[TI] Veulen van Lizzy helaas overleden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:40

jeetje wat vreselijk! Denk je er nog over om via de veulencentrale een ander veulen te zoeken?

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:46

jeetje wat erg, op de foto's dat ie in de kruiwagen ligt lijkt het net of hij ligt te slapen!
Het is gewoon oneerlijk in deze wereld!
Heel veel sterkte gewenst voor jou en je merrie!

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:54

Nee we hebben beslotne om maar niet de veulen centrale te bellen. Het veulen heeft nu nog niks gedronken, dus laten we het opdrogen (is nu al bijna gebeurd).

Het gaat nu eigenlijk wel goed met Lizzy. Ze stond gisteren lekker te kroelen met Angel en ze loopt ook weer wat "vrolijker" ze sloft dus niet meer zo en heeft haar hoofd niet meer zo hangen.

Wat erg lief is, dat als ik haar aan het kriebelen ben bij haar hoofd, dan loopt ze iets door en duwt dan haar kont tegen me aan, dna moet ik daar dus kriebelen (beetje poetsen) dan gaat zij staan grazen en ze blijft echt staan dan, als ik ophoudt, dan kijkt ze me echt aan van "ga nou verder"

Blauwe plekken zijn al zo goed als weg en het vloeien is ook over, er kwam met de naweeën elke keer wat roze troep uit.

Nu ytwijfel ik of ik haar weer laat dekken in haar veulenhengstigheid. Heeft iemand hier ervaring mee? De DA komt morgen even langs om haar na te kijken en om naar haar piephak te kijken (en de plek op haar rug, die Angel groter maakt met haartjes uittrekken, leuk hoor kroelen )

eergister had ik nog het gevoel, neee dat ga ik nietdoen, ze was nog zo down, maar gisteren was ze alweer een stuk helderder en zag ze er weer goed uit (niet ingevallen of iets dergelijks)

Denk je dat het kwaad kan? Ik zal vanmiddag weer even foto's van haar maken hoe ze er nu uit ziet.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:56

@kippie ja vond ik ook, ik had de dag erna eigenlijk zoiets van, durf ik wel nog te kijken, maar hij lag er zo lief bij. Helemaal niet eng ofzo. Dus heb ik toch maar weer foto's gemaakt, ik durfde niet meer aan hem te zitten, dat heb ik op de nacht dat hij geboren werd wel gedaan. Heb hem even geaaid en samen met Lizzy het vlies eraf staan halen. Dat was wel een speciaal moment op zo'n rot moment....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:58

@lielle dank je wel, ik wist dat ik daar ook een eigen topic over mocht openen.

en iedereen uiteraard bedankt voor de lieve woorden, dat kan jewel gebruiken na zoiets zeg pfff ik voel me zo rot. Gisteren toen ik eindelijk Lizzy weer wat vrolijker zag, viel er bij mij ook een last van mijn schouders.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:06

Ik zou haar zeker niet in de veulenhengstigheid laten dekken, maar dat is persoonlijk. Ik vind dat sowieso erg vroeg, en helemaal na deze ellende. Ikzelf zou haar eerst lekker een beetje "op verhaal" laten komen, waarschijnlijk zou ik haar dit jaar helemaal niet meer laten dekken. Ik heb daar al heel lang over getwijfeld bij m'n eigen merrie, die gewoon een gezond veulen ter wereld heeft gebracht.

Voor jezelf kan ik me voorstellen dat het wel een troost is om haar nu weer te laten dekken, en je te kunnen verheugen op een veulentje volgend jaar.

Maar ik zou dus zeker de veulenhengstigheid overslaan, en dan nog 'ns goed nadenken of je haar niet een jaar over zult laten slaan (is niet aanvallend bedoeld hoor !).

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:20

Hai Keevagirl

Geeft niet hoor, daarom vraag ik ook om iemands mening Wat ik juist zo sneu vindt, is dat Lizzy de laatste weken zo genoot bij ons en met haar buik. Als je een "normaal" drachtig paard zag zwoegen (op de foto's bij DBT) de laatste dagen, was Lizzy juist supergelukkig. Ik wil haar juist (ook) een gezond veulen gunnen. uiteraard ook voor mezelf, want wie doet dat niet als je een veulen fokt als de DA zou zeggen dat haar conditie het niet toelaat, dan doe ik het op zeker niet. Dat lijkt me logisch.

