[TI] Tinker nooit haver geven ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienna

Re: Tinker nooit haver geven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:15

de van mij krijgt elke dag een hand granenmix en een hand haver, en dat twee keer per dag (naast onbeperkt hooi).
Omdat ik nu zelf even geen beweging kan geven heeft ie wel wat teveel energie, maar heter? nee dat niet...
Ik zie het probleem niet zo in van haver bijvoeren.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:31

Jeanie krijgt haver als ze in endurance training staat. Momenteel staat ze op de wei en kan ze een emmer peen krijgen na de arbeid.
Jeanie staat nu ook niet in endurancetraining .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:34

Dienie schreef:
Nu ze drachtig zijn geef ik merriebrok en muesli en niet te weinig. Ze doen het daar uitstekend op.

Al dat gezeur over eiwitten, merries, veulens en veulenmelk kunnen niet zonder het bestanddeel eiwit, Tinker of niet.

Hoe doen ze dat dan in de natuur, als ze alleen maar gras hebben??
En geen meusli en merriebrok.
Ik heb mijn drachtige merrie met tinkerbrok bijgevoerd en nu staat ze op gras en hooi en krijgt s`avonds nog iets eiwit arm tinkerbrok bij en ze ziet er super uit en haar veulen groeit als kool. eiwit zit toch ook voldoende in goed hooi en gras??

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:23

midgie - bij mij kunnen ze niet 24 uur de wei op, heb meer een knabbelweitje, dus vandaar geef ik merriebrok en kruidenmuesli...... Vanaf juni heb ik wel voldoende weidegang en wordt het krachtvoer uiteraard aangepast.

Tinkers die altijd kunnen grazen zoeken zelf hun kruiden bij elkaar en krijgen dan voldoende eiwitten binnen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:27

Dienie schreef:
Tinkers die altijd kunnen grazen zoeken zelf hun kruiden bij elkaar en krijgen dan voldoende eiwitten binnen.

Tinkers die een groot natuurgebied tot hun beschikking hebben, zoeken zelf hun kruiden bij elkaar!
De Tinks in een simpel omheind graslandje zullen zeker tekorten krijgen en zullen dus bijvoeding met de benodigde vitaminen en mineralen moeten krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:49

Chubby schreef:
Dienie schreef:

Tinkers die een groot natuurgebied tot hun beschikking hebben, zoeken zelf hun kruiden bij elkaar!
De Tinks in een simpel omheind graslandje zullen zeker tekorten krijgen en zullen dus bijvoeding met de benodigde vitaminen en mineralen moeten krijgen.

Ja okee, je moet idd een flinke wei tot je beschikking hebben , ik zelf heb voldoende wei om ze zomer en winter op de wei te houden en merk dat het gras zich gaat aanpassen en er komen steeds meer andere soorten gras en plantjes op de wei , dus zomer is er voldoende aan vitamine en kruiden die ze nodig hebben, ik doe dit nu al 5 jaar , en ze zijn nog nooit een dag ziek zwak of misselijk geweest.

Het is jammer dat niet ieder paard zo kan leven en logisch als je geen voldoende wei hebt dan moet er wel wat bij gevoerd worden , maar dat hoeft niet perse een sportbrok te zijn, want daar zit gewoon echt teveel in voor een tinker naar mijn idee, je moet er rekening mee houden dat het van huis uit sobere dieren zijn en als ze nu met van alles en nog wat volgepropt worden , wat geeft dat voor gevolgen op langere termijn??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:01

Ik weet de precieze samenstelling van Tinkerbrok, basisbrok en sportbrok niet. Maar heeft die eerste niet gewoon een lager eiwitgehalte en levert die laatste niet gewoon extra energie?

Ik neem aan dat de waardes van vitaminen en mineralen ed. redelijk hetzelfde blijven (is dat de VEP waarde?)..

Dus is het ook afhankelijk van de mate van arbeid wat een Tink nodig heeft aan voedingsstoffen en energie.

Stel nou dat een Tinker net zo in training zou staan en net zo zou moeten presteren als een olympisch kampioen. Maakt niemand mij wijs dat dat beest voldoende heeft aan een paar hectare gras-/ kruidenland

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:41

Zou wel leuk zijn eens een tinkie op de olympische spelen te zien .

Het gras wat er nu groiet is pure brok zal ik maar zeggen , zit een hoop in, ja als je paardje heel de dag op stal staat , heeft hij wel brok nodig om aan zijn ding te komen, maar het si toch een koudbloed dus de verbranding zal toch anders zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:47

en als gam ze zelf niet kan zoeken dan doe ik dat wel eens voor hem en kom met van alles thuis waarvan ik weet dat hij het lekker vindt en goed voor hem is