[TI] hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:32

Een hengst is ook een paard en zo moet je die ook behandelen.

Welke methode die je ook gebruikt, zolang je consequent en zelfverzekerd bent, kan het prima gaan.
Maar je hebt er altijd draken tussen zitten!

Moeilijker is nog, waar ga je een hengst houden? Heb je de mogelijkheid aan huis, kan dat ideaal zijn. Maar ik sta met Baggio op een pensionstal en dan is het gewoon schipperen en goed overleggen.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:02

Juist op een pensionstal ben je met een hengst vaak niet welkom.
Indien wel, dan moeten de merrie eigenaren toch ook rekening ermee houden dat er hengsten aanwezig zijn.
Vaak door het geklooi van de merrie eigenaren ontstaan er ongelukken.
Zelfs bij mij op stal zijn er een aantal regels waar iedereen zich aan te houden heeft.
En regel één is: Let op er staan hengsten op stal.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:07

En vaak heb je nog op een pensionstal (als je welkom bent) dat je oploopt tegen het probleem van de weidegang.
Baggio is gezegend met 24/7 weide momenteel, maar welke hengst ziet soms tijden geen zonlicht?

Op onze stal mag maar 1 hengst staan, en dat is Baggio. Momenteel zijn er ongeveer 40 paarden, waarvan er 4 jaarlinghengsten. Die moeten of geruind worden voor oktober of anders rond die tijd weg.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:18

Cayusejuhh schreef:
Is het een vraag aan TS? of aan wie

Uhh....wie denk je?
TS natuurlijk, alhoewel ze in haar vraagstelling niet twijffelde over wel/niet castreren?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:50

snowdon schreef:
nou dat verschil qua genezing na castratie tussen 1 jaar en 3 a 4 jaar is te verwaarlozen hoor...

En een paard groeit vaak toch net wat manser/mooier uit dankzij de hormonen.

niet helemaal waar
de hormonen verlaten het lichaam waar door de spiermasse dus hormonen gaat missen dus inzakt

Kijk maar naar die spierbundels van anabolen mannen. die blazen zich op door hormonen
Daar door de groei iets wat belemmert. als ze gesneden zijn groeien ze harder maar zakt de brede bouw IETs in

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:50

boya ja nu ik nog een keer lees zie ik het
ben me hoofd soms op meerder plekken tegelijk

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:54

Cayusejuhh schreef:

FEESTNEUS zeker

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:55

Boya schreef:
Cayusejuhh schreef:

FEESTNEUS zeker

hahahah OOK

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:08

Nadine... in principe zeggen wij nu ook hetzelfde.. alleen dan in andere woorden. Ik had het niet over groter groeien, maar over mooier uitgroeien

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 05:31

Ook ik ben van het type, nee is nee
Bij ieder paard moet je consequent zijn maar bij een (dek) hengst moet je daar nog meer voor waken, ook al is het nog z'on lieverd, wees altijd alert.

TinkerRyan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:04

Inderdaad is consequent zijn het allerbelangrijkste.
(En dan niet in het conequent alles toelaten he!!)

Ik hou Ryan kort, heb het zo geleert van zijn vorige eigenaren en ben blij dat ik de begeleiding (gekregen) heb.

Als ik zie dat hij sinds dit voorjaar al zo verrandert is.
Hij is nu 4 en is voor het eerst aan het dekken geslagen, maar was daarvoor ook al meer hengst geworden.

Hij is helemaal niet gemeen of zo maar wel veel meer macho als voorheen. Ik zit heel mijn leven al in de paarden (eerst wpn) dus ik ben neit echt ontwetend, maar toch is een hengst ook een tinker wel even iets anders.

Ik blijf zeggen dat je met een hengst moet weten waaraan en waaraf.
Anders moet je er zeker niet aan beginnen.

Ryan staat nu op zijn oude plek, na het dekseizoen komt hij weer naar huis.
gelukkig heb ik grond en een stal aan mezelf, op een pensioenstal ben je in deze buurt niet welkom.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:20

Zo kan een hengst ook zijn.

Afbeelding

En dit kan ook gebeuren, ook als je zeer consequent bent.
Cochise en Toss kregen een beetje ruzie.

Afbeelding

Met dank aan Wim & Hetty Kanters voor de bijzonder gezellige opendag van afgelopen zondag.
Ik heb al hun veulentjes in het echt gezien.
Alle kleine Go Go'tjes zijn scheetjes om te zien.

Vooral die ene die steeds over de balk klom.
Mijn ideaal, bruin bont met zwarte manen.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:02

ARiebren. zo rijd mijn dochtertje van 6 ook wel eens op offspring. en is hij kuikenmak
Maar als ik op show komt. dan weet ik dat zelfs IK heb niet kan houden. Hoop bravour. Nou ja. dat is het mooie aan een hengst

dat ze zich zelf mooi kunnnen opblazen met en zn groot maken.

Maar dan nog blijft hij bij je. en zal hij niks doen om je pijn te doen.

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:21

Daarom heb ik ook op de laatste hengsten keuring iemand anders Cochise laten voorbrengen.
Onder het zadel is hij als een echte beleerde hengst kuikenmak.
Vreemde ogen dwingen af. En ik zelf kan niet meer hard lopen.
{Cochise en ik doen een wedstrijdje wie de meeste grijze haren krijgt.)

En in de wei met zijn vrouwtje en kind is hij de dapperste beschermer.
Zijn vrouwtje wordt resuluut naar achteren gestuurd, maar zijn kind wordt op een zachte manier benaderd en met een tik van zijn neus naar mamma terug gestuurd.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:57

Cayusejuhh schreef:
Ik vind met hengsten MOET je kunnen en durfen hun op hun nummer te zetten en niet schromen hun af en toe een rot schop te verkopen
Voorals als de situatie gevraalijk dreigt te worden.
Nee = nee = klap
Ja = ja = beloning.
Beloon ze NOOIT met iets lekekrs
Hengsten hebben de vreemde gewoonte dit erg goed aan te leren.En vervelend te worden en bijten.
Dus een aai een klopje etc is voldoende
Houd dit ECHT vol
Geef ze geen vinger. dus niet denken.. ooooooow hij is mak dus ik doe de lijn wat langer.
Nee.
Gewoon consuquent kort houden

* ik heb jaren hengsten en nu nog steeds. ook dekhengsten. Ze zijn zo mak als een lam

1 ding dat vaak fout gaat met mensen met jonge hengste. Dat ze eerste 2 jaar weinig klappen krijgen en niet kort gehouden wordt. Daarna worden ze vervelend. en dan moeten ze in eens kort gehouden worden
Dat accpeteerd de hengst niet en krijgt protest.
Probeer dit echt al heel vroeg in te leren
Ik heb nooit problemen met me hengsten

Schop ze onder hun buik. daar kunnen ze meer hebben dan op hun hoofd. en worden alleen kopschuw van

ik wil niet verveldn doen hoor, maar schop ze onder hun buik? net dat is vriendelijk, mijzelf is altijd persoonlijk geleerd en daar heb ik ervaring mee, dat schoppen en slaan gewoon geen ene bal helpt tenzij je wilt dat je paard je gehoorzaamt uit ''angst''
maargoed om nou hier helemaal uit te leggen wat je wel moet doen is onmogelijk, want bij elke situatie is het anders. maargoed zoals ik al zei raad ik je sterk aan met NH te beginnen, een parelli cursus of level 1 te doen, je leert er zoooo veel en dan zul je hiermee zo veel makkelijker om kunnen gaan. maargoed ik zal na deze post wel weer een heleboel commentaar krijgen van anti-NH'ers maar er word naar mening gevraagt dacht ik, dus geef ik de mijne, en ieder mag het op zijn eigen manier zien en oplossen toch

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:00

ja je schopt ze onder hun buik. maar ik ga tegen een 14 jarig meisje niet normaal in discussie.
heeft geen zin geeft geen toegevoegde waarde.
Bedoel ik zit 20 jaar in de paardenwereld.
Dus heb geen zin om mijn ervaring tegen het zielige af te wegen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:03

iedereen mag het zeker op zn eigen manier doen. commentaar krijgen van anti NHS

weet je.. ik HEB ervaring met hengsten. Bedoel weet waar ikover praat. En meerder hier.
De post van mensen die het anders denken te weten. Hebben vaak nooit een hengst van dicht bij gezien
* dekhengst*
NHS heb je niet in 1 keer. dat moet je opbouwen.
Daar heb je geentijd voor met een "wilde"hengst. daar moet je meteen optreden. anders gebeuren er ongelukken
Maar denk je dat ik me hengst uit stal haal met zweep en kinketting en meteen verrot ram??
tuurlijk niet.
Alleen als hij fouten maakt. BV.. door me heen dendert. oid. etc etc
dan moet je ze aan pakken
maar dat is met een merrie ook.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:18

Cayusejuhh schreef:
iedereen mag het zeker op zn eigen manier doen. commentaar krijgen van anti NHS

weet je.. ik HEB ervaring met hengsten. Bedoel weet waar ikover praat. En meerder hier.
De post van mensen die het anders denken te weten. Hebben vaak nooit een hengst van dicht bij gezien
* dekhengst*
NHS heb je niet in 1 keer. dat moet je opbouwen.
Daar heb je geentijd voor met een "wilde"hengst. daar moet je meteen optreden. anders gebeuren er ongelukken
Maar denk je dat ik me hengst uit stal haal met zweep en kinketting en meteen verrot ram??
tuurlijk niet.
Alleen als hij fouten maakt. BV.. door me heen dendert. oid. etc etc
dan moet je ze aan pakken
maar dat is met een merrie ook.

nee natuurlijk niet, en ik denk zeker dat u mij verkeert hebt begrepen, ik snap heus wel dat u ervaring heeft, en heus wel meer dan ik, ik heb weleens met hengsten gewerkt maar heb geen eigen dekhengsten nee tuurlijk. ik heb ook zeker wel respect voor u, aangezien ik vast veel van u zou kunnen leren, als dat maar duidelijk is. maar ik vind het gewoon jammer, mijn mening is namelijk dat het best zou kunnen, ik ken ook mensen die het doen met hun dekhengst, maar ik snap dat het moeilijker is vanwege tijd en dat het niet iedereens keuze is. wat ik ook jammer vind is dat u niet openstaat voor een menig van iemand ook al is ze jonger van u.

maargoed, aangezien u niet wil discussieren met uw mindere zal ik me maar verder stilhouden

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:22

* zeg maar jij hoor ben nog niet zo oud
Ik sta best wel open voor iedereen. maar zeg nu eerlijk. Ik weet dat mijn paard mij met respect behandelt en ik hem ook.
Dat hij alles voor mij doet. en echt blij is en hinnekt naar me.
Ook al krijgt hij op zn tijd echt wel een schop. In de kudde in het wild, krijgen ze ook een schop als ze iets doen wat niet aan staat. Geen carrot sticks of what ever.

Verder vind ik het geen discussie waard. Omdat ik weet dat een echte dekhengs mischien wel luistert in de bak naar NHS * wat ik zeker ook wil beamen *
maar op moment supreme van dekken etc etc. dat ie dat vergeten is

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:25

en je hoeft voor mij je mond niet t ehouden. maar vaak zijn meiden van jou leeftrijd kortzichtig. en denken dat alles zielig is En niet kan
omdat ze geen ervaring hebben

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:34

ow nee, ik wil echt niet zeggen dat ik alles weet hoor echt niet. maar bijv. je hebt het over in het wild enz. owja hoor, de paardjes waar ik mee werk krijgen ook wel strenge consequenties te merken van alles wat ze doen, maar op een iets andere manier. als een pony te dichtbij komt of van plan is mij te happen, dan werk ik in fases, en DAT doen paarden in het wild ook. als je erop zou letten zou je waarschijnlijk zien dat paarden met elkaar ook in fases werken. als een pony te dichtbij staat dan krijgt ie niet zomaar een schop, de fases zijn bijv. oortjes naar achteren, draaien, been optillen en dan raken. en daar heb ik mee leren werken, fases. maargoed ik weet niet in hoeverre je daarmee werkt hoe je alles precies doet, maar net zoals je over mij zegt heb ik gauw de neiging om alles wat anderen doen op te vatten als ik geef mijn paard gewoon een schop als ie iets fout doen, zo word er bijv. tijdens het rijden als een pony na een tijdje niet meer doorloopt een klap op zijn kop gegeven (ook maar een stom voorbeeld maar ik zeg maar wat he) en dan ben ik geneigt daar dus over te na denken aangezien DAT geheel tegen mijn principes is.
En de hengst waar ik mee heb gewerkt, die heb ik benaderd met NH, zou op dat moment ook alles voor mij doen, zou het niet wagen mij om ver te lopen omdat ie mij zag als zijn kudde maar wel iemand waarvoor hij respect had, als hij bang was zou hij naar me toekomen ja, maar niet om over me heen weg te rennen maar om vlak bij me te blijven en te wachten totdat ik het op zou lossen. maargoed, we hadden gezegd geen discussie dusuhm ghehe, sorry

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:35

owja en iedereen heeft het over consequent blijven, daar ben ik het dus ook helemaal mee eens, hoe wil je anders dat je paard je begrijpt? nee=nee en altijd want als nee de ene keer ja is en de volgende keer nee dan weet het paard toch niet wat ie moet verwachten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:44

Hmmmm... Nadine heeft niet zo'n heel grote oren, misschien dat ze daarom dat NH niet zo ziet zitten

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:46

haha Chubby

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:53

Zal heel eerlijk zijn, Baggio krijgt heus ook wel eens een schop of een tik.
Is gewoon nodig zo nu en dan!

Maar omdat hij weet dat die consequentie aan verkeerd gedrag zit, haalt hij het niet meer in zijn hoofd. En als ie iets uithaalt (wat over het algemeen meer lompigheid is dan gemeen gedrag) is een waarschuwing met de stem genoeg.

Dan moet ik er wel bijzeggen, Baggio heeft mij nog nooit gebeten of geslagen. Anderen over het algemeen ook niet, tenzij het gaat om een persoon die niet sterk in de schoenen staat of onzeker is.
Maar deze personen hebben ook helemaal niks met mijn paard te maken