Misschien dat iemand trouwens iemand weet die paarden kan lezen? Ik zat te denken aan Harry Hoevers, maar die heeft een vrij lange wachtlijst.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:50

Wat onwijs rot zeg.... heel veel sterkte ermee, het was een prachtkereltje. Daar doe je niets aan aan zoiets. Als de placenta nog aan het veulen vast zat kun je er inderdaad wel vanuit gaan dat die voortijdig losgelaten heeft.
Fijn dat het weer beter gaat met Lizzy.

Wat betreft het dekken in de veulenhengstigheid, als ze lichamlijk helemaal in orde is zou ik er niet zo'n probleem in zien.
Ik zou haar na laten kijken door de DA, en als die groen licht geeft...

Tess__

Re: Veulen van Lizzy helaas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:51

Ahh... Heel veel sterkte ermee . Hoe gaat het nu met je paardje???

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:54

aah, wat sneu..
sterkte ermee.
en ik vind het tactisch dat je het in linken geplaatst hebt!

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:55

Jeetje meid verschrikkelijk...

Ik weet wat je meemaakt, bij mij is dit jaar precies hetzelfde gebeurt..
Ook wij troffen een perfect, maar dood veulentje aan...

Gelukkig maakt je merrie het al wat beter

Mijn merrie gaat van de week toch weer naar de hengst, we willen het nog een x proberen

succes nog verder

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:04

Wat erg zeg... Heel veel sterkte er nog mee

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:33

Biancaa schreef:
Misschien dat iemand trouwens iemand weet die paarden kan lezen? Ik zat te denken aan Harry Hoevers, maar die heeft een vrij lange wachtlijst.

Vera heeft een gesprek en vervolggesprek gehad met mijn Mira.
Dit is haar site http://www.pratenmetpaarden.blogspot.com/

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:33

Ach meid wat sneu. Een van mijn merries heeft een paar jaar geleden 'n één maand té vroeg geboren veulen gekregen (veroorzaakt door trauma opgelopen in de wei), die nog een paar uur geleefd heeft.
Vreselijk triest allemaal voor de merrie. Wat fijn dat ze nog afscheid heeft kunnen nemen van haar veulen. Ik heb mijn merrie toen lekker een hele nacht met haar (dode) veulen op stal gelaten, zodat ze zeker wist dat hij dood was. Ze liep dan ook de volgende dag zo mee naar buiten, de wei in. Maar het blijft hartverscheurend.
Sterkte

Ik zou haar niet dekken op veulenhengstigheid. Laat eerst de DA haar maar onderzoeken. Wellicht is er een reden dat ze zo drastisch geaborteerd heeft. En ik zou eerst alles daarbinnen wat rust geven voordat er weer een nieuw vruchtje/veulentje inkomt.

Zelf dek ik mijn merries overigens nooit op veulenhengstigheid. 30 dagen na het veulenen zijn ze ook goed hengstig en dat is de hengstigheid waarop bij mij de merries gedekt worden.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:17

Wat sneu Bianca!
Sterkte ermee..

Wat zou dat een mooie vent geworden zijn.. Helaas mocht het niet zo zijn

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:20

@fk dank je wel voor de link, ik ga vanavond het geld overmaken en dan gelijk de foto's sturen.

@hanneke dat vind ik wel een goed idee, ze is dan wel weer wat later in het seizoen, maar dan heeft ze even rust. Ik vond het ook wel fijn dat ze even afscheid kon nemen, samen met mij. Ze stond samen met angel in de stal en we waren bang dat ze haar wat aan zou doen als het veulen daar bleef liggen, dus hebben we het maar weg gehaald.

Ik ben wel weer wat wijzer geworden. Handig als je iemand hebt die op de oude stal heeft gewerkt en die nog kontakt heeft met iemanddie daar nog rijdt Het schijnt dat haar eerste veulen, toch van de hengst is, waar ze nu ook door gedekt was. Het eerste veulen is dus ook overleden. Het tweede veulen is door een andere hengst gedekt (Mickey boy) en dit veulen is wel levend op de wereld gekomen. misschien dat de combinatie met de eerste hengst (en nu dus weer de vader) niet klikt ofzo? Ook is Mickey boy een stuk kleiner dan die hengst, dus misschien dat hij te groot was voor haar.

Morgen komt de DA langs om lizzy na te kijken, misschien dat ze even gespoeld wordt. Ze gaat in ieder geval even kijken of ze goed leeg is. Dan bespreek ik met haar of ze alweer gedekt kan worden of dat het beter is om te wachten.

Wel apart om te lezen dat sommige juist op de veulenhengstigheid dekken en andere juist niet. Hebben mensen daar een reden voor? Hanne ke heeft het uiteraard al uitgelegd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:49

Allereerst Bianca, wat onzettend kl*te van dit veulen.

En dan naar je vraag. Ik zou deze merrie niet dekken in de veulenhengstigheid. Natuurlijk is ze dan wat later in het seizoen, maar in principe zou ze op dezelfde tijd uitgerekend zijn als nu. Prima periode vind ik.

Waarom niet direct? Omdat ze toch een emotionele en lichamelijke klap heeft gehad. Waarschijnlijk zou ik ook kiezen om ze een jaar rust te gunnen.

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:55

aahh wat zielig..sterkte en beterschap..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:59

Heel erg veel sterkte met je verlies! Was er best van geschrokken, je had je zo ontzettend verheugd.

Ik zou ook even wachten met dekken, omdat ze flinke blauwe plekken heeft (gehad), heeft ze toch niet zo'n lekkere bevalling gehad. Denk ook niet dat daarom een dekking een pretje is voor haar.. Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt, maar zou zelf in ieder geval zeker een maand wachten met de dekking. Liever nog uitstellen tot volgend jaar, zodat ze helemaal opgeknapt is..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:39

Wat vreselijk sneu, krijg er gewoon tranen van in m'n ogen!

Heel veel sterkte.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:20

Tjee wat verdrietig zeg!
En wat een prachtig kereltje.
Zo mooi en klaar voor het leven.

Verdorrie.

Sterkte meis,ook voor je paardje.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:58

Hai,

mijn tinker heeft dit ook zoiets gehad. We wisten niet dat ze drachtig was. Ik kwam nog even op stal en toen zag ik dat ze aan het veulenen was. Alleen zag het er heel raar uit, geen pootjesblaas, maar een placenta! De placenta is ook nog een keer gescheurd. Later begreep ik van een dierenarts van Utrecht, dat er in de placenta een speciaal plekje zit voor dat scheuren waar het veulen, als het goed is, precies voorligt. Doordat de placenta te vroeg was losgekomen lag het veulen bij mijn merrie dus niet goed en is de placenta gescheurd. Helaas is ook haar veulen dus doodgeboren. Ook een hengstje, precies zijn moeder...
Mijn vader heeft ook foto's gemaakt, waar ik eerst heel kwaad om was. Maar nu ben ik er blij mee; het is toch iets wat je meemaakt samen met je paardje. Ik heb ook zo'n foto, van een veulentje in de kruiwagen..
Sommige bij ons op de vereniging zeggen dat als een merrie dat eenmaal heeft gehad, dat je er rekening mee moet houden dat het de volgende keer weer gebeurt. Ik weet niet of dat klopt.
Ik ben er toen (het is al jaren geleden gebeurd) erg mee bezig geweest, voor als ik Clover eventueel ooit weer een keer wilde laten dekken. Ik heb toen iets in de BIT gevonden, een naam voor deze ''aandoening''. Via via ben ik op een Engelse site terecht gekomen, van Shetlanderfokkers. Daar schijnt het ook vaker bij voor te komen en inderdaad zeiden ze daar dat als een merrie dat had gehad dat het bij het volgende veulen weer was (hun ervaring). Het kon voorkomen worden door preventief antibiotica te geven in een bepaalde periode van de dracht. Mocht het toch gebeuren tijdens de geboorte dan sneden ze de placenta open, zodat het veulen niet stikte. Zoeits was het,maar het is al een aantal jaren terug dus ik weet het niet precies meer. Als je wilt wil ik nog wel eens snuffelen voor je of ik het terug kan vinden?

Hopelijk gaat het nu al weer de goede kant op met Lizzy.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 20:09

Hai clovertje als eerste dank je wel voor je lieve woorden.

De aandoening, heet Red Bag Delivery. Het is dus inderdaad dat de placenta eerst komt, deze heeft losgelaten en dan komt eerst de placenta en dan pas het veulen, helaas is (als je er niet bij bent) het veulen dan gestikt in het geboortekanaal. Als je er bij bent, moet je de placenta scheuren en het veulen eruit trekken. Dat je paard er meer kans op heeft, zei mijn DA juist van niet. Het is gewoon een "ongelukje" van de natuur (zelfde als bij de mens als die een placenta loslating heeft, het gebeurd 1 in de zoveel keer). De kans dat het weer gebeurd is uiteraard aanwezig, maar dat is bij elk paard net zoveel.

Ik weet wel (dat heb ik ook met de DA afgesproken) dat als ik haar weer laat dekken, deze hengstigheid of de volgende, dat ik dan zorg dat ze een birth alarm krijgt. Niet voor de Red Bag delivery, maar meer omdat ze dus zo snel bevalt.

Verder gaat het wel goed met Lizzy hoor, ze is wel nog heel erg bezig met de schuur waar ze bevallen is. Daar kan ze naar kijken en ze staat dus meestal in de wei naar de stal te gluren. Ook als ik er langs moet (als ik met haar wil wandelen) dan stopt ze bij de schuur en gaan haar neusgaten wijd open.
Maar lichamelijk gaat het goed, ik heb gisteren gereden met haar nieuwe bitloze (van dr Cook) hoofdstel en dit ging super (zolang ik de jaarling maar in een stal zet, want ze kunnen niet zonder elkaar).Gewoon lekker stap en meer niet, alleen ervoor gelongeerd en daar wel in draf en galop (heel even maar) om haar toch weer wat beweging te geven. Ik heb nog geen tekenen gezien van hengstigheid, al kwam ze gisteren nu met haar kont naar me toe staan en moest ik daar kriebelen...

als je de link nog kanvinden dan mag het hoor, maar ik had al een link van iemand gekregen die het ook heel duidelijk uitlegde...

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:57

Hai,

inderdaad, zo heet het ja!
Clover was er vrij snel overheen gelukkig. Bijna een jaar later heeft mijn zusje een ezelveulentje gekocht wat gelijk door Clover werd geadopteerd, dus misschien was ze er toch nog wel mee bezig, meer dan dat ik dacht. Inmiddels is ze nog steeds goede maatjes met de ezel maar ze kunnen nu wel zonder elkaar.

Mijn vriend is ook dierenarts en die zei inderdaad ook hetzelfde. Gewoon een foutje van de natuur dus.

Clover is daarna nog heel ziek geworden, een soort spierbevangen, waar ze bijna aan onderdoor is gegaan. Met veel hulp van mensen op stal en natuurlijk de dierenarts (toen was ik nog niet met mijn vriend) heeft ze het gered. Het was natuurlijk niet een leuke tijd, maar ik heb wel in die tijd zo'n enorme band met haar opgebouwd. Het hield mij ook bezig zeg maar, waardoor je minder met het verlies van het veulen bezig bent, alhoewel dat bij mij minder speelde. Het veulen was compleet onverwachts, dus je leeft er niet naartoe en hebt er dus ook geen band mee, maar toch blijft het treurig.

Ik durf niet zo goed met Clover te fokken, niet allen vanweg dit verhaal, maar er is sinds een paar maanden artrose geconstateerd bij Clover. Clover heeft geen bekende afstamming dus ik kan erfelijkheid niet uitsluiten. Ik weet uit ervaring dat het niet leuk is om een paardje met artrose te hebben (ik kon wel janken elke keer als ik zag hoe rottig ze zich voelde als ze niet lekker kon draven), dus dat wil ik niet nog een keer, of andere mensen die het veulen dan misschien gaan kopen aandoen. Aan de andere kant gun ik Clover wel het geluk van een kleintje....

Nogmaals heel veel sterkte met jouw Lizzy! Het komt vast allemaal goed, en dan volgend jaar een dartelend veulen? Ik hop het voor je.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:06

Jeetje wat erg. Heel veel sterkte Biancaa!