[TI] Tinkers met hoefkatrolontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Tinkers met hoefkatrolontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:48

Volgens mij is er geen enkel dier (of mens) volkomen recht...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:51

Chubby schreef:
Volgens mij is er geen enkel dier (of mens) volkomen recht...

Lijkt mij ook, maar omdat in het stukje van AdB staat "Het paard gaat door deze verkeerde gewichtshulpen steeds schever lopen met kreupelheid als gevolg."

Katinka is erg scheef, maar nog geen dag kreupel geweest. Ook niet in de tijd dat ik haar bijna elke dag reed en regelmatig lange ritten maakten.

Ik vind de theorie dus op zijn minst dubieus.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:57

ah zoiets, nee ik denk niet dat dat opgaat jacq. er staat ook meeste hè.
en niet alle ruiters rijden hun paard nog schever.
als je wilt weten of je paard recht loopt moet je er iemand achter laten lopen zodat die kan zien of een paard in balans loopt, dus of de achterhoeven in de voorste afdrukken terecht komt.

maar vasthi is ook pas sinds kort kreupel. en we weten dat paarden slecht aangeven of ze pijn hebben hè.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:46

Ariebren schreef:
Komt deze kwaal ook voor bij paarden die niet op jonge leeftijd ingereden worden ??

Goede vraag, Ariebren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:55

ik citeer van hoofcare:

Citaat:
1. erfelijkheid
2. voeding
3. het begin van de africhting en training
4. bouw van de voeten
5. conditie van het paard
6. het beslag
7. teveel op stal, te weinig bewegingsvrijheid
8. hoefverzorging
9. onverantwoorde medicamenten om de prestatie op te kunnen voeren

al in de veulentijd zal aandacht moeten worden besteed aan de voeten, wat jammer genoeg niet altijd gebeurt.
In deze tijd kunnen eventueel verkeerde standen gemakkelijker worden verholpen d.m.v. het infiltreren van de groeilijnen. Veel hoefsmeden bezigen de term 'corricties' maar na 3 jaar zijn de botten gestabiliseerd en mogen eigenlijj geen correcties meer worden verricht omdat de gewrichten daardoor verkeerd worden belast.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:19

Ariebren: Hko komt momenteel nog het meeste voor bij de rijpaarden (kwpn/nrps bijv.) Die paarden worden(bijna) altijd vanaf hun derde ingereden dus er is weinig vergelijking materiaal vwb paarden die op oudere leeftijd zijn ingereden want die zijn er dus bijna niet. Dat is nu juist het probleem. Het stuk van Eric Laarakker is de laatste bit zegt hierover eigenlijk al genoeg.

Het is niet zo dat alle scheve paarden uiteindelijk kreupel gaan lopen en er zitten natuurlijk altijd ''harde bikkels'' tussen. Hko heeft zoals hierboven met heel veel factoren te maken daarom moet je niet oordelen over 1 quote uit een hele site van AdB die over het wel en wee van paarden gaat en met name de HKO. Want van alleen scheve paarden krijg je geen HKO, maar al de andere bijkomstigheden kunnen dit proces evt. sneller verergeren maar het is alleen voor hem duidelijk dat aan de basis scheefheid ten grondslag ligt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:30

Volgens mijn DA in Utrecht wordt lang niet ieder paard met HKO daar kreupel van! Het lijkt mij gewoon een zwakke plek waar een paard last van KAN krijgen door bijvoorbeeld die scheefheid.

Waar ik zo benieuwd naar ben is of HKO echt te genezen is door een bepaalde methode (of dat nu via AdB, Natuurlijk bekappen, Tildren infuus of weet ik veel is) Kortom, zijn er van paarden die via een bepaalde methode behandelt zijn voor en na foto's gemaakt.

Vasthi lijkt goed te lopen na 2 weken rust, ander beslag en ontstekingsremmers. Vanaf woensdag mag ik 5-10 minuten stappen met haar aan de hand, misschien is dan te zien of ze weer helemaal rad is. Aan haar gedrag is in ieder geval niets, maar dan ook niets van pijn te merken.....

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:59

Ik denk dat als je foto's maakt van 20 paarden er 15 zijn die (HKO) hebben op de foto, en er zullen er een paar of misschien geen een last van hebben.
Ik heb een pony met hko en die hebben we op special beslag gezet met homeopatische kruiden en die is nu 22 jaar en er wordt nog op gereden.
Hij heeft het vanaf zijn 7 jaar.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:46

ook al zet het proces zich niet voort, ik denk dat er toch een aanleg voor is die deels in de erfelijke kant te vinden is.

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:16

Heb zelf verleden jaar in september een paard gekocht (BWP). Na onderzoek blijkt dat zij hoefkatrol heeft, en dat de personen waar ik ze kocht en waar ze bleef staan een zenuwsnede hebben laten uitvoeren, terwijl ik ze al gekocht had (met een smoesje dat ze een spuitje in haar pees moest hebben omdat die wat ontstoken was).
In januari begon ze te manken (ze zou moeten rusten, daarna zou ze een bloedblaar hebben enz... en uiteindelijk bleek in april dat ze nog een heel groot gat in haar pees heeft. Verkoper aangesproken om mijn geld terug te krijgen, maar die koopt toch geen paard met een gebrek!! Uiteindelijk ben ik via een advokaat bezig, want ik zal zeker niet de enige zijn waar ze deze praktijken toepassen. Ik kan nooit meer op mijn paard rijden [/u][/b] en ik was zo enthousiast en blij en ook nog maar aan het rijden.

Ritano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:48

ben onlangs ook gaan rijden volgens de manier van AdB en ik moet zeggen, het was een enorme verandering.
paardje had ook jaren geen last gehad en ineens op zijn 10 jaar lichtjes beginnen manken: eerst HKO vastgesteld, daarna tweede opinie: spat in spronggewricht...zo zie je maar hoe "duidelijk" HKO op foto's zichtbaar is. Ik denk ook dat AdB niet zegt dat hij paarden geneest, maar dat hij de overbelasting wegneem waardoor de symptomen en vooral de pijn verdwijnt. Bij mijn paardje was het vooral zijn gedrag dat vreemd was. Rechts heel hard en als ik rechtsom ging, dan werd hij gek, lopen en bokken; sinds ik anders rijd is dat verleden tijd. Onlangs meisje gezien waarvan paard ineens met hoofd begon te schudden...ze had al vanalle diagnoses gekregen, allergie, slecht gedrag, de eierstokken, slecht bit... heb de dvd van AdB doorgegeven en na twee keer toepassen is het gedaan...
om kort te zijn na een lang epistel...
gewoon de dvd kopen, je kan er alleen maar uit leren!