[TI] Twijfels over tinker kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:38

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat tinkers gevoelig zijn voor eczeem, maar dat ligt ook aan de omgeving waar je in woont. Wel zijn zowat alle rassen met behang aan de benen gevoelig voor mok maar als je dat gewoon regelmatig controleert en de benen goed drooghoud is dat geen probleem..

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:57

Tinkers zijn absoluut niet vaker gevoelig voor exceem. Ik ken maar heel weinig tinkers met exceem, en relatief is dat denk ik net zo veel als bij andere rassen.

Mok is een kwestie van verzorging, niet van het ras. Ja je hebt te maken met sokken maar dat betekent niet extra zorg of risico als jij de leefomstandigheden goed houdt. Als er eenmaal mok is, dan is het wel moeilijker te behandelen door die sokken.

Als dit de enige 2 twijfels zijn die je hebt dan zou ik me er zeker niet door laten tegen houden. Zoek een leuke tinker uit, laat deze keuren door een veearts en veel rijplezier!

Viev1

Re: Twijfels over tinker kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 07:44

Bedankt voor al jullie uitleg!
Ik dacht echt dat exceem vaker voorkwam bij tinkers, maar ik ben blij te horen dat niet zo is (hoeft te zijn).

Ik heb al een leuke tinker op internet gezien, waar ik hopelijk binnenkort kan gaan kijken

De sites van tinkers weet ik allemaal al, haha. Die heb ik al heel vaak bezocht

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:13

Tot nu toe ken ik maar 2 tinkers met zomereczeem.. En dat staat in het niet bij de hoeveelheid ijslanders, shetlanders en friezen die ik ken met deze aandoening!

Mok is vaker een probleem bij tinkers die geïmporteerd zijn vanuit Engeland en Ierland (met een verwaarloos-verleden). Op de een of andere manier hebben tinkers die in Nederland geboren zijn er bijna nooit last van!

Mijn tinker heeft ook chronisch mok, er is weinig aan te doen om het echt helemaal weg te krijgen, maar je kan er wel voor zorgen dat het binnen de perken blijft. Ga niet te vaak wassen, daar wordt de huid nog weker van, maar smeer er een goede ontsmettende crème op. Wel zie ik een verband tussen teveel eiwitten/fructaan binnenkrijgen en mokklachten bij mijn tinker..

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:24

Teuntje111 schreef:
Tot nu toe ken ik maar 2 tinkers met zomereczeem..

En dat zijn dan die van mij en die van superquinta?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:29

In real life dan Als ik jullie meetel zijn het er 4

Dat was mijn vorige tinker en een tinker die net verhuisd is op mijn huidige stal.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 21:40

Hier ben ik weer

Ik ben vanmiddag naar een tinker wezen kijken! Ik kan wel zeggen dat ze me ook in 'real-life' echt aanspreken!

Helaas was deze tinker denk ik niet echt geschikt voor mij.
Ik ga dus verder op zoek naar een andere leuke tinker

Misschien dat jullie nog wat leuks weten staan? Bijv. van particulieren?

Ik heb ook al een advertentie geplaatst:
viewtopic.php?f=65&t=604861

Hopelijk kan ik weer snel tinkers gaan kijken

moon1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:13

Hoi,

Dat berichtje met mijn naam had mijn zusje geplaatst.
Ik houd de koten van mijn tinker leeg. Ze had namelijk op een gegeven moment nogal last van mok en toen heeft de dierenarts(heeft verstand van paarden met sokken) mij aangeraden om de koten met een schaartje leeg te knippen. Hierdoor kan het vocht niet goed via de haren in de koten trekken en heeft ze minder snel last van mok. Doordat je de haren eruit knipt worden de haren niet dermate kort dat ze gaan prikken in de huid, wat je met scheren wel hebt. Die van mij heeft nu al tijden geen last meer van mok en ze heeft ook geen last van kriebelende koten. En zo zie je er niks van.
Ik vind tinkers echt geweldige beesten. Ze laten zich niet snel gek maken, maar weet wel, wanneer ze iets in de kop hebben hebben ze het niet in de kont