[TI] Welke boomwijdte hebben jullie op je tinker liggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Re: Welke boomwijdte hebben jullie op je tinker liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:40

Sayla heeft een kentaur dressuur boommaat 3. Ze is niet zo breed op de rug en heeft wat schoft. Sayla paste ook een medium boom van Kieffer (weet niet meer welke maat dat was, maar zeiden is normaal/ medium)

Kennis heeft een ronde tinker zonder schoft en die heeft kentaur maat 4.

Winnie is ook niet zo heel breed en heeft klein beetje schoft en die heeft een county dressuur maat 3 geloof ik.

idd zoals supertje zegt

er bestaan trouwens van die meetlatjes om de boommaat (over de schoft) te meten, had een zadelmaker in de buurt een keer bij, da's zeer handig weet je meteen welke breedte past

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:56

Sokkebok schreef:
Dat is duidelijke taal. Bedankt Supertje!

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet meer wat ik moet kopen......
Een nieuw zadel op maat laten maken ben ik niet van plan omdat een 3 jarige tinker voorlopig nog niet uitgegroeit is.
Boomloos is misschien toch zo gek nog niet.

Alstu
Het probleem van een 2e hands zadel via internet o.i.d. kopen vind ik altijd dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt, en de gok is toch vrij groot.
Nu is het wel zo dat de meeste zadels die een boombreedte en pasvorm hebben die aardig in de buurt komt aangepast kunnen worden door een zadelmaker om te passen. Dit zou ik overigens altijd even laten doen, ook al is je paard nog niet uitgroeid, ook een zadel waar hij waarschijnlijk uit gaat groeien moet goed passen.
Er zijn ook genoeg ruitersportzaken met tweedehands zadels waar je met je paard naartoe kunt om daar te passen (aan huis komen gebeurt vrijwel nooit met 2e hands), en dat vind ik persoonlijk een erg fijne oplossing.
Ik zie dat je in Brabant woont, daar zou ik er zo gauw niet 1 weten, hier in de buurt weet ik dat het in ieder geval kan bij Sta-Rho in Rhoon (enorme keuze 2e hands zadels), daar hebben ze ook een binnenbak om te proberen. En bij van Rijs in Zevenhuizen, maar daar is geen bak aanwezig.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:53

Waar in brabant?!

Als je in de buurt van Berlicum (ligt bij Rosmalen) woont dan kan ik je Ruiterzaak/zadelmakerij Langeraap aanraden die komt ook met 2ehandszadels aan huis (tot uden en gemert ook bv) en je mag de zadels vervolgens ook nog een paar dagen uitproberen of je ze zelf fijn vindt rijden enzo en er is meestal veel keuze

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:38

Dat is helaas te ver uit mijn buurt, wij zitten meer bij Breda en Tilburg.
Ik denk dat ik ook beter gedult kan hebben en wachten tot mijn tinker verder ingereden is met mijn gewone vzh zadel want anders kan ik nog niet relaxet uitproberen. Maar zo heb ik ook even de tijd om te zoeken en te kijken wat ik precies wil.
Mijn voorkeur is momenteel nog Kieffer aachen, maar dat is alleen van de foto's, ik heb er geen ervaring mee.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:50

Ik heb een Stübben Scandica op mijn 'grote' smalle Tinker liggen (1.55 m. en 'slanke' Grai type) met een medium boommaat.
Tijdens het passen heeft er ook nog een Kieffer op mijn Tinker gelegen ook met een medium boom.
Maar hoe breed/smal die nou in cm's echt is

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:21

ik heb nog nooit gekeken wat voor boom der op mijn tink legt dus met deze vraag kan ik je niet helpen

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:47

ik heb nu geen zadel maar ik moet der de smalste boom in hebben

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 15:37

Ik ben voorzien van een zadel. Het is een Kieffer München geworden, die is volgens mij het zelfde als de Kieffer Aachen.
Vraag me niet om de boommaat, want dat weet ik niet. Er staat aan de onderkant een 1 en een 2.
Ik had een kieffer aachen gepast en daar stond een 2 en een 2 in en die was alleen smaller in de boom terwijl de inchmaat precies hetzelfde was.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:47

Gefeliciteerd dan met je aankoop. Hoop dat het goed past voorlopig want je paard is inderdaad nog volop aan het groeien.