar ben toch blij dat niet iedereen zo denkt Knipoog Nagelbijten / Gniffelen
Vooral in buitenland is meer vraag naar ics dan nst volgens mij: althans mij wordt toch altijd gevraagd of een veulen dan toch ics papieren heeft en nstpaardjes ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen (behalve in het hoge noorden Knipoog)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:29

frenia schreef:
Ik begrijp het wel wat Dobbel zegt, maar ben toch blij dat niet iedereen zo denkt Knipoog Nagelbijten / Gniffelen
Vooral in buitenland is meer vraag naar ics dan nst volgens mij: althans mij wordt toch altijd gevraagd of een veulen dan toch ics papieren heeft en nstpaardjes ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen (behalve in het hoge noorden Knipoog)

En zo is het.!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:31

Veel NSvT-paarden gaan naar Scandinavie en USA Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:37

Ik zeg ook niets over de paarden bij het ics maar meer over het stamboek zelf ik heb daar geen hoge pet van op, en zoals ik al zij zou een papiertje voor mij echt niet beslissend zijn..

Ik weet alleen dat er door de jaren heen veel vriendjes politiek is geweest bij het ics en zoals ik al eerder gezecht heb, is bv chakoty een prachtige hengst die het verdiend heeft zoals nog wel meer, maar ook een boel in mijn ogen niet en zeker ook met een aantal merries.

voor mij heeft de premie daar dus geen waarde en kijk ik daar puur naar het paard zelf en niet naar de punten en premies. begrijp me niet verkeerd,

Voor mij zou het eigelijk nog helemaal niet belangrijk zijn, papiertje of niet kom je het juiste tegen is dat naar mijn mening niet belangrijk, teminste zolang het stamboek nog open is en je je tinker kan laten op nemen, en er is nog zo wijnig generatie bekend dat je er weinig van kan zeggen dat komt pas over een paar jaar. en dan zullen de prijzen ook veel beter gaan worden (eerlijker) de echte goeden met goede papieren zullen dan veel meer gaan kosten als de veulens met minder goede of geen papieren, nu is het daar nog te kort voor in een boel gevallen.
als het zover is zul je mij waarschijnlijk niet meer horen,
maar dat duurt nog jaren,

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:40

Ik zou juist meer overhebben voor een GOED ICS veulen dan een NSvT veulen, en dan liever nog een registerveulen als een stamboekveulen ook nog... Maar meer als 1200 euro voor een veulen wil ik liever niet betalen, tenzij het echt mijn droomveulen zou zijn (Ryon O'Malley de 2e) met weinig (half) broers en zussen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:44

dobbel schreef:
I
Ik weet alleen dat er door de jaren heen veel vriendjes politiek is geweest bij het ics en zoals ik al eerder gezecht heb, is bv chakoty een prachtige hengst die het verdiend heeft zoals nog wel meer, maar ook een boel in mijn ogen niet en zeker ook met een aantal merries.

Kijk, begrijp mij ook niet verkeerd.... Zit zelf ook bij het NST. Maar wat me opvalt is dat veel mensen van het NST de tinkers van ICS minder waard vinden. Dat vind ik dus onzin.
Ook bij NST zijn paarden die het absoluut niet verdiend hebben om opgenomen te worden.
Blijf het persoonlijk onzettend triest vinden dat er in zo'n klein kikkerland als het onze.... 2 stamboeken zijn.... Stamboeken met allebei goede en slechtere eigenschappen.... En die allebei goede en "minder" goede paarden hebben opgenomen...

En vriendjespolitiek is overal.... ook bij het NST... alleen het voordeel bij NST is dat er bij keuringen geen bestuursleden bij zijn.
Dus dat voelt ook beter voor de leden...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:47

Teuntje111 schreef:
Ik zou juist meer overhebben voor een GOED ICS veulen dan een NSvT veulen, en dan liever nog een registerveulen als een stamboekveulen ook nog... Maar meer als 1200 euro voor een veulen wil ik liever niet betalen, tenzij het echt mijn droomveulen zou zijn (Ryon O'Malley de 2e) met weinig (half) broers en zussen.

@ all:
Of men nu meer overheeft voor danwel een ICS-veulen/paard, danwel een NSvT-veulen/paard is natuurlijk erg persoonlijk...
Ik ga verder met Indezz mee Ja

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:51

Dat weet ik, maar ik geloof dat je me niet gegrijpt de paarden zijn niet minden zou ik een prachtige tinker tegen komen ics zou ik het echt kopen daar gaat het niet om. alleen zijn de premies daar van minder waarde voor mij, niet de paarden, ik kan dat 1 of 10 keer zeggen maar zo denk ik er over,

en vriendjes politiek is overal dat is waar maar bij het ics is was het wel wat extreem.
en bij het nts ben ik het ook echt overal niet mee eens,
helemaal niet, maar het zit gewoon wel beter in elkaar.

maar laten we er niet een discussie over het ics van gaan maken iedereen heeft hier zijn eigen mening over, de een zomaar de ander door ervaringen.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:55

dobbel schreef:
de een zomaar de ander door ervaringen.

Vind dit een gevaarlijke opmerking..... En als iemand jouw niet begrijpt komt dat omdat je omschrijvingen ook niet altijd duidelijk zijn vanwege je dyslexie (of hoe schrijf je dat?). Dat is geen aanval, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn omdat dingen soms zo anders overkomen..... En dit blijft een gevoelig onderwerp bij heel veel mensen....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:59

Indezz schreef:
dobbel schreef:
de een zomaar de ander door ervaringen.

Vind dit een gevaarlijke opmerking..... En als iemand jouw niet begrijpt komt dat omdat je omschrijvingen ook niet altijd duidelijk zijn vanwege je dyslexie (of hoe schrijf je dat?). Dat is geen aanval, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn omdat dingen soms zo anders overkomen..... En dit blijft een gevoelig onderwerp bij heel veel mensen....

Ik zie niets gevaarlijks in die opmerking, en daarom zeg ik laten we er over ophouden ierder zijn eigen mening.

En niet alleen bij mij komen dingen anders over als dat het bedoeld wordt, dat heeft iedereen wel eens, makkelijk om het af te schuiven, prima hoor. helaas komt via internet dingen soms anders over als dat ze bedoeld zijn, en daar komen de misverstanden vaak ook door de wereld in,

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:02

dobbel schreef:
En niet alleen bij mij komen dingen anders over als dat het bedoeld wordt, dat heeft iedereen wel eens, makkelijk om het af te schuiven, prima hoor. helaas komt via internet dingen soms anders over als dat ze bedoeld zijn, en daar komen de misverstanden vaak ook door de wereld in,

Wil niks afschuiven hoor en je zeker niet aanvallen.... Maar met het laatste ben ik het wel helemaal met je eens....

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:04

Esme_27 schreef:
Max. €1000,- voor een stamboekveulen met ggk/ster ouders van NST ?? Vind ik veeeeel te weinig en daar zal je ze ook zeker niet voor vinden.

Biggels was ook geen stamboekveulen want Baggio was toen nog niet ggk en ik was in de eerste plaats op zoek naar en lief baasje voor m'n veultje. En dat heeft 'ie.

Ik heb me laten vertellen dat de merrie 70% van het veulen bepaalt dus ik zou zelf nooit fokken met een 3e of net-aan 2e premie merrie. Van zo'n merrie zou ik ook nooit een veulen kopen als ik op zoek was. De hengsten die mij aanspreken zijn op 1 hand te tellen dus dat maakt de spoeling ook al dunner.
Maar goed, als ik een veulen wil fok ik er zelf wel eentje Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:07

Het is nog altijd zo dat een merrie en hengst ieder 50% 'aandelen' hebben in het genetisch 'karakter'* van het veulen Knipoog

*karakter niet in de zin van gedrag, maar als alle eigenschappen die genetisch vast zijn gelegd (uiterlijk/innerlijk